Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Dewan Rakyat, 6 Dun bubar rakyat tunggu PRU

4 April 2013
Dewan Rakyat, 4 Dun bubar hari ini
Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah menandatangani warkah dipersembahkan Najib bagi memohon perkenan pembubaran Dewan Rakyat di Istana Negara Kuala Lumpur har
 
KUALA LUMPUR - Pembubaran Dewan Rakyat pada hari ini bagi memberi laluan kepada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) sebagaimana yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah diikuti dengan pembubaran enam Dun setakat tengah malam tadi.

Kecuali Sarawak yang belum perlu membubarkan Dunnya dan Negeri Sembilan yang Dunnya terbubar secara sendiri pada 28 Mac lalu, negeri-negeri lain dijangka membubarkan Dun masing-masing dalam tempoh terdekat bagi membolehkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengadakan PRU-13 secara serentak - membabitkan pertandingan di 727 kerusi, masing-masing 202 kerusi Parlimen dan 505 kerusi Dun.

Selepas pembubaran Dewan Rakyat, Perlis merupakan negeri pertama membubarkan
Dun diikuti Sabah, Melaka, Perak dan Terengganu.
Ia diikuti Pahang lewat malam tadi.

Empat negeri yang dikuasai parti-parti politik dalam pakatan pembangkang dijangka mengumumkan tarikh pembubaran Dun masing-masing hari ini.

Di Dungun, Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said mengumumkan pembubaran Dun Terengganu berkuat kuasa semalam.

Ahmad yang membuat pengumuman itu pada pukul 10 malam berkata beliau telah menghadap Sultan Terengganu Sultan Mizan Zainal Abidin di Istana Nur
Zahirah pada pukul 7.45 malam untuk mendapat perkenan baginda.

"Pukul 9 pagi esok (hari ini) Speaker Dun Datuk Tengku Putera Tengku Awang akan menghantar notis pembubaran kepada Suruhanjaya Pilihan Raya," katanya.

Di Georgetown, Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng berkata, beliau akan memaklumkan mengenai tarikh pembubaran Dun selepas menghadap Yang Dipertua Negeri Tun Abdul Rahman Abbas pukul 9.30 pagi ini.

Di Kota Bharu, Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, Dun akan tetap dibubar sejajar dengan pembubaran Dewan Rakyat dan beliau tidak akan mengubah perkara itu walaupun kerajaan negeri masih boleh menangguh pembubaran itu.

Nik Abdul Aziz dijadual menghadap Sultan Kelantan Sultan Muhammad V di Istana Telipot di sini malam ini bagi mendapat perkenan baginda untuk pembubaran DUN Kelantan.

Sebelum itu beliau akan menghadiri mesyuarat bersama menteri besar dan ketua menteri negeri-negeri di bawah pakatan pembangkang di Pejabat PKR di Petaling Jaya, Selangor petang esok.

Di Alor Setar, Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, beliau akan menghadap Sultan Kedah Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah di Istana Negara, Kuala Lumpur hari ini berhubung urusan pembubaran Dun.

Selepas itu barulah beliau akan menghadap Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah Tan Sri Tunku Annuar Sultan Badlishah bagi memohon perkenan untuk membubarkan Dun.

Sementara itu, Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob malam tadi mengumumkan pembubaran Dun. Bercakap kepada pemberita di pekarangan Istana Mahkota di sini pada pukul 11.45 malam ini, Adnan berkata, Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah memperkenankan pembubaran Dun Pahang.

Sebelum itu, Adnan menghadap Sultan Pahang pada jam 10.40 malam di istana itu.
Penggal lima tahun Dun Pahang tamat tempoh pada 7 April ini.

Pahang mempunyai 42 kerusi Dun. Pada pilihan raya umum 2008, BN memenangi 37 kerusi, DAP dan Pas masing-masing dua kerusi dan Bebas satu kerusi.

Adun Bebas di kawasan Dun Tanah Rata, Ho Yip Kap, kemudian menyertai parti Gerakan.
Terdapat 14 kawasan Parlimen di Pahang dan pada pilihan raya umum 2008, BN menguasai 12 kerusi manakala Parti Keadilan Rakyat menang dua kerusi. - Bernama

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.