Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

FITNAH YANG SEMAKIN MEMBARA

Doa hancurkan sesama Islam bidaah
SHAHRIZAL AHMAD ZAINI
19 November 2012
Raja Nazrin Shah - Harussani
Raja Nazrin Shah disambut Harussani pada majlis perasmian Muzakarah Ulama dan Cendekiawan Islam. Turut hadir Zambry. - Foto Bernama
 
IPOH – Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menegaskan, doa yang bertujuan menghancurkan sesama Islam adalah satu perbuatan bidaah dan haram dari segi hukum.

Harussani berkata, doa yang menuduh orang lain sebagai kafir juga satu tuduhan fitnah yang tidak sewajarnya dilakukan.

Menurutnya, perbuatan sedemikian boleh menyebabkan seseorang itu sendiri menjadi kafir dan perlu bertaubat.

“Jika orang itu tidak kafir, tetapi dia menuduh kafir, jadi dia kafir. Kena bertaubat. Selain itu, tuduhan murtad terhadap orang Islam lain tanpa asas yang kukuh juga adalah satu fitnah.

“Selagi kita mengucap dua kalimah syahadah, kita boleh menyampaikan pendapat demi mempertahankan Islam. Bagaimana kita boleh menjatuhkan hukum murtad kepada orang lain?” katanya.

Harussani berkata demikian pada sidang media selepas majlis perasmian Muzakarah Ulama dan Cendekiawan Islam 2012, yang disempurnakan oleh Pemangku Raja Perak, Raja Dr Nazrin Shah, di sini hari ini.

Hadir sama, Raja Puan Besar Perak, Tuanku Zara Salim, Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir dan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Abdul Puhat Mat Nayan.

Harussani berkata demikian sebagai mengulas pembacaan doa yang diketuai adik Mursyidul Am Pas, Nik Razi Nik Mat di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu Jumaat lalu.

Pada majlis berkenaan, Raja Dr Nazrin Shah turut berkenan melancarkan buku ‘Lu Lu’ lil Mu’minin (Permata Bagi Orang Beriman) susunan Dr Muhammad Zulkifli Al Bakri dan ‘Dirinya Bertanya Sendiri Menjawab’ tulisan Mokhtar Jamil.

Sementara itu, Harussani menyatakan kekesalan dengan Pas yang menjadikan perbezaan pendapat dalam politik sebagai satu kebencian sehingga sanggup bertindak melampaui batas dengan melemparkan pelbagai tuduhan tidak munasabah kepada pihak lain.

Katanya, perbuatan sedemikian dibimbangkan boleh menyebabkan penyelewengan dalam kalangan umat Islam kerana ia dilakukan oleh seorang pemimpin berpengaruh.

“Dalam hadis sendiri ada menyebut mengenai penyelewengan orang alim kerana dia (orang alim) ada pengaruh dan pengikut.

“Jika perbuatan itu (mendoakan kehancuran dan menuduh orang lain murtad) dibuat secara penyelewengan, kaki (ahli) yang memuja dia mesti menyokong,” katanya.

1 orang berkata:

Tokwan Pencen said...

Didalam Mazhab Syafi'i ;
Contoh dlm sembahyang,jika seseorang itu bergerak 3x berturut turut secara kasar atau memasukan jari kedalam lubang hidung atau ke dlm lubang telinga dikira BATAL Sembahyannya.
Soalannya ;
Apakah kita yang melihatnya juga batal sembahyang?
Maka samalah ceritanya seperti yang diperkatakan oleh TG Nik Aziz.
Tak betul kottt kata kata Datuk Mufti Perak tuuuu!

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.