Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

SAH SATU BENTUK RASUAH DIBULAN RAMADHAN


RAKYAT TENTUNYA MENGHARAPKAN DUIT, RM 200 SIAPA NAK BAGI PERCUMA ? ANDAINYA TIADA PILIHANRAYA KECIL DISANA, ADAKAH SEMUA INI AKAN DIPEROLEHI ? INILAH SATU BENTUK MUSLIHAT RASUAH PADA PILIHANRAYA, KITA HARAP SEMUA HELAH POLITIK KOTOR INI DIKETAHUI OLEH RAKYAT - Pak Karamu

Saturday, July 13, 2013

Oleh Kerana Calon BN Yang Lakukan Ini bukan Beli Undi.. Tapi Jika Calon PAS Lakukan.. Ini Dikira Beli Undi..


Aksi macam ni SPR takkan kata sebagai penyogokkan dan kalau buat petisyen pun aku yakin akhirnya orang yang buat petisyen tu terpaksa bayar kos RM30,000 pasal petisyen tu ditolak.


Berita Harian melaporkan..
Calon Barisan Nasional (BN) bagi pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut, Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman hari ini menyerahkan sijil bagi "Dana Bakti Remaja" kepada penduduk di Kampung Baharu di sini.
Kira-kira 1,091 penduduk berumur di antara 21 dan 40 tahun dari pusat daerah mengundi Bukit Puteri dan Kampung Nangka yang terletak dalam Kampung Baharu layak mendapat bantuan sebanyak RM200 menerusi inisiatif kerajaan negeri.
Tengku Zaihan diiringi bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Besut, Datuk Wan Zakaria Abd Rahman dan Abdullah Che Muda yang memperkenalkan calon berkenaan kepada orang ramai ~ Berita Harian

Taktau la pulak kalau aksi ni tak boleh ditafsirkan sebagai beli undi tak kira la inisiatif kerajaan negeri ka sapa ka tapi bila yang bagi tu calon, diringi pulak oleh bekas Adun apa lagi persepsinya, tak timbul dah inisiatif kerajaan negeri tapi yang disembangkan tentunya calon BN yang bagi..

Akta kesalahan Pilihanraya 1954 seksyen 10 tertulis:
10. Penyogokan Orang yang berikut hendaklah disifatkan bersalah atas kesalahan menyogok: 
(a) tiap-tiap orang yang, sebelum, semasa atau selepas sesuatu pilihan raya, secara langsung atau tidak langsung, dengan sendiri atau melalui mana-mana orang lain bagi pihaknya, memberikan, meminjamkan, atau bersetuju untuk memberikan atau meminjamkan, atau menawarkan, menjanjikan, atau berjanji untuk mendapatkan atau berusaha untuk mendapatkan, apa-apa wang atau balasan bernilai kepada atau untuk mana-mana pemilih atau pengundi, atau kepada atau untuk mana-mana orang bagi pihak mana-mana pemilih atau pengundi atau kepada atau untuk mana-mana orang lain, bagi mendorong mana-mana pemilih atau pengundi supaya mengundi atau tidak mengundi, atau yang secara rasuah melakukan apa-apa perbuatan yang disebut terdahulu oleh sebab pemilih atau pengundi itu telah mengundi atau tidak mengundi dalam mana-mana pilihan raya~ Akta 5

Jika Calon PAS yang lakukan.. sudah tentu ianya akan dikategorikan sebagai membeli undi.. tapi oleh kerana yang melakukan ini adalah Calon BN.. tak apa.. sebab Ahli UMNO dikecualikan dari undang-undang..

Ulasan seterusnya sila baca di ( SINI )

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.