Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

NEGERI SENBILAN TUMBANG

Pengaruh Pakatan di NS semakin meluas, berlumba pancing undi Melayu

May 01, 2013 Tumpuan utama PR adalah memenangi sekurang-kurangnya 45 peratus undi Melayu manakala mensasarkan sekurang-kurangnya 25 peratus sokongan masyarakat yang berada di kubu Umno. - Gambar The Malaysian Insider
SEREMBAN, 1 Mei ― Walaupun ceramah DAP di sini dihadiri ramai orang, sambutan berbeza buat Datuk Seri Anwar Ibrahim apabila kumpulan lebih kecil menghadiri ceramahnya di tengah-tengah negeri yang majoritinya adalah Melayu dalam pertembungan sengit memancing undi menjelang pilihan raya umum 5 Mei ini.

Dalam ceramah semalam, ketua umum PKR tersebut mengingatkan masyarakat Melayu yang mereka masih termiskin dalam negara walaupun Umno dikatakan memperjuangkan kaum tersebut.

“Atas nama Melayu mereka kata, tapi kita masih kekal termiskin di mana kekayaan negara hanya diberikan kepada beberapa Melayu elit,” kata Anwar kepada kira-kira 150 hadirin di Chembong, kerusi dewan undangan negeri (DUN) di selatan negeri di sini.

Kehadiran Anwar di kawasan setengah maju, Rembau, juga dikenali sebagai kubu Barisan Nasional (BN) kepada menteri besar sementara Datuk Seri Mohamad Hassan turut menarik kehadiran kira-kira 2,000 orang ramai yang kebanyakkannya terdiri daripada masyarakat Melayu.

Bukti sokongan masyarakat Melayu kepada Pakatan Rakyat (PR) semakin meningkat di Negeri Sembilah yang dikatakan kubu BN ialah ketika berceramah di Sikamat, yang menyaksikan seramai 10, 000 hadirin hadir untuk mendengar Anwar memberi ceramah di atas pentas.

“Di sini adalah bukti di mana rakyat Malaysia bangkit untuk hak mereka. Ini adalah kebangkitan rakyat,” kata ketua pembangkang di hadapan orang ramai yang bersemangat.

Pemimpin-pemimpin PR di negeri tersebut yakin mereka sudah menguasai sepenuhnya pengundi Cina, ia boleh diukur menerusi sokongan yang diperoleh mereka di kawasan bandar yang majoriti dihuni masyarakat Cina seperti di Seremban dan Rasah.

Beberapa hari sebelum ini, ceramah yang diadakan di Rasah dilaporkan telah menarik kira-kira 15,000 orang ramai manakala dalam kempen-kempen kecil bilangan ribuan hadirin juga dicatatkan.

Ketua PR di Negri Sembilan, Anthony Loke berkata tumpuan utama mereka adalah memenangi sekurang-kurangnya 45 peratus undi Melayu manakala mensasarkan sekurang-kurangnya 25 peratus sokongan masyarakat yang berada di kubu Umno.

Ahli eksekutif jawatankuasa pusat itu berkata sambutan yang diterima sepanjang sembilan hari berkempen membuatnya percaya akan berlaku peralihan sokongan masyarakat Melayu kepada pembangkang serta misi untuk memenangi kerusi campuran separuh-bandar adalah sesuatu yang boleh dicapai.

“Kami mempunyai peluang baik untuk membentuk kerajaan baru. Suasana untuk perubahan dirasai sekarang,” kata beliau kepada The Malaysian Insider selepas berceramah di Sikamat malam tadi.

PR memenangi 15 daripada 36 kerusi DUN pada pilihan raya umum 2008. Mereka hanya memerlukan empat lagi untuk membentuk kerajaan baru dan sedang megintai untuk memasuki kawasan seperti Jeram Padang, Chennah, Pilah dan Kelawang.

