Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Projek Rapid: Pas tidak tolak pembangunan
HASLINA KAMALUDIN, ARHIZA AHMAD
Foto: AZMI ARYANTO

15 Oktober 2012
Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub
Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub
 
BARU-BARU ini Ketua PKR Johor, Datuk Chua Jui Meng memberitahu pakatan pembangkang akan memansuhkan Projek Petrokimia Bersepadu (Rapid) di Pengerang, Johor jika mereka dapat membentuk Kerajaan Pusat. Menurutnya, projek itu tidak memanfaatkan ramai orang dan merosakkan alam sekitar. Namun berbeza pula pendapat Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub yang mengatakan projek tersebut tidak boleh ditolak asalkan mengambil kira kepentingan rakyat. Wartawan HASLINA KAMALUDIN, ARHIZA AHMAD dan jurufoto, AZMI ARYANTO bertemu pemimpin yang disebut-sebut akan dilantik sebagai Menteri Besar Johor sekiranya Pakatan Rakyat menguasai negeri itu bagi mendapatkanpandangan mengenai isu ini.

Mengapa Pas dan PKR bercanggah pendapat mengenai isu Rapid di Pengerang?

Pas tidak pernah menolak pembangunan (Rapid Pengerang) asalkan ia mengambil kira kepentingan, masa depan dan juga sumber pendapatan penduduk. Pas dan PKR tidak bertentangan daripada segi prinsip. Sama ada ia akan dikekalkan atau dipindahkan ke tempat lain, perkara itu masih lagi fleksibel. Tetapi mengambil tanah hampir 10 kampung, kami memang tidak bersetuju. Asasnya, jangan diambil tanah rakyat itu. Pembangunan boleh dibuat di mana-mana pun di negara ini asalkan boleh memberi manfaat kepada rakyat, bukan menyusahkan mereka.

Apakah kelebihan dan kekurangan projek mega ini bagi Pas?

Kelebihan projek ini ialah ia akan menggalakkan lagi pelaburan di negeri Johor. Rapid boleh membangunkan industri hab minyak dan gas di negara ini. Itu tidak menjadi masalah sebagaimana di Bintulu, Kerteh dan Paka. Perkara itu tidak kami persoalkan. Saya mendapat maklumat secukupnya, tidak pernah lagi berlaku sejarah Petronas membangunkan industri mereka di atas perkampungan tradisi rakyat. Saya membuat semakan di Paka dan Kerteh, ada melibatkan sedikit pengambilan tanah kebun kelapa, tetapi bukan penempatan atau kampung tradisi. Kalau begitulah rekod Petronas, kita mahu tahu siapa yang membuat keputusan hampir 10 kampung mahu diambil. Itulah isunya.


Bagaimana pula dengan standard piawaian pembangunan projek tersebut?

Mengikut standard piawaian Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) tentang industri minyak dan gas, tidak boleh mengambil tanah atau perkampungan tradisi. Itu tidak akan berlaku. Perkara ini perlu jelas. Memberi manfaat dan pelaburan di negeri Johor, itu kita tidak tolak tetapi jangan sesekali mengambil tanah perkampungan di kawasan Pengerang itu.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin menyebut isu Rapid Pengerang sengaja dipolitikkan selepas isu Lynas mula diterima rakyat, adakah benar?

Rapid Pengerang dan Lynas adalah dua isu yang berbeza. Lynas melibatkan isu alam sekitar yang memang difahami dan menimbulkan satu kontroversi cukup besar impaknya bagi negara kita termasuk masyarakat antarabangsa. Berbeza dengan isu di Pengerang, tidak boleh disamakan dengan Lynas. Beliau (Muhyiddin) perlu berfikir pada tahap seorang Timbalan Perdana Menteri dan mungkin bakal Perdana Menteri. Seharusnya beliau melihat isu tersebut sebagai isu rakyat. Kita tidak bermaksud untuk mempolitikkan apa-apa isu bagi kepentingan mana-mana pihak. Contohnya, jika saya tidak dituduh mempolitikkan isu itu dan bertanding di Pengerang, adakah saya ada jaminan menang? Jika ada pemimpin hanya berjuang di atas dasar untuk mendapatkan habuan dan kepentingan politik, mereka perlu ingat bahawa pemimpin datang dan pergi.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.