Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
 

Sabtu, 30 Jun 2012

Ulamak "Pencacai" Umno Patut Malu Dengan Pompuan Ini....

"Demi agama Islam, saya tidak lagi takut kepada manusia dan bimbang akan kehilangan semua kerana ianya datang daripada Allah.

Sekiranya saya tidak dibenarkan lagi keluar di televisyen ... tak apalah, sebab saya sayangkan agama saya."

Demikian luahan Arbaiyah Abdul Manan atau lebih dikenali Abby Abadi, pelakon yang terkenal dengan watak Inspektor Aliza, yang menyampaikan perkongsian pengalaman penghijrahannya dekat sini dalam majlis anjuran Dewan Pemuda PAS Kuala Kedah, 26 Jun lalu.

Mendengar penuh tekun ceritanya selain masyarakat setempat yang memenuhi pekarangan Pasar Besar ialah Adun Kubang Rotan, Nasir Mustafa, Ketua Penerangan Kuala Kedah, Ustaz Ridwan Abu Bakar dan Ketua Pemuda Kawasan, Azizi Abdullah.

Abby menyampaikannya penuh santai dan format majlis berbentuk forum, terdiri dua panelis termasuk Nasir dan dikendalikan moderator Solehah Mariam Shaari daripada TV al-Hijrah.

Abby berkata, tidak salah berada dalam majlis anjuran PAS dan mendekatkan diri melalui majlis ilmu kerana cara itu berpeluang berkongsi ilmu agama dengan ustaz, ustazah termasuk ilmuan.

"Sebenarnya baru kini saya faham bahawa agama dan politik tidak boleh dipisahkan.

"PAS yang banyak menjemput saya, untuk berkongsi pengalaman sekaligus dapat memberikan sedikit kesedaran kepada di luar sana khususnya artis betapa pentingnya mendekatkan diri kepada agama Allah," katanya.

Saturday, June 30

WAJIB BACA: Apa kata Dayangku Intan...

Dugaan bertimpa bagai ‘isyarat’ buat kami – Dayangku Intan

Oleh: Mohd Nasir Awang
DAYANGKU Intan bukanlah nama asing, terutama buat para penggiat atau peminat dunia seni suara tanahair. Nama itu sering menghiasi media, terutama di era 80-an dan 90-an dulu.

Ketika itu, suaranya yang lemak mendayu sering berkumandang lewat media elektronik. Lagu-lagunya bukan setakat diulangputar untuk hiburan, tetapi turut menduduki carta lagu-lagu pujaan mingguan. Kemerduan lagunya turut menjadi siulan jutaan peminat. Pendekata, namanya senantiasa menjadi sebutan ramai.

Namun, tidak seramai itu yang tahu jalan berliku penuh pancaroba dalam hidup insan seni ini. Di sebalik senyumnya yang sentiasa manis di depan khalayak dan alunan suaranya yang mendayu kala menghiburkan masyarakat, wujud siri dugaan amat perit yang hanya diketahui mereka sekeluarga.

“Memang orang tak tahu, orang tengok zahirnya kami senang, gembira dan hidup mewah. Kita pun tak cerita kat orang (pelbagai dugaan hidup),” akui Dayangku Intan, dalam sessi temubual eksklusif dengan majalah Dian – Ihya’ As-Sunnah baru-baru ini.

Beliau mengakui beberapa dugaan besar yang datang silih-berganti amat menekan kehidupannya. Namun, di sebalik segala pengalaman pahit itu rupa-rupanya tersirat hikmah tersendiri yang akhirnya membuahkan kebaikan dalam hidupnya.

Kesemua ujian itu membuatkannya berfikir, seolah-olah Allah Ta’ala menghantar isyarat kepadanya untuk berubah dalam hidup. Berfikir mengenainya membawa Dayangku Intan menginsafi kekurangan diri, termasuk kelemahan iman, seterusnya mendorongnya lebih mendekatkan diri kepada Tuhan dan ajaran-ajaran agama.
Usia awal

Wanita berjiwa kental ini dilahirkan pada 29 April 1966 sebagai Dayangku Intan bte Tengku Abdul Hamid. Berbeza dengan tanggapan awal sebilangan orang yang menyangka beliau berasal dari Sarawak atau Brunei (berdasarkan namanya), Dayangku Intan adalah anak jati Kampung Pandan, Kuala Lumpur.

Beliau merupakan anak ketiga daripada empat beradik, kesemuanya perempuan, seibu-sebapa. Ada pun adik-beradiknya yang berlainan ibu agak ramai, memandangkan bapanya mempunyai ‘empayar’ keluarga yang agak luas. Malah, dia mengakui ada antara adik-beradiknya yang hingga kini belum sempat dikenalinya.

Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Sun Jin, di Kuala Lumpur, sebelum menyambungnya di Sekolah Menengah Confucian, Pudu.
Minat menyanyi
Minatnya dalam bidang seni suara juga sememangnya berputik sejak kecil. Menurutnya, beliau telah mula menyanyi seawal usia lapan tahun. Beliau bersama kakaknya kerap diundang membuat persembahan di majlis kenduri kahwin di rumah jiran-jiran.

“Masa tu (usia) lapan tahun, program Jamal Kerdil (Allahyarham Pakcik Jamal) masih ada di RTM. Saya pergi tu.. program tu. Lagu kegemaran ku (liriknya)... “rasa cinta pasti ada...”, “duhai kanda rayuan hati...”. Lagu tu pun saya suka nyanyi, siap dengan pakaian. Saya tak boleh tengok plug tu, terus rasa nak pegang mikrofon,” ulas Kak Intan, separuh ketawa.

Bermula dari situ, dia mula mendapat banyak jemputan. Sesiapa yang pernah dengar dia menyanyi di kenduri kahwin, akan menjemputnya menyanyi di kenduri mereka pula. Daripada hanya sekitar Kampung Pandan, beliau dijemput sampai ke Kedah.

“Waktu tu satu persembahan saya dibayar RM2.00. Kugiran bersama kakak saya, mengiringi saya menyanyi. Bila pergi outstation ke Jitra, Kedah, dapatlah RM20. Tu kira dahsyat la tu, kira macam kita pergi England la sekarang ni... overseas,” sambung Kak Intan lagi.

Baginya, keghairahan menyanyi itulah juga menyebabkan beliau tidak minat menyambung pelajaran ke peringkat tinggi. Beliau menghabiskan pelajaran hanya di peringkat persijilan di Kolej Damansara Utama, dalam jurusan Undang-Undang Perniagaan.

Didorong minat itu juga, seawal usia 14 tahun, Kak Intan sudah bergelar penyanyi kelab malam. Bayaran diterimanya juga agak lumayan. Namun, lebih besar lagi ialah apabila pendedahan di situ membawanya ke pentas lebih bermakna buat kerjayanya selepas itu.
Semakin popular

“Jadi itulah.... sampai saya menjadi popular, saya dipanggil pulak bekerja dengan Hotel Merlin. Dipanggil sain kontrak dengan Merlin (secara berkumpulan). Masa tu saya dah berumur 16 atau15 tahun..”, katanya.

Kak Intan kerap keluar, terutama ke Johor Bahru dan Pahang. Bagi mengelakkan kejadian buruk kerana selalu pergi oustation, beliau dikahwinkan dengan seorang pemuzik dalam kumpulannya. Perkahwinan itu bagaimana pun sempat bertahan hanya dua tahun. Hasil perkahwinan itu Kak Intan mendapat anak sulungnya, Wanku Mohd Syaifuldean.

Beliau kemudiannya “dipinang” oleh syarikat rakaman. Komposer S. Atan dengan Omar Taib mempelawanya menjadi penyanyi solo. Kak Intan bagaimana pun memilih untuk kekal dengan kumpulannya, The Sweet Honesty.

“Start buat album, selepas balik dari Johor. S. Atan dan Omar Taib panggil saya, masa tu tengah mengandung anak yang sulung. Panggil audition. Lepas pantang terus buat album pertama “Secebis Kenangan” bersama OMRI Records. Saya artis wanita pertama,” ceritanya.

Kemudian, menyusul pula album keduanya berjudul “Semakin Rindu Semakin Sayang”. Tidak lama selepas itulah beliau berkahwin kali kedua dengan Encik Rosman Yahil, seorang deejay. Mereka kemudiannya dikurniakan tiga cahayamata, iaitu Wanku Mohd Rusydean, Wanku Intan Syarafana dan Wanku Ruknudean.

