Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

BUKANKAH TAZKIRAH ITU JUGA MAJLIS ILMU ? BUKANKAH TAZKIRAH ITU MAJLIS ILMU UNTUK INGAT MENGINGATKAN ?

22 Ogos, 2011

Panas!! Majlis Agama Islam Pahang (MUIP) Haramkan Tazkirah??

Berita 1.30 TV3 (22/8/2011 ) tadi Majlis Agama Islam Pahang (MUIP) telah mengharamkan semua majlis tazkirah di masjid dan surau di negeri Pahang. Timbalan Pengarah MUIP telah mengatakan majlis tazkirah telah mengangu majlis ilmu. Ya rabbi ya karim.....subhanallah......majlis agama pahang berpegang pada fatwa mana...?? Hukum mana...?? dalam imam 4 mazhab mana yang mengatakan majlis tazkirah mengangu ibadat ....?? Majlis tazkirah itu juga ibadat, majlis solat tarawikh adalah sunnat.....? Tazkirah majlis ilmu yg wajib...??


Majlis Agama Islam Pahang (MUIP) sudah menjadi alat Umno Pahang...??? Majlis tazkirah MUIP kata menganggu ibadat solat tarawikh....??? Solat habis baru buat tazkirah...yang mana yang kata menganggu....??? Solat tarawikh sunnat....??? Tazkirah (majlis ilmu ) wajib....??? Fatwa mana MUIP guna...?? Hukum mana MUIP guna..???  Tidak ada ibadat wajib menganggu ibadat sunat.....???? Mengapa peminum arak tak di hukum sebat di Pahang...????? Umno bukan Islam tapi Umno sudah kafir......???

Kredit : fb asfanizam

Addin :

1 orang berkata:

Anonymous said...

Adakah menjadi amalan para ulamak salaf untuk buat tazkirah Ramadhan seperti dilakukan kebanyakan manusia pada zaman ini?

Pada bulan Ramadhan keutamaannya adalah mengkhatam dan membaca al Quran sebagaimana amalan ulamak salaf. Malah kebanyakan ulamak salaf meninggalkan majlis ilmu dan mengfokuskan membaca al Quran. Boleh lihat amalan mereka dalam Kitab Siyar A’lamin Nubala’, di antaranya:

o Dahulu Al-Aswad bin Yazid mengkhatamkan Al-Qur’an pada bulan Ramadhan setiap dua malam, beliau tidur antara Magrib dan Isya’. Sedangkan pada selain bulan Ramadhan beliau mengkhatamkan Al Qur’an selama 6 hari.

o Al-Imam Malik bin Anas jika memasuki bulan Ramadhan beliau meninggalkan pelajaran hadits dan majelis ahlul ilmi, dan beliau mengkonsentrasikan kepada membaca Al Qur’an dari mushaf.

o Al-Imam Sufyan Ats-Tsauri jika datang bulan Ramadhan beliau meninggalkan manusia dan mengkonsentrasikan diri untuk membaca Al Qur’an.

o Said bin Zubair mangkhatamkan Al-Qur’an pada setiap 2 malam.

o Rabi’ bin Sulaiman berkata: Dahulu Al-Imam Syafi’i mengkhatamkan Al-Qur’an pada bulan Ramadhan sebanyak 60 kali, dan pada setiap bulannya (selain Ramadhan) sebanyak 30 kali.

o Waki’ bin Al-Jarrah membaca Al-Quran pada malam bulan Ramadhan serta mengkhatamkannya ketika itu juga dan ditambah sepertiga dari Al Qur’an, shalat 12 rakaat pada waktu dhuha, dan shalat sunnah sejak ba’da zhuhur hingga ashar.

o Al-Imam Muhammad bin Ismail Al-Bukhari mengkhatamkan Al Qur’an pada siang bulan Ramadhan setiap harinya dan setelah melakukan shalat tarawih beliau mengkhatamkannya setiap 3 malam sekal

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.