Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Pengkhianat sudah mula main peranan sbb dah hampir pilihanraya

Mustafa: Penganjur forum ‘betulkan’ Pas ahli bermasalah
RUZY ADILA IDRIS
11 November 2012
Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali
Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali
 
SHAH ALAM – Pas Pusat menyifatkan segelintir ahli Pas Selangor menganjurkan satu forum semalam, yang secara terbuka mendesak parti itu kembali ke landasan asal perjuangan termasuk mengkaji semula hubungan dengan DAP, sebagai golongan bermasalah.

Malah, parti itu juga mendakwa penganjuran program sedemikian satu “fenomenabiasa” menjelang pilihan raya umum.

Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali berkata, ada di antara mereka yang hadir merupakan ahli yang telah dipecat atas masalah disiplin dan ada yang ditolak sendiri oleh ahli-ahli Pas di bahagian masing-masing.

“Saya tidak mahu mendedahkan punca mengapa ada sebahagian daripada peserta program itu dipecat kerana tidak mahu mendedahkan aib orang lain.

“Saya tidak terkejut dengan penganjuran program seumpama itu memandangkan kita sekarang berada hampir dengan pilihan raya,” kata beliau ketika dihubungi Sinar Harian Online.

Mustafa menambah, “parti lawan akan sentiasa mencari jalan untuk menimbulkan persepsi negatif terhadap parti lawannya.”

“Sebenarnya, tindakan mereka itu  secara tidak langsung menunjukan mereka sudah menjadi alat Umno dan pemimpin-pemimpin dalam Pas sudah faham mengeni perkara ini,” katanyalagi.

Semalam, beberapa ahli Pas Selangor telah menganjurkan satu forum bertajuk Wacana Mengembalikan Pas ke Landasan Asaldi  Kuala Lumpur.
Program tersebut menampilkan dua sesi perbincangan.

Sesi pertama bertajuk Mengimbau Nostalgia Kegemilangan Pas dibarisi bekas Pesuruhjaya Pas Kedah, Datuk Muslim Osman dan bekas Setiausaha Pas Selangor, Norman Toha serta moderator Pakar runding Akademi Aidit, Datuk Aidit Ghazali.

Sementara itu, untuk sesi kedua pula bertajukMerealisasikan Saranan Mengembalikan Pas ke Landasan Asal dibarisi Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa, Prof Madya Dr Yusof Muhammad dan pengamal media, Mohd Reza Kamaruddin.

Pengurus Besar Operasi Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia, Dr Shamsuddin Monerbertindak sebagai moderator.

Bekas Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali, yang juga Presiden Jalur Tiga (Jati) turut menyampaikan ucapan pada forum sehari itu.

Norman, yang juga Setiausaha Agung Jati, memberitahu Sinar Harian Online Hasan berucap atas permintaan peserta forum.

Forum itu meluluskan 11 resolusi, yang antara lain turut menyentuh mengenai hubungan Pas dengan DAP dan PKR.

Antara perkara yang disebutkan ialah dalam sistem Tahaluf Siyasi, Pas mesti menjadi parti peneraju bukan mengikut telunjuk DAP dan PKR.

Turut disebut, pemimpin Pas tidak seharusnya terlalu menyanjung pimpinan DAP dan PKR dalam masa sama menghina pimpinan sesama Islam.

Parti itu turut disarankan untuk mengkaji segera hubungannya dengan DAP dan PKR serta jika perlu mengadakan muktamar khas memandangkan pimpinan parti-parti tersebut telah menggelincirkan halatuju Pas untuk menegakkan  Islam dan melaksnakan hudud.

Ketika diminta mengulas mengenai resolusi itu, Mustafa berkata, perkara-perkara yang disebutkan itu tidak timbul dan Pas masih menetapkan pendirian untuk terus bersama dalam Pakatan Rakyat (PR).

