Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

MALING TANAH INDONESIA ?

Parlimen Indonesia tubuh panel khas siasat dakwaan Malaysia rampas tanah

October 12, 2011
KUALA LUMPUR, 12 Okt — 

Parlimen Indonesia akan membentuk sebuah pasukan khas untuk menyiasat dakwaan terbaru bahawa Malaysia merampas lebih 1,400 hektar tanah di kawasan Kalimantan Barat, demikian menurut laporan Jakarta Post hari ini.

Jakarta dan Putrajaya telah mengetepikan dakwaan bahawa Malaysia merampas tanah milik republik itu.

Kedua-dua kerajaan telah pun mengatakan bahawa tiada bukti wujudnya rampasan tanah di kawasan berhampiran dengan negeri Sarawak.

Bagaimanapun menurut akhbar itu, ketua Parti Demokratik Perjuangan Indonesia (PDI-P) Tjahjo Kumolo mengumumkan penubuhan pasukan siasatan khas itu atas alasan ada asas kehilangan tanah milik negara itu.

“Kami tidak akan membuat dakwaan jika kami tiada data,” kata Tjahjo yang dipetik oleh agensi berita Antara.

“Kami mengesyaki ada petanda sempadan yang sudah dialih dan ada skandal di sebalik usaha ini, kerana ada sumber arang batu di kawasan sempadan,” kata beliau sambil mendakwa kecewa kerana kurang kesungguhan di pihak kerajaan untuk menangani dakwaan kehilangan tanah di kawasan sempadan.

Dilihat usaha mahu mengelakkan ketegangan hubungan kedua-dua negara, Jakarta dengan segera menolak dakwaan beberapa ahli Parlimennya yang mendakwa Malaysia “merampas” lebih 1,400 hektar tanah di kawasan sempadan Kalimantan Barat.

Pada satu sidang media di Jakarta kelmarin, empat orang menteri, kerajaan Indonesia berkata Malaysia tidak melanggar sebarang perjanjian berkaitan dengan sempadan antara kedua-dua negara.

Menteri Penyelarasan Politik, Perundangan dan Hal Ehwal Keselamatan Djoko Suyanto bersama Menteri Luar Marty Natalegawa, Menteri Dalam Negeri Gamawan Fauzi dan Menteri Pertahanan Purnomo Yusgiantoro menjawab kenyataan wakil rakyat Maj-Jen (B) TB Hasanudin.

“Tiada pertikaian sempadan sedemikian antara Indonesia dan Malaysia sebab kedua-dua ada rujukan-rujukan yang sama, yang mana perjanjian-perjanjian dimeterai oleh kerajaan Belanda dan British pada 1981, 1915 dan 1928,” kata Marty (gambar).

Dalam pada itu, Djoko berkata kemungkinan Hasanudin telah diberikan maklumat yang salah.
“Kami telah melakukan survei di sepanjang sempadan Indonesia-Malaysia di kawasan Kalimantan dan tiada kawasan di sempadan yang telah dialih,” katanya.

Semalam, mengenai dakwaan bahawa tanah Indonesia di Kalimantan telah diambil alih oleh Malaysia, Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman berkata ia bukan sebenarnya suatu isu untuk diberi tumpuan memandangkan koordinat sempadan darat telah pun dipersetujui oleh kedua-dua negara.

Beliau berkata jika sebarang tanda sempadan dialihkan, kedua-dua negara boleh menghantar pasukan untuk menetapkan tanda sempadan seperti yang telah pun dipersetujui sebelum ini.

“Itu bukanlah satu isu yang kami perlu bimbang. Ia boleh berlaku... tanda sempadan dialihkan oleh individu tidak bertanggungjawab tanpa sebarang tujuan. Jika perkara seperti ini didapati berlaku, kami akan dapat menyelesaikannya dengan baik. Terdapat garis panduan yang sangat jelas berdasarkan koordinat yang dipersetujui oleh kedua-dua pihak.

“Bagaimanapun, masih ada isu sempadan tertunggak yang kami perlu muktamadkan, namun ini bukanlah suatu isu yang membimbangkan kami,” katanya.

Marty berkata dua lagi mesyuarat kumpulan teknikal berkaitan isu sempadan maritim dan darat akan diadakan menjelang akhir tahun ini.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.