Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Selasa, 21 Ogos 2012

FILEM HANTU GANGSTER YANG PENUH DENGAN SINDIRAN TERHADAP UMNO

"Hantu Gangster" arahan Namawee.  Filem ini cuba membawa penonton kepada isu perkauman yang di paparkan dalam bentuk kumpulan kongsi gelap dari 3 kaum.

Dari peristiwa 13May , Teoh Beng Hock mati di buang dari atas bangunan dan berbagai lagi isu peristiwa isu politik semasa sehinggalah bom C4 beliau cuba membawa sindiran yang tidak tercapai oleh penonton sekiranya penonton tersebut tidak mengambil kisah hal hal politik semasa.


Farid Kamil yang membawa watak Iwan sebenarnya adalah bayangan Umno dalam filem ini di mana Namawee mahu penonton tahu siapakah dalang di sebalik permusuhan kaum di negara ini.


Orang melayu yang di gambarkan kepada watak "Parut" yang sering di tipu oleh Iwan (umno) untuk berlagak sebagai seorang ketua kepada semua orang melayu. Iwan mahu Parut bukan saja menguasai gangster melayu malah beliau juga mahu Parut mengetuai gangster cina dan india melalui cara pecah dah perintah.


Iwan atau umno terus menerus menjalankan propaganda agar rasa tidak puas hati dan berperasangka sentiasa tidak hilang di antara 3 kaum utama.


Namun aku tidak pasti apakah yang cuba di bawa oleh Namwee bila askar Jepun memakai topi komunis.


Walaupun filem ini adalah separa merapu ala ala Steffen Chow namun ia cukup untuk membawa penonton ketawa dalam sinis yang cuba di bawa oleh Namewee.


Kesimpulan dari apa yang mahu di bawa oleh Namwee ialah penyatuan kaum di negara ini akan terjadi sekiranya rakyat tahu siapakah dalang yang memecah belahkan kaum kaum di negara ini.


Sama ada rakyat bersatu untuk tumbangkan umno atau umno tumbang baru rakyat bersatu adalah satu persoalan yang belum terjawab kerana rakyat akan terus berpecah sekiranya umno masih berkuasa dan umno akan terus berkuasa sekiranya rakyat tidak bersatu.


Namewee anak muda berbakat yang mencipta nama dengan penuh kontravensi telah berjaya membawa filem melayu malaysia di tonton oleh berbagai kaum di dalam satu panggung.


Beliau telah berjaya melangkah pengarah muda Syamsul Yusof dalam bikin filem apatah lagi pengarah filem yang memualkan seperti Nur Kasih yang mengajak rakyat berkhayal dengan cinta..

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.