“Pas akan terus bersama-sama Pakatan Rakyat,” tegas beliau.
Bagaimanapun, tambah Mustafa, sekiranya mereka ingin menyampaikan cadangan itu pada Muktamar Pas yang akan berlangsung minggu depan di Kelantan, ia boleh disalurkan melalui perwakilan.

  • Pakdoe Allan · Top Commenter
    KALO DAH HEBAT KENAPA AHLI YANG BUAT FORUM TERSEBUT TIDAK TUBOH SEBUAH PARI ISLAM YANG BARU....BUATLAH PARTI SENDIRI...PERJUANGKAN ISLAM SENDIRI, BUAT LANDASAN PARTI KAMU SENDIRI...KENAPA NAK GANGGU GUGAT PAS....

    PAS BEKERJASAMA DENGAN DAP...APA MASALAHNYA...BODOHLAH PORK-PORK TAITT NI...

    DI MALAYSIA NI SENARIO PARTI SEBANGSA TANPA BERGABONG TAK KE MANA PERGINYA...KALO PAS BERGABONG UMNO BENTOK PARTI MELAYU SAJA JUGA MASIH TAK CUKOP NAK MEMBENTOK 2/3 DI PARLIMEN MELAINKAN PALING TIDAK KENA BERGABONG JUGA DENGAN PARTI KAPIR...INI LA YANG PORK LAKHABAU NI TAK RETI...BODOH...
    • Nasir Adnan · Top Commenter · Instructer at Diamond n gem industry (instructer)cutting n polshing diamond n gemstones
      Pas kna sama DAP ,PKR, untok capai kemenangan dah menang nanti Pas jadi ketua cam umno juga masa tu dah menang buat lah hukum hudud negara berkebajikan..Negara ta kan bengkrap allah janji buat kebaikan satu allah bagi ganjaran 10 kali ganda, itu janji allah kalau ta caya mana nya ta caya pada allah ..janji allah tetap yang ta caya tu org yang kurang ilmu agama islam, kita lihat dulu mengaji ugama ta laku ..cuba tgok sekarang org yang mengaji ugama telah di terima dg mewah nya sampai di jemput ke australia usa, lihat saja di manjoi ipoh "AL Barakah" maju sahingga ada komplex, shabas Uztad Kazim Alias,
  • Orangsama Ben Laden · Top Commenter
    Yang paling pelik, kenapa tidak dibincangkan atau diluahkan semasa muktamar dulu. Aku rasa PAS bersikap terbuka. Ini bukan caranya. Kenapa disaat2 PR sedang mengatur langkah ke arah putrajaya untuk mengambil kuasa (dari orang giler kuasa), ketidakpuasan hati ini timbul? Muktamar akan berlangsung tak berapa lama lagi; lontar soalan2 dan cadangan2 disitu.
    • Jering Daily · Top Commenter · Kolej Kejururawatan Nigeria
      Katanya, “muktamar berhak menyampaikan apa sahaja cadangan pada muktamar nanti. Cuma saya percaya cadangan seperti itu mungkin tidak akan diterima.”...
    • Atan Khalid · Top Commenter
      wang telah mengasai pemikiran
  • Ishak Abdol · Top Commenter · Supervisor at HQ SCDF WO (Retired)
    Memang banyak permasalahan di dalam PAS. Terutama tiada ruang pembelaan dan sokongan simpati daripada pimpinan atasan jikalau seorang ahli itu di hentam hebat oleh puak lawan yang terang terang mempersendakan perjuangan Islam umpama nya mengenai perkara JAIS yang menyerbu suatu upacara yang di adakan di gereja di Selangor yang cuba memurtad orang islam dan juga bila ahli PAS berdebat dengan orang bukan Islam mengenai hukum Hudud, sampai mahu di saman ke mahkamah. Malahan pula ahli ahli tersebut di anggap sebagai batu penghalang dan di label sebagai pengacau. Di pecat dari kedudukan di dalam parti merana gara gara untok memuaskan hati rakan dalam pakatan.