Dari situ juga kerjayanya sebagai penyanyi terus mendaki populariti. Kak Intan dikatakan sempat menghasilkan 14 album dengan yang terakhir bersama syarikat rakaman Polygram pada 1995. Ia diikuti beberapa album kompilasi kemudiannya. Namun, di sebalik segala kejayaan itu tersirat suatu kekosongan pada jiwanya.
Tak kenal Tuhan
“Apa yang saya lalui daripada kecil, susah, senang, kahwin, masa tu dari segi agama saya kosong. Saya memang tak tahu al-Quran, hadith, tidak dibesarkan begitu. Tapi cuma mak saya kata, “jangan buat orang macam tu, berdosa”, “jangan macam tu, Tuhan marah”. Itu je yang tahu. Tapi Tuhan tu (sekadar) Tuhan lah, tak tahu lah Tuhan tu yang jadikan kita, cuma Tuhan. Tuhan marah, (tergambar) macam cikgu (marah). (Pemahaman sebegitu) sampai saya berumur belasan tahun,” Kak Intan berterus-terang mengakui kelemahan dirinya dulu.

Sehinggalah ditakdirkan Allah Ta’ala berlaku beberapa dugaan besar dalam hidupnya, yang disifatkannya sebagai titik-titik penting merubah halatuju, seterusnya mendorong dia dan keluar “berhijrah” dari kehidupan lalu.
Dugaan bermula

“Saya rasa Allah pilih, bila saya dah kena macam-macam dugaan (bermula dengan) saya hilang adik saya. Dia meninggal umur 29 tahun, masa tu waktu saya tengah senang. Adik saya sakit di (Hospital) Tawakal. Masa tu duit tak ada masalah, (saya) artis tengah popular. Sekali Tuhan duga, kalau susah lain tu boleh cari duit. Sakit ni, tak boleh. Nyawa ni Tuhan kata, “itu hak Aku”. Bila terkena tu, saya kata, “Ya Allah, adik, saya sayang so much, suami dia sayang, Dia nak ambil (nyawanya), Dia ambil jugak,” ujar Kak Intan, dalam nada sebak.

Terbukti dari tuturkatanya, Kak Intan memang amat menyayangi Allahyarham. Kehilangan adiknya itu amat mengesankan. Malah, dari situ beliau mula melihat kebesaran dan kekuasaan Allah. Cuma, ia belum cukup kuat untuk merubah kehidupannya.

Kemudian datang pula dugaan kedua. Anak perempuannya (anak ketiga) lahir tanpa hempedu. Maka daripada kecil sampai sekarang terpaksa berulang alik ke hospital. Di sebalik kepayahan yang amat mencabar itu juga rupa-rupanya tersimpan mesej amat bermakna dari Allah SWT buat Kak Intan.

“Apabila anak saya keluar-masuk hospital, sehingga dia pernah few seconds tak ada nyawa, seorang (satu-satunya anak) perempuan ni, satu family semua sayang lah, “semangga-mangganya”, kata orang. Saya menyembah, ketika dia orang bawa dia keemergency room, masa tu saya menyembah kat lantai. Saya kata, “Ya Allah, kalau nak duga saya pun, dugalah saya saja, jangan lah ambik anak saya tu”. Saya cakap, “saya mengaku saya memang berdosa, saya tak mengenali Allah”.

“Saya menyembah, saya minta. Masa tu juga dia (anak) keluar suara, menangis,“Huaaa!!!...” Yang lain berlari-lari, “Syara dah sedar!” Saya masih juga kat situ (lantai). Masa tu hati saya memang, tak tahu nak cakap macamana, satu sentapan!”, cerita Kak Intan mengenai detik-detik hatinya “terketuk” oleh kebesaran Allah.

Namun, sekali lagi dugaan besar itu juga tidak cukup kuat untuk betul-betul memalingkannya dari gaya hidup dilaluinya ketika itu. Ibarat katanya sendiri, “situ lah sikit demi sikit (ingatkan Allah), tapi macam chipsmore, kejap ingat, kejap tak ingat. Kejap insaf, kejap tidak”, akuinya.

“Anak sakit, business jatuh, konsert tak dibayar, macam-macam dalam kehidupan. Dari tahun ke tahun begitu. Allah memang mengajar betul-betul, yang saya rasa nikmatnya, yang sekarang baru saya betul-betul faham. Hutang tak (boleh) bayar, company kena tutup daripada kita membiakkan lagi hutang...,” sambungnya lagi.

“Bersambung-sambung.. lepas anak saya dah jadi elok, tentang business apa semua, jadi dalam perjalanan dekatkan diri kepada Allah tu, saya sakit. Mak saya sakit dulu. Bila anak saya dah sihat, sambung mak saya. Saya pulak lepas tu sakit, sampaikan joint saya bengkak, jantung bengkak, saya dimasukkan ke hospital. Dia orang (doktor) suspek masa tu saya mungkin menghidapi barah,” Kak Intan memperincikan ujian hidupnya.
Bertamu ke Rumah Allah

Kebetulan sejurus sebelum menerima dugaan itu, beliau telah menyatakan hasrat bertamu ke Rumah Allah. Dorongan utama ialah untuk memanjatkan kesyukuran kerana Dia menyelamatkan anaknya dari tahap kritikal. Namun, apabila berdepan kemungkinan mendapat kanser, doktor menasihatkannya supaya menangguhkan pemergian ke Tanah Suci.

Beliau kemudiannya pergi mendapatkan rawatan di Australia. Dia dikenalpasti menghidaprheumatoid arthritis. Tapi waktu itu beliau sudah nekad, walau pun terpaksa berkerusi roda, dia tetap akan pergi mengerjakan umrah.

Alhamdulillah, sesampai di Tanah Suci, tanpa disedari beliau boleh berjalan seperti biasa dan tidak perlu berkerusi roda lagi. Seterusnya boleh menyempurnakan ibadah umrah tanpa masalah. Malah, di situ juga beliau ditakdirkan Allah bertemu seseorang yang akhirnya melorongkan jalan kepadanya mendalami ilmu agama secara lebih serius.
“Carilah Ustaz Abdullah Yasin”

“Sihat, seronok. Rasanya banyak-banyak tempat holiday, that’s (Mekah) the best place for holiday. Sampai sana kenal pulak Kak Liza (Norliza, kakitangan syarikat umrah), sayang sangat saya kat dia. Dialah yang bawa (tunjuk jalan) saya jumpa Ustaz Abdullah Yasin,” Kak Intan meneruskan ceritanya.

Ustaz Abdullah Yasin adalah seorang sarjana Islam yang giat menaburkan ilmunya, terutama di Lembah Kelang. Beliau juga pengelola kolum ‘Bimbingan Solat’ dalam majalah Dian.

Menurutnya, yang masih ingat kata-kata Kak Liza, pesanan kakak itu agar dia berhati-hati dengan agama amat memberi kesan kepada hatinya. Daripada situ beliau belajar sedikit demi sedikit. Paling dipegangnya ialah suatu kesedaran baru bahawa perkara yang tidak boleh dibuat rupa-rupanya lebih banyak daripada yang boleh di buat.

“Dia (Kak Liza) pesan, carilah buku hadith Muslim, Bukhari, ikut hadith yang sahih. Dia pun bekalkan beberapa buku. Dia pesan lagi, balik (ke Malaysia) cari Kak Nun. Dia kata Kak Nun akan bawa jumpa satu ustaz, dia kata, Ustaz Abdullah Yasin. Jadi bila balik, dalam keadaan kebesaran Allah (sudah masuk ke dalam hati), bila melangkah balik ke rumah, jumpa suami, tak sabar dah (untuk memulakan perubahan hidup).”

“(Kemudian) jumpa Kak Nun dan Kak Nah, pergi rumah Kak Nah, ada kuliah pasal hadith dan al-Quran tafsir. Dari situlah saya ikut Ustaz Abdullah Yasin, dan saya sukalah Abdullah Yasin, satu ustaz yang lembut, pandai mengambil hati muslimah, ibu-ibu. Dia lemah-lembut, memang memberi (banyak) pengajaran, (terutama) mengenai solat yang betul,” ujarnya lagi.

