Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Tak sampai mana kes tu

Pengusiran Peguam Cetus Minat Kes Scorpene Di Perancis

Keputusan kerajaan mengusir peguam Perancis, William Bourdon bulan lepas terbukti satu kesilapan kerana ia sebaliknya telah mencetuskan minat yang lebih besar di kalangan orang awam Perancis terhadap kes pembelian kapal selam oleh kerajaan Malaysia.

Bercakap kepada pemberita di Petaling Jaya hari ini, pengarah NGO hak asasi manusia – Suaram – Cynthia Gabriel (kiri) berkata, pengusiran tersebut mendapat liputan meluas media Perancis ekoran reputasi cemerlang Bourdon sebagai peguam hak asasi manusia.

“Apabila beliau turun dari kapal terbang … di Paris selepas dihantar pulang, dia dinanti oleh ramai petugas media.

“Orang Perancis tidak tahu yang beliau mengendalikan (kes ini) di Malaysia, dan ia membangkitkan minat yang besar di kalangan orang ramai,” katanya.

Menurutnya, Bourdon “terkenal” kerana antara lainnya, mewakili pihak yang membuat tuntutan terhadap pemerintahan diktator Pinochet dan kes-kes pembunuhan beramai-ramai Rwanda dan pengusirannya telah memburukkan prestasi Malaysia.

Ia juga menimbulkan ‘kemarahan” di kalangan rakyat Malaysia yang kemudiannya bermurah hati untuk menyumbang kepada tabung guaman Suaram berhubung kes pembelian kapal selam dari syarikat pembuat kapal Perancis, DCNS, yang sedang didengar di mahkamah Perancis.

Hasilnya, Suaram memperolehi kira-kira RM250,000 di tiga acara mengumpul dana tersebut bulan lalu – jauh melepasi sasaran ‘sederhana’ RM100,000 sebagai dana permulaan.

Bagaimanapun, jumlah tersebut hanya mencukupi untuk membiayai peringkat awal pendengaran kes itu.

Beliau berkata, pihaknya amat berbesar hati dengan sambutan terhadap jualan tiket, sumbangan, derma dan janji-janji untuk membuat sumbangan.

“Malah, ketika kita bercakap ini pun, sumbangan diterima (tetapi) peguam kami memaklumkan bahawa kos terjemahan sahaja ialah €20,000 manakala kos memfailkan kes belum ditentukan lagi,” katanya.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.