    Di manakah keadilan dan perasaan simpati pemimipin atasan PAS terhadap sokongan bagi kebajikan menolong sesama ummah terutama kepada ahli ahli PAS sendiri? Ini lah pertayaan yang selalu bermain di fikiran semua ahli PAS sekarang ini. Sampai bila perubahan akan berlaku pada fikiran pimpinan PAS? Masih belum pasti terjawab.
    • Ishak Abdol · Top Commenter · Supervisor at HQ SCDF WO (Retired)
      Perkara tersebut banyak membuat ahli ahli PAS bawahan tidak setuju kerana hak pembelaan mereka dari pihak pimpinan tidak di perdulikan asalkan pakatan dengan pihak parti lain dapat di kekal kan. Ini sangat menyedihkan.
    • Baha Mat · Top Commenter · Senior Worker at Gomen Malaysia
      Wahai saudaraku Ishak Abdol .. tak kisah saudara ni puak UMNO ke atau puak MCA ...Pelik bin ajaib...kenapa UMNO kisah sangat tentang perjuangan Islam dalam PAS..Kenapa awak tu Allah beri kuasa tapi tak jalankan perlembagaan Islam..Kenapa tak laksanakan hudud...Lepas tu label hudud PAS ...Jika benar-benar bersyukur dan ikhlas ...tak payah minta pendapat siapa2...PAS dan orang Islam sebenar ( bukan UMNO Islam ) akan sokong jihad pelaksanaan hudud.
    • Nasir Adnan · Top Commenter · Instructer at Diamond n gem industry (instructer)cutting n polshing diamond n gemstones
      Ishak Abdol, orang bawah kna sokong islam sbb mati nnti allah tanya tntang hukum islam, sbb itu imam kna tgok biar dia bnar2 penyokong islam..kalau tdngar dia pertikai hudud maana nya dia kufur kita ta leh ikut jadi makmum.
  • Jering Daily · Top Commenter · Kolej Kejururawatan Nigeria
    Alamak! macam mana perkara mcm ni boleh terjadi...Mesti UMNO yg pi upah dia org buat forum unttuk sekolahkan pemimpin PAS yg bermasalah..
  • paksyeikh (signed in using yahoo)
    PAS mempunyai penyakit kronik "sindrom tidak boleh di tegur" dan sindrom "penyakit suka menyalahkan pihak lain apabila di tegur".
  • ~lu sembang nanti wa sengat ! ~
    pas ni pyoh nk terimo knyataan, ingt pefect sgt dh ke? tgk ni tgk http://bit.ly/PIRVN5 :O
    • Nasir Adnan · Top Commenter · Instructer at Diamond n gem industry (instructer)cutting n polshing diamond n gemstones
      islam pefect...itu janji allah..pas tu org ahli nya..munkin ada ahli nya yg ta cukup blajar ugama islam ikut je..menyokong..tapi kita kena ingat sesiapa yang benar na tegakan islam kita kena sokong semoga mati nanti ada bonos.
    • uqapla (signed in using yahoo)
      Pas termasuk dlm 73 kumpulan sesat..>Allah samseng/mencarut , panggil org kapir tapi thumb up Le kuan yew (negara ada pesta lgbt secara annual) and so on..>
  • Saaid B Ghani · Top Commenter
    FORUM TIKUS BAIKI LABU.

