Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Thursday, July 19, 2012

KAMERA PERANGKAP LAJU Seluruh Negara, Hadiah HARI RAYA



KUALA LUMPUR - Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) yang boleh menangkap pemandu yang memandu melebihi had laju akan beroperasi seawal bulan depan.

Ketua Eksekutif Kontraktor AES Beta Tegap Sdn Bhd, Iftikhar Mahmud berkata
Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mahu sistem itu siap sebelum Ops Sikap dilancarkan untuk tempoh perayaan Hari Raya pada pertengahan Ogos.

"Ia akan mula beroperasi ketika Ops Sikap dilancarkan," katanya kepada pemberita ketika demonstrasi oleh dua kontraktor projek menunjukkan bagaimana AES berfungsi.

Sistem itu akan menggunakan kira-kira 800 kamera tetap dan 500 kamera mudah alih untuk memantau lalu lintas di 831 "kawasan hitam" di sepanjang lebuh raya serta jalan-jalan negeri dan persekutuan.

Kawasan hitam dikenal pasti oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (Miros) Malaysia yang menunjukkan statistik tertinggi kemalangan maut.

Kira-kira 200 kamera tetap akan dipasang di persimpangan lampu isyarat, termasuk di kawasan-kawasan perumahan.

Kedua-dua kamera perangkap laju mudah alih yang ditunjukkan semalam menggunakan sistem radar dan dapat mengesan kereta di mana-mana sahaja di semua jalan empat lorong.

Rakan kongsi Beta Tegap, ialah Sistem Trafik Redflex dari Australia manakala kontraktor lain AES adalah ATES Sdn Bhd, yang mempunyai rakan kongsi berpangkalan di Jerman-JENOPTIK Robot.

Beta Tegap telah dilantik melaksanakan dan menyelia sistem itu di wilayah selatan, manakala ATES bertanggungjawab untuk di kawasan lain seluruh negara, termasuk Sabah dan Sarawak.

Pengarah Urusan JENOPTIK Robot Malaysia Marc Lamy berkata imej yang ditangkap akan disahkan oleh pegawai JPJ. Sementara itu pengurus Redflex Trafik Systems Asia David Handley berkata semua kamera akan merakam kedua-dua imej statik serta rakaman video.


Kredit : TheStar

 **************************************
Sifir mudah. Untuk elak kemalangan, letak pegawai penguasa, dummy pondok polis atau sebagainya di kawasan hitam supaya pemandu lebih berhati-hati. Bila pemandu berhati-hati kesalahan jalan raya akan kurang dilakukan seterusnya kemalangan akan dapat dielakkan.

TAPI apabila kamera perangkap laju dipasang, tambahan kalau ianya tersembunyi. Adakah ia akan mengurangkan kemalangan?. Apakah tujuan kamera ini sekadar untuk mengutip kadar saman yang lebih banyak atau untuk menambah kesedaran kepada pengguna jalan raya supaya lebih berhati-hati??.

Sama-sama kita lihat adakah perlaksanaannya ini akan mampu
'mengurangkan kadar kemalangan' atau sekadar 'menambah hasil kutipan saman' ke dalam kocek kerajaan. : Author Faethal

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.