Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

KENYATAAN ORANG TAK SEKOLAH

KO TAK TAU KE ? MELAYU BANYAK MAZHAB ? ISLAM OK JE !
 
Fenomena perpecahan umat Islam
FATHUL BARI
Fathul Bari
Fathul Bari
Seluruh dunia hari ini dilihat berpecah-belah. Umat Islam lebih banyak bergaduh antara satu sama lain berbanding umat lain, antaranya negara China atau negara yang besar populasinya mereka boleh bersatu. Tetapi umat Islam dalam satu negara Islam pun mereka bergaduh antara satu sama lain.

Umar Al-Khatthab RA pernah menyebut, “Sesungguhnya kami merupakan kaum yang ALLAH muliakan dengan Islam dan kami tidak memerlukan kemuliaan selain daripadanya (Islam).” Punca dan faktor perpecahan yang berlaku ada banyak.


Antaranya adalah sunnatullah (ketentuan dan ketetapan ALLAH). Buktinya sabda Nabi SAW, “Umatku akan berpecah menjadi 73 kelompok. Semuanya di dalam neraka kecuali satu.” Sahabat bertanya, “Siapakah dia (satu kelompok yang terselamat) wahai Rasulullah?” Jawab Rasulullah, “Mereka adalah orang-orang yang semisal dengan apa yang aku dan sahabatku berada di atasnya pada hari ini.” (riwayat Abu Dawud no. 4596, Tirmidzi no. 2640, Ibnu Majah no. 3991, Ahmad 2/332).


Dalam riwayat lain, sabda Nabi SAW, “Sesungguhnya syaitan telah berasa bosan (putus asa) untuk menjadikan mereka disembah di Tanah Arab, tetapi syaitan akan memecah-belahkan di antara mereka.” (riwayat Imam Muslim, no 2812 dari sahabat Jabir bin Abdillah RA)


Sabda Nabi SAW adalah benar dan pasti terjadi. Kita lihat masyarakat Arab hari ini benar-benar berpecah.


Sebab itu kata Nabi dalam hadis, “Hampir sahaja umat ini (umat Islam) akan diserang oleh golongan kuffar yang membenci Islam sama seperti orang yang lapar menuju kepada pinggan yang dihidangi dengan makanan. Sahabat Nabi bertanya, ‘Adakah kami pada ketika itu berada dalam kelompok yang kecil sehingga kami diserang sedemikian rupa?’


Jawab Nabi SAW, ‘Tidak, bahkan kalian ramai jumlahnya tetapi kalian ibarat buih di lautan (tidak bermanfaat). Pada hari itu ALLAH tanggalkan dari hati musuh-musuh perasaan hormat kepada kalian dan ALLAH campakkan ke dalam hati kalian penyakit al-wahn.’ Sahabat bertanya, ‘Apakah itu al-wahn?’ Kata Nabi, ‘Cintakan dunia dan takut mati.’” (riwayat Abu Dawud)


Musuh yang benci pada Islam pada hari ini tidak lagi menghormati sensitiviti umat Islam, buktinya mereka tidak gerun untuk mengeluarkan  filem seperti Innocence of Muslim dan Fitna; mengeluarkan  tulisan Irshad Manji; menyebarkan perkataan-perkataan yang menjurus kepada liberal dan plural; berani mengeluarkan tulisan Salman Rushdie dan sebagainya.


ALLAH cabutkan perasaan gerun dan hormat mereka terhadap umat Islam setelah umat Islam diserang penyakit cintakan dunia, dan takut kepada kematian. Ini adalah antara puncanya.


Kalau kita hendak bercakap punca perselisihan umat Islam pada hari ini; punca isu akidah, mazhab, perselisihan pendapat yang tidak ditangani dengan adaabul ikhtilaf (adab dalam berselisih), perbezaan politik, dan sebagainya.


Apabila melihat orang lain berbeza dengannya maka segelintir umat Islam terus mengatakan golongan itu sesat, kafir, dan bodoh. Ini masalahnya apabila manusia tidak menanganinya dengan adab dan kaedah yang betul.


Perselisihan politik pada hari ini sangat kronik sehingga sesetengah pihak menjadikan agama sebagai satu alat untuk mendapatkan sokongan, kuasa politik dan seumpamanya. Ini tidak boleh, sebaliknya kepentingan agama perlu didahulukan melebihi kepentingan politik.