    Kalau sudah dipecat bermakna bukanlah ahli2 PAS lagi. Tetapi pelik juga mereka ini masih perasan dalam PAS. Kalau dah keluar atau dipecat dari PAS dan dah tubuh NGO masing2 kenapa tidak tumpukan kepada manifesto masing2 dan tubuhlah parti baru yang boleh menyatukan umat Melayu Islam, kalau kecewa dengan PAS. Malangnya hari2 salahkan PAS, itu tak betul, ini tak betul tetapi diri sendiri bagaikan ayam jantan berkokok bertalu2, ekor penuh tahi! Kenapa tidak berforum wacana Mengembalikan UMNO ke Landasan Asal di Kuala Lumpur. Berapa bayaran dah dapat?

    www.iman2taqwa.blogspot.com
  • Norel Shah · Top Commenter
    kalau dah singkir Dato Dr Hasan Ali pun bukan dgn cara yg islamik apa korang ingat akar umbi akan telan bulat2? Apa korang ingat akar umbi tak sedar layanan buruk korang terhadap Ustaz Nasha? Hanya kerana sanggup jilat bontot DAP korang sisihkan mereka ini? Tak sedar2 lagi ke oii? korang bakal di talkinkan tak lama lagi hihi.
  • Norel Shah · Top Commenter
    TOTOK2 PAS DI CABAR MENYAHUT CABARAN 11 DEKLARASI WACANA MENGEMBALIKAN PAS KE LANDASAN ASAL TERUTAMA SEKALI PERKARA NOMBOR 6 PENYATUAN UMMAH MELALUI KERJASAMA UMNO DAN PAS!
    BAPA KAFIR MENGKAFIR SESAMA UMAT ISLAM - HJ HADI!
    BAPA PEMECAH BELAH UMAT ISLAM MALAYA - N.AJIS!
    • Azroy Roy · Top Commenter · Universiti oxford
      NoROLLLLLLLLLU....kamu sebenarnya bangsat & dengki dgn perjuangan islam...sb kamu tdk mahu belajar & mengenali islam
    • Norel Shah · Top Commenter
      hihi AZROY KENAPA AKU TANYA KAU TAK BERANI JAWAB? tak berani nak cari kebenaran ke? woi pencacai2 taik pakatan syaitan aku cabar korang bukak Youtube taip ' terburai' dan dengar betul2 pengakuan bekas ketua keselamatan PAS yg tangkap ADUN Selising berzina dlm keteapi dgn bini orang dan mcmana N.ajis cakap dah ampunkan dosa dia! mak oi! ulamak ke mcm ni? ULAR MAK! Sila sahut cabaran aku!
    • Kiteman Derani · Top Commenter · IKM s.petani
      Hebat hang ni nurul.. jgn sebab mulut hang bn tumbang nanti...
  • Norel Shah · Top Commenter
    SU PAS Mustapha yo yo o je buat muka selamba tapi dlm hati berkecamuk dan bercelaru mcm air muka dia jugak haha.
  • Rozak Zaki · Top Commenter · Design Engineer at Electro-Mechanical Engineering Technology
    NAMA DR. ISMAIL LUTFI sememangnya dikenali sebagai antara tokoh tersohor ulama Islam di rantau ini. Beliau yang juga merupakan Rektor Universiti Islam Yala (UIY) di Pattani, Thailand sering sahaja dijemput untuk berkongsi ilmu bersama masyarakat Islam lain bukan sahaja di rantau ini malah sehingga ke rantau Arab.

    Malaysia dianggap sebagai negara Islam dan bukannya negara sekular. Apakah pandangan Dr. mengenai hal ini?

    ISMAIL: Kalau benar apa yang dikatakan itu maka itulah yang dikehendakinya. Dan kalau sebaliknya maka perlu diislah dan diperbetulkan secara terus-menerus. Islam agama universal, yang rahmatnya bukan khusus untuk orang Islam sahaja, malahan untuk semua manusia sebagai agama rahmatul alamin. Oleh itu orang bukan Islam tidak harus khuatir terhadap negara Islam sama sekali, kerana hak-hak asasi bagi warganegara yang...See More
    • Norel Shah · Top Commenter
      14 Tok Guru Kata Nik Aziz Sesat !!

