Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Zaid: Jangan takut untuk sokong Pakatan

7 April 2013
ZAID IBRAHIM
$entry.content.caption.value
JADI, akhirnya kita akan mempunyai pilihan raya umum selepas semua Dun dibubarkan. Bulan menunggu telah mengambil masa kebanyakan orang, tetapi ia adalah penting bahawa mereka terus mempunyai tenaga dan semangat dan bekerja keras untuk membuat PRU13 ini sesuatu satu yang bermakna.

Minggu ini, saya mahu bercakap dengan orang Melayu. Mereka membentuk blok terbesar pengundi dan kepada mereka saya katakan, ini adalah peluang anda untuk mempunyai sebuah kerajaan baru. Sebuah kerajaan yang baru ini akan membolehkan anda untuk membuat perbandingan dengan apa yang kita ada sekarang. Anda telah diberitahu berkali-kali bahawa tiada siapa selain Umno/BN boleh memerintah dan melindungi anda, tetapi ia tidak akan menjadi lebih baik untuk anda cuba untuk mengetahui untuk diri sendiri? Bagaimana kita boleh tahu jika Pakatan akan menjadi lebih teruk daripada Umno jika kita tidak memberi mereka peluang?

Anda perlu berani dan tidak membiarkan orang lain membuli anda dengan ketakutan dan ugutan. Pihak-pihak pembangkang mempunyai lebih Melayu daripada BN supaya mereka tidak akan memudaratkan anda. Mereka telah bekerja keras dan layak peluang. Untuk semua yang anda tahu, anda boleh mendapatkan lebih sekolah, guru-guru yang lebih baik untuk anak-anak anda (kerana mereka boleh menumpukan lebih banyak masa untuk pengajaran daripada politiking) dan keselamatan yang lebih baik daripada pihak polis dan tentera. Walaupun pendapatan isi rumah anda boleh meningkat kerana akan menjadi lebih bagi kerajaan untuk berkongsi dengan pemimpin-pemimpin yang kurang rasuah menerajui.

Anda tidak akan mengalami apa-apa kehilangan jika anda mengundi pembangkang. Jika pembangkang mendapat lebih kukuh kerana sokongan anda tetapi BN masih menang, maka anda akan mendapat pemberian wang tunai lebih daripada mereka telah dijanjikan. Wang dan projek-projek yang hanya diberikan kepada anda kerana pembangkang adalah kuat jika pembangkang telah lemah, anda tidak akan mendapat BR1M I dan BR1M 2. Ia tidak masuk akal untuk mengundi pembangkang jika anda mahu lebih daripada BN. Belajar untuk menghargai undian anda untuk meningkatkan kehidupan anda.

Umno akan menggunakan segala taktik untuk menakutkan seperti memberitahu anda bahawa Islam tidak lagi menjadi agama rasmi dan Raja-raja Melayu akan hilang jika pembangkang menang. Anda perlu bertanya kepada anak-anak dan cucu-cucu anda jika mana-mana ini boleh menjadi kenyataan. Malah, mereka akan memberitahu anda bahawa ini adalah tidak masuk akal, hanya takut mongering oleh mereka yang terdesak untuk berpaut kepada kuasa apabila segala-galanya telah gagal.

Orang Melayu perlu mengubah kesetiaan dan sokongan Pas sebagai pelindung mereka. Pas adalah parti Melayu seperti Umno. Perbezaan adalah bahawa Pas tidak pernah diberi kepercayaan untuk memerintah negara ini. Jika orang Melayu boleh memberi Umno 50 tahun memerintah, sudah tentu ia tidak terlalu banyak memberi Pas sekurang-kurangnya lima tahun. Peluang kepada Pas memerintah (dalam pakatan, sudah tentu, dengan PKR dan DAP) adalah detik bersejarah kepada orang Melayu untuk merampas. Jika Pas tidak dapat mentadbir dengan baik maka rakyat sentiasa boleh kembali kepada Umno.

Pilihan adalah apa yang orang Melayu perlu buat untuk mereka sendiri, kesejahteraan - yang mereka tidak mempunyai dalam tempoh 50 tahun lepas.

Saya tahu adalah mudah untuk memujuk orang Melayu untuk menyokong pemimpin-pemimpin mereka dan tidak menentang mereka. Mereka akan diingatkan tunai dan semua bantuan yang telah diberikan kepada mereka. Mereka akan diberitahu untuk bersyukur. Mereka akan diberitahu bahawa BN dan kerajaan adalah satu dan yang sama supaya jika anda mahu lebih daripada kerajaan, maka hanya pemimpin BN boleh membantu anda.

Sekali lagi, saya menggesa anda untuk bercakap dengan anak-anak dan cucu anda. Wang / gaji bahawa pemimpin-pemimpin BN memberi dalam pertukaran untuk undi tidak tergolong kepada mereka, tetapi kepada orang-orang di negara ini. Ia adalah salah bagi pemimpin untuk merasuah anda untuk undi. Mereka tidak pernah ikhlas kepada anda. Ia tidak salah untuk anda mengundi untuk pemimpin / parti pilihan anda dan masih menyimpan wang. Malah, jika anda mengundi untuk pembangkang, maka BN akan mempunyai alasan untuk memberi anda lebih banyak tahun depan. Sama ada cara, anda menang dengan menyokong pembangkang.

* Datuk Zaid Ibrahim, bekas Presiden Kita

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.