Dari situlah, katanya, beliau belajar al-Quran dan hadith secara serius, selain turut mengikuti kelas pengajian agama dengan Ustaz Mohd Asri Zainul Abidin secara tetap.
Murshid: Haram panggil PRU13 musim haji
Wartawan Sinar Harian
30 Jun 2012
Menjelang PRU 13
Menjelang PRU 13 
 
SHAH ALAM - Multaqa Asatizah dan Du’at (Murshid), kumpulan pendakwah dan asatizah, mengambil ketetapan bahawa adalah haram jika kerajaan mengadakan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) pada musim haji.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini, sekretariat sekumpulan 20 pendakwah berkata, jika PRU13 diadakan pada musim haji, ia merupakan satu pengkhianatan kepada amanah dan sistem pemilihan.

"Kami juga bersepakat bahawa pilihan raya dan proses pengundian tidak boleh atau haram dilaksanakan sewaktu musim perayaan dan ibadah umat Islam khususnya musim haji yang mana berpuluh ribu pengundi dan petugas haji sedang berada di luar negara.

"Sekiranya pilihan raya tetap dilakukan di musim haji, itu merupakan satu pengkhianatan terhadap amanah dan sistem pemilihan. Ini kerana proses pengundi adalah satu proses kesajsian," kata kenyataan itu.

Sekretariat itu membuat pendirian ini ketika spekulasi bahawa PRU13 akan dipanggil pada musim haji menjadi kontroversi.
 
Dua minggu lalu, Pas membuat kenyataan ia khuatir kemungkinan PRU13 akan diadakan pada musim haji. Pemimpin-pemimpin Barisan Nasional (BN) khususnya Umno mendakwa Pas membuat tuduhan tidak berasas.

Sehubungan itu, Pas dan beberapa pertubuhan bukan kerajaan mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menetapkan tarikh PRU13 lebih awal dan mengelakkan ia diadakan ketika musim haji.

Pada 22 Jun lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, BN tidak terikat kepada desakan mana-mana parti politik atau pemimpin termasuk pembangkang untuk menetapkan tarikh pilihan raya.

Beliau yang juga Pengerusi BN dan Presiden Umno berkata mengadakan pilihan raya semasa musim haji juga bukan sesuatu yang baru kerana sejarah menunjukkan ia pernah dilakukan sebelum ini tetapi menegaskan ibadah perlu diutamakan berbanding sebarang urusan lain termasuk pilihan raya.
 
Kenyataan itu juga berkata, pihaknya telah dan kerap ditanya berkenaan isu mengadakan pilihan raya sewaktu musim haji.

Katanya, proses pengundian adalah ibarat satu mahkamah besar bagi memilih siapa yang lebih layak diberikan amanah memerintah.

"Maka, sewaktu sistem demokrasi dijadikan panduan dan diterima oleh majoriti rakyat, tugas terbesar kerajaan melalui Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) adalah memastikan semaksimum mungkin penyertaan rakyat dalam pilihan raya, justeru kempen untuk pendaftaran pengundi mestilah dipertingkatkan kecanggihannya dan dipermudah di seluruh tanah air.

"Rakyat Malaysia selaku pengundi layak yang berada di luar negara perlu dijamin hak mereka agar boleh mengundi melalui kaedah yang berkesan lagi dipercayai," katanya lagi.

Kenyataan itu menambah, dalil-dalil menunjukkan, apabila rakyat berada dalam suatu situasi atau keadaan sistem yang memerlukan mereka yang bermaklumat memberi kesaksian demi memberikan keputusan demi keadilan, mereka adalah dikira sebagai saksi yang diharamkan untuk menolak dari memberikan keterangan dan kesaksian.

Justeru tambah kenyataan itu, dalam konteks pilihan raya, rakyat sebenarnya bertindak sebagai saksi sama ada untuk menyokong atau menolak mana-mana calon yang bertanding.

"Justeru, sekiranya pihak berkuasa memutuskan pilihan raya akan dijalankan pada musim haji, ia adalah suatu tindakan yang akan menghalang rakyat dari keluar menunaikan tanggungjawab mengundi.

"Jika seorang saksi tidak dibenarkan untuk menolak tanggungjawab memberi kesaksian, maka tentunya diharamkan juga bagi pihak ketiga untuk menghalang saksi dari memberikan kesaksian seperti sengaja mengadakan sesi perbicaraan ketika saksi berada di luar negara," jelas kenyataan itu.

Justeru menurut kenyataan itu, setiap individu yang mempunyai hak dan berkelayakan memberikan kesaksian sama ada di mahkamah, termasuk kesaksian dalam bentuk mengundi sewaktu pilihan raya, tidak dibolehkan untuk sengaja menyembunyikan kesaksian atau dinafikan hak dan ruang memberi kesaksian termasuk oleh pihak berkuasa sekalipun

Sehubungan itu kenyataan Murshid berkata, pihak berkuasa perlu teguh menjalankan amanah yang terbaik buat rakyat bagi mereka menjalankan tugas dan amanah selaku pengundi yang perlu memberi penyaksian parti dan calon yang dipercayainya.

"Kami yakin, pihak berkuasa tentunya bijak dalam memutuskan keputusan dalam hal ini," katanya.

Saturday, June 30

Bila Mat Sabu KENEN Mahathir... kahkahkah...

0 org komen
BILA MADEY TAKUT KENA PENJARA ERTINYA GEROMBOLAN AKAN BUNGKUS!
KOMENTAR TUKAR TIUB
kita tidak akan gunakan isa

kita tidak akan tahan tanpa bicara
kita tidak akan rotan

HABIS JOHOR


29 June 2012

LAUTAN MANUSIA DI HIMPUNAN HIJAU MENUJU PUTRAJAYA DI JOHOR



Perhatikan lautan manusia memenuhi tapak Himpunan Hijau Menuju Putrajaya di Taman Dahlia Johor Bahru.

Gambar menunjukkan seorang ahli Umno bernama Tamrin Ghafar sedang menyampaikan ceramahnya pada program tersebut. Dianggarkan puluhan ribu rakyat membanjiri dataran tersebut,


Ini semua menggambarkan kebangkitan rakyat di Johor dan seluruh negara untuk menukar kerajaan pada PRU 13 nanti.
Nik Aziz kekal tanding kerusi DUN
NURRUL HUDA AHMAD LUTFI
29 Jun 2012
Nik Abdul Aziz Nik Mat
Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat 
 
KOTA BHARU - Pas Kelantan akan mempertahankan kedudukan Mursyidul Am, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bertanding kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) dan kekal sebagai Menteri Besar pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

Timbalan Pesuruhjaya III Pas Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, Nik Abdul Aziz akan kekal bertanding di peringkat Dewan Undangan Negeri Kelantan.


Beliau berkata, keputusan itu dibuat secara bersama antara pucuk pimpinan parti di peringkat Pas Negeri dan Pusat.


AKAN MENYUSUL

TIDAK, TIDAK ! YANG MUNGKIN DECMBER


28 June 2012

NAJIB PANGGIL MESYUARAT TERGEMPAR BN, PARLIMEN BUBAR HARI INI?



Ah Jib Gor telah mengarahkan satu mesyuarat khas tergempar yang melibatkan semua Ahli Majlis Tertinggi Barisan Nasional (BN) pada pagi ini. Apakah selepas mesyuarat itu Najib akan mengumumkan bahawa Parlimen akan dibubarkan. Kemungkinan tetap ada kerana jika parlimen dibubarkan sekarang SPR masih mempunyai masa untuk mengadakan PRU sebelum bulan puasa. 


Perkara ini didedahkan oleh Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali yang memaklumkan bahawa Ah Jib Gor memanggil mesyuarat tergempar itu hari ini.



Apa-apa pun boleh berlaku. Semua Ah Jib boleh buat, dia ada kuasa dia boleh buat. Kita tunggu apa hasil dari keputusan mesyuarat tergempar pimpinan BN pagi ini.

AMBIGA MAUT DIBAKAR

 

Tragis & Panas!!! Ambiga Diserang Dan Maut Dibakar... Apa Motif Serangan?? Jom Terjah!!




