Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

JANDA BAIIIIK !

S.H.Al Attas & Bola Api (4)

0
0
  
Print Friendly

×
Memancing tak sesungguh hati mana nak dapat ikan! Kepala otak ingat macam-macam,sebenarnya hati ni lebih kepada ” Nak mandi sungai,nak mandi sungaiiiii!” Banding dengan laut,aku lebih suka berendam dalam sungai. Laut memang cantik. Saujana mata melihat. Carilah kaki langit kat ujung sana,ada? Hebat kan Tuhan mencipta alam. Langit yang sebegitu luas atas kepala kita tapi takde satu tiang pun yang menahannya!

Berbalik pada cerita laut dan sungai. Mandi laut boleh menukar warna kulit! Aku bukan Mat Salleh. Rajin “bebeno” nak sapu losyen kat badan sebelum terjun dalam ayo! Lepas tu naik ke darat,muka rasa tebako,kulit rasa “kesen” seghope kulit ulo..Di sungai, aku boleh tahan berjam-jam walau pun ujung-ujung jari udah kecut!

Kawan yang sorang ni,last-last dia pegi bergambar dengan ikan yang orang lain dapat! Joran dia  kosong.


×

Hari dah  nak  gelap! Senja yang sangat cantik di Wadi Hussien. Berbalam-balam cahaya matahari mengintai-ngintai  di balik pohonan kayu yang meneduhi wadi. Ikutkan hati mau je aku merayau-rayau lagi merakam gambar. Teringat pesan orang tua-tua, “Bila ke tempat orang,jangan sesuka hati. Nak-naknya dalam hutan..Mulut jangan celupar,kena nanti!”

Kami mendaki beberapa anak tangga naik ke  atas bukit,tempat kami akan bermalam.  Bergilir-gilir membersih badan. Hawa kian dingin. Air bukit mengalir menyapa kulit.Jangankan budak kecik,orang tua pun menggelatuk sejuk.  Bila mandi,jangan terus siram kepala. Mulakan dari kaki dulu.

Seusai solat, kami turun ke bawah. ” Nape le deme bagi tinggi bebeno tempat tido kita ni? Sib baik semalam je,kalo tak…ini pun udah lengoh lutut weh..” Kawan “ketat” aku bersungut sambil berhati-hati memijak anak tangga. Masa Uncle Seekers tunjukkan rumah tu kat aku, member semua kat bawah. Tanpa banyak soal jawab aku kata ok je! Sebab aku suka sangat dengan pemandangan dari balkoninya.

Kami berkongsi kereta untuk naik ke atas. Keluar dari Wadi Hussien, kemudian mula mendaki!  Landrover kawan aku yang datang sorang-sorang dari Port Dickson penuh! Abis semua yang dok kat belakang tu,aku tengok macam Bangla-Bangla yang keja kat ladang sayur di bawah sana. Ha ha ha..

Mak oi? Tingginya kami naik. Makin tinggi makin tinggi! Meski pun malam kian pekat, aku boleh nampak begitu banyak papan tanda . Banyaknya resort persendirian kat atas tu. Kira-kira 10 minit mendaki, sebuah banglo mewah tersergam depan mata kami. Nah! Itu dia…
Saufieville A Boutique Resort!

Malam yang gelap tak dapat menyembunyikan keindahan alam di atas ni. Alangkah cantiknya jika dapat naik lagi ke sini di waktu siang! Nama pun blogger. Yang datang mewakili aktivis pun tak kurang hebat. Masing-masing dengan lagak pro dan amaturnya,sibuk snap gambar sana sini.

Uncle Seekers memperkenalkan Encik. Sarofini bin Datok Saufi dan isterinya,Raja Izrinda yang mesra disapa sebagai “Mem” saja. Atau kita boleh panggil dia Ku Rah. Merekalah yang mengendalikan tempat ni. Mereka pun anak angkat Pak Habib! Rezeki. Ya. Ini namanya rezeki. Saja-saja aku nak datang sini,makan kat sini tak tau bila. Semua makan-minum ditaja sepenuhnya. Alhamdulillah!

Korang boleh sewa banglo ni! Sehari RM1,500.00 kalau tak silap aku la. Satu bilik RM250. Semua makan-minum Ku Rah sendiri yang masak! Pak Habib pun join kami. Sebelum makan, Pak Habib minta kami semua memperkenalkan diri. Lepas baca doa makan,apa lagi! Orang makan nasi dulu tapi aku mencuci mulut. Semangkuk puding gula Melaka berwarna hijau hilang sekelip mata. Lama betul aku tak buat puding sagu yang dimakan dengan air gula merah ni. Lepas makan nasi, aku tengok puding tu dah licin!

Lepas makan aku tengok ada yang menonton tv. Ada game rupanya. Yang kaki bola melekat depan tv. Di sofa ruang tamu yang letaknya dekat pintu masuk banglo,aku nampak Pak Habib. Dia duduk. Aku menuju ke situ lalu duduk bersimpuh mengadap Pak Habib seperti beberapa orang lain.