Perpecahan dari sudut akhlak dan sikap, sangat banyak untuk dihuraikan secara detail. Tapi itulah antara faktor dan sebabnya; iaitu kelemahan umat Islam disebabkan mereka memilih sesuatu selain daripada Islam, dan mereka menginginkan kemuliaan selain daripada tunduk kepada agama mereka sendiri, serta cinta kepada dunia.
  • Bulan Purnama · Top Commenter · Secondary
    perpecahan UMNO Melayu. ISLAM FOR ALL.
  • Pakdoe Allan · Top Commenter
    STATEMEN KURANG CERDIK DARI SEORANG OSTAT OMNO...ORANG CHINA JUGA BERGADOH...COMA MEDIA DAN BERITA BERKAITAN MASALAH INI TIDAK DIHEBOHKAN SEPERTI DI MALAYSIA...KO TENGOK GENG KONGSI GELAP SEMUANYA BERASAL DARI CHINA...DITIRU OLEH RAKYAT BONGOK DI MALAYSIA DENGAN PENUBUHAN PEKIDA, PERKASA, PATRIOT DAN PERTUBUHAN SAMSENG LAIN....

    OSTAT YANG TIADA ILMU DI DADA TAPI NAK BERCAKAP SOAL GEOGRAFI DAN MORAL....PIGILAH WEIIHH...

    OMNO NAZAK MULA NAK AJAK PAS BERSATU....TAK YAH LAH WEIHH...
    • Zinbad Battle Station · Top Commenter · Smk victoria kl
      melayu berpecah sebab tamak..semua mahu samun sendiri..terutama
      melayu umno....melayu umno juara perpecahan..
    • Lee d'Blurrbler · Top Commenter
      ostaz ni pandai cakap jer.. dia sendiri masuk dlm kelompok makhlok yg suka cari gadoh... kalau ostaz ni ikhlas nak menyatukan ummat.. jgn masuk sebelah parti 'the devil u oledi know' .. ostaz kena berkecuali dari mereka yg bersengketa dan menyeru kepada perdamaian. kalo ustaz nih jadi refree bolasepak.. dia dok sebelah MU.. dah lama kojol dibelasah oleh team Chelsea~
    • Nasir Adnan · Top Commenter · Instructer at Diamond n gem industry (instructer)cutting n polshing diamond n gemstones
      tu aztad cari makan....kalau dia oztad sebenar dia musti sokong islam sbb mereka tahu hukum tapi kalau cari makan cam tu le
  • Rozak Zaki · Top Commenter · Design Engineer at Electro-Mechanical Engineering Technology
    Syeikh Abdul Karim al-Banjari - seorang alim yang mengajar di Masjidil Haram..

    Syiekh pada satu ketika, baru pulang dari lawatannya ke Malaysia. Beliau menceritakan bagaimana seronoknya berjumpa dengan pemimpin Malaysia. Maka seorang jemaah pun bertanya : Jumpa Perdana Menteri ke? Jawab beliau : Tidak, saya berjumpa dengan Menteri Besar Kelantan, TG Nik Abdul Aziz Nik Mat yang alim. TG Nik Aziz berkata kepada beliau : Saya sangat bertuah dapat berjumpa dengan seorang alim yang mengajar di Masjidil Haram. Jawab al-Syeikh : Tuan memang bertuah, kerana saya cuma mengajar, akan tetapi Tuan mengajar dan mengamalkannya.

    Timbul satu soalan dari para jemaah : Benar ke TG Nik Aziz ini seorang ulama’? Dengar kata beliau “mempergunakan al-Quran” untuk kepentingan parti? Jawab al-Syeikh seolah-olah terperanjat : Habis, mau guna apa, kalau tidak menggunakan al-Quran? Apa kalian mahu guna Bible? Kalau orang Kristian boleh menggunakan Bible, kenapa orang Islam tidak boleh menggunakan atau mempergunakan al-Quran? Bukankah al-Quran itu perlu digunakan? Maka, orang bertanya itu pun angguk-angguk tanda faham.
  • Msia Free · Top Commenter · University of Oxford
    Dunia tak pernah bersatu.. Manusia bersatu kerana faktor Ekonomi.. Hentikanlah jual agama Dan bangsa atas Alasan untuk Bersatu..
  • Rozak Zaki · Top Commenter · Design Engineer at Electro-Mechanical Engineering Technology
    Faktor-faktor Perpecahan dari Dalam Dunia Islam yang Berpunca Daripada Umat Islam Itu Sendiri.

