Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Macam ceita Hindustan

Kes Bunuh Kartini: Inspektor Polis Direman


Keningau: Seorang inspektor polis yang mendakwa ditikam bertubi-tubi ketika cuba ‘menyelamatkan’ kenalan wanitanya yang kemudian mati dibunuh dalam kejadian di Taman Andika di sini, 28 September lalu, direman bagi membantu siasatan selepas dipercayai menjadi suspek utama kes berkenaan.

Pegawai berusia 29 tahun yang belum pulih daripada kecederaan akibat kejadian itu dilihat berjalan menggunakan tongkat diiringi beberapa anggota polis selepas Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi, Zaini Fishir @ Fisal, memerintahkan dia direman tujuh hari bagi membantu siasatan, kelmarin.

Penahanan pegawai terbabit memang mengejutkan kerana sebelum ini pelbagai pihak mahu pihak berkuasa menyiasat kejadian itu dengan lebih telus selepas wujud pelbagai spekulasi mengenai pembunuhan kejam mangsa, Kartini Borhan, 27.

Suspek ditahan jam 11 pagi di pejabat Bahagian Siasatan Jenayah (JSJ), Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Keningau, sebelum dibawa ke Mahkamah Majistret di sini, bagi mendapatkan perintah tahanan reman.

Pegawai terbabit disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan iaitu membunuh dengan niat yang memperuntukkan hukuman gantung sampai mati jika sabit kesalahan. Difahamkan, pada hari kejadian, pegawai polis berkenaan menghubungi dua anggotanya di Balai Polis Keningau, jam 5 pagi untuk meminta bantuan.

Inspektor berkenaan yang berada dalam keadaan berlumuran darah di dalam keretanya mendakwa meminta bantuan anggota polis berkenaan menyelamatkan seorang wanita yang cedera dirompak.

Suspek kemudian mengarahkan kedua-dua anggota itu menaiki keretanya lalu berkejar ke tempat kejadian di Taman Andika, 800 meter dari IPD Keningau.

Sebaik tiba di tempat kejadian, anggota polis itu mendapati pintu pagar dan rumah berkenaan terbuka, manakala seorang wanita terbaring berlumuran darah di ruang tamu.

Anggota berkenaan terus mengangkat wanita terbabit ke dalam kereta milik suspek lalu menghantarnya ke Hospital Keningau, namun disahkan sudah meninggal dunia.

Harian Metro pada 30 September lalu melaporkan, pegawai polis terbabit mendakwa membantu kenalan wanita selepas rumah didiami mangsa dimasuki perompak.

Dalam kejadian jam 4.40 pagi, ‘suspek’ berusia 30-an melarikan diri selepas mendapati mangsa tidak bergerak lagi, manakala pegawai polis berusia 29 tahun parah di kaki, bahu dan belakang tubuhnya.

Difahamkan, pegawai polis itu menerima panggilan telefon daripada mangsa yang meminta bantuan apabila mendapati pintu rumahnya diumpil suspek.

Berikutan itu, pegawai polis berkenaan bergegas ke rumah kenalannya itu dan sebaik tiba, dia mendapati pintu rumah mangsa sudah terbuka luas.

Sebaik memasuki rumah terbabit, dia mendapati mangsa sedang bergelut dengan seorang lelaki tidak dikenali yang turut memegang sebilah pisau.

Dalam keadaan kelam-kabut, pegawai polis berkenaan cuba membantu, namun turut ditikam beberapa kali.

Selepas mencederakan pegawai polis terbabit, suspek dilihat menikam wanita berkenaan sehingga mati lalu melarikan diri.

Sementara itu, Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib mengesahkan penahanan itu dan menyatakan tiada layanan istimewa diberikan walaupun suspek adalah seorang pegawai polis. -hm
free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.