Antara faktor utama yang dikatakan akan menukar nasib Umno di negeri tersebut adalah kerana perbalahan dalam sehingga menyebabkan jentera pilihan raya tidak berjalan.

Satu lagi faktor utama adalah keberkesanan kempen PR dalam memainkan isu seperti rasuah dan penyalahgunaan kuasa oleh kerajaan BN, kata sumber Umno kepada The Malaysian Insider.

“Mereka bermain isu-isu nasional. Ia bukan tentang seorang calon melawan satu lagi calon. Isu-isu nasional ini sangat berkesan,” kata pemimpin Umno itu.

Daripada pemerhatian yang dibuat menerusi sambutan terhadap isu yang dibangkitkan mendapati pengundi luar bandar Melayu dapat menerimanya dengan baik selepas mengikut jejak kempen Anwar di Negri Sembilan semalam

Negeri di selatan Malaysia tidak pernah menyaksikan sebarang kemenangan untuk pembangkang sejak kemerdekaan tetapi penganalisis meramalkan PR kini berjaya menembusi dan bersedia untuk merampas lebih banyak kerusi parlimen seperti di Johor, Negri Sembilan dan Melaka dalam pilihan raya kali ini.

Muhiden dah tak de modal, omong kosong


Muhyiddin tempelak Pas
Wartawan Sinar Harian
1 Mei 2013
Muhyiddin
Muhyiddin pada sidang media di Dataran Pekan Layang-Layang, semalam
 
KLUANG - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menempelak Pas yang sanggup mengetepikan ideologi dan perjuangan mereka semata-mata untuk bekerjasama dengan DAP.

Beliau berkata, kenyataan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang mendakwa kononnya kedua-dua parti itu mencapai persetujuan pada tahap 95 peratus atas dasar kebebasan dan keadilan tanpa menceritakan perbezaan bakinya iaitu membabitkan konsep negara Islam dan hukum hudud.

“Saya agak hairan dengan kenyataan itu. Di mana lagi lima peratus yang dia tidak ceritakan iaitu membabitkan soal negara Islam dan  hukum hudud.

“Hairan pemimpin Pas sanggup merendahkan soal Islam dan membuang perjuangan mereka kerana takut hilang undi pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13),” katanya pada sidang media selepas menghadiri Majlis Himpunan Rakyat 1Malaysia Bersama Timbalan Perdana Menteri di Dataran Pekan Layang-Layang di sini, semalam.

Muhyiddin yang juga Timbalan Pengerusi BN itu juga menyifatkan Pas sudah hilang  kekuatan dan keupayaan sehingga terpaksa bergantung harap kepada DAP.

“Sekarang ini, mereka tertekan hingga sanggup bertentangan dengan perjuangan mereka selama ini. Ini bukan perkara kecil, ini adalah soal pokok dan mana perginya perjuangan mereka untuk menegakkan syiar Islam.

“Mereka boleh cakap ini soal remeh, kecil tetapi untuk orang Islam isu ini adalah perkara besar dan tidak boleh kompromi namun, Pas sudah mula kompromi dengan DAP. Saya percaya rakyat akan tolak mereka dengan jelas,” katanya.

Semalam, Pas dan DAP dalam satu kenyataan mengakui wujud perbezaan konsep dalam dasar kerjasama kedua-dua parti, namun tidak menghalang mereka daripada terus bekerjasama yang hanya membabitkan lima peratus perbezaan.

Kenyataan itu ditandatangani Abdul Hadi dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guang Eng itu menyebut kedua-dua parti mencapai persetujuan pada tahap 95 peratus bagi menegakkan kebebasan, keadilan, kebenaran, integriti dan demokrasi untuk semua.

Muhyiddin turut bersetuju dengan kenyataan bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin, yang mendakwa perbuatan mengumpulkan orang bagi mendengar ceramah sudah lama menjadi strategi perang psikologi pembangkang bagi memberi gambaran kononnya ramai menyokong mereka.