    Menurut Imam Hassan Al-Banna lagi, terdapat banyak faktor dalaman yang menyebabkan timbulnya puak-puak dan berlakunya perpecahan di kalangan kaum Muslimin serta hilangnya kesatuan mereka. Menurut beliau ialah, Lemahnya semangat beragama kaum Musimin dan terlalu bermudah-mudah dengan pegangan dan kewajipan agama serta adab-adabnya. Mereka memberi tumpuan kepada segala anasir tamadun barat – sedangkan ia adalah tamadun kebendaan (materialistik) yang terlalu memberi kebebasan kepada insan dalam aspek material – dan meminggirkan tamadun mereka sendir dan anasir-anasirnya. Ramai kaum Muslimin yang terpesona dengan apa yang diwujudkan oleh tamadun barat dari segi pencapaian mereka di sudut kebendaan berbanding kerohanian dan akhlaq; bahkan,...See More
  • Mohd Zaki · Top Commenter · Teacher at Official : Kementerian Pelajaran Malaysia
    AKU DOP SETUJU GOK DGN IZAH.. DIA TAK SEPATUTNYA KUAR KENYATAAN SEBEGITU.. SM MCM AYAH YER..KENYATAAN YG SENANG2 DIPOLOTIKKAN..NAMA PUN POLITIK..SAMA JE..KALAU KENYATAAN NI ORG BARISAN KUAR..SILAP2..ORG PR PUN AKAN MANIPULASI JUGAK..NAK POLITIK..BIOR CERDIK..GUNA AKAL SEBELUM KUAR KENYATAAN.. JGN GHAIRAH NK KE PUTRA JAYA..SAMPAI BAB AGAMA..SENSITIF MCM NI DOK JG..FB TU SEMBANG JE..
  • Norel Shah · Top Commenter
    kita lihat komen pencacai taik pakatan syaitan yg tak beradab...ini membuktikan tahap kejahatan dan kemunafikan mereka! Ibu tunggal mintak hak mereka pun pencacai taik sanggup kutuk..ayuh semua kaum hawa kita bangkit dan tentang pencacai sial mcm lahanat sekor ni...

    'itu bukan hak mutlak korang. kalau nk minta sesuatu, buatlah cara beradab. bukan dgn cara kurang ajar. kerajaan BN juga boleh dituntut mcm2 janji. patutlah korang semua jd janda. hati dan perangai tak senonoh. mcm iblis..'

    - Lae Sage Duke Sage · Top Commenter · Works at International University of Technology Twintech.
    • Faisal Himura · Top Commenter
      : pas telah banyak merosakkan agama islam dan pru 13 ini pas patut dikuburkan bersama pkr dan dap.
    • Norel Shah · Top Commenter
      aku sokong! sama2 kita hancurkan pakatan syaitan pada PRU13 nanti! Allahuakbar!
    • Ajes Ayen · Top Commenter · Kuantan
      xyah la tunggu pru13... kuburkan skrg laa... pandai gali liang lahad x? nk bg cangkul ni... haha...
  • Tun Perak · Top Commenter · Tukang komen at Sendiri
    ulamak han......yut.......!
  • Norel Shah · Top Commenter
    Amanat Haji Abdul Hadi.
    Akidah
    Tarikh Keputusan: 24 Jul, 2002.
    Keputusan:
    1. Bahawa Amanat Tuan Guru Haji Abdul Hadi adalah -
    (a) bercanggah dari segi ajaran Islam;.

    (b) bercanggah dengan kepentingan masyarakat Islam dan kemuliaan Agamanya; dan.

    (c) bercanggah dengan prinsip dakwah Islamiah.
    2. Mana-mana orang Islam adalah dilarang -

    (a) menyebar, mengajar, mempelajari dan mengamalkan amanat tersebut; dan.

