Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Masya allah hebatnya ramadhan di kelantan !



Rabu, 17 Ogos 2011

Gambar : Lagi Aktiviti Menarik Sempena Ramadhan Di Kelantan























Sumber Gambar : Facebook Khiruddin Tok Ngulu

 
KOTA BHARU, 17 Ogos: Kerajaan Kelantan yang menjunjung syariat dalam pentadbirannya, meneruskan lagi program tadarus al-Quran sempena bulan Ramadan tahun ini.

Malam tadi, selepas solat sunat tarawikh sempena nuzul al-Quran sekali lagi sejarah tercipta apabila pengunjung Qaryah Ramadan berjaya mengkhatam al-Quran sebanyak 100 kali melalui 3,000 peserta yang terdiri dari pelajar-pelajar sekolah Yayasan Islam Kelantan (Yik), golongan profesional, kakitangan kerajaan negeri serta individu.

Sebanyak 3,200 naskah al-Quran disediakan oleh Majlis Perbandaran Kota Bharu-Bandaraya Islam (MPKB-BRI) untuk menjayakan program itu di mana 1,500 pesertanya terdiri dari pelajar sekolah Yik.

Dr Asri diundang khas

Bekas Mufti Perlis, Prof Madya Dr Mohammad Asri Zainal Abidin telah diundang khusus untuk mengulas bacaan al-Quran yang dibaca oleh peserta di Qaryah Ramadan.

Bacaan al-Quran beramai-ramai dimulakan oleh imam Qaryah Ramadan, Sheikh Hisham Abdul Bari dengan membaca al-Fatihah dan kemudiannya diteruskan oleh peserta mengikut juz yang telah ditetapkan oleh pihak penganjur.

Sementara itu, Bank Islam Malaysia Bhd, turut menyampaikan sumbangan juadah berbuka kepada orang ramai bagi memenuhi program kebajikan yang dianjurkan setiap tahun.

Gimik penyerahan telah disampaikan oleh pengurus Cawangan Jalan Sultan Ibrahim, Wan Mohd Faizul Wan Mohd Zain kepada anggota exco kerajaan negeri, Datuk Takiyuddin Hassan sebanyak 3,000 bag.

Rujuk agama, bukan politik

Dr Asri ketika berucap pada majlis itu melahirkan rasa kesal sikap individu yang tidak memahami kehendak Islam sebenar.

Katanya, perkara ini berlaku berikutan mereka hanya memahami pengertian Islam mengikut fahaman mereka sendiri bukan kerana Allah dan al-Quran itu sendiri.

Menurutnya, isu yang berlaku di Pulau Pinang baru-baru ini berlaku kerana adanya sifat manusia sedemikian.

"Apabila kerajaan Pulau Pinang melalui jabatan agama Islamnya melarang menyiarkan bacaan al-Quran dengan kuat ramai yang mengritik serta menyifatkan kerajaan negeri itu menentang al-Quran,"ujarnya.

Menurutnya, Islam sendiri tidak menggalakan perkara itu berlaku kerana ianya boleh mengganggu keselesaan orang lain.

"Andainya kita melarang seseorang sedang membaca al-Quran dalam masjid kerana mengganggu seseorang yang lain, adakah wajar kita menuduhnya menentang al-Quran?,"soalnya.

Menurutnya, menghukum sesatu perkara tidak boleh mengikut sentimen sendiri apa lagi politik, sebaliknya wajib berlandaskan Islam.Hrkh

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.