Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Laa ! orang Muhiyden Yasin nih !

Curi Duit Masjid Lepas Berhelah Hendak Qiamullai


Segamat: Seorang penganggur membuat helah mahu melakukan qiamullail di Masjid Jamek Chaah di sini, tetapi tujuan sebenarnya ialah mencuri wang dari dua tabung derma masjid itu.

Sebelum kejadian itu disedari pada 15 September lalu, jemaah masjid merungut kerana jumlah kutipan tabung derma berkurangan daripada biasa.

Selalunya masjid itu dapat mengumpul derma hingga RM3,000 ($1,227) setiap bulan.

Misteri wang derma berkurangan itu terbongkar selepas lelaki berusia 19 tahun itu ditahan pada 12.15 tengah hari tersebut - ketika mencuri wang di satu daripada tabung itu.

Ketua Polis Daerah Segamat, Superintenden (Supt) Abdul Majid Mohd Ali, berkata sehari sebelum kejadian itu disedari, ada jemaah memaklumkan suspek dilihat tidur dalam masjid dengan memberi alasan bahawa dia ingin melakukan ibadat malam itu.

'Jemaah masjid berkenaan meminta remaja terbabit bermalam di lokasi lain, tetapi dia enggan.

'Keesokan harinya, beberapa jemaah masjid datang ke sana bersama seorang pegawai dari ibu pejabat polis daerah Segamat untuk meninjau persiapan akhir majlis tahlil yang akan diadakan pada malam itu, dan mendapati sebuah kereta Proton Satria berwarna merah diletak di pekarangan masjid,' katanya, kelmarin.

Pegawai yang tidak sedap hati itu melakukan pemeriksaan di sekitar masjid, tetapi tidak menemui pemandu kereta tersebut.

Mereka kemudian membuka pintu tepi masjid perlahan- lahan dan terlihat seorang lelaki berada di tepi tabung itu.

'Anggota polis berkenaan mengawasi perlakuan remaja terbabit selama lima minit dan mendapati dia sedang memancing wang. Anggota polis itu turut merampas dawai serta lampu suluh daripada suspek.

'Pemeriksaan terhadap suspek turut menemui wang kertas yang dilipat kecil berjumlah RM64 dalam dompetnya. Ia dipercayai hasil curi daripada tabung masjid,' kata Supt Abdul Majid.

Imam masjid, Encik Mohamad Syafiq, 27 tahun, berkata pihaknya tidak pernah mengunci pintu masjid bagi memudahkan pengunjung beribadat pada bila-bila masa.

Terdapat dua tabung di masjid itu dan pengiraan jumlah kutipan dibuat setiap Jumaat sebelum ia disimpan di bank oleh bendahari masjid, katanya. -hm

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.