Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Pas nasihat BN tidak cetus ketegangan kaum
Wartawan Sinar Harian
8 Mei 2013
Tuan Ibrahim Tuan Man
Ketua Penerangan Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man
 
SHAH ALAM - Pas memberi amaran kepada Umno-Barisan Nasional (BN) supaya tidak mencetuskan ketegangan kaum susulan penolakan masyarakat Cina terhadap perikatan itu pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

Ketua Penerangan Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, dakwaan mengatakan penolakan itu membuktikan pengundi Cina menolak Melayu hanyalah fitnah semata-mata.

"Pengundi Cina sanggup memberi undi kepada calon Melayu tanpa sentimen perkauman sempit sebagaimana yang didakwa oleh Umno.

"... tindakan itu langsung tidak berpijak kepada fakta keputusan sebenar, bahkan lebih kepada membakar perasaan rakyat bagi menimbulkan kebencian antara kaum,” kata dalam satu kenyataan, hari ini.
Keputusan PRU13 menunjukkan BN terus menerajui negara sekali gus dapat membentuk semula kerajaan persekutuan selepas berjaya memperoleh 133 kerusi Parlimen.

Selain itu, PR juga menunjuk penambahan kerusi Palimen iaitu sebanyak 89 kerusi.

Beliau menambah, berpuluh-puluh kerusi Parlimen dan Dun yang ditandingi oleh calon Melayu menentang calon dari kaum Tionghoa dalam kawasan campuran dan dimenangi oleh calon Melayu dan itu membuktikan pengundi Cina sanggup menolak calon dari kaum mereka sendiri.

Tambah beliau, penolakan MCA terhadap sebatang jawatan dalam kerajaan jelas menyumbang kepada jurang kebencian yang sengaja ditimbulkan oleh BN.

Katanya, tindakan MCA menyebabkan barisan Kabinet dan kepimpinan di semua peringkat kelihatan seolah-olah dikuasai golongan Melayu sahaja.

Dakwanya sentimen perkauman itu sedang bertiup kuat oleh media perdana bagi menutup pandangan rakyat terhadap penyelewengan PRU13 serta kegagalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk mendapat mandat yang lebih besar.

"Apakah isu perkauman ini akan menjadi penyelamat kedudukan Najib dalam Umno setelah Tun Dr Mahathir menyatakan kekecewaannya secara terbuka terhadap prestasi terburuk BN di PRU13?

"Ia juga sebahagian usaha menutup isu pendatang asing yang turut mengundi, dan tidak mustahil tindakan perkauman ini akan disusuli dengan pelbagai tindakan bagi mengalih kemarahan rakyat terhadap kecacatan sistem pilihan raya negara ini.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.