      UMUMNYA masyarakat Islam kesal dengan dakwaan Mursyiduk Am Pas, Nik Aziz Nik Mat, bahawa 'Allah lagi samseng'. Dulu dia pernah menuduh Allah mencarut. Kemudian dia mencetuskan kontroversi 'undi PAS dapat pahala' dan tuduh UMNO sebagai 'barua'. Kenyataan kontroversi Nik Aziz kali ini mendapat reaksi spontan daripada warga agama tempatan dan Selatan Thailand. Ikuti pandangan mereka berhubung dakwaan Nik Aziz.

      1.) Mengikut kaedah Usuluddin, barangsiapa yang meletak sifat kekurangan kepada Allah, mereka adalah salah. Murtadlah mereka jika sampai ke tahap itu. Kita sudah tahu sifat tuhan.Sifat Tuhan tu apa? Belajarlah sifat 20. Mengikut ulama Usuluddin,kita semua wajib belajar sifat 20 itu. Banyak lagi sifat Allah Taala tidak terhingga. tetapi sifat kekurangan itu yang tidak ada pada Tuhan. Sifat ...See More
    • Norel Shah · Top Commenter
      Haram Jatuhkan Kerajaan Islam - Ahli Majlis Fatwa Masjidil Haram
      http://anginperubahan.blogspot.com/2012/07/haram-jatuhkan-kerajaan-islam-ahli.html

      Ahli Majlis Fatwa Masjidil Haram, Sheikh Dr. Sulaiman Saloomi menegaskan adalah haram bagi umat Islam menyokong kumpulan yang berniat atau bertindak mahu menjatuhkan sesebuah kerajaan negara Islam walaupun dalam kepimpinan itu didapati berlaku kesalahan melibatkan hukum syarak.

      Kata beliau, ia kerana tindakan menjatuhkan kerajaan negara Islam itu adalah tidak dibenarkan agama, apatah lagi jika umat Islam tersebut mahu menggantikan dengan pemerintahan yang boleh mendatangkan bahaya lebih besar.

      Tambah Profesor Jurusan Akidah, Mazhab dan Firaq, Universiti Ummul Qura, Mekah itu, hukum berkenaan jelas berpandukan sebuah hadis sahih yang menyatakan perkara tersebut.