[gambar hiasan]

KUALA LUMPUR: Seorang kerani bank yang baru dua minggu mengikat tali pertunangan dijumpai dalam keadaan rentung selepas diserang dan dibakar di hadapan rumahnya di Apartmen Mesra Prima, Kampung Ampang Campuran, Ampang di sini, malam Khamis.
Timbalan Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Supt Nazri Nawawi berkata ketika kejadian mangsa yang dikenali sebagai P. Yoga Ambiga, 27, baru pulang dari kerja di sebuah bank di Medan Pasar pada pukul 10.15 malam.
"Mangsa diserang oleh suspek yang dipercayai lebih daripada seorang. Mangsa berada dalam keadaan tertiarap dan hangus akibat dibakar," katanya kepada Bernama.Katanya hasil siasatan awal mendapati suspek menunggu mangsa pulang dari kerja.
"Barang-barang berharga milik mangsa seperti dompet dan telefon bimbit masih berada pada mangsa dan kita tidak menolak kemungkinan motif kejadian adalah disebabkan cemburu," katanya.
Katanya polis masih menyiasat bahan yang digunakan oleh suspek untuk membakar mangsa.Mangsa menetap di rumah itu bersama kakaknya sejak lima tahun lalu.
Sementara itu, seorang saksi kejadian itu yang hanya ingin dikenali sebagai Efa, 32, yang juga jiran mangsa berkata, ketika kejadian dia sedang menonton televisyen di rumahnya sebelum terdengar bunyi bising dan suara orang menjerit di luar rumahnya.
"Saya dengar bunyi orang menjerit dua kali sahaja dan kira-kira 10 minit selepas itu saya buka pintu saya tengok ada seorang wanita berada dalam keadaan tertiarap dan seluruh badannya hangus terbakar.
"Dalam masa itu juga ada jiran lain yang datang untuk padamkan api," katanya.
Efa berkata kejadian itu berlaku begitu pantas kerana selepas 10 minit kemudian mangsa sudah tidak bernyawa dan kejadian itu tidak disedari kakak mangsa yang berada di dalam rumah memandangkan kakaknya itu pekak dan bisu.
"Saya rasa mangsa mungkin telah dipukul terlebih dahulu sebelum dibakar kerana itu jeritan suaranya hanya kedengaran sayup sahaja," katanya.
Katanya sebelum kejadian itu, terdapat jiran yang melihat kelibat orang luar di kawasan sekitar apartmen sejak pukul 7.30 malam. - BERNAMA
Nizar tidak pertahan Bukit Gantang
SAIFULLAH AHMAD
29 Jun 2012
Nizar tidak pertahan Bukit Gantang
Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin (dua, kiri) ketika mengadakan kunjungan mesra di Pejabat Sinar Harian Edisi Perak.
 
IPOH -  Timbalan Pesuruhjaya Pas Negeri, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin menyatakan hasrat untuk tidak mempertahankan kerusi Parlimen Bukit Gantang pada pilihan raya umum akan datang bagi memberikan peluang kepada calon Pas lain.

Menurut beliau, keputusan berkenaan dibuat berdasarkan pengalaman sepanjang berkhidmat sebagai Ahli Parlimen Bukit Gantang dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pasir Panjang selama kira-kira 4 tahun.


“Selepas saya dicalonkan di Pasir Panjang dan menang menentang MIC, saya dilantik menjadi menteri besar selama 11 bulan ekoran kemenangan itu dan ia satu pengalaman yang cukup mencabar.


“Kemudian, menang di Bukit Gantang dan mentadbir di tiga Dewan Undangan Negeri (Dun) di bawahnya, saya merasakan ini cukup berat kerana Dun Pasir Panjang pun nak jaga dan tiga lagi Dun di Parlimen Bukit Gantang pun perlu ditadbir,” katanya kepada Sinar Harian ketika mengadakan kunjungan mesra di Pejabat Sinar Harian Edisi Perak, di sini, semalam.


Hadir sama dalam kunjungan berkenaan, Ketua Penerangan Pas Negeri, Ahmad Nuri Al-Amin; Setiausaha Pemuda Pas Negeri, Salman Salleh dan Penolong Setiausaha Pemuda Pas Negeri, Safarizal Saleh.




KALUT

Padang PKNS: Nama MB Selangor dikait
RUWAIDA MD ZAIN
29 Jun 2012
Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim
Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim
 
SHAH ALAM – Pendengaran awam Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) hari kedua, semalam hangat apabila Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) dan Jabatan Perancang Bandar dan Desa (JPBD) saling menuding jari dan mempertahankan ‘pasukan’ masing-masing.

Malah lebih mengejutkan, pegawai MBPJ mengaitkan individu yang bertanggungjawab mengarahkan pertukaran status zon tanah PKNS daripada kawasan lapang dan rekreasi kepada komersial dengan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebelum ianya disangkal pegawai JPBD.


Jawatankuasa Selcat terutama Pengerusinya, Datuk Teng Chang Khim pula dilihat tidak berpuas hati dengan jawapan saksi ketiga, iaitu bekas Pengarah Perancang Bandar Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), Noraini Roslan.


Ini kerana jawatankuasa Selcat masih tidak memperoleh jawapan siapakah yang mengarahkan pertukaran zon tanah tersebut beliau terpaksa mengulangi soalan sama kepada Noraini.


Noraini yang kini Yang Dipertua Majlis Daerah Kuala Selangor berkata, beberapa pindaan RTPJ2 itu dibuat tidak mengikut peruntukan undang-undang sebaliknya ia dilakukan hanya berdasarkan amalan biasa.


“MBPJ akan membuat sebarang pindaan di dalam RTPJ 2 itu meskipun selepas ia diberi kelulusan MMKN dan diwartakan.


Bagaimanapun, pindaan tersebut hanya melibatkan guna tanah semasa dan ia langsung tidak menyentuh mengenai pindaan status zon pada sesuatu kawasan itu,” katanya.


Saksi lain yang dipanggil Selcat ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Seri Setia, Nik Nazmi Nik Ahmad dan ahli akademik yang pakar dalam bidang berkaitan, Datuk Dr. Goh Ban Lee.


Selcat bagaimanapun ditangguh 5 Julai ini untuk mendapatkan maklumat lengkap mesyuarat berkaitan pindaan RTPJ2 tersebut.



MBPJ mengaku tidak patuh peraturan


Chang Khim
: Bagaimana MBPJ dan JBPD boleh melakukan pindaan kalau tiada peruntukan. Di mana kuasa untuk meminda apabila ia telah digazet?

Noraini
: Setuju Tuan Pengerusi, pemindaan ini ada dua perkara. Satu adalah kepada guna tanah sedia ada, pelan guna tanah itu sepatutnya betul pada tarikh pewartaan dan cetakan. Sekiranya pada tarikh pewartaan itu juga tidak betul. Amalan biasa, menjadi tanggungjawab pegawai membetulkannya sehinggalah ianya diwarta.

Chang Khim:
Selepas diwartakan, di mana peruntukan yang membenarkan pindaan? Seksyen mana yang membenarkan pembetulan dibuat selepas diwartakan?
Noraini:
Pembetulan boleh dibuat dengan kebenaran Kerajaan Negeri.

Chang Khim:
Di mana seksyen itu?
Noraini:
Di dalam Seksyen 16 “Pihak berkuasa kerajaan tempatan boleh pada bila-bila masa membuat cadangan untuk mengubah atau menggantikan sesuatu rancangan tempatan. Seksyen ini membenarkan perubahan itu dibuat setelah diwartakan. Tetapi, perubahan hendaklah melalui prosedur yang berbalik kepada seksyen awal tadi.

Chang Khim:
Dalam erti kata senang, rancangan tempatan yang diwartakan tidak boleh dipinda melainkan melalui proses asal, seolah-olah tidak ada rancangan tempatan. Jadi, adakah proses ini dipatuhi?

Noraini:
Seperti saya katakan tadi, guna tanah semasa pembetulannya memang perlu dibuat kerana guna tanah semasa...(belum sempat dihabiskan ayat, Chang Khim mencelah)

Chang Khim:
Ya, soalan saya. Rancangan tempatan tidak boleh dipinda melainkan balik kepada proses asal. Jadi, adakah proses ini dipatuhi.
Noraini:
Errr...tidak.

Chang Khim:
Tidak dipatuhi dan dalam keadaan tidak dipatuhi, versi ketiga dikeluarkan dan dipamerkan untuk orang ramai dan digunakan.
Noraini
: Itulah yang berlaku.


Siapa arah ubah status tanah?


Chang Khim:
Adakah Puan Noraini mempunyai pengetahuan ada cadangan untuk perubahan ‘zoning’ tanah padang PKNS?

