Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

MEH KITA BERHIJRAH KE KUALA BESUT


10 Julai 2013

PAS menang PRK buka lembaran baru tuntut royalti

1 Ramadhan1434 H. [MOD] -

KUALA BESUT: Sekretariat Mengembalikan Royalti Minyak Terengganu (R Terengganu) menyeru seluruh ahli dan penyokong PAS berkampung di Kuala Besut bagi menghadapi Pilihan Raya Kecik (PRK) Kuala Besut pada 24 Julai ini.

Pengarah Sekretariat Royalti bagi PRK Kuala Besut, Naraza Muda berkata, PRK Kuala Besut merupakan talian hayat kepada R Terengganu untuk meneruskan tuntutan ke atas royalti petroleum Terengganu.


Menurut beliau, seluruh ahli harus menyedari bahawa PRK Kuala Besut amat penting kerana jumlah kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) yang tergantung iaitu 16:16 menjadikan BN dalam keadaan bahaya.


"Saya merayu seluruh penyokong khasnya rakyat Terengganu supaya memerah keringat, memberi sokongan sama ada dalam bentuk buah fikiran atau secara zahir.


"Kemenangan PAS di Kuala Besut akan membuka satu lembaran baru kepada aktivis menuntut minyak dan gas dikembalikan kepada rakyat yang pasti tidak diambil perhatian oleh Kerajaan Terengganu bawah kepimpinan Datuk Seri Ahmad Said," kata beliau pada sidang media selepas mesyuarat R Terengganu di Jerteh, hari ini.


Naraza juga berkata, selepas penubuhan R Terengganu enam bulan lalu, Ahmad tidak memberi respons berhubung tindakannya menarik balik saman Kerajaan Terengganu ke atas Petronas dan Kerajaan Pusat.


Saman tersebut dikemukakan Kerajaan PAS di bawah Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dahulu.


Bagaimanapun, Ahmad menarik balik saman pada 20 Mac tahun lalu.


"Menteri besar tidak memberi respons walaupun satu ayat tentang royalti sebab dia antara yang terlibat secara langsung menarik balik saman yang dibuat kerajaan PAS dahulu.


"Nilaian pendapatan petroleum pasti akan bertambah dan lebih besar. Jika kini RM18 bilion, saya yakin hasil ini akan bertambah dan sehingga kini mekanisma pembayaran masih lagi kabur menyebabkan rakyat Terengganu kehilangan satu hak yang pastinya milik mereka apatah lagi pertikaian blok PM307 di Pahang," katanya.


Selan itu tegasnya, kemenangan PAS di Kuala Besut akan memungkinkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menambah satu kerusi Dun bagi memastikan tiada jumlah kerusi genap seperti yang dicadangkan oleh Pengerusi DAP, Karpal Singh.


Karpal baru-baru ini berkata, SPR patut menambah sekurang-kurangnya satu kerusi Dun di negeri yang mempunyai jumlah kerusi genap.


Negeri lain yang mempunyai jumlah DUN genap ialah Pulau Pinang (40), Kedah (36), Pahang (42), Selangor (56), Negeri Sembilan (36), Melaka (28), Johor (56) dan Sabah (60).


Hari pengundian ditetapkan pada 24 Jula ini manakala hari penamaan calon pada 12 Julai. 


PAS meletakkan ahli perniagaan, Azlan Endut @ Yusuf yang juga Bendahari PAS Kawasan Besut sebagai calonnya.

harakahdaily.net

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.