Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

MAKA TERBUKALAH RAHSIA DAN ISTILAHNYAAA !!!

ISTILAH SEBANGSA MENUNJUKKAN BAHAWA SATU BANGSA MALAYSIA YANG BERBAGAI AGAMA, JIKA DIKATAKAN MELAYU SEKALIPUN TIDAK BERMAKSUD SEMUANYA ISLAM !!! BOLEH FAHAM ?

 

12 August 2012

Penjelasan Maksud 'Sebangsa' Buat Bakal MB Kedah

SHAH ALAM – Maksud 'Sebangsa' dalam tema Hari Kemerdekaan Pakatan Rakyat (PR) ialah satu bangsa Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum bersama meraikan hari ulang tahun kemerdekaan negara pada setiap 31 Ogos.

Pengarah Komunikasi PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad yang menjelaskan demikian berkata, tema itu dipilih selepas Kerajaan Pusat enggan mengubah tema ‘55 Tahun Merdeka Janji Ditepati’ yang didakwa pembangkang sebagai berunsur politik kepartian Barisan Nasional.


“Pemilihan perkataan itu berdasarkan sambutan kemerdekaan yang disambut di negara ini terdiri kaum Melayu, Cina, India dan lain-lain tidak mengira perbezaan fahaman atau agama.


“Bangsa Malaysia bermaksud penyatuan kesemua kaum seperti diuaruarkan Perdana Menteri keempat, Tun Dr Mahathir Mohamad dalam Wawasan 2020,” katanya, semalam.

Beliau berkata demikian ketika ditanya tentang kenyataan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah, Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir yang mahu pembangkang beri maksud sebangsa dalam tema ‘Sebangsa, Senegara, Sejiwa’.

Exco Kerajaan Negeri Selangor, Ronnie Liu pula mentakrifkan maksud 'Sebangsa' dalam tema itu sebagai rakyat negara ini terdiri daripada pelbagai rumpun dan ras bersama menikmati kemakmuran Malaysia.

“Kami mahu rakyat bergabung tenaga untuk menyambut Hari Kebangsaan kita pada setiap tahun tanpa mengira agama, kaum dan bahasa," katanya.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.