Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Published on Wednesday, 10 April 2013 18:2

Written by Administrator



KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa hari ini meminta Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamed memberi penjelasan berhubung tiga perkara utama.

Melalui surat terbuka Husam kepada Mustapa itu, beliau meminta menteri tersebut memberi penjelasan segera berhubung senarai syarikat bumiputra yang diberi keistimewaan membeli 11.5 peratus saham Felda dengan kelulusan MITI.

Malah menurut beliau lagi, Mustapa juga perlu menyatakan siapa pemegang 50 permit import (AP) mengeksport minyak sawit yang dikecualikan cukai.

Dalam pada itu Husam turut meminta agar Mustapa turut memberitahu siapa pemegang AP import kereta.

"Mustapa telah mengatakan akan menyaman saya berhubung dengan kenyataan saya terhadapnya merupakan satu fitnah.

"Tetapi setelah saya meneliti kembali ucapan, saya tidak menyatakan saham tersebut diberikan secara percuma tetapi saya menyatakan ia diberikan kepada setiap Ketua Umno Bahagian dan mempersoalkan kelayakan serta jumlah saham yang diperolehi," kata beliau pada sidang media di Pusat Media PAS sebentar tadi.

Tambahnya lagi, atas sebab tersebut beliau telah menghantar surat terbuka dan meminta Mustapa memberi penjelasan terhadap tiga perkara utama.

"Kita minta beliau jawap siapa kroni yang diberi keistimewaan mendapat saham felda dari kelayakan, senarai syarikat dan keuntungan yang mereka perolahi.

"Dalam pada itu juga, kita juga mahu tahu pemegang AP eksport minyak sawit mentah (CPO) yang mendapat keuntungan percuma atas pengecualian cukai dianggarkan sebanyak RM4 bilion," jelasnya.

Katanya lagi, bagi pemegang AP import kereta rata-rata dipegang oleh segelintir kroni yang menjadi kaya raya atas harga kereta yang lebih mahal yang terpaksa ditanggung oleh rakyat.

Husam yang meminta agar Mustapa mendedahkan senarai penuh pemegang AP import kereta dan jumlah kekayaan yang telah mereka peroleh dari sistem yang menindas rakyat.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.