    (b) menjual, mencetak, mengedar, membeli atau memiliki amanat tersebut.
    ...See More
  • Norel Shah · Top Commenter
    TOTOK2 PAS DI CABAR MENYAHUT CABARAN 11 DEKLARASI WACANA MENGEMBALIKAN PAS KE LANDASAN ASAL TERUTAMA SEKALI PERKARA NOMBOR 6 PENYATUAN UMMAH MELALUI KERJASAMA UMNO DAN PAS!
    BAPA KAFIR MENGKAFIR SESAMA UMAT ISLAM - HJ HADI!
    BAPA PEMECAH BELAH UMAT ISLAM MALAYA - N.AJIS!
    • Bush Mann · Top Commenter · Works at Kerja sendiri
      Puak2 umno lah yg merosak agama islam demi kepentingan peribadi,marilah kito hapus kan puak2 umno ni smoga msia ni aman damai dr fitnah dajal.
    • Norel Shah · Top Commenter
      bush man penipu demi politik sempit! apa pendapat kau tentang isu kafir mengkafir?
    • Ajes Ayen · Top Commenter · Kuantan
      norel shah xyah la nk mintak pendapat... sbb bkn boleh terima jugak kan? haha...
  • Senah Aje · Top Commenter · Skjt
    ade puak nk islam sepenuhnya...ade puan nk islam separuh2....maka wujudlah pepecahan...so kembalilah kpd islam secara shumul...
    ulama muda umno dengar tazkirah CSLEK....sampai bila pun x faham.
  • Mohd Yusof Muda · Top Commenter · Works at Pesara Kerajaan
    Umat Islam berpecah kepada 73 kelompok dan hanya sekelompok sahaja yang benar selagi mereka menggunakan al-Quran dan Hadis nabi sebagai hujah...FATHUL BARI di golongan mana?
  • Rozak Zaki · Top Commenter · Design Engineer at Electro-Mechanical Engineering Technology
    Umno terpaksa menggunakan Islam kerana jika parti itu tidak berbuat demikian ia akan hilang undi kepada PAS.( Dato’ Nazri Aziz di satu forum anjuran Majlis Peguam).
  • Faisal Himura · Top Commenter
    : pas telah banyak merosakkan agama islam dan pru 13 ini pas patut dikuburkan bersama pkr dan dap.
    • Zinbad Battle Station · Top Commenter · Smk victoria kl
      setahu aku umno perosak utama islam dan melayu...lihat sekeliling
      tak sanggup lihat..semua terjadi di bawah payung umno pengkianat..
    • Abe Piea
      Tak heran bagi yang 'faham', tentang kenyataan2 perpecahan umat Islam sbb Nabi s.a.w. pun dah pesan akhir zaman kumpuln yg ngaku Islam terpecah 73. Satu je yg benar. 'Kunci' nak kenal ialah wahyu pertama Rasullullah saw (Iqrak...@baca. Bukan baca majalah MANGGA, utusex, belita hilan dsb...).

      Fatul, ..merangkap jurucakap Soh Lek..
      'Ulama' jenis ni setaraf profesor kangkung/pencacai/ juru propaganda bg puak2 kapitalis/korup/samun wang negara/rakyat dan zalimi rakyat. Nabi saw kata mereka ni umpama setan bisu (dlm grombolan setan yg dikenali.. rujuk Madeey)
  • Mohd Asri Mohd Nor · Top Commenter · High school
    kenapa fathul bari masuk umno kalau sudah tau umat islam berpecah, fathul bari sepatutnya berkecuali dan hanya menjadi pemerhati dan menasihat kedua dua pehak kalau ada isu yg menyebabkan perpecahan.perpecaha dlm politik bkn shj berlaku dikalangan umat islam ma, ianya berlaku diseluruh dunia hatta di negara yahudi sekalipun dgn tertubuh nya pelbagai parti politik.Rakyat dinegara china juga sebenar nya berpecah tetapi perpecahan itu dpt dibendung dgn menggunakan kekerasan oleh pemerintah nya terhadap rakyat China.
  • Jamaliah Ariff · Top Commenter
    A Norel Shah, anda banyak buat keje..... Tapi janganlah copy paste je, nanti elaun Cybertroop UMNO pun copy paste tau
  • Lae Sage Duke Sage · Top Commenter · Works at International University of Technology Twintech
    isu izah..bukan ada unsur politik. tapi, bagaimana beliau diserang oleh musuh politik. sanggup gunakan isu agama..
  • Sesah Ben Lapah · Top Commenter · Komander at Kopassus
    sembang banyak tak mahu lah Fathul, Lu pun jenis jaga tembolok juga kan?
  • Saidon Ajak Khalid · Top Commenter · Ipoh, Perak
    norel shah hj hadi bukan mengkafir org kamu baca kitab batas iman dan kufur dan bertanya kpd ustad yg ada ilmu akan jumpa segala galanya jgn main tuduh, awat kamu terasa ke..klu terasa sokong Islam yg sumul.
    • Norel Shah · Top Commenter
      aikk eh ye ke hihi abis yg pengikut taksub bangang PAS tu sembahyang 2 imam, nikah jenazah majlis kenduri org UMNO tu HARAMMM siapa yg suruh? Setan? Iblis?
      pandai kau putar belit kau tak perasan ke yg kau tu nak menegakkan benang basah? apa kau ingat hj hadi n.ajis tu ulamak ke? kau pegi tanya Tok Guru Abdullah Saamah ke Ust Md Noor Deris ke dan banyak lagi tok2 guru lain yg fatwakan mereka ni sesat. dah mcm Ustaz Assyaari Al Arqam aku tengok!
    • Abe Piea
      Fatul, ..merangkap jurucakap Soh Lek..
      'Ulama' jenis ni setaraf profesor kangkung/pencacai/ juru propaganda bg puak2 kapitalis/korup/samun wang negara/rakyat dan zalimi rakyat. Nabi saw kata mereka ni umpama setan bisu (dlm grombolan setan yg dikenali.. rujuk Madeey)

