Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

DIA WAKIL RAKYAT KAMUK ? KAMU YANG PILIH ?

Sunday, August 7, 2011

MP Kota Belud TIPU KAMI : Orang Asli

f

KOTA BELUD: Orang asli di Kampung Rampayan Ulu di sini yang telah menaruh kepercayaan kepada Ahli Parlimen tempatan Abdul Rahman Dahlan, baru-baru ini difahamkan bahawa beliau kononnya telah 'menjual' tanah mereka kepada syarikat swasta.

Penduduk asli beragama Islam yang dikenali sebagai Iranuns, mendakwa bahawa Ahli Parlimen UMNO Rahman telah 'menyokong'
dengan tawaran sebuah syarikat tempatan untuk mengambil alih 1,200 hektar hak-hak tanah adat mereka (NCR) di kampung.

Pendedahan penduduk kampung tersebut telah mengejutkan banyak pihak, kerana sehingga kini hanya hak tanah adat NCR masyarakat Kadazan Dusun sahaja yang dipijak-pijak oleh syarikat-syarikat yang mempunyai hubungan yang kuat dengan berkuasa negeri.


Menurut penduduk kampung, Rahman turut berada di pejabat tanah ketika tawaran syarikat ini telah diluluskan.


"Kami mempunyai salinan surat sokongan itu dan kami mendapati bahawa MP berada di sana apabila Jawatankuasa Penggunaan Tanah Daerah (Luc) yang telah meluluskannya pada bulan Ogos 2010, iaitu rancangan untuk memberikan tanah kepada syarikat itu, mengatasi tuntutan-tuntutan NCR kami.



"Kes ini kini di atas meja Ketua Menteri, perkara-perkara tanah adalah bidang kuasa negeri.


"Kami sedang menunggu apakah tindakan KM untuk menyelesaikan pantas hal ini," kata Akim Salleh, timbalan pengerusi jawatankuasa tindakan kampung bersama, Jawatankuasa Bertindak Tanah Warisan Kg Rampayan.

Akim memberitahu kepada
FMT bahawa penduduk kampung juga mungkin akan menulis surat kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tidak lama lagi kerana ia melibatkan pemimpin-pemimpin kerajaan.

Akim juga berkata bahawa dia telah menerima sepucuk surat yang ditandatangani oleh Setiausaha Suhakam, Jasmih Selamat pada hari Jumaat yang meyakinkan penduduk kampung bahawa suruhanjaya hak asasi manusia akan menyiasat isu tersebut kerana ia berkenaan hak-hak NCR mereka dan hak asasi penduduk asli.

Lebih 'perjanjian'

Akim yang bekerja sendiri,  54, berkata beliau sedih kerana mereka telah mempercayai Rahman dan meminta beliau menjadi orang tengah untuk menyelesaikan masalah mereka.


Rahman, menurut Akim, telah bersetuju untuk membantu tetapi tidak pernah benar-benar mengambil langkah-langkah untuk mencari penyelesaian.

"Dia (Rahman) berkata satu perkara di hadapan kita, tetapi melakukan perkara berlainan di belakang kami ... Saya sedih," keluh Akim.

Menurut Akim syarikat itu adalah diterajui oleh dua usahawan wanita
dari Putatan.

Beliau berkata syarikat itu dikatakan mempunyai rancangan untuk projek pelancongan di atas tanah NCR mereka, yang terletak berdekatan pantai yang indah dan bersih di Rampayan.

"Terdapat juga cakap-cakap bahawa mereka mahu mengambil lebih banyak tanah di kawasan berhampiran seperti Kampung Sarang ... kita tidak tahu apa yang akan berlaku," katanya.

Rampayan dan Sarang terletak di bawah DUN Tempasuk yang kini diwakili oleh Musbah Jamli dari UMNO. Sementara itu, FMT mengetahui bahawa terdapat juga tuduhan terhadap Musbah kerana menyokong syarikat terbabit.


Musbah, menurut penduduk tempatan, tidak agresif mempertahankan hak-hak pribumi ke atas tanah mereka.

Pemerhati tempatan di sini berkata isu tanah Rampayan mempunyai potensi menjadi undi protes terhadap parti pemerintah Barisan Nasional dalam pilihan raya umum yang akan datang jika tidak diselesaikan mengikut kehendak NCR kaum asli'.

1 orang berkata:

maie1958 said...

kalau dalam parlimen aku la yang pandai n betul,rupa2nya standard macai aja..kesian orang kota yang penuh dengan belut????

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.