Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified



Pindaan Tidak Jamin Kebebasan Akan Mekar
Posted on Thursday, April 19 @ 20:25:29 CDT by paktam
Oleh A Kadir Jasin

MEDIA massa arus perdana (MAP) hari ini menguar-uarkan pindaan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan sebagai peristiwa besar.

The New Straits Times menyiarkannya sebagai berita utama dengan tajuk “media freedom boost” manakala The Star memberikan layanan yang serupa dengan tajuk “less Press-ing”.

Saya turut mengalu-alukannya dengan syarat penguatkuasaannya profesional dan telus, dan pengarang serta wartawan, terutamanya yang bekerja dengan MAP, memanfaatkan “kebebasan” yang dijanjikan itu. 
 
Tetapi, sebagai wartawan yang bernasib baik bekerja dalam era semua Perdana Menteri, bermula dengan Tunku Abdul Rahman, saya berani berkata zaman Tun Dr Mahathir Mohamad adalah yang paling “unik”.

Walaupun pelbagai tuduhan dilemparkan kepada Dr Mahathir dan era beliau, termasuk mencengkam, kejam dan “draconian”, namun dalam era beliau jugalah (dengan izin) “some of the best journalism outputs and writers were produced.”

Dalam zaman beliau, hanya satu syarat diperlukan kalau kita mahu berbahas dengan pemerintah iaitu hujah kita kenalah kuat. Sebaik-baiknya lebih kuat daripada hujah Perdana Menteri atau setidak-tidaknya sama kuat. Tetapi pada penghujungnya kita kenalah akui bahawa (dengan izin) “he was the boss.”

Bagi pengarang, zaman Dr Mahathir mencabar tetapi memuaskan. Di muka akhbar atau di belakang tabir kita boleh berbahas dengan beliau. Yang jadi penentu hanyalah kita berani atau tidak.

Sepanjang saya menulis kolum mingguan Other Thots dalam New Sunday Times saya kerap mengkritik atau tidak bersetuju dengan beliau.

Beberapa kali beliau menjawab hujah saya secara langsung dalam sidang akhbar atau melalui surat kepada pengarang. Dalam pertemuan berjadual dengan beliau yang berlaku dua atau tiga bulan sekali, para pengarang boleh mengatakan apa saja kepada beliau. Hadnya hanyalah kesopanan dan keberanian kita.

Jadi saya agak hairan apabila ramai wartawan dan pengarang hari ini berkata mereka tidak bebas atau persekitaran mengongkong. Atau mereka menguar-uarkan pindaan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan sebagai jawapan kepada persekitaran yang kononnya mengongkong itu.

Pada hemat saya, bukan kongkongan, kurang kebebasan atau campur tangan luar yang menyekat pengarang dan wartawan daripada membuat laporan dan analisis secara saksama dan kritikal.

Yang sebenarnya menjadi penghalang adalah kurang keberanian dan kurang komitmen kepada profesion kewartawanan di kalangan pengamal media massa.

Terlalu ramai pengarang dan wartawan mensabotaj kebebasan profesionalisme mereka dengan menjadi terlalu akrab dengan kepemimpinan kerajaan, parti, perkhidmatan awam dan korporat.

Ada pengarang yang begitu intim dengan pemimpin politik dan (dengan izin) “politically correct” sehingga dianugerahkan gelaran datuk (dato’) oleh empat atau lima buat negeri.

Yang sebenarnya menjadi masalah ialah keengganan, ketidakberanian dan ketidakpedulian pengamal media menggunakan kebebasan profesionalisme yang ada pada mereka.

Jadi saya tidak melihat pindaan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan sebagai penawar atau jawapan mutakhir kepada (dengan izin) “professional malady” yang kini dideritai oleh sesetengah pengamal media, khasnya dalam MAP. 

Sekalipun Akta Mesin Cetak dan Penerbitan dipinda atau dimansuhkan, kebebasan tidak akan kembang mekar kalau pengamal media cetek ilmu dan terus menunggu “wahyu” dari pihak-pihak tertentu. Wallahualam.
http://kadirjasin.blogspot.com/

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.