“Pembangkang mahu tunjukkan kononnya mereka mempunyai ramai sokongan bila mengadakan sesuatu program atau ceramah namun apa yang kita lihat hampir kesemua yang hadir itu bukan penduduk tempatan.

“Berbanding BN yang sentiasa mendapat sokongan dan kita tidak gunakan strategi sedemikian kerana BN mempunyai kekuatan yang tersendiri,” katanya.
Wakil calon parti kunci sembilan peti undi awal di Port Dickson

1 Mei 2013
KUALA LUMPUR - Polis menyiasat perbuatan seorang wakil kepada calon parti yang mengunci sembilan peti undi di sebuah pusat pengundian awal Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) di Port Dickson, Negeri Sembilan semalam.
  
Penolong Ketua Urusetia Ketua Polis Negara (Komunikasi Korporat) ACP Ramli Mohamed Yusoof berkata kejadian berlaku pada pukul 7.10 malam dan selepas siasatan awal, individu itu dibebaskan malam tadi dengan ikat jamin.
  
"Individu itu telah bertindak mengunci sembilan peti undi tanpa kebenaran daripada Penolong Pegawai Urusetia Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang bertugas di pusat berkenaan," katanya pada taklimat media di Bukit Aman, hari ini.
 
Beliau berkata kes itu disiasat mengikut Seksyen 3(1) Akta Kesalahan Pilihanraya 1954.
  
Sementara itu, Ramli berkata dua laporan polis berhubung dakwat kekal yang hilang sejurus dicuci telah dibuat oleh Naib-naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Nurul Izzah Anwar di Balai Polis Travers dan Tian Chua di Balai Polis Jinjang semalam.
 
Menurut SPR, dakwat kekal itu sepatutnya hanya boleh hilang sepenuhnya selepas 7 hari.
  
Ramli berkata SPR sedang menyiasat kedua-dua laporan itu.
  
Dalam pada itu, katanya sebanyak 1,068 aktiviti kempen PRU13 berlangsung di seluruh negara semalam iaitu 543 ceramah, perjumpaan dan mesyuarat (145), kunjungan rumah ke rumah (35), kempen (195) dan lain-lain sebanyak (150). - Bernama

ate, kalo cam tu ape nak buat ?

Wednesday, May 1, 2013

Golongan Laknatullah!

Ko orang agak aaa....hantu-hantu ni belaan siapa?
Dan siapa pula yang tolong menyediakan tempat hantu-hantu ini mengganggu dan merasuk?
Maknanya hantu-hantu ini ada pembela dan ada penjaganya!

Kalau ikutkan Hukum membela hantu adalah haram dan sesiapa menerima manafaat dan hasil dari makhluk ini juga adalah haram
Dan merek-mereka ini termasuk di dalam golongan 'laknatullah'!
Bintang bertukar 'underdog' di Lembah Pantai

mk - 11:42AM Mei 1 2013
Naib Priden PKR Nurul Izzah Anwar sedang menghadapi laluan sukar untuk mengekalkan kerusi Parlimen Lembah Pantai yang disandangnya menentang Menteri Pembangunan Wilayah dan Kesejahteraan Bandar Datuk Raja Nong Chik Zainal Abidin dan calon Bebas Rusli Baba dalam persaingan tiga penjuru.

NONEMasalah utama bagi Nurul Izzah, 32, ibu kepada dua anak, apabila terdapat 16,500 pengundi baru di kawasannya - yang beliau yakin 5,000 daripadanya pengundi hantu kerana tidak boleh dikesannya.

Kebimbangan itu ekoran kemenangannya terhadap Ketua Wanita Umno Datuk Seri Shahrizat Jalil sebelum ini hanya dengan majoriti 2,895 undi. 

Justeru, mengikut perkiraannya, jumlah pertambahan pengundi baru itu dan "pengundi hantu" itu boleh mengubah kemenangan itu - sejumlah 2,000 pengundi pos tidak termasuk.

