Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Bukan JK Khas Royalti, tapi JK pilihan raya - Wahid


19 Ramadhan 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: PAS Terengganu menyifatkan penubuhan jawatankuasa khas berhubung pembayaran royalti petroleum kepada negeri-negeri Pantai Timur yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini sebagai jawatankuasan untuk pilihan raya.

Pesuruhjaya PAS negeri Mohd Abdul Wahid Endut berkata, jawatankuasa itu tidak perlu ditubuhkan kerana perjanjian Petronas dengan kerajaan negeri sudah terang lagi bersuluh.

"Buat apa lagi jawatankuasa ini kerana semua perjanjian sudah ada. Memang sahih minyak di perairan Kelantan tetapi Pusat mendaratkan di Thailand.

"Kerana nak pilihan raya. Jawatankuasa ini untuk pilihanraya,” tegasnya ketika dihubungi Harakahdaily.

Abdul Wahid yang juga Adun Wakaf Mempelam dan Ahli Parlimen Kuala Terengganu adalah antara wakil rakyat yang aktif membawa usul dan mengemukakan persoalan berhubung royalti petroleum sama ada di Dewan Undangan Negeri Terengganu mahupun di Dewan Rakyat.

Sehubungan itu beliau mengingatkan Kelantan agar tidak mudah tertipu dengan permainan oleh kerajaan Pusat.

Abdul Wahid tidak menolak apa yang telah berlaku terhadap Terengganu sebelum ini mungkin boleh terjadi kepada Kelantan.

Misalnya, kata beliau pada pilihanraya kecil Kuala Terengganu pada 2009, Najib Tun Razak menyampaikan wang hasil minyak berjumlah hampir RM500 juta kepada Terengganu tetapi itu adalah royalti untuk tahun 2009.

“Apa yang berlaku di Terengganu sekarang? Sudah tiga tahun Terengganu tidak mendapat royalti. Petronas bayar terus kepada kerajaan pusat akhirnya hasil itu telah diberikan kepada semua negeri di Malaysia ,” tambahnya.

Abdul Wahid turut mempersoalkan apa tujuan Najib Tun Razak memasukkan negeri Pahang dalam jawatankuasa tersebut, sedangkan Pahang tidak ada minyak?

"Nampaknya Najib mahu mengalihkan ke negeri kelahirannya juga. Selepas ini jika Johor menuntut royalti, Najib akan memasukkan negeri itu pula ," kata beliau.

Jawatankuasa tersebut akan dipengerusikan oleh bekas Ketua Hakim Negara Tan Sri Abdul Hamid Mohamad dan akan dianggotai pakar undang-undang dari dalam dan luar negara, wakil dari kerajaan negeri Pahang, Kelantan dan Terengganu yang diperkenan Sultan negeri-negeri berkenaan.

harakahdaily/-

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.