Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

SO MACAM MANA ?

11 Ogos 2011

SPR Tiada Hak Untuk Daftar PR Sebagai Pemilih, Kata Suhaizan

              Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak mempunyai hak dalam menentukan pemegang status pemastautin tetap (PR) dalam senarai daftar pemilih untuk menjadi pengundi dalam pilihan raya, kata Pengerusi Pemulihan Demokrasi dan Mobilisasi Pemuda Pas, Suhaizan Kayat.
              Malah tegas beliau, SPR hanya mengambil maklumat dari data JPN dan mereka tidak boleh memasukkan nama sesiapapun ke dalam daftar pemilih tanpa pengesahan JPN.

"Sebenarnya kita tak nak bertanya kepada SPR sebab SPR akan ikut maklumat daripada JPN, jadi kita bertanya kepada JPN bagaimana boleh berlaku sebegitu (kes Mismah) dan jawapan standard SPR adalah SPR memang akan teruskannya sebagai pemilih kerana dia telah menjadi warganegara (diiktiraf JPN)."


"SPR akan menerima semua permohonan untuk menjadi pemilih dan akan masukkan semua ke dalam rang (draf) jadi daripada draf itu kalau tidak ada bantahan (maklumat) akan masuk kepada pemilih atau pendaftar yang sah," katanya memberitahu Tv Selangor.

Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Pengerusi Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Yusof bahawa badan itu menyangkal tuduhan sesetengah pihak kononnya terdapat 1,597 pemegang status pemastautin tetap (PR) dalam senarai daftar pemilih.

Malah, beliau menegaskan pihaknya tidak akan meluluskan permohonan sesiapa saja berstatus PR menjadi pengundi dalam pilihan raya.

Menurutnya lagi, sesiapa yang memohon untuk menjadi pemilih mesti menunjukkan kad pengenalan biru dan kad pemastautin tetap warna merah tidak akan dipertimbangkan dalam apa cara pun.

Jelas Suhaizan, persoalan yang kini menjadi tanda tanya orang ramai adalah bagaimana JPN boleh meluluskan dan mendaftar pengundi berstatus PR itu dengan begitu mudah sekali gus mendesak agar perkara ini diperjelaskan oleh JPN dan bukan SPR.

Ujarnya lagi, senarai daftar JPN seperti mana yang dilihat sekarang, JPN telah mengesahkan pemegang status PR didaftarkan sebagai warganegara jadi SPR tiada pilihan dan akan menerimanya sebagai pemilih.


"SPR itu hanya membuat semakan kepada JPN untuk menentukan dia (individu) itu warganegara. Kalau warganegara SPR akan 'proceed' jadi pemilih."tambahnya.

Beliau yang kecewa dengan tindakan JPN itu mempersoalkan ketidakcekapan agensi kerajaan itu sehingga tidak mampu menyelesaikan masalah Mismah yang direkodkan sebagai berstatus pemastautin tetap.

Sebaliknya Suhaizan menambah, SPR telah mendaftarkan mereka sebagai pengundi baru.

Bagaimanapun, apabila disoal tentang perkara tersebut JPN memberi alasan bahawa pengarahnya sedang bercuti.-Tvsnews

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.