NONEWalaupun sebagai penyandang, Nurul Izzah kini dilihat sebagai calon underdog atau bukan pilihan menentang jentera besar dan bertenaga Raja Nong Chik, yang juga mempunyai reputasi baik berkhidmat kepada rakyat pada masa mudanya.

Raja Nong Chik, 60, pernah menjadi Ketua Pemuda Umno Lembah Pantai sekitar tahun 80-an.

Malah, gambar-gambar lamanya yang menunjukkan beliau menolong orang ramai, seperti mangsa banjir dan kebakaran di setinggan masih boleh dilihat sampai hari ini. 

Beliau juga dilihat sebagai pemimpin akar umbi.

ate ? kena ngundi semula kew ?

Wednesday, 1 May 2013

ISU DAKWAT KEKAL TIDAK KEKAL.....AKHIRNYA SPR AKUI AKAN KEBENARAN PAKATAN RAKYAT YANG DAKWAT KEKAL TIDAK KEKAL DAN MUDAH TANGGAL!!!!!


Kenyataan rasmi SPR mengenai dakwat kekal tidak kekal


KUALA LUMPUR: 1.  Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah menerima maklumat berlaku penyebaran gambar melalui laman sosial mengenai pendedahan  oleh seorang pengundi awal bahawa  dakwat kekal yang dicalit pada jarinya mudah hilang  dengan membasuh jarinya. Gambar jari yang dakwat kekal itu telah hilang dimuat naik dan disebarkan melalui laman sosial.  SPR juga telah menerima maklumat bahawa satu laporan polis telah dibuat oleh seorang pemimpin parti politik berkaitan perkara itu.

2. SPR ingin memaklumkan bahawa SPR telah membuat beberapa kali ujian terhadap dakwat kekal itu sebelum ia dibekalkan untuk digunakan dalam Pilihan Raya Umum Ke-13. Terbukti daripada ujian-ujian itu, dakwat itu kekal  bagi tempoh 5 hingga 7 hari.

3. Berikutan dengan laporan polis itu, SPR telah berbincang dan mendapat maklum balas kemungkinan perkara itu berlaku disebabkan oleh kegagalan sebahagian daripada petugas SPR untuk mematuhi cara penggunaan dakwat kekal sebagai mana yang dikehendaki dan dinyatakan pada kotak dan botol dakwat kekal. Sebaik selepas SPR menerima laporan polis dan maklum balas itu, suatu arahan telah dikeluarkan kepada semua petugas SPR untuk mematuhi cara penggunaan dakwat kekal sebagai mana yang dikehendaki dan dinyatakan pada kotak dan botol dakwat kekal.

4. SPR  juga  telah membuat beberapa ujian menggunakan dakwat kekal   pada 30 April 2013 terhadap pegawai-pegawai SPR yang telah mengundi secara pos.  Sebahagian daripada mereka ini telah dicalit dengan dakwat kekal yang botolnya tidak digoncang  dan sebahagian yang lain pula  telah dicalit dengan dakwat kekal yang botolnya telah digoncang. Hasilnya,  SPR mendapati jari mereka yang telah dicalit dengan dakwat kekal yang botolnya telah digoncang lebih kekal dakwat itu di jari  mereka dibandingkan dengan jari mereka yang dicalit menggunakan dakwat kekal yang botolnya tidak digoncang. Ujian ini dibuat berdasarkan kepada cara penggunaan  dakwat kekal sebagai mana yang dikehendaki dan dinyatakan pada kotak dan botol dakwat kekal.

5. Sebagai tambahan kepada perkara yang disebut terdahulu, SPR akan mengadakan suatu demonstrasi kepada wakil media pada 2 Mei 2013  untuk menunjukkan bahawa dakwat kekal ini jika dicalitkan pada jari pengundi  mengikut cara penggunaan  dakwat kekal sebagai mana yang dikehendaki dan dinyatakan pada kotak dan botol dakwat kekal, dakwat tersebut akan lebih kekal di jari pengundi.