      Tak heran bagi yang 'faham', tentang kenyataan2 perpecahan umat Islam sbb Nabi s.a.w. pun dah pesan akhir zaman kumpuln yg ngaku Islam terpecah 73. Satu je yg benar. 'Kunci' nak kenal ialah wahyu pertama Rasullullah saw (Iqrak...@baca. Bukan baca majalah MANGGA, utusex, belita hilan dsb...).
  • Pak Ngah Kerdau · Top Commenter · Maahad Muhammadi Lelaki
    " Musuh yg benci pda Islam pda hri ini tidak lagi menghormati sensitiviti umat Islam " kta ulama muda umno ust fathul bari....penghinaan CSL terhadap hukum islam dibela pulak oleh ust ni....inilah yg di kata cakap tak serupa bikin......
  • hasbull5252 (signed in using yahoo)
    Memang umat Islam takkan bersatu selagi Imam Mahdi tak muncul...sebab telah diceritakan sejak sejarah kemangkatan Nabi Muhammad lagi apabila munculnya Nabi palsu, Saidina Usman dan Ali dibunuh, munculnya sistem Khalifah beraja bukan sistem Syura...semuanya kerana nafsu dan hasutan syaitan...sama2 kita mengambil iktibar dan merujuk kepada alim ulama dan al-quran.. Allahu Akbar...
    "mereka menuduh individu menggunakan Al-quran dan Islam untuk kepentingan politik sedangkan mereka tidak sedar adakah mereka ingin mentadbir menggunakan akal fikiran manusia / bible / Kristian /pandangan musuh islam untuk kepentingan politik mereka dan bukan melalui Al-Quran dan Islam".
  • Yang Reti Base · Top Commenter
    Aku sedikit pun tidak percaya kepada Fathul Bhari ulama UMNO ini selagi dia tidak bertaubat kepada Allah dan menarik balik fatwa sesatnya seperti berikut:
    i. Islam tiada kaitan dengan kepentingan politik.
    Ii. Islam tiada kaitan dengan mana-mana parti pilitik
    Iii. Islam tiada kaitan dengan kepentingan mana-mana individu.

    Fathul Bari agaknya kurang sihat apabila dia tergamak berhujah bahawa tiada sesiapa menentukan bayi yang baru lahir itu, "kamu PAS atau kamu UMNO".

    Bodoh macam tak sekolah kamu, wahai FatHul Bari.
    Namun, yang peliknya, masih ramai Yang sesat bersamanya!
  • Ifrah Afieka
    Perbezaan ideologi,politik,pendapat dan sebagainya bukanlah sebab utama berlaku perpecahan...sebab utama adalah sikap KETERLALUAN dlm aspek fahaman dan seumpama dgnnya...Allah berfirman "sesungguhnya Allah tidak suka kepada org2 yang melampau2...umat yang terbaik adalah umat yang bijak berfikir dan bijak bertindak...
  • Alias Yahya · Top Commenter · Politeknik Ungku Omar, Ipoh, Perak
    Bila manusia pentingkan kuasa dan pangkat melebhi dari Agama akan rosaklah perpaduan islam yg berpandukan AlQuran n Sunah....menyebabkan org kafir berani masuk campur urusah hukum kerana ada yg digelar Ulama menyokong kata org kapir psal hukum islam...kalu xtau lebih baik diam dan mana ketua2 agama islam..
  • ~lu sembang nanti wa sengat ! ~
    angkara ketaksuban politik la.. huhu.. tgk la ni http://bit.ly/PIYOho :(
  • Sangkakala Ajal · Top Commenter · Supervisor at Tanah Perkuburan
    BUIH DILAUT & AL WAHN......
    CTH INI LENGKAP ADA PADA KAMU FATHUL BARI....
  • Ahmad Nordin · Top Commenter · Universiti Kebangsaan Malaysia
    Ada juga di kalangan orang Melayu yang ingat Islam itu dia yang punya.
  • Hashimuddin Mohamed · Top Commenter · Mindanao State University
    terbaekkkk....
  • Azroy Roy · Top Commenter · Universiti oxford
    BUAT UFB. cuba ambil kisah silam Siapa yg memecahbelahkan Umat.UFB langsung tdk berperanan dlm Merprkukuhkan Umat.sebaliknya menyokong segelintir je.
  • Norel Shah · Top Commenter
    BAKOR YOB BAKOR! PENCACAI TAIK PAKATAN SYAITAN DAH MENGGELUPOR! KITA BAGI FAKTA DIA BALAS DGN AUTA! HAHAHA
  • Abu Abup · Top Commenter
    Wahai fathul Bari. Ok macam nilah. Secara umumnya hanya ada dua pilihan sahaja dlm politik dan pentadbiran negara kita, parti A dan parti B. Memang ada perpecahan sedikit sebanyak skrg dan zaman selepas wafat Nabi S.A.W pun begitu juga. Parti A dan parti B tidak maksum dan ada membuat dosa. Tetapi secara jelasnya parti mana satukah yang jelas terpesong dari segi matlamat dan cara melaksanakan perjuagan?

