Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Nurul Izzah Jadi Mangsa Untuk Lindungi Najib Di Majlis Soi Lek Hina Islam

28 Zulhijjah 1433H,
KOMENTAR Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek dalam ucapannya di perhimpunan agung MCA ke-59 pada 21 Oktober lalu berkata lapan daripada 11 negara yang melaksanakan hudud dianggap sebagai antara negara paling korup, tidak stabil dan tidak selamat.
Dalam ucapan yang juga di hadiri Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, Soi Lek mendakwa 1.2 juta rakyat Malaysia akan kehilangan kerja sekiranya PAS melaksanakan hudud di Malaysia.
Berikutan kenyataan Soi Lek tersebut selama lebih dua minggu media, pemimpin politik, ahli akedemik dan tokoh ilmuan Islam memprotes dan mengecam kenyataan Soi Lek tersebut.
Tempias yang lebih besar kesan dari kenyataan Soi Lek itu adalah kepada Najib yang berada di perhimpunan tersebut.
Secara langsung dan tidak Najib diberikan persepsi sebagai pemimpin yang membiarkan agama dan bangsanya dihina oleh orang lain dihadapan beliau sendiri.
Sikap dan tindakan berdiam diri Najib pula dianggap sebagai dayus dan pengkhianat kepada bangsa dan agamanya sedangkan beliau adalah pemimpin parti yang kononnya membela bangsa melayu dan agama Islam
Sedangkan kenyataan Soi Lek tersebut amat sensitif bukan sahaja kepada orang melayu dan agama Islam malah mampu mengundang ancaman kepada keselamatan negara.
Sudah pasti sekiranya mana-mana pemimpin pakatan Rakyat yang mengeluarkan kenyataan tersebut setentunya akan di tangkap di bawah ISA atau apa-apa akta berkaitan.
Tindakan Soi Lek bukan sahaja suatu penghinaan kepada orang melayu dan agama Islam malah dianggap cuba mencampuri urusan agama Islam.
Tindakan penjajah British dahulu yang tidak mencampuri urusan agama Islam tetapi mencampuri urusan lain adalah bukti bahawa British mengenali sensitiviti orang melayu dan penganut agama Islam.
Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria dilaporkan berkata Soi Lek tidak berhak membuat kenyataan tersebut dan kenyataan Soi Lek di anggap biadap dan suatu cacian dan penghinaan kepada agama Islam.
Kenyataan Soi Lek telah melukakan hati umat Islam khususnya orang-orang melayu akan menjadi isu yang amat besar sekiranya tidak ditangani segara oleh Umno.
Lebih malang adalah kepada Najib yang batang jasad beliau menjadi saksi dari segala kata-kata cacian yang dikeluar dari mulut Soi Lek tersebut.
Manakala tindakan Pemuda PAS yang akan membawa isu tersebut kepada Yang Di Pertuan Agung juga dilihat akan menyebabkan orang melayu hilang keyakinan kepada Umno yang di ketuai Najib.
Najib Sedar hilang sokongan
Dalam konteks politik pula, semua sedar Umno hanya bergantung kepada sokongan orang melayu. Tindakan membiarkan isu beliau di majlis Soi Lek menghina perundangan Islam tersebut akan memberi keuntungan kepada PAS dan Pakatan Rakyat.
Najib juga sedar potensi isu tersebut akan diguna sebaik mungkin oleh PR untuk mempengaruhi pengundi Melayu meninggalkan Umno.
Mungkin juga ‘Think Tank’ Umno juga mempunyai pendirian yang sama.
Najib dan ‘Think tank’ Umno juga sedar bahawa telah cukup parah bagi Umno untuk meneruskan survival mereka dalam PRU13 akan datang.
Laporan dari pihak Tentera, polis, JASA dan Kemas memaksa beliau untuk menangguhkan PRU13 hingga ke suatu masa yang beliau sendiri tidak tahu.
Nurul Izzah Jadi Kambing Hitam
Menyedari ‘bahaya’ dari isu tersebut usaha untuk mengkambing hitamkan orang lain perlu dilakukan untuk menutup isu tersebut.
Budaya melarikan isu sebenar dari diketahui rakyat dengan amalan fitnah dan ‘apa saja’ merupakan asam garam yang telah diamalkan Umno lebih separuh abad.
Adalah sangat bodoh, tidak cerdik dan dungu sekiranya seorang ahli politik yang berpendidikan seperti Nurul Izzah Anwar membuat kenyataan menghalalkan murtad.
Kepada sesiapa pun sekiranya mendengar semua kenyataan beliau dalam sebuah forum bertajuk “Islamic State: Which version? Whose responsibility?” akan mendapati tiada langsung anak perempuan pemimpin pembangkang tersebut mengatakan demikian.
Forum yang menggunakan pengantar bahasa Inggeris tersebut sememangnya mudah dimanipulasi oleh media milik Umno kepada orang melayu di kampung-kampung yang kebanyakkannya tidak faham bahasa tersebut.
Tindakan Nurul Izzah mengarahkan peguamnya mengambil tindakan Mahkamah dan membuat laporan kepada JAIS terhadap fitnah yang di keluarkan oleh media milik Umno tersebut adalah jalan terbaik.-tvs

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.