      "Hadis itu ialah "sekiranya datang kepada kamu orang yang mahu memecah-belah kesatuan kamu sedangkan ketika itu kamu bersatu, maka hendaklah kamu pancung tengkuknya'' dan daripada hadis itu hukumnya jelas adalah haram menyokong kumpulan yang mahu memecahkan kesatuan yang sedia ada iaitu kerajaan Islam," katanya.
    • Norel Shah · Top Commenter
      Seorang tokoh agama yang juga Pengasas Pondok Geting, Tumpat, Abdullah Sa‘amah tetap dengan pendiriannya bahawa menyokong parti Pas termasuk pada pilihan raya umum akan datang adalah berdosa.
      Malah, Abdullah menyatakan kesediaannya untuk berdebat dengan mana-mana individu termasuk pemimpin Pas sendiri yang tidak bersetuju dengan pendapat beliau itu.
      Beliau turut melahirkan rasa hairan dengan sikap segelintir masyarakat yang masih tidak sedar bahawa Pas sekarang tidak sama dengan Pas dahulu yang tidak lagi bertegas dengan dasarnya menegakkan negara Islam.
      “Pas masuk dalam pakatan pembangkang dan bekerjasama dengan DAP yang tidak terima Islam sebagai dasar.
      “Sementara Parti Keadilan Rakyat (PKR) pula dasar dia liberalisme dan pluralisme yang menyatakan semua agama termasuk Islam adalah sama, orang Islam dan orang lain sama rata. Perjuangan liberalisme, pluralisme, sosialisme ini haram.
      “Pas duduk sekali dan reda serta menyokong pula calon-calon DAP, PKR. Pas juga sokong dan reda bila DAP menang dan jadi pemimpin, Timbalan Perdana Menteri, berdosa dari segi hukum syarak.
  • Anwar Ibrahim Lgbt · Top Commenter · Kolej Matrikulasi Pulau Pinang (KMPP)
    Memang betul...AHLI PAS sesama sendiri pun BERLAGA ANGIN...tak sependapat dalam apa jua masalah dari pihak LAWAN....punca masalah tersebut kerana AHLI PAS sendiri mengamalkan KEPENTINGAN DIRI dari kepentingan PARTI....yang dok sibuk perjuangkan..dok canang sana sini HUDUD HUDUD HUDUD......
  • Jamaliah Ariff · Top Commenter
    Norman Toha, Hassan JATI.... Hai Najib ambillah depa berua ni, depa nak Parlimen Tanjong Karang dan Sabak Bernam......... Kesian kat Hassan JATI...... UMNO kena bayar lebih lagi kat Hassan JATI.... Tengok wherotan mulut Hassan JATI bila cakap..... Wainable candidate tu......
  • Jari Kelingking · Top Commenter · Selangor, Selangor, Malaysia
    Walau ape pun alasannye, kit kene tumpukan dulu PRU13, Setelah berjaya baru kite duduk semeja bincangkan bersama.Klo waktu ini, alamt konco2 UMNO - Ngok terbeliak mate dan senang je die putarbelit berite.Bab itu die memang pakar.Ape2 masalah bincang di Muktamar ye, itu lagi sopan.
  • Ishak Ahmad · Top Commenter · Ilp
    RM le ni! masa maanusia membeli orang orang, Puak puak ni lupa Nabi berhijrah keYatrib dengan pertolongan Qurais yg belum menerima Islam, sebagai penunjuk jalan.
  • Mas Tarabas · Top Commenter · Nairobi, Kenya
    Semua org tahu, pas dah berpecah kpd beberapa puak.
  • Norel Shah · Top Commenter
    adoi gelihati aku tengok totok2 PAS ni buta mata dan buta hati. Apa dia org tak sedar ke yg ramai ahli2 akar umbi dah meluat dan menyampah dgn pucuk pimpinan dan hala tuju PAS sekarang? yg komen2 bodoh memuji PAS kt sini cuma mereka yg di bayar ataupun yg taksub aje hihihi.
    • Gee KaRan · Top Commenter
      barua soi lek...llalalalala
  • Azroy Roy · Top Commenter · Universiti oxford
    Datuk usah di hiraukan dgn PUAK2 ini.kerana Puak2 ini Sememanyaberckp tnpa kesedaran..walauapa pun kami menyokong Perjuangan PR.
  • Norel Shah · Top Commenter
    BAKOR YOB BAKOR! PENCACAI TAIK PAKATAN SYAITAN DAH MENGGELUPOR! KITA BAGI FAKTA DIA BALAS DGN AUTA! HAHAHA
  • Kitakan Geng · Top Commenter · UiTM Shah Alam
    apa2 cerita pun tumbangkan dulu beend...
  • Panduanweb Pro · Top Commenter
    cuti sekolah dah tiba.. selamat bercuti kepada adik2.
    => http://tinyurl.com/UpinIpinCutiSekolah
  • Wak Senggol · Top Commenter · Uitm · 102 subscribers
    Pas sudahpun kenal pasti mereka yg punyai masaalah ini dan kini menjadi alat kpd amno.
  • Tun Perak · Top Commenter · Tukang komen at Sendiri
    semuanya terletak atas kebijakan ahli parti yg memilih pemimpin yg mereka senangi. dan yg penting tiada rasuah, menyediakan hadiah, majlis makan oleh calon calon tertentu serta habuan duit poket yg menjadi amalan puak umno dlm parti mereka.
  • حياتول يعقوب · Top Commenter · Zürich, Switzerland
    zaman ini semua org boleh berfikir dan menilai..byk sumber berita boleh didengar..jadi fikir-fikirkanlah mana yang terbaik..jgn jdi pak turut semata-mata sama ada PAS atau UMNO, MCA, MIC dll.


0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.