6. Walau apa pun kesan dakwat kekal itu, SPR ingin menegaskan bahawa setiap pengundi awal yang telah selesai mengundi  pada 30 April 2013  tidak boleh mengundi sekali lagi pada hari pengundian biasa kerana nama  mereka  tidak wujud dalam daftar pemilih pilihan raya  bagi pengundi biasa  yang akan mengundi pada 5 Mei 2013.


7. Oleh itu SPR akan  meneruskan penggunaan dakwat kekal pada 5 Mei 2013 ini  selaras dengan kehendak undang-undang yang sedang berkuat kuasa.

Sekian dan terima kasih.

Datuk Kamaruddin Mohamed Baria
Setiausaha
Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia
30 April  2013

JADI TUDUHAN PAKATAN RAKYAT BERASAS, SAHIH LAGI BENAR!!!!!!

UMNO TIDAK WARAS BILA BERCAKAP

MACAM MANA UMNO NAK MEMARTABATKAN ISLAM SEDANGKAN DASARNYA KEBANGSAAN, BUKAN SAJA DASARNYA TIDAK ISLAMIK BAHKAN TIDAK MELETAKKAN AL QURAN DAN HADIS SEBAGAI DASAR INDUK PARTINYA, APA UMNO INGAT RAKYAT DI NEGARA NI BODOH SANGAT KEW ? Pak Karamu

Wednesday, May 1, 2013

Kisah Kelakar KEMPEN BN - 'AKUJANJI BN & Kepimpinan ISLAM'




Pada hujung minggu, kawan aku bersantai releks bersama keluarga tersayang di rumah, sambil pekena kopi cap kapal api, kawan aku didatangi 3 org pemuda yang lengkap berseluar hitam & berbaju biru yang tertera padanya tulisan 'Pemuda BN'..

Pemuda BN: Assalamualaikum...

Kawan Aku: Wa'alaikumussalam..

Pemuda BN: Bang, maaflah ganggu masa rehat abang, kami datang nak edarkan risalah ni..

Kawan Aku: Oo..bereh2, tak ganggu pun, silakan lah masuk, Erm..awak nak bagi risalah apa?

Pemuda BN: Risalah AkuJanji BN & kepimpinan ISLAM bang..

Kawan Aku: Oo..molek2.. Saya memang sokong kepimpinan ISLAM..

Pemuda BN: Bang, PRU13 kali ni hampir 90% calon kite adalah ISLAM & kita dalam mengundi ni kita kena pilih calon yang beragama ISLAM bang, tak kan kita nak ambik orang yang bukan ISLAM jadi imam kita bang..

Kawan Aku: Betul-betul, nak jadi Imam mestilah ISLAM kan tapi saya ada masalah sikit ni..

Pemuda BN: Masalah apa bang?

Kawan Aku: Saya mengundi di Dun Kota Lama, Kota Bharu.. Masalahnya PAS letak Calon ISLAM (Anuar Tan) & BN pulak letak calon bukan ISLAM (Tan Ken Ten), macam mana ni?

Pemuda BN: Takpelah bang..saya balik dulu la ea.. Assalamualaikum..

Kawan Aku menjawab salam sambil tersenyum kambing..



Kredit cerita : Sham Khaleefa

SABOTAJ ?

MB Kedah kesal 3 Exco PKR letak jawatan
ROSLINDA HASHIM
1 Mei 2013
Azizan Abdul Razak
Azizan Abdul Razak
 
ALOR SETAR - Pas Kedah melahirkan rasa dukacita dengan apa yang berlaku dalam kepimpinan PKR negeri itu, apabila tiga Exco Kedah daripada PKR melepaskan semua jawatan dalam parti itu berkuat kuasa serta-merta, kelmarin.
Pesuruhjayanya, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, pihaknya berharap ketiga-tiga Exco berkenaan tetap setia bersama PKR, walaupun tidak lagi menjawat jawatan penting dalam parti.