Noraini:
Saya cuma boleh mengingat sewaktu memberikan nasihat kepada pemaju sahaja. Tidak adil bagi saya untuk saya katakan tahu atau tidak tetapi arahan untuk mengubah mana-mana 'zoning' itu tidak saya beri secara bertulis.

Chang Kim:
Jadi, kalau arahan tidak datangdari pengarah perancang MBPJ pada masa itu, arahan daripada siapa?

Noraini:
Perubahan seperti saya katakan, pembetulan terhenti ke atas guna tanah sedia ada di mana perubahan itu dikatakan perubahan 'zoning'..saya perlukan bantuan dari pegawai MBPJ,
saya ingat Puan Faiwos boleh bantu saya.


MBPJ salahkan JPBD


Faiwos:
Arahan pengubahan ini adalah lanjutan daripada arahan JBPD mengenai pembetulan terhadap laporan RTPJ2. Pihak JPBD juga itu sama masa pada tarikh diwartakan masih memanggil
pihak MBPJ dan JBPD Federal (Pusat) untuk berbincang mengenai pindaan-pindaan dalam laporan RTPJ2 ini.

Chang Khim:
Pindaan 'zoning'? Saya tidak nampak dalam ini (rujukan yang disediakan) ada mengatakan, cuma ada surat penyelarasan laporan akhir.
Faiwos:
Pindaan itu termasuklah mengemaskinikan maklumat rancangan termasuk mengambil kira pelan yang diluluskan oleh MBPJ.

Chang Khim:
Surat ini menyatakan adalah dimaklumkan mesyuarat penyelarasan laporan akhir RTPJ..itu sudah lain dengan pengubahan 'zoning'.
Faiwos:
Apa yang dibincangkan dalam mesyuarat ini adalah untuk mengemaskinikan lagi pelan di dalam laporan termasuk guna tanah semasa dan juga apa-apa mengenai kelulusan MBPJ.

Chang Khim:
Sepanjang tempoh menyediakan draf rancangan tempatan sehingga ke peringkat kerajaan tempatan, adakah mana mana pihak yang mengemukakan bantahan terhadap 'zoning' tanah padang PKNS sebagai tanah lapang dan rekreasi.

Faiwos:
Tidak ada.
*** Ketika ini Timbalan Pengarah JPBD, Norasiah Bee Mohd Hanif bangun mencelah menyangkal jawapan Faiwos.
Norasiah:
Apa yang dikatakan Puan Fairos bahawa JPBD yang mengarahkan pindaan 'zoning' bagi lot tanah PKNS, itu adalah tidak benar sama sekali. Kita terpaksa menyangkal sebab walaupun ada mesyuarat pada 13 Januari 2011, tetapi nama mesyuarat kita (consisten dari mesyuarat pertama) ‘Mesyuarat Pindaan Rancangan Tempatan’ tetapi mesyuarat itu tidak membincangkan pindaan rancangan tempatan.

Pada peringkat itu, pindaan telah berakhir. Pindaan dimuktamadkan selepas mesyuarat pada 22 Oktober 2010 dan laporan JPBD daripada draf RTPJ2 sehingga laporan yang dihantar ke Exco serta diwartakan konsisten sebagai tanah lapang dan rekreasi.


Faiwos :
YB Tuan Pengerusi, sebenarnya Cik Norasiah ini tidak pernah ada untuk mesyuarat kerja-kerja pindaan yang dibuat, ia dipengerusikan Tuan Haji Azman Talib (Ketua Penolong
Pengarah JPBD). Mungkin dia (Norasiah) tidak pasti apa yang dibincangkan. Semalam Tuan Haji Azman sudah bagitahu yang MBPJ dipertanggungjawabkan untuk pinda pelan, JPBD pinda
teks.

Norasiah:
Tuan Pengerusi, betul. Pembahagian tugas memang benar tapi pembahagian itu berakhir 22 Oktober untuk proses pindaan selesai. Saya tidak hadir pada mesyuarat itu tetapi saya adalah ketua yang memantau pelaksanaan semua projek di bahagian rancangan pembangunan dan korporat JPBD. Segala proses kerja bagi rancangan tempatan akan dimaklumkan ketua-ketua
bahagian kepada saya setelah selesai mesyuarat.

Chang Khim:
Jadi, tidak ada inisiatif diambil JPBD untuk meminda 'zoning' bagi tanah padang PKNS?
Norasiah:
Tiada langsung.

Chang Khim:
MBPJ pula, siapa yang mengambil inisiatif ubah 'zoning' tanah padang PKNS.
Faiwos:
Tuan Pengerusi, pengubahan 'zoning' tanah PKNS ini adalah lanjutan kerja-kerja selepas MBPJ dan JPBD. Kita mengambil ‘spirit’ daripada arahan Tan Sri Menteri Besar di dalam mesyuarat perancang negeri. Dalam mesyuarat tersebut, MB menekankan PBT mengambil kira syarat nyata, ini disebabkan semasa mesyuarat tersebut ada PBT yang kemukakan pindaan RT
tak sampai enam bulan diwartakan.

Chang Khim:
Baik. Itu adalah satu pandangan daripada Menteri Besar.
Norasiah:
Datuk Pengerusi, boleh saya mencelah? Saya merujuk balik kepada mesyuarat jawatankuasa perancang negeri diadakan Julai 2011. Pada ketika itu, saya menanggung kerja sebagai

Pengarah Jabatan Perancang Bandar dan Desa, saya juga menjadi setiausaha kepada jawatankuasa perancang bandar dan desa.

Arahan atau teguran yang diberikan Tan Sri pada ketika itu adalah secara umum sebab pada ketika itu, rancangan tempatan MBSA (Majlis Bandaraya Shah Alam) dan MPSJ (Majlis Perbandaran Subang Jaya) dibentangkan untuk pengubahan. Tiada dibincangkan berkenaan RTPJ2, RTPJ2, sudah selesai ketika itu. Hanya rancangan tempatan pengubahan MBSA dan MPSJ.


Teguran Tan Sri pada ketika itu supaya diselaraskan dengan syarat nyata tanah tapi Tan Sri juga beri peringatan bahawa walau apa prosedur perlu diikuti.

SEMAKIN BERAT CERITA NI

Isu MP Sri Gading: Bersih 2.0 mahu PM memohon maaf
Wartawan Sinar Harian
29 Jun 2012
SHAH ALAM - Sekretariat Bersih 2.0 mahu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memohon maaf atas kenyataan Ahli Parlimen Sri Gading, Datuk Mohamad Aziz mencadangkan agar Pengerusi Bersamanya, Datuk S. Ambiga "digantung" jika telah menderhaka kepada Yang di-Pertuan Agong kerana mengadakan perhimpunan Bersih 3.0.

"Najib sewajarnya memohon maaf atas tindakan ahli-ahli Parlimen yang meminta agar Ambiga digantung dan diambil tindakan disiplin," kata satu kenyataan Bersih 2.0, yang dikeluarkan lewat semalam.

Kenyataan itu mendakwa, selain Mohamad, Ahli Parlimen Lenggong Shamsul Anuar Nasarah juga menyokong hujah itu di Parlimen Selasa lalu.

 
Kenyataan Bersih 2.0 menambah, pandangan dibuat wakil rakyat berkenaan menggambarkan satu kebencian peringkat terendah terhadap pemimpin-pemimpin pertubuhan bukan kerajaan itu, yang bermula dengan protes burger dan senaman 'tidak senonoh' di depan rumah Ambiga bulan lalu.

"Tawaran Mohamad Aziz hari ini (semalam) untuk menarik balik kenyataan sedemikian jika telah menyinggung kawan-kawannya, kaum India, MIC, PPP dan menjejaskan semangat Barisan Nasional (BN) menunjukkan keangkuhan meskipun berhadapan dengan kecaman dari seluruh negara," kata kenyataan itu lagi.

Kata kenyataan itu lagi, jika benar Ambiga telah menderhaka, maka kesemua ahli jawatankuasa Bersih 2.0 dan 250,000 rakyat Malaysia seharusnya disabitkan kesalahan.

Dalam satu kenyataan dikeluarkan lewat petang semalam, Mohamad berkata beliau menarik balik kenyataannya mengenai Ambiga digantung kerana menderhaka, walaupun diputuskan beliau tidak bersalah dalam hal itu.

