Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

WAKIL RAKYAT DIA DAH JADI KATAK BANGSAT, SBB TU DIA TAK JAGA ANAK BUAH

Curi Kuih Di Surau Kerana Terlalu Lapar


Kulim – Tiada siapa di antara manusia yang mahu hidup tanpa tempat berlindung. Kepada yang berfikiran waras tentu sekali tidak mahu memilih jalan hidup sebegitu.

Gambar: Eng Khim ketika melihat keadaan lelaki terbabit.

Namun, ramai antara kita terpaksa hidup bergelandangan akibat masalah peribadi masing-masing.

Begitulah yang terjadi kepada seorang lelaki berusia 50-an yang ditemui Pertubuhan Prihatin Kebaktian Masyarakat Kulim (PPKM) sebaik saja mendapat aduan daripada orang awam yang mendakwa lelaki itu mencuri makanan di surau.

Pengerusinya, Khor Eng Khim berkata, pihaknya menemui lelaki itu yang sedang tidur di tepi parit bersebelahan Stadium Mini Keladi kira-kira jam 12.30 pagi semalam.

Menurutnya, lelaki itu mengaku kerana terlalu lapar dia terpaksa mengambil sisa kuih dalam surau sebaik solat Terawih dijalankan lalu melarikan diri.

“Dia juga memaklumkan tidak mempunyai wang untuk membeli makanan dan hidup gelandangan sejak lima tahun lalu,” katanya.

Sementara itu, lelaki berkenaan berkata, dia tidak suka dituduh sebagai pencuri. “Aku ada minta pada mereka sedikit kuih tetapi mereka halau aku kerana aku kotor. “Orang selalu tuduh aku mencuri. Itu semua tidak betul.

Aku cuma mahu makan saja,”
katanya. Dia berkata, sehingga kini tidak ada sesiapa atau pihak bertanggungjawab yang datang membantu.

Dalam pada itu, Eng Khim berkata, masalah itu dapat diselesaikan sekiranya pihak terlibat turun padang dan mendekati nasib mereka yang hidup di jalanan.

“Orang awam yang menemui lelaki ini memaklumkan kepada saya dia mencuri dan harus diserahkan kepada polis. Pada pendapat saya, dia tak bersalah.

“Dia sudah meminta kebenaran untuk mendapatkan beberapa kuih untuk dimakan tetapi tidak diberikan sebaliknya dia dihalau.

“Dia tidak ada pilihan melainkan mencuri kuih itu. Dia mencuri kerana dia lapar dan bukan kerana dia mahu melakukan jenayah. Dalam soal ini di manakah peranan orang ramai serta badan yang bertanggungjawab?,” katanya.

Katanya, dia meminta jasa baik Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk membuat rondaan atau operasi bagi mengenal pasti orang gelandangan di sekitar Kulim.

Sehingga kini sudah ramai dalam kalangan pengemis yang meninggal dunia di kaki lima. -SH

Ulasan GB

Demikianlah...

Allah menguji mereka yang berpuasa, yang berbuka, yang berterawih dengan didatangkan seorang hambaNya yang dhaif untuk meminta sedikit makanan. Rupa-rupanya mereka yang berpuasa, yang berbuka, yang berterawih itu menghalaunya.

Binatang sekalipun jika kepalaparan wajib bagi kita untuk membantu inikan pula seorang manusia sekalipun bukan Islam....

Apa ertinya ilmu dan amal bertimbun-timbun jika di sana tiada sifat peri-kemanusiaan? Itulah sebabnya mengapa perlu sentiasa koreksi bab HATI!

Jangan sampai nanti ilmu dan amal dicampak Allah ke tepi dan kita di campak ke dalam api.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.