Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Kerajaan perlu perjelas kerakyatan Azzimudie Kiram




9 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: PAS Sabah meminta kerajaan memberi penjelasan berhubung dakwaan bahawa Raja Muda Sulu, Agbimudin @ Azzimudie Kiram merupakan rakyat Malaysia dan pernah bertugas sebagai pembantu pegawai daerah di Kudat.

Pesuruhjayanya, Aminuddin Aling berkata, kerajaan tidak boleh berdiam diri dan mesti memberi penjelasan mengenai kerakyatan Azzimudie.

"Kalau benar dia pernah bertugas sebagai pegawai kerajaan seperti yang didakwa, ertinya dia merupakan rakyat Malaysia yang sah.

"Setahu saya, untuk menjadi pegawai tinggi kerajaan, seseorang itu mesti warganegara Malaysia. Persoalannya adakah Azzimudie memang dilahirkan di Malaysia atau mendapat kerakyatan melalui 'pintu belakang',? katanya ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Semalam, PKR mendedahkan dokumen menunjukkan Azzimudie yang mengetuai pencerobohan di Lahad Datu, Sabah pernah tersenarai sebagai Pegawai Tadbir Muda di Pejabat Daerah Kudat bermula 1 Mac 1974 dengan gaji RM610 sebulan.

Ia dibuktikan melalui dokumen ‘Senarai Kakitangan 1975, Perkhidmatan Awam Sabah’ yang diperolehi dari Jabatan Arkib Negara Sabah.

Aminuddin berkata, kerajaan perlu menjelaskan sama ada Azzimudie antara orang yang terlibat dalam projek IC Sabah pada zaman Tun Dr Mahathir Mohammad dahulu.

"Bagaimana Azzimudie boleh terlepas begitu sahaja. Kita tidak persoalkan mereka yang layak dapat IC tapi yang kita persoalkan bagaimana yang baru datang terus diberikan IC? Apakah negara ini tidak undang-undang?" soalnya lagi.

Harakahdaily/-

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.