"Saya seorang rakyat yang ada disiplin, parti saya parti yang berdisiplin dan berhubung kenyataan itu kalau ia menyinggung perasaan rakan-rakan saya orang India, pemimpin-pemimpin MIC, PPP dan dalam menghormati semangat persefahaman dalam BN, saya menarik balik semua kenyataan saya berhubung isu itu," katanya.

Mohamad berbuat demikian selepas Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar memohonnya menarik balik kenyataan itu walaupun memutuskan kenyataan Mohamad itu bukan suatu kesalahan kerana ia hanya suatu persoalan dan tidak bersifat perkauman mahupun ugutan.

Ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan 2012 bagi Kementerian Dalam Negeri pada Selasa lalu, Mohamad mengemukakan pertanyaan berbunyi "apakah Ambiga tidak boleh kita anggap penderhaka kepada Duli Yang Maha Mulia Yang di-Pertuan Agong dan hukum gantung kepada dia?"

Wan Junaidi dalam keputusannya berkata, dalam isu itu Mohamad tidak melakukan sebarang kesalahan kerana kenyataan yang dibuat adalah berlandaskan persoalan.

"Kenyataan itu berlandaskan persoalan... jadi ia bukan satu kesalahan. Sri Gading (Mohamad) tanya boleh atau tidak.


"Yang Al-Maunah sudah dihukum di mahkamah, yang ini (Ambiga) dia (Mohamad) tanya boleh ke tidak. Sama ada menteri buat jawapan atau tidak, itu persoalan lain," kata Wan Junaidi yang turut meminta keputusannya tidak dipolitikkan.

 
Dalam kenyataan awal semalam, Mohamad berkata, beliau tidak akan memohon maaf.
Kelmarin, Setiausaha Agung Umno dan BN, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata apa yang diperkatakan oleh Mohamad adalah pandangan peribadi, tidak mewakili parti.

Skandal rasuah terkini : 5 soalan untuk Awang Adek !

Thursday, June 28, 2012

Oke, mungkin ada yang dah baca mengenai dakwaan salah laku terbaru yang membabitkan awang adek. Bagi yang belum baca mohon baca kat sini terlebih dahulu untuk fahamkan isu sebenar ==> klik sini.

Kenyataan media PKR mengenai isu neh agak panjang so aku maleh nak paste sini tetapi ada 5 persoalan penting yang awang adek kena jawab bagi menepis seme persepsi dan persoalan yang bermain2 di minda kami. Soklan2 tersebut ialah ;
Justeru KEADILAN meminta Awang Adek untuk menjelaskan beberapa keraguan:

1. Mengapakah pada 1999, Awang Adek menjual rumahnya di Damansara  kepada Vertex United Sdn Bhd pada harga RM550,000.00?

2. Mengapakah Chung Hon Cheong menerusi Ultimate Holidays Sdn Bhd membuat pembayaran penerbangan Awang Adek ke Tokyo untuk trip penerbangan 28 Jun 1999 hingga 1 Julai 1999?

3. Benarkah isteri Awang Adek membeli Honda Civic 1.6 menerusi Chung Hon Cheong dan benarkah beliau yang membayar ansuran bulanan sebanyak RM2122.00 sebulan?

4. Benarkan Chung Hon Cheong membuat sumbangan (donation) kepada beberapa buah persatuan yang dinaungi Awang Adek?

5. Siapakah yang membiaya pembelian rumah banglo dua tingkat di Tropicana?

Ada banyak lagi maklumat mengenai pelbagai pembayaran insuran hartanah, pembayaran road tax, pembelian kereta, bayaran pengaturan permainan golf, pembayaran bil telefon yang membabitkan Awang Adek dengan Chung Hon Cheong.

Kes-kes ini seolah-olah menunjukkan, wujudnya hubungan rapat bekas Penolong Gabenor BNM dengan syarikat yang memperolehi kontrak jutaan RM dari BNM.

Apakah hubungan ini boleh dijadikan asas untuk Chung Hon Cheong menggunakan pengaruhnya kepada pengurusan atasan BNM untuk menganugerahkan kontrak kepada beliau?

Sehubungan itu, KEADILAN memberikan tempoh tiga minggu untuk Awang Adek menjelaskan segala dakwaan yang disenaraikan terhadap beliau.

KEADILAN  juga mencabar Awang Adek untuk menafikan beliau mempunyai hubungan erat dengan individu dan syarikat terbabit.

KEADILAN akan mengemukakan langkah susulan dan mengemukakan bukti-bukti tambahan selepas penjelasan Awang Adek dibuat.

Awang Adek tidak seharusnya hanya berani mencabar Kelantan dalam isu Dinar, jawab dahulu cabaran kami!

DATO SAIFUDDIN NASUTION ISMAIL
Setiausaha Agung KEADILAN
Ahli Parlimen Machang

Aku percaya awang adek memang akan jawab dalam masa beberapa hari. Aku tak hadap sangat pun penjelasan dari dia sebenarnya. 

Sebab aku nak tunggu pkr dedahkan bukti jek. Masa tue baru best tengok awang adek kelam kabut bagi alasan untuk cover segala apa yang patut. Siyes. Tak sabar2 nak tengok wayang tepis dan elak beb. Mesti kelako.

kah kah kah 

Liga Super: Bonus suntik semangat pemain Kelantan


9 Syaaban 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU – Pemain The Red Warriors menerima suntikan semangat menjelang pertemuan sengit Liga Super menentang musuh ketat, Selangor di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu malam ini.

Ganjaran wang tunai RM300,000 yang diterima semalam hasil kejayaan merangkul Piala FA pada 19 Mei lalu, menjadi tonik baharu kepada anak buah Bojan Hodak untuk mencapai misi memburu tiga mata ke atas juara Liga Super musim 2010 itu.

Ketua Pasukan Kelantan, Mohd Badhri Radzi berkata, pemberian bonus tersebut tepat pada masanya dan menjadi pembakar semangat kepada rakan sepasukan lain untuk mempamerkan aksi sebenar setelah dikritik hebat baru-baru ini.

“Malam ini kita akan bertemu Selangor, satu-satunya pasukan yang berjaya mengalahkan Kelantan dalam saingan liga musim ini.

“Saya percaya moral semua pemain berada dalam keadaan cukup baik bagi menghadapi Gergasi Lembah Kelang itu. “Kita tidak mahu tercicir mata seperti mana pada pertemuan dengan Terengganu tempoh hari. “Bukan sahaja turun dengan misi membalas dendam di atas kekalahan lalu tetapi kita juga mahu melengkapkan misi memburu tiga mata buat kali keempat di halaman sendiri.

“Peluang untuk mempertahankan kejuaraan liga terbentang luas. Dengan syarat kita perlu menewaskan Selangor dan Negeri Sembilan selepas ini.

“Jika kita memperoleh tiga mata daripada dua perlawanan tersebut, ia ibarat sudah sebelah tangan kita menjulang piala,” katanya. Namun jeneral padang berusia 30 tahun itu, tidak menyifatkan pertemuan ini sesuatu yang mudah bagi Kelantan apatah lagi Selangor yang dibimbing oleh jurulatih berpengalaman, Irfan Bakti Abu Salim sudah pasti bertandang ke Kota Bharu dengan misi yang sama untuk meraih tiga mata.

“Irfan Bakti merupakan seorang jurulatih yang penuh dengan tipu muslihat. Kita harus berwaspada dengan percaturan taktikal dan permainan psikologi beliau. “Jadi saya mahu semua rakan sepasukan berwaspada dan tidak memandang mudah pertemuan ini.

“Saya gandingan Mat Yo (Norshahrul Idlan Talaha), Mohammad Ghaddar, Mohd Norfarhan (Muhammad) dan Indra Putra (Mahayuddin) dapat melakukan sesuatu bagi memastikan misi kita tercapai,” katanya.

Malah Mohd Badhri atau dikenali panggilan Piya turut menamakan kelibat tiga tonggak Selangor iaitu Ketua Pasukan, Mohd Amri Yahyah, Shafiq Rahim dan Bosko Balaban antara pemain yang boleh memusnahkan impian Kelantan untuk meraih tiga mata pertemuan ini.

“Jangan beri sepakan percuma (di depan gol Kelantan) kepada Selangor. Itu cukup berbahaya dan menjadi senjata utama mereka menjaringkan gol. “Kelibat ketiga pemain itu harus dirantai oleh benteng pertahanan kita,” katanya.

