Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

ADA LAGI AKAN DISAPINA ?

19/04/12

Pengarah Suaram beri keterangan perbicaraan Scorpene esok

(Oleh: Ahmad Fadli KC)
KUALA LUMPUR 18 April: Pengarah Suara Rakyat Malaysia (Suaram), Dr Kua Kia Soong dijadualkan memberi keterangan dalam perbicaraan skandal pembelian Scorpene di mahkamah Perancis esok.
Perbicaraan itu akan berlangsung di mahkamah Paris Tribunal Grande Instance dan diadili dua hakim penyiasat (investigative judge) Roger Le Loire dan Serge Tournaire.
Perkara itu disah dan dinyatakan Pengarah Eksekutif Suaram, Nalini Elumalai sewaktu bercakap kepada KeadilanDaily sebentar tadi.
“Esok siasatan akan bermula dan wakil Suaram, Dr Kua Kia Soong akan memberikan keterangan sebagai saksi dalam perbicaraan itu,” kata Nalini.
Suaram adalah organisasi hak asasi manusia yang bertanggungjawab memfailkan kes terhadap DCNS, syarikat pembuat kapal selam Perancis yang membina dan menjual kapal selam kepada negara dunia ketiga termasuk Malaysia.
Kes itu difailkan kerana DCNS membayar ‘komisen’ hampir RM500 juta kepada Perimekar Sdn Bhd, syarikat yang dimiliki Abdul Razak Baginda, rakan karib Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
Menurut Nalini, Dr Kua dijangka memberikan beberapa nama saksi penting perbicaraan kes itu untuk disapina mahkamah Perancis.
“Kita juga akan beri beberapa nama untuk disapina. Di antaranya adalah PM Najib, Razak Baginda dan Shaaribu (bapa warga Mongolia, Altantuya Shaaribu),” kata Nalini.
Pembelian kapal selam Scorpene mencuri tumpuan ramai apabila ia melibatkan jumlah komisen hampir RM500 juta dan juga kematian jurubahasa jelita, Altantuyaa Shaaribu.
Altantuya sebelum ini dilaporkan merupakan teman istimewa Razak Baginda.
Bapanya yang berada di Malaysia baru-baru ini juga membuat pengakuan pernah melihat gambar Altantuya bersama Najib Razak.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.