    Terus terang aku tak faham dengan perjuangan saudara. Sesungguhnya BN jauh lebih banyak mezalimi rakyat. Memang PAS atau PR tu tak perfect sebab tak maksum. Kau ada PhD dlm bidang agama ko taulah maksum tu apa, aku PhD dlm Fizik.

    Takpayah cakap banyak sebab terlalu banyak bukti rasuah dan songlap duit oleh BN. Taik Mahmud dah lama jadi KM sarawak dan berapa bilion harta dia. Kalau takat gaji dia paling kuat pun millionaire biasa je. Nik Aziz pun lama jadi MB tapi aku rasa lagi miskin dari keluarga aku. Keluarga akau pun pernah dizalimi oleh Ahmad Said dan sebab tulah aku agak bersemangat melawan. Asas perjuangan aku ialah menetang ketidakadilan dan kezaliman. Kalau Malaysia miskin tapi tak ada kezaliman aku tak kisah sangat.

    Kalo ko baca Al-Quran ada bayak perkataan "zolimin". Allah benci dengan orang zalim. Tapi perjuangan kau terus terang bersama orang zalim. Tapi macam Al-Quran tu bukan panduan kau dan sekali lagi aku nak tanya apa asas perjuangan kau? Duit masyuk?
    • Abu Abup · Top Commenter
      Telah terbukti BN tak betul dan dah tak boleh diperbaiki lagi sebab akar umbinya dah rosak. Kalau kau rasa PAS pun rosak jugak kau tubuhlah parti baru. Wartakan kepada orang ramai jangan undi BN dan PAS sbb kau rasa dua2 rosak.

      Tapi nampaknya kau terus bersama orang yang zalim dan sesiapa yang bersetuju ketidakadilan dan kezaliman terus berlaku adalah orang yang rendah martabatnya.

      Aku undi PAS. Sekali lagi aku cakap BN terbukti rosak dan sesiapa yang ada bukti kukuh yang kata PAS pun rosak sila bagitau sbb aku pun nak tahu. Sila sertakan bukti kukuh, bukannya andaian dan khayalan semata-mata. Kalau hujah korang tak kukuh aku mungkin just anggap korang ni jenis telan pil kuda.
  • Mahmood Ahmad · Top Commenter
    Sebab banyak orang melayu dah boleh baca Alquran yg ada terjemahaan bahasa melayu dah pandai tafsir ikut selera sendiri tidak berpandukan hadith dan itjmak ulama(yg murtabar bkn dari golongan syiok sendiri) ada "ustaz" mengatakan syair imam syafiee sebagai karut tp "ustaz" ini pun popular seperti ayah pin/rasul melayu dan ramai lg ustaz sonsang tp popular jika pandai berpolitik jika pergi sebelah ini dia akan tafsir ikut sedap pengikutnya bukan berpandukan hadith sahih dan pandangan ulama2 muktabar(diterima pakai oleh ilmuan2 islam seluruh dunia bukan popular kat malaysia sahaja).
  • Jari Kelingking · Top Commenter · Selangor, Selangor, Malaysia
    Fenomena ini disebabkan satu pehak je nampak salah, walau pun pihak yg satu ni memang terang2 buat salah.Tapi Rakyat sebagai Hakim Dunia tahu dah ape perlu dibuat utk sipelaku kesalahan tu.Siap2 lah ko rang.Tunggu PRU13.Itu penentunye.Memang kami nanti2kan.KJami telah bersedia sekarang.
  • Sam Scissor · Top Commenter · Hair Stylist at Hair Stylist
    bila kita sesama islam/melayu tk mahu bersatu apa akan jd? jgn hrp nik aziz sbb dia lebih pd kenegerian.. dia tk ada jiwa melayu..jd org mcm dia tk perlu diletakkan harapan utk penyatuan melayu/islam..
    • Abe Piea
      Tak heran bagi yang 'faham', tentang kenyataan2 perpecahan umat Islam sbb Nabi s.a.w. pun dah pesan akhir zaman kumpuln yg ngaku Islam terpecah 73. Satu je yg benar. 'Kunci' nak kenal ialah wahyu pertama Rasullullah saw (Iqrak...@baca. Bukan baca majalah MANGGA, utusex, belita hilan dsb...).