Sinar Harian

DAP anti Islam hanya propaganda - Dr Mazlee

Dicatat oleh MisbahulMunir Friday, June 29, 2012


SHAH ALAM: Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr Maszlee Malek berpendapat hudud tidak boleh dilihat dari sudut hukuman semata-mata tetapi perlu melihat matlamatnya secara menyeluruh.

Beliau yang juga turut mengajar subjek tersebut di UIAM berkata, objektif yang ingin dicapai melalui hudud adalah ingin menjadikan sebuah masyarakat yang bersih dan baik.

"Saya melihat menariknya hudud itu bukan dilihat kepada hukumannya tetapi dari sudut objektif yang mahukan sebuah masyarakat yang bersih tanpa jenayah, rompak, rogol, tuduhan zina mahupun memaparkan gambar-gambar orang berzina di dada akhbar dengan niat untuk memfitnah," jelasnya.

Beliau berkata demikian dalam program Wacana II: Adakah Dasar DAP Mengancam Islam anjuran Roketkini.com bersama Lim Guan Eng di sini malam tadi.

Tambahnya lagi, oleh kerana mungkin masyarakat berbilang kaum di negara ini sukar menerima perlaksanaan hudud, namun ianya boleh dilakukan dengan melaksanakan objektif-objektif yang terkandung di dalam hudud itu sendiri.

"Bila kita melaksanakan objektif hudud itu seperti meningkatkan keadilan, pemerintahan yang telus, banteras rasuah mahupun meningkatkan intergriti pihak berkuasa dan undang-undang.

"Dengan secara tidak langsung objektif yang dilaksanakan dalam hudud akan dapat dicapai tanpa perlu melaksanakan hukum tersebut," katanya.

Dalam pada itu beliau melahirkan rasa kesal dengan pihak tertentu khususnya di kalangan Melayu yang sering menuduh DAP sebagai anti Islam.

"Persepsi propaganda ini dimainkan sejak dulu lagi, iaitu semasa DAP belum menyertai Pakatan Rakyat yang berniat untuk menimbulkan kerisauan terhadap Islam dan orang melayu.

"DAP anti Islam hanyalah dari sudut pandangan Umno sahaja bukanya orang lain, malah MCA juga ada mengeluarkan kenyataan yang tegas mengenai Islam tapi ia tidak dilihat sebagai anti Islam kepada Umno," katanya.

Tambahnya lagi, jika dilihat kepada perlaksanaan dan dasar-dasar DAP sehingga kini tidak ada suatu pun yang mengancam Islam apatah lagi bukti yang dilakukan oleh parti tersebut di Pulau Pinang.

harakahdaily.net
Tawaran lompat parti tindakan terdesak Umno
ROSILAWATI ROSEDI
29 Jun 2012
Tawaran lompat parti tindakan terdesak Umno
Azmin menunjukkan sistem SISPMEP 3.0 yang bakal digunakan jentera parti itu dalam PRU-13.
KUANTAN - Bukan sesuatu yang mengejutkan apabila ada pihak tertentu cuba menawarkan habuan lumayan kepada pemimpin Pakatan Rakyat (PR) supaya mereka melompat parti.

Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali berkata, ia adalah tindakan terdesak khususnya pihak kerajaan (Umno) yang dilihat terus menyuburkan politik wang dengan cubaan membeli pemimpin lain.


Menurutnya, beliau mengucapkan tahniah kepada pemimpin daripada Pakatan Rakyat (PR) tidak terpedaya dengan janji dan tawaran yang diberikan kepada mereka.


Beliau berkata sedemikian ketika diminta mengulas dakwaan Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail dalam laporan muka depan Sinar Harian semalam bahawa beliau pernah ditawar jutaan ringgit untuk melompat parti.


“Ini bukan cara PR, sebaliknya kita mengalu-alukan pemimpin daripada mereka (kerajaan) yang ingin menyertai kita, bukan sogokkan dengan wang sebaliknya meminta mereka memahami dasar perjuangan PR,” katanya.


Beliau ditemui selepas majlis pelancaran sistem SISPMEP 3.0 dan penyerahan bahan kempen pilihan raya peringkat negeri di sini, semalam.


Pahang adalah negeri terakhir untuk pelancaran dan penyerahan bahan kempen yang menyaksikan sebanyak 13 juta risalah memaparkan pelbagai isu seperti ekonomi, keselamatan dan Lynas bakal diedarkan.


Ditanya persediaan jentera parti itu, beliau memberitahu ia dalam peringkat akhir  bagi semua peringkat dan bersiap sedia menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) selain menyatakan kemungkinan ia akan dijalankan sebelum Ramadan.


“Malah perbincangan bersama komponen PR lain juga dalam peringkat akhir dan semua rundingan dan rumusan boleh dibuat pada minggu depan.


“Kita optimistik dengan kewibawaan semua komponen parti dalam pakatan. Dan jika kerajaan membubarkan parlimen dalam minggu ini, kita sudah bersiap sedia,” katanya.


Mengulas sistem SISPMEP 3.0, Azmin memberitahu, sistem tersebut adalah Sistem Pengkomputeran Membaca Data Pilihan raya dan mampu membuat analisa secara sistematik serta saintifik.


“Ia boleh menjadikan gerak kerja jentera parti tersusun dan teratur sama ada peringkat Dewan Undangan Negeri (Dun) dan parlimen.


“Sebenarnya sistem ini sudah dilaksanakan pada 2008 dan menerusinya kita boleh mengesan pergerakan pengundi seperti pengundi hantu ataupun mereka yang sudah berusia 100 tahun ke atas,” katanya.


Menurutnya, ia membantu petugas mengesan dan melaksanakan tugas mereka dengan menemui mereka dan mengedarkan risalah.

Penjenayah kampung kantoi


9 Syaaban 1433H. [MOD] -

MARANG – Kantoi. Demikianlah nasib seorang lelaki yang dipercayai aktif mencuri hasil tanaman penduduk di dua buah kampung selepas dia ditemui terbaring kesakitan kerana cedera di kawasan kebun salak di Sungai Serai, di sini.

Penjenayah kampung yang biasanya memilih buah petai sebagai habuan itu ditemui pemilik kebun salak itu, Salleh Sulaiman, 57, sebelum perkara itu dimaklumkan kepada Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Sungai Serai dan JKKK Gondang.

Dalam kejadian kira-kira jam 2 petang itu, JKKK, ahli Rakan Cegah Jenayah (RCJ) bersama penduduk kampung bergegas ke tempat kejadian lalu menahan lelaki terbabit, sebelum menyerahkannya kepada pihak polis untuk tindakan lanjut.

Difahamkan, lelaki berusia 43 tahun itu yang lebih dikenali sebagai ‘Mat Petai’ oleh pemilik kebun petai di kawasan dua kampung berkenaan mengalami kecederaan pada kaki kirinya selepas melarikan diri daripada Pengerusi JKKK Gondang, Marzuki Mat Zain.

Menurut Marzuki, sebelum Salleh menemui lelaki berkulit gelap itu terbaring di kebunnya, dia (Marzuki) terlebih dahulu terserempak lelaki itu menunggang motosikal bersama seorang rakannya di
hadapan sebuah kedai makan kira-kira jam 11 pagi.

“Saya menegur kedua-dua lelaki terbabit lalu menyoal kenapa membawa bersama guni dan dua bilah senjata tajam iaitu sebilah pisau dan parang. Saya tegur kerana mengesyaki mereka ingin mencuri hasil tanaman penduduk, namun mereka bercakap kasar.

“Kemudiannya berlaku pertengkaran antara kami lalu mereka memegang dua bilah senjata yang dibawa. Kerana bimbangkan keselamatan, saya bertindak dahulu dengan menyerang mereka termasuk berjaya merampas dua senjata tajam itu,” katanya.

Marzuki berkata, kedua dua lelaki itu kemudiannya melarikan diri dengan meninggalkan motosikal di hadapan kedai makan sebelum salah seorang daripada mereka ditemui terbaring di dalam kebun salak, manakala seorang lagi masih menghilangkan diri.

Menurutnya, penduduk dua kampung iaitu Gondang dan Sungai Serai percaya kedua-dua mereka yang terbabit menjadikan aktiviti mencuri hasil tanaman penduduk sebelum dijual bagi mendapatkan bekalan dadah dan keperluan lain kerana tidak bekerja.

