Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
BN: 33% calon Parlimen muka baru, Dun 49%
JAMILAH HAMZAH dan ROBIATULADAWIYAH ABD RASHAD
15 April 2013
Najib Tun Razak
Datuk Seri Najib Tun Razak - Foto Bernama
KUALA LUMPUR - Barisan Nasional (BN) menurunkan ramai muka baru pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) - 33 peratus calon peringkat Parlimen manakal Dewan Undangan Negeri (Dun) pula membabitkan 49 peratus.

Pengerusi BN, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, sebahagian besar calon muka baru akan ditempatkan di kawasan yang perikatan itu kalah pada PRU 2008.

Sebanyak 727 kerusi akan dipertandingkan kali ini iaitu masing-masing 222 kerusi Dewan Rakyat dan baki 505 kerusi Dun.
Beliau juga berkata, perubahan besar yang dilakukan BN adalah untuk memenuhi jangkaan dan kehendak pengundi pada PRU13.

"Calon-calon BN telah dimuktamadkan dan kita telah sampaikan senarai pada parti negeri BN. Ikut jadual parti komponen akan memaklumkan senarai masing-masing hari ini dan serentak esok pengerusi BN negeri.
"Umno juga akan buat esok pagi, secara serentak... dan meletakkan 82 peratus calon baru berdasarkan kehendak rakyat," kata beliau selepas Majlis Penyerahan Surat Tauliah BN  di sini hari ini.

Perdana Menteri turut menegaskan yang barisan calon BN kali ini adalah yang terbaik.
"Ia adalah proses yang panjang dilakukan kali ini meliputi banyak perundingn dengan kompenan dan pengrusi BN negeri.

"Kita ambil kira sentimen dan jangkaan pengundi untuk lihat perubahan dalam barisan BN.
"Tetapi kita melihat perlunya wakil-wakil rakyat sedia ada terdiri daripada mereka yang berpengalaman berkhidmat dalam kerajaan atau wakil rakyat. Imbangan antara muka-muka baru adalah sangat penting " katanya.

Katanya lagi,  pembaharuan bukan sahaja dari segi calon tetapi juga mereka yang boleh memenuhi keperluan rakyat.

"Bukan sahaja perlu tampilkan pembaharuan. Sebagai parti dengan mandat baru dengan kerajaan akan datang. Kita perlu untuk mereka yang mampu mentadbir kerajaan dan berkhidmat kepada rakyat.

"Jika semua muka baru akan membantut kemampuan kerajaan BN untuk memenuhi harapan rakyat. Saya harap penilaian dilihat dalam konteks menyeluruh. Bukan sahaja mereka yang bertanding.. Kemampuan untuk menubuhkan kerajaan yang kuat dan mampu penuhi kehendak rakyat masa akan datang," katanya.

Perdana Menteri turut mengingatkan mereka yang terpilih melakukan terbaik untuk parti.
"Ada kelemahan parti akan bertindak baiki. Pada yang tidak terbaris, bukan bererti mereka gagal, bermasalah atau ada kepincangan. Tetapi dalam keadaan masyarakat dan pengundi menuntut perubahan maka sebahagian anggota kita terpaksa beri laluan untuk pembaharuan," katanya.

Najib turut mengucapkan terima kasih kepada semua wakil rakyatnya yang telah memberikan khidmat sepanjang penggal ini dan berharap terus mendapat sokongan kuat daripada anggota parti.

Ditanya apakah kriteria calon untuk kerusi-kerusi panas yang ditandingi pembangkang seperti Pematang Pauh, Najib berkata, pihaknya ada calon yang hebat untuk tandingi ketua pembangkang itu.

"Tidak mungkin kita boleh menang semua kerusi itu realistik, tetapi kita meletakkan calon berwibawa," katanya.

 

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.