Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

MAMPUS GI LA SIAPA NAK MURTAD, YANG PATUT BISING SULTAN

Selasa, 9 Ogos 2011

SOKONG TINDAKAN JAIS BERMAKNA SOKONG USAHA BENCIKAN ISLAM?

Aku tidak fikir, tindakan JAIS baru-baru ini menyebabkan non Muslim akan tertarik hati dengan Islam. Dan aku tidak fikir, jika benar ada orang yang mahu murtad itu akan bertambah kuat keimanan mereka kepada Islam balik.
Malahan, aku merasakan tindakan JAIS itu, menyebabkan non Muslim semakin meluat dengan Islam. Juga muslim yang sedang longgar iman mereka semakin mahu meninggalkan Islam; semakin bertambah longgar lagi iman mereka. Mungkin hati mereka semakin kuat mahu meninggalkan Islam.
Dalam Islam, ada istilah “muddah Istitabah”, iaitu jangka masa tertentu untuk meminta orang yang murtad itu agar kembali kepada Islam. Caranya, dihantar cerdik pandai bercakap dan berhujjah berjumpa dengan orang yang hendak murtad itu agar menjawab dan memberi keyakinan kepadanya tentang Islam.
Di zaman Ali bin Abi Talib, ketika berhadapan dengan Khawarij, Saidina Ali menghantar beberapa orang yang petah dan bijak berjumpa dengan golongan khawarij itu untuk menyampaikan hujjah dan menjawab segala keraguan mereka tentang Islam. 
Contoh tauladan Saidina Ali ini sepatutnya diambil oleh JAIS. bukannya mengikut kehendak hawa nafsu dengan merasakan “mentang-mentang berkuasa”. Kadang-kadang dengan perasaan “mentang-mentang berkuasa” ini JAIS bertindak sesuka hati. Hinggakan, Dr Asri yang berceramah pun kena tangkap. 
Sebenarnya apa tugas JAIS? hendak menyebar luaskan islam, atau membantutkan penyebaran Islam? Hendak memberi kefahaman manusia kepada Islam atau menjadikan mereka benci dengan Islam?
Aku kira, tindakan JAIS itu tidak wajar disokong. Menyokong juga, bermakna menyokong proses membencikan Islam; menyokong proses menjauhkan manusia dengan Islam.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.