Sementara itu, lelaki terbabit ketika ditemui mengakui mempunyai rekod jenayah lampau dan pernah dipenjarakan sekali serta ditahan di pusat pemulihan dadah sebanyak dua kali.

Dalam pada itu, Ketua Polis Daerah Marang, Deputi Superintendan Ahmad Mazlan Yahaya ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan mengenai kejadian itu, namun enggan mengulas lanjut kerana ia masih dalam siasatan pihak polis.

Sinar Harian

28 June 2012

KALAU TAK RASUAH BUKAN UMNO NAMANYA


KALAU TAK RASUAH BUKAN UMNO NAMANYA. KITA SUDAH BIASA MENDENGAR PIMPINAN DAN AHLI UMNO DIHADAP DAN DISABITKAN DENGAN KESALAHAN RASUAH. BERMULA DENGAN SETINGGI-TINGGI JAWATAN SEPERTI NAIB PRESIDEN SEHINGGALAH KEPADA AHLI BIASA.


KALAU TAK RASUAH BUKAN UMNO NAMANYA.



Malaysiakini melaporkan bahawa satu lagi kes rasuah melibatkan Ketua Umno Bahagian di bicarakan di Kuala Lumpur semalam.



Ketua Umno Bahagian Pandan diperintah membela diri oleh Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur semalam terhadap 10 pertuduhan rasuah membabitkan RM193,512, antara Mei 2006 dan Mac 2007.


Hakim Rozilah Salleh membuat keputusan itu selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadap Abd Ghani Ismail, 46, di akhir kes pendakwaan.
    
Mahkamah menetapkan 13 September untuk mendengar kes pembelaan.

Bagi pertuduhan pertama, Abd Ghani, yang ketika kejadian merupakan seorang Ahli Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) merangkap Ahli Jawatankuasa Tender MPAJ, didakwa secara rasuah memperoleh satu suapan daripada seorang kontraktor Abdul Rahman Yaacob (sudah meninggal dunia) sebanyak RM24,189.

Ia sebagai balasan menolong Abdul Rahman mendapatkan Tender Zon SP 23 iaitu kerja perkhidmatan kutipan sisa pepejal di Taman Lembah Maju dan Taman Kencana serta Tender Zon PB 16 iaitu kerja pembersihan kawasan di Pandan Cahaya daripada MPAJ.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu di Restoran Islah Tomyam, Jalan 5/76B, Desa Pandan di sini pada 9 malam 4 Ogos 2006.

Bagi lapan lagi pertuduhan, Abd Ghani didakwa secara rasuah menerima antara RM10,189 hingga RM24,189 yang kesemuanya melibatkan RM169,323 daripada Abdul Rahman di hadapan Blok E 15, Jalan 4/76B, Desa Pandan di sini, antara 20 Oktober 2006 hingga 31 Mac 2007.
    
Sementara itu bagi pertuduhan ke-10 pula dia didakwa memperoleh suapan bagi dirinya iaitu pelantikan Syarikat Lembah Rimbun sebagai sub kontraktor kepada Syarikat Dwisakti Mewah Sdn Bhd yang mana dia mempunyai kepentingan dalam Syarikat Lembah Rimbun, di No. 27, Jalan Pandan 7, Pandan Jaya pada 1 Mei 2006. 
    
Ia sebagai upah menolong Syarikat Dwisakti Mewah Sdn Bhd mendapatkan Tender Zon SP 21 iaitu kerja pelupusan sisa pepejal di kawasan Bandar Pandan Indah daripada MPAJ.
    
Bagi kesemua pertuduhan itu dia didakwa mengikut Seksyen 11 (a) dan Seksyen 10 (a)(aa) Akta Pencegahan Rasuah 1997 (Akta 575) yang boleh dihukum di bawah Seksyen 16 Akta sama yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan didenda tidak kurang daripada lima kali ganda nilai suapan, jika sabit kesalahan. 
Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya dari Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Roziza Sidek manakala Abd Ghani diwakili Peguam Md Yunos Shariff.

Uncleseekers terus ‘mengamuk’. Parpukari kena tendang.

0
0
 
  
Oleh: MSK
Dua hari lalu aku tulis tentang fenomena Uncleseekers. Dalam posting tersebut, aku tulis tentang peningkatan minat yang terlalu tinggi terhadap blog Uncleseekers.

Diantara sedutan posting tersebut ialah, “Aku berani kata, blog Uncleseekers akan meningkat lebih tinggi dari blog Anak Sungai Derhaka atau blog Parpukari dalam masa beberapa hari ini.
Bila sesuatu blog itu sudah sampai ke ranking yang agak tinggi (sekitar 500-700), bukan senang untuk meningkatkan hits. Ia mengambil masa yang lama untuk meningkat. Perhatikan peningkatan yang luarbiasa dalam masa dua hari yang lepas.
 

Aku jangkakan ia akan mengambil masa beberapa hari bagi Uncleseekers untuk melintasi blog Parpukari dan Anaksungaiderhaka…tapi apa yang berlaku ialah blog Uncleseekers hanya mengambil masa dua hari untuk menyingkir blog Parpukari. Selepas ini, aku percaya ia hanya memerlukan sehari saja lagi untuk Uncleseekers menyingkir Anaksungaiderhaka.
Apa yang akan berlaku seterusnya?

Sama ada Uncleseekers akan menyingkir Amenoworld atau Papagomo sudah tidak penting bagi aku. Aku lebih minat apabila Uncleseekers dapat berada ditempat yang setanding dengan Malaysia-today.net. Dan ini tidak susah dilakukan.

Dalam posting yang sama dua hari lalu juga, aku memulakan dengan tajuk “Umno dibelakang Uncleseekers?”.

Aku bukan mendakwa Umno dibelakang Uncleseekers..tapi soalan itu hanyalah soalan provokatif yang juga dikenali dengan nama “lawyer’s trick”. Apabila seseorang peguam mahukan maklumat, dia kena pakai saikologi…dia tak boleh buat macam polis cari maklumat. Bubuh dalam bilik aircond, suruh telanjang dan peluk ais. Aku tak boleh nak siksa orang untuk dapatkan maklumat.

Uncleseekers sendiri tak marah bila aku buat soalan macam tu…sebaliknya orang-orang yang terlalu partisan terus menganggap aku cuba buat fitnah. Blog Umno tak payah cakap la…terus kutuk aku. Malah ada member dalam Pakatan juga yang bagi tau kat aku…”jangan over sangat la.”

Ini masalah politik Malaysia. Terlalu taksub dengan parti. Bila Raja Petra kutuk Umno semua orang kata Anwar bayar dia. Bila dia kutuk Pakatan, orang kata dia buat U-turn…dan ada yang tanya “Berapa Najib bayar?”

Itu sebab aku suka kalau Uncleseekers setanding dengan Malaysia-Today sebab Raja Petra akan hentam mana yang tak betul manakala Uncleseekers dari dulu tak minat dengan politik. Tapi kedua-dua blog ini akan menjadi perintis kepada perubahan politik Malaysia.

Terus terang aku katakan, Mediaperak adalah blog politik anti Umno. Dan bila aku menilai blog Uncleseekers, aku menilai dari sudut politik.

Bila aku tulis “Umno dibelakang Uncleseekers”, ada sebab mengapa aku membuat provokasi tersebut. Ia terhasil apabila aku bersembang dengan seorang peguam tentang mengapa Umno tidak bertindak terhadap kumpulan yang membuat ‘harrasment’ terhadap Ambiga. Peguam tersebut terus menjawab..”No action is an action!”.

Dari situ, aku bertanya “Mengapa Umno tidak mengambil tindakan terhadap Uncleseekers?”. Jawapannya juga mudah. “Tidak mengambil tindakan itu juga adalah satu tindakan!”.

Aku dah bagi beberapa klu untuk pembaca membuat andaian mengapa Umno tidak mengambil tindakan terhadap Uncleseekers. Tapi aku tau, kebanyakan pembaca mahukan jawapan yang disediakan..bukan mencari jawapan.

Hangpa nak tau pasai apa Umno tidak mengambil tindakan terhadap Uncleseekers? Tunggu malam sikit sementara aku menghabiskan “jigsaw puzzle” ini.


***Sumber Berita Dari: http://mediaperak.com/2012/06/29/uncleseekers-terus-mengamuk-parpukari-kena-tendang/
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.