      Fatul, ..merangkap jurucakap Soh Lek..
      'Ulama' jenis ni setaraf profesor kangkung/pencacai/ juru propaganda bg puak2 kapitalis/korup/samun wang negara/rakyat dan zalimi rakyat. Nabi saw kata mereka ni umpama setan bisu (dlm grombolan setan yg dikenali.. rujuk Madeey)
    • Marzeli Ekt · Top Commenter · UKM, Bangi, Selangor
      nama kau pun mat salih dah....pemipin kau ada jiwa melayu la...bagi contoh kat aku....apa yang jiwa melayu pemimpin kau buat....jangan sembang je sam scissor...susah sebut nama sia n...
  • Yahaya Yahyatunaaim · Top Commenter · Sek men alang iskandar
    polimik apa dalam isu ini? Demokrasi yang dipakai kat Malaysia ni pun adalah satu bentuk perpecahan.Sistem kerajaan dan pembangkang tu apa maknanya? Baru dapat budget ke ustaz?
  • Encik Gula Bersubsidi · Top Commenter
    perpecahan berlaku sbb ade ulama' mcm Ulama UMNO..snggup mnggunakan dalil untuk mempertahankn pemimpin zalim tanpa mengikut konteks asal sesuatu dalil....
  • Ishak Ahmad · Top Commenter · Ilp
    Pelik dia ni kali ini ambil pula pandangan Umar AlKhattab RA, tetapi menolak pandangan Umar dlm bab sembahyang tarawikh 20 rakaat?
  • Norel Shah · Top Commenter
    PENCACAI2 TAIK PAS MEMANG SIFAT MEREKA KUAT BERKOKOK TAPI BONTOT BERDERAI TAIK. DARI DULU KONON NAK TUNJUK KUAT PADAHAL REALITINYA MEREKA ADALAH KELDAI PELIHARAAN DAP. MEREKA SEBENARNYA LEMBIK DAN SEMAKIN LEMBIK AKIBAT TINDAK TANDUK MEREKA AKHIR2 INI YG MENYEBABKAN AKAR UMBI MEMBERONTAK!
    SEBENARNYA MEREKA DAH TAKUT DGN BAYANG2 SENDIRI AKIBAT TABIAT MENJILAT BONTOT DAP.
    7 DALIL KENAPA PAS BUKAN PARTI ISLAM.

    FAKTA 1 : PAS DIKUASAI ANWAR IBRAHIM.

    Hasan mendakwa Pas yang kini dikuasai lebih 70 peratus kumpulan pro-Datuk Seri Anwar Ibrahim, sudah tersasar daripada perjuangan asal semata-mata demi kuasa politik.

    FAKTA 2 : PAS GADAI ISLAM DAN ALLAH DEMI KUASA.

    Sebagai buktinya, dedah beliau, beberapa hari sebelum dipecat, seorang wakil Pas Pusat datang menemuinya dan meminta agar segala penguatkuasaan bagi mencegah kemungkaran di S...See More
    • Abe Piea
      Fatul, ..merangkap jurucakap Soh Lek..
      'Ulama' jenis ni setaraf profesor kangkung/pencacai/ juru propaganda bg puak2 kapitalis/korup/samun wang negara/rakyat dan zalimi rakyat. Nabi saw kata mereka ni umpama setan bisu (dlm grombolan setan yg dikenali.. rujuk Madeey)

      Tak heran bagi yang 'faham', tentang kenyataan2 perpecahan umat Islam sbb Nabi s.a.w. pun dah pesan akhir zaman kumpuln yg ngaku Islam terpecah 73. Satu je yg benar. 'Kunci' nak kenal ialah wahyu pertama Rasullullah saw (Iqrak...@baca. Bukan baca majalah MANGGA, utusex, belita hilan dsb...).
  • Norel Shah · Top Commenter
    Apa hukum kalau memungkiri janji?

