Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

TAK PAYAH ADIL

Ideas : SPR perlu reformasi jamin PRU14 bersih
SALMIAH DRUHAMAD DRAHSIN
16 Mei 2013
KUALA LUMPUR - Hanya dengan menubuhkan sebuah jawatankuasa yang benar-benar adil saksama, anggotanya terdiri daripada wakil dua parti utama negara, barulah pilihan raya akan datang boleh dilaksanakan dengan bersih.

Menurut wakil Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (Ideas), Keeran Sivarajah, lantikan pesuruhjaya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mestilah dibuka kepada semua dan bukannya ditentukan oleh pihak-pihak tertentu.

"Ideas memang mencadangkan sebuah agensi bebas yang duduk di bawah Parlimen.

"Sekarang ini Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berada di bawah Jabatan Perdana Menteri," katanya pada Seminar Pasca PRU13 : Ke Arah Mana Politik Malaysia, di sini, hari ini.

Jelasnya, apa yang paling penting ialah, sebuah suruhanjaya itu mestilah memenuhi keyakinan rakyat.

"Jika Parlimen pada hari ini mendapati SPR tidak telus, maka SPR mesti direformasikan," tegas beliau.

Keeran sebelum itu ditanya peserta seminar, bagaimana negara pada pilihan raya akan datang bebas daripada amalan penipuan yang didakwa berlaku pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

"Kita mencadangkan SPR yang baru di mana-mana ahli SPR dilantik secara terbuka. Sesiapa rasa layak untuk menjadi pesuruhjaya SPR, layak untuk memohon," katanya.

Sementara itu, Pengarah Umcedel, Profesor Datuk Dr Mohammad Redzuan Othman ketika ditanya soalan sama, meminta hadirin menimbang dari aspek jumlah peratusan keluar mengundi luar biasa pada pilihan raya lalu.

"Di negara Turki, pilihan raya adalah diwajibkan, tetapi hanya 83 peratus keluar mengundi. Namun, di Malaysia, tidak wajib, yang keluar hanya mengundi 89 peratus.

"Tapi kalau begitu ramai kerana kesedaran baguslah," katanya sambil mendapat tepukan gemuruh hadirin.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.