Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Wednesday, October 10, 2012

Faktor ekonomi jadi penentu PRU 13

Mesyuarat tahunan Bank Dunia dan Tabung Kewangan Antarabangsa di Tokyo, Jepun telah menunjukkan tanda-tanda ekonomi global yang semakin tidak memberangsangkan pada tahun-tahun mendatang.

Menurut Bank Dunia, pertumbuhan Asia akan menjadi lebih perlahan, sebahagiannya disebabkan ekonomi China yang semakin perlahan, walaupun rantau ini disebut-sebut sebelum ini sebagai agak terlindung daripada situasi di Eropah dan Amerika Syarikat.

IMF pula menjangkakan pemulihan ekonomi yang semakin lemah, disebabkan dasar-dasar kerajaan yang gagal memulihkan keyakinan.

Menurut laporan, IMF menurunkan unjuran pertumbuhan 2012 daripada 3.4 peratus Julai lalu kepada 3.3 peratus. Pertumbuhan ekonomi dunia tahun depan pula diturunkan kepada 3.6 peratus, berbanding 3.9 tiga bulan lalu.

Menurut badan itu lagi, pertumbuhan yang semakin perlahan pada tahun ini dan tahun hadapan bakal disertai peningkatan risiko. 

Malaysia, sebagai pengeksport komoditi dijangka berdepan cabaran penurunan harga, walaupun dijangka dapat mengurangkan beban subsidi ekoran penurunan harga minyak.

Senario diramalkan Bank Dunia dan IMF ini mungkin menjadi salah satu faktor pemerintah Barisan Nasional tidak akan melewat-lewatkan lagi Pilihan Raya Umum ke-13, lebih-lebih lagi selepas beberapa bulan memasuki 2013, untuk mengelak kesan negatif hasil reaksi rakyat dan pembangkang ekoran ekonomi yang merudum.

Walau bagaimanapun, tempoh beberapa bulan akan datang dijangka tidak memberi kesan yang kuat terhadap pemerintah ekoran gula-gula belanjawan yang mula diagihkan, termasuk bonus kepada kaki tangan awam dan pemberian lain.

Keadaan ekonomi ini paling utama dijangka menghangatkan lagi suasana politik pada penggal akan datang selepas Pilihan Raya Umum ke-13, memberi tekanan tambahan kepada kerajaan yang bakal memerintah, sama ada di peringkat pusat mahu pun negeri, ditambah lagi dengan cabaran pelaksanaan belanjawan 2013 yang melibatkan perbelanjaan besar.

Cabaran sosio-ekonomi juga bakal dihadapi dalam suasana peningkatan harga makanan yang pantas pada masa ini, perkembangan yang menambahkan lagi kehangatan suasana politik, termasuk di negara membangun seperti Malaysia yang peratusan pendapatan dibelanjakan untuk makanan semakin meningkat.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.