    Datuk Nik Aziz Nik Mat sebagai Mursyidul Am sendiri, juga sepatutnya sedar bahawa negara Islam dan hudud tidak mungkin dilaksanakan di negara ini kerana satu jaminan yang diberikan kepada masyarakat bukan Islam satu ketika dulu.

    Nik Aziz perlu ingat janji yang dibuat semasa berdialog di Persidangan Gereja-Gereja di Malaysia di Petaling Jaya, pada Mei 2000, PAS sudah memberi jaminan kepada semua paderi kanan yang hadir dipersidangan tersebut bahawa PAS tidak akan melaksanakan negara Islam, apatah lagi hudud.

    Sebagai orang Islam, Nik Aziz wajib berpegang kepada janji-janji tersebut atau beliau akan masuk dalam golongan orang munafik dan dilaknat Tuhan. Soal janji itu dibuat depan paderi atau tidak, itu bukan masalah, yang penting janji itu sendiri dan ia mesti dikotakan.
    • Norel Shah · Top Commenter
      maaf jawapan kamu salah! kamu gagal!
    • Norel Shah · Top Commenter
      JAWAPAN YG BETUL ;
    • Norel Shah · Top Commenter
      Amanat Haji Abdul Hadi.
      Akidah
      Tarikh Keputusan: 24 Jul, 2002.
      Keputusan:
      1. Bahawa Amanat Tuan Guru Haji Abdul Hadi adalah -
      (a) bercanggah dari segi ajaran Islam;.

      (b) bercanggah dengan kepentingan masyarakat Islam dan kemuliaan Agamanya; dan.

      (c) bercanggah dengan prinsip dakwah Islamiah.
      2. Mana-mana orang Islam adalah dilarang -

      (a) menyebar, mengajar, mempelajari dan mengamalkan amanat tersebut; dan.

      (b) menjual, mencetak, mengedar, membeli atau memiliki amanat tersebut.
      ...See More
  • DzulsharifDzul Sharif · Top Commenter · Works at Kuli-kuli sahaja
    Perpecahan? apa yg pecah? adakah melayu Islam tak sokong umno dikira perpecahan? adakah melayu kini sudah cenderong kpd PAS/PKR dikira melayu sudahg berpecah..adakah melayu yg kini semakin tdk sokong umno dikira melayu berpecah?

    lebih baik parti umno sahaja dibenarkan beroperasi di Malaysia....parti2 lain khususnya pembangkang diharamkan.....inikan demokrasi, rakyat berhak memilih mana2 parti.....memilih yg tak sama bukan beerti berpecah.......budusss!
  • Abe Piea
    Tak heran bagi yang 'faham', tentang kenyataan2 perpecahan umat Islam sbb Nabi s.a.w. pun dah pesan akhir zaman kumpuln yg ngaku Islam terpecah 73. Satu je yg benar. 'Kunci' nak kenal ialah wahyu pertama Rasullullah saw (Iqrak...@baca. Bukan baca majalah MANGGA, utusex, belita hilan dsb...).
    • Abe Piea
      ..merangkap jurucakap Soh Lek..
      'Ulama' jenis ni setaraf profesor kangkung/pencacai/ juru propaganda bg puak2 kapitalis/korup/samun wang negara/rakyat dan zalimi rakyat. Nabi saw kata mereka ni umpama setan bisu (dlm grombolan setan yg dikenali.. rujuk Madeey)
  • Nasr Aldeen · Top Commenter · Works at Muallim
    Perpecahan ini menjadi lebih parah lagi bila orang yang mendapat didikan agama seperti Fathul Bari ini menjadi keliru dan mengelirukan dalam bab politik...
  • Aziz Rahman · Top Commenter · University Sains Malaysia
    pandangan peribadi hasil dari kajian yang tidak mendalam.
  • Zawahir Riza · Top Commenter · Institut Teknologi Mara, Manjung
    Kenyataan yg tepat yg tak sentuh isu2 sensitif pun. Itulah gunanya ilmu, hendak membawa kpd penyatuan bukannya pepecahan.
 

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.