“Itu urusan PKR, saya tak boleh mencampuri urusan rumah tangga parti lain. Namun saya agak kesal dengan apa yang berlaku kerana mereka sememangnya masih layak menyandang jawatan masing-masing,” katanya.

Kelmarin, Datuk S Manikumar, Lim Soo Nee dan Tan Chow Kang melepaskan kesemua jawatan dalam parti kerana mendakwa dikhianati oleh kepimpinan tertentu dalam parti.

Ketiga-tiga mereka tidak dicalonkan semula pada PRU13, sebaliknya diganti dengan muka baru, Dr N Krishnamoorthy (Bukit Selambau), Chu Mau Nian (Kulim) dan Dr Robert Ling Kui Ee (Sidam).

Manikumar merupakan Naib Pengerusi III PKR Kedah, yang juga Timbalan Ketua PKR Cabang Merbok manakala Chow Kang adalah Naib Pengerusi Perhubungan PKR Kedah yang juga, Naib Pengerusi Cabang Sungai Petani serta Ketua Pasukan Keadilan untuk Bangsa Tionghua Kedah/Perlis, manakala Soo Nee ialah Ketua Biro Aduan PKR Kedah.

Bagaimanapun, ketiga-tiganya mengumumkan kekal sebagai ahli PKR, namun tidak akan mencampuri urusan parti, termasuk menghadiri mesyuarat parti.

Azizan yang juga Menteri Besar berkata, khidmat mereka masih diperlukan dalam Pakatan Rakyat (PR) dan meminta ketiga-tiga Exco itu tidak lompat parti.

“Walaupun mereka kecewa namun saya harap jangan keluar parti. Jangan terpengaruh dengan pujukan pihak tertentu untuk khianat parti, termasuk umpan pihak luar yang cuba sabotaj PR. Mereka masih diperlukan dalam memantapkan PR,” katanya.

Menurutnya, pihaknya yakin kedudukan PR khususnya PKR tidak terjejas dengan tindakan mereka itu, kerana rakyat akan memberi sokongan kepada parti untuk menang dalam PRU13, dan bukan memilih individu.

HUYOOOOOOOO !! PERANGAI ANAK ORANG UMNO !!!

Wednesday, May 1

BONGKAR: Inilah hobi masa lapang Amno [Saksikan...]

1 org komen
Kes raba dalam majlis Najib akibat gejala video lucah BN

KUALA LUMPUR 30 April: Amalan politik lucah dan fitnah Umno BN menjadikan sebahagian anak muda berani melakukan perbuatan tidak bermoral secara terang-terangan.

“Ini semua didikan Umno BN yang anjur politik lucah sehingga ada anak-anak muda tidak segan silu melakukan perbuatan tidak bermoral.

1/05/13

Hot... ~~ ini punca kenapa program PR selalu ganggu ??

Perangai tak senonoh..

Kut ia pun tangai la baju tu dulu 

ha ha ha.


Patut la bendera PR  selalu kena bakar,dibuang  .

Rupa ini lah punca nya [gambar]..

Ada masalah mental rupanya macai macai umngok.

JIKA BETUL BELASAH JEW, CAMPAK LAUT

36,000 Pengundi Ragu Diterbangkan Dari Sabah ke Selangor


Pakatan Rakyat (PR) mendakwa satu langkah agresif sedang diambil untuk membawa pengundi ragu ke Selangor melalui pengangkutan udara secara besar-besaran menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) hujung minggu ini.

Dalam satu sidang media, Pengarah Pilihan Raya PAS Selangor, Jaafar Shamsuddin mendedahkan beberapa senarai penerbangan berstatus ‘charter flights’ Malaysia Airlines (MAS) yang akan berlepas daripada Kota Kinabalu bermula 2 Mei sehingga 4 Mei ini.

PR percaya rancangan penerbangan khas ini akan membawa lebih 36,000 pengundi yang statusnya diