Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Related Posts with Thumbnails

Khamis, 16 Mei 2013

RAKYAT BANGKIT LAWAN PENIPUAN, NANTIKAN PENGUMUMAN TARIKH MELAWAN

Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dan Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Mahasiswa tetap berpegang pada prinsip keadilan dan menolak manipulasi dalam berdepan dengan keputusan pilihanraya umum ke-13 baru-baru ini. 
Amaran telah diberi sebelum bermula kempen PRU13 yang lalu, Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) perlu bersikap telus dan adil dalam menguruskan pilihanraya Malaysia. Rakyat telah memberi peluang kepada SPR sebagai badan yang bertanggungjawab mengurus pilihanraya secara bersih dan berintergriti, kerana rakyat masih yakin mempunyai saki-baki demokrasi untuk membuat perubahan. 
Pelbagai tuntutan telah dibuat oleh rakyat termasuk melalui siri-siri himpunan bagi memastikan pilihanraya Malaysia berjalan dengan adil dan saksama tanpa ada unsur manipulasi dan penipuan. Namun akhirnya PRU13 menjadi medan penipuan paling besar yang menafikan kemenangan rakyat. Lebih malang, ia dibantu SPR.
SPR dengan jelas telah diperalat oleh pihak Barisan Nasional apabila bertindak mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang mempertahan kemenangan BN walaupun ia tidak sepatutnya berlaku memandangkan SPR adalah sebuah badan bebas.

Seruan SPR supaya pihak yang kalah hanya akur kepada keputusan yang telah diumumkan walaupun bukti penyelewengan PRU13 sudah semakin jelas dan semakin banyak bukti terkumpul melalui proses semakan akhir sebelum dibuat bantahan termasuk petisyen ke mahkamah. Ini menggambarkan sikap kontra dan tidak profesional SPR yang sepatutnya menerima segala aduan dan bukti daripada calon dan parti yang bertanding.

Atas faktor tersebut SMM dan SAMM Mahasiswa pada 10 Mei lalu telah membawa memorandum bantahan terhadap SPR yang dilihat melampau dan terlalu bias dalam menangani isu-isu yang berlaku dalam pilihanraya. Bukti-bukti penyelewengan yang berlaku sepanjang PRU13 telah diserahkan bagi mendapatkan penjelasan SPR termasuk isu pengundi bertindih, pengundi berulang, kawalan terhadap peti undi dan isu dakwat kekal yang tidak kekal sehingga hari ini kita masih belum didedahkan nama pembekalnya. Memorandum tersebut antara lain mengandungi 3 tuntutan yang jelas iaitu ;

1. Rakyat menolak keputusan pilihanraya umum ke-13 yang penuh dengan penipuan dan telah gagal memperlihatkan demokrasi yang telus dalam pilihanraya kali ini.

2. Rakyat mendesak agar dilantik SPR baru yang telus, amanah dan berintergriti memandangkan SPR sedia ada bersikap bias dan hilang tahap profesionalisme.

3. Rakyat menuntut pilihanraya semula yang di selia oleh SPR yang baru dan menganggap kerajaan yang terbentuk hari ini tidak mempunyai mandat majoriti rakyat yang sah.


Namun SPR sehingga hari ini masih belum memberi sebarang respon mengenai tuntutan penjelasan kami, malah SPR menuduh pihak kami yang menghantar memorandum kononnya telah diperalat oleh politik kepartian sedangkan kami semua datang atas pendirian non-partisan dan aktivis rakyat yang punyai kesedaran terhadap nasib masa depan negara. 
Bagi kami ini jelas menggambarkan kepada kita bahawa rakyat hari ini telah hilang kepercayaan sepenuhnya terhadap SPR yang sepatutnya bersifat neutral dalam mengendalikan pilihanraya.

Justeru tempoh yang diberi kepada SPR untuk bertindak telah mengjangkau batasannya. Rakyat sudah cukup muak dengan karenah SPR yang secara terang-terangan bersekongkol dengan pihak BN dalam menjayakan misi mereka.
Pada 13 Mei lalu dalam satu acara Rapat Rakyat di Dewan Cina, kami mengumumkan bahawa tarikh 18 Mei telah dibatalkan untuk sebarang perhimpunan di Kuala Lumpur, kerana gerakan massa ini perlu sedikit penyusunan untuk memastikan lebih 1 Juta rakyat bersedia. Satu tarikh baru akan diumum tetapi ia pasti dalam masa terdekat, mungkin dalam bulan yang sama.
SMM dan SAMM beserta dokongan NGO-NGO bebas telah mengambil kata sepakat bagi mempersiapkan ketumbukan rakyat dalam menghadapi penipuan besar ini. Nantikan pengumuman kami bersama puluhan NGO lain dan semua rakyat diseru untuk bersedia bangkit melawan penipuan! Semboyan telah berbunyi!


Kenyataan disediakan bersama oleh ;


Solidariti Mahasiswa Malaysia dan
Solidariti Anak Muda Malaysia
 (Segmentasi Mahasiswa)


'UMNO PERASUAH 1 Malaysia... Pembohong seluruh rakyat Malaysia’


™ kaasiii peecaaahhh laaaaaa........®

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.