Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Selasa, 16 Oktober 2012

Peneroka Mangsa Buli Pengilang Sawit FELDA

Felda Holdings Berhad melalui anak syarikatnya Felda Palm Industries Sdn Bhd telah menghantar notis kepada penjual-penjual Fresh Fruit Bunches (FFB) bahawa ia tidak akan membayar harga penuh buah kelapa sawit. Kebanyakkan dari penjual FFB kepada kilang-kilang Felda adalah peneroka-peneroka Felda.
 
Felda pada dasarnya akan mengabaikan harga pasaran dan sebaliknya membayar harga sekitar 10% lebih murah dari harga pasaran. Fomula mereka adalah berdasarkan harga pasaran CPO yang ditolak RM200 setiap ton metrik (MT).
 
Enam bulan yang lalu, CPO berada pada harga RM3 600/MT, kemudian merosot kepada RM2 250 /MT pada 2hb Oktober, dan kini sedang mula meningkat kepada RM2 500/MT. 
 
Namun, pada bulan lepas, para peneroka telah mula merasai keperitan disebabkan pendapatan mereka merosot sebanyak 50%. Bagi para peneroka, langkah terbaru Felda ini adalah bak kata pepatah Melayu,”sudah jatuh ditimpa tangga”.
 
Terdapat dua perkara di sini: satu adalah isu perundangan dan satu lagi adalah isu ketamakan korporat.

Pertama sekali, kami percaya bahawa ia adalah tidak adil dan satu langkah haram untuk secara “unilateral” memaksa diskaun terhadap para peneroka. Di dalam kebanyakkan kes, Felda adalah pembeli tunggal FFB dari peneroka disebabkan kedudukan kilang yang berdekatan dengan ladang-ladang peneroka.
 
 Kebanyakan peneroka pula berkontrak untuk menjual kepada Felda supaya hutang mereka dikontra. Disebabkan itu, para peneroka tidak mempunyai pilihan kilang-kilang lain untuk menjual FFB milik mereka. Ini merupakan satu bentuk monopoli di mana para peneroka terikat dengan Felda. Pasukan guaman dari KEADILAN akan meneliti perkara ini secara terperinci seandainya terdapat pelanggaran dari segi undang-undang termasuk, dan tidak terhad kepada, Akta Persaingan.
 
Kedua, ingin dibawa kepada perhatian ramai bahawa, 51% saham Felda Holdings dimiliki para peneroka sementara hanya 49% dimiliki FGVH. Namun, notis tersebut telah diberikan dan ditandatangani Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Felda Global Venture Plantations (Malaysia) Sdn Bhd, sebuah anak syarikat FVGH. 
 
Mengapakah pemegang saham minority (FGV) mengatasi majoriti peneroka dan menetapkan diskaun yang  memangsakan para peneroka tersebut? Langkah terbaru ini jelas dikelolakan FVGH dan menggambarkan bahawa bukan hanya para peneroka menjadi mangsa urus niaga yang teruk, para peneroka juga diminta memberikan subsidi kepada FGVH untuk menguntungkan para pemegang saham
mereka.
 
 Jika harga CPO merosot, bukankah setiap pihak harus menanggung kerugian? Mengapakah para peneroka diminta mengambil lebih banyak tanggungjawab berbanding pihak lain? Ini adalah satu kes ketamakan korporat yang membuli para peneroka.
 
KEADILAN mencabar kerajaan untuk mengeluarkan amaran tegas kepada Felda dan FGVH supaya segera menarikbalik notis tersebut. Kami juga ingin menasihati para peneroka supaya menyedari mereka sebenarnya mempunyai kepentingan majoriti di dalam Felda Holdings. Oleh itu,  KEADILAN akan membantu mereka untuk menuntut agar notis tersebut ditarikbalik.
 
NURUL IZZAH ANWAR

Ahli Parlimen Lembah Pantai, merangkap
Naib Presiden, Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN)

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.