Karpal Singh
$entry.content.caption.value
AIR ITAM - Rakyat tidak perlu bimbang dengan amalan nepotisme yang didakwa wujud dalam Pakatan Rakat (PR), kata Pengerusi DAP Kebangsaan, Karpal Singh.

Katanya, amalan nepotisme yang dikatakan mengutamakan ahli keluarga dalam PR tidak perlu dibimbangikerana setiap anak pemimpin ada hak untuk menceburi bidang politik.


“Setiap anak kepada seseorang pemimpin mempunyai hak untuk bergiat aktif dalam politik. Berdasarkan Artikel 8(1) Perlembagaan Persekutuan, setiap orang adalah sama dari sudut undang-undang.


“Anak Lim Kit Siang, Lim Guan Eng sudah membuktikan kepimpinannya di Pulau Pinang. Jadi saya fikir nepotisme dalam PR tidak perlu dikhuatiri," katanya kepada media semalam.


Beliau mengulas senarai Kabinet bayangan PR yang disiarkan oleh akhbar baru-baru ini.


Berdasarkan senarai itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim dinamakan sebagai Perdana Menteridan turut menyenaraikan isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri) tetapi turut meletakkan anaknya, Nurul Izzahsebagai Menteri Wilayah Persekutuan.


Mengenai Kabinet bayangan itu, Karpal yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor berkata, PR tidak percaya kepada senarai sedemikian.


"Kami percaya kepada realiti. Bila tiba masanya nanti, PR akan mendedahkan senarai kabinet sebenar, bukan lagi bayang-bayang.


"Kami tidak percaya kepada wayang kulit," katanya.