(Ni ada yang nak kena sound lagi ni..Aku dah agak dah! Dua orang member MP dok ralit bercerita kat pintu sambil mengadap ke luar. Duduk pulak tak jauh dari Pak Habib. Mesti ada isu penting yang mereka berdua sedang discuss  tapi sabo-sabo le weh..last-last dua-dua duduk ngadap Pak Habib  bila Pak Habib kata, ” Kalau nak sembang lain, pi main jauh-jauh…” Hi hi hi…Aku dan yang lainnya tersengeh melihat adegan tu.)

Ni sorang lagi. Dah la duduk  atas lantai, betul-betul sebelah Pak Habib,tapi tak fokus! Mata dia kejap-kejap tengok tv! Kejap-kejap tengok Pak Habib!  Pandai betul dia cari sudut. Aku dok gelak memerhati adik MP yang soghang ni. Nama FB dia pun siap letak nama kelab bola yang dia gila sangat-sangat tu! Nanti kalau dia ngadap tv, miss pulak cerita Pak Habib,kan?

Perbincangan kian rancak. Lepas kena sound tadi, semua makin fokus. Sorang member MP yang non Muslim bertanyakan soalan apa hubung kaitnya metafizika dengan Islam. Pak Habib banyak bercakap dalam Bahasa Inggeris mungkin untuk memudahkan member MP kami memahami apa yang dia cuba terangkan. Sesekali dia cakap Melayu. Lepas tu BI balik.

Ada kalanya kami bertanya soalan di celah-celah percakapannya. Antaranya, ” Kenapa lepas macam-macam isu berkenanan BN  dimasukkan dalam blog @ facebook ,tapi masih ramai  rakyat pilih BN?” Korang tau apa jawab Pak Habib?

” Sebab awak tak buat keja..” kata Pak Habib ringkas.  Matanya merenung tepat pada si penanya soalan. Adoyaiiii…ni ramai yang kena ni,bukan dia sorang je!

Lebih kurang jam 10 malam kami semua balik. Kalau tadi naik bukit, sekarang turun! Sesekali rasa gayat jugak tambah-tambah dalam malam yang makin pekat itu. Apa pun halangannya,aku tak kisah! Sebab sebelum keluar dari banglo,aku dengar breakfast pagi esok pun kat sini. Yessss….!


×

Tak sabar menanti pagi. Tercapai jugak keinginan aku untuk merakam gambar di sana pada waktu siang. Bila sampai kat Wadi Hussien, hati berbelah bagi. Nak tunggu ke tak? Kaum Adam yang diketuai oleh Uncle Seekers nak main bola! Giler dowh? Malam pekat macam tu,nampak ke bola yang nak disepak?

Kaum Hawa pulak yang cuma  7 orang ni kebanyaknnya dah surrender.  Dah letih. Ada sorang dua je yang masih bertahan.  Dua tiga orang adik-adik blogger dok mengusung buah kelapa dalam kereta sorong. Buah tu mereka kopek menggunakan parang! ” Nak buat apa dik?” Aku menyapa.  ” Entah..depa suruh buang kulit tapi tinggalkan sabutnya..”

Sorang member MediaPerak datang melihat adik tadi. ” Ni..orang dalam kebun kelapa la kena buat.” katanya memandang aku. ” Ish,apa pulak saya? Tak main la parang ni,kita guna mata cop.” Hmmmm…dia pun dengan “egonya” mengupas kulit kelapa tu dengan mudah! Caya la bro…

Korang tau mereka buat apa dengan kelapa-kelapa tu? Padan la sebelum kami datang, aku dapat call,suruh cari minyak tanah! Sapa-sapa yang senang dapat,bawak ke Janda Baik! Jugak bawak botol-botol sebanyak mungkin?

Bila aku risik-risik nak buat apa dengan botol tu? Sorang member MP kata ,” Nak tangkap hantu laa..isi sumbat dalam tu..” Hishhh budak bertuah ni..main-main ke…betul-betul?

Aku memanjat anak tangga naik ke rumah di atas bukit. Empat orang lagi tinggal kat bawah. Katanya nak tengok sekejap apa yang orang laki-laki nak buat dengan kelapa-kelapa tadi. Masa aku merebahkan diri di tilam, suasana masih tenteram. Tenang. Bunyi cengkerik je yang hinggap kat telinga. Tapi tak lama lepas tu aku dengar suara riuh-rendah sayup-sayup di bawah sana.

Akhirnya aku tak sedar apa pun. Tau-tau dah pagi. Bangun solat dulu. Nak mandi? Oh tidakkkkkk…

Inilah yang membuatkan aku sampai termimpi-mimpi bila mendengar suara orang hingar-bingar di bawah malam tadi. Tak pernah aku tengok orang main bola api! Rupa-rupanya buah kelapa yang  masih bersabut tu mereka siram dengan minyak tanah dan dicucuh api. Nah amek ko..sepak la semau mu.!

×

Pagi yang cerah. Selamat pagi Janda Baik!

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.