Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Singapura jadi ‘Switzerland’ baru untuk pelabur elak cukai, kata peguam Malaysia

Oleh Debra Chong
Penolong Pengarang Berita
March 19, 2013
 
 KUALA LUMPUR, 19 Mac — Singapura menjadi destinasi pilihan untuk pelabur asing mengelak daripada syarat perniagaan di Malaysia yang menetapkan undang-undang perkongsian sebagai syarat wajib dan mengelak membayar cukai dan harga tanah di Sarawak kerana negara republik itu mempunyai "Tembok Besar China", kata peguam Malaysia.
 
Alvin Chong, peguam yang diakatakan mewakili kerajaan Sarawak telah dikatakan telah terdedah pada video penyiasat menyamar dari organisasi aktivis antarabangsa bagaimana untuk memperolehi perkongsian 51 peratus tempatan serta mengelakkan membayar cukai perolehan hartanah (RPGT).

Norlia Abdul Rahman dan kakaknya Fatimah, yang merupakan anak perempuan kepada bekas Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Rahman Ya'akub dan sepupu kepada Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud, dikatakan menjual 5,000 hektar tanah di negeri terbesar di Malaysia itu pada harga US$16.6 juta (RM51.8 juta) dan menjadikan syarikat berpangkalan di UK - Global Witness (GW) yang menyamar sebagai pembeli.

Peguam itu yang memperkenalkan dirinya sebagai Chong berkata kepada "pelabur" dengan mudah boleh mengaburi undang-undang oleh pendua transaksi tanah di sini dan di Singapura.

Video 16 minit dimuatnaik oleh GW turut dipaparkan dalam siaran Al Jazeera jam 10 pagi tadi.

GW: Semua orang yang kami temui memilih Singapura.
Peguam: Sebab yang sangat jelas.

GW: Adakah kamu cuba mengatakan tiada komunikasi antara Singapura dan sini?
Peguam: Sebab itu kami pilih Singapura. Singapura ada Tembok Besar China. Mereka tidak akan mendedahkan apa-apa kepada kerajaan Malaysia.
GW: Adakah sebab kerajaan Malaysia tidak bertanya?

Peguam: Mereka ada soal, tetapi kerajaan Singapura menolak. Maaf, ia bukan masalah kamu. Mereka adalah New Zealand baru. Bidang kuasa melalui pilihan untuk orang-orang seperti kita. Kami beroperasi menggunakan akaun Singapura juga, kedua-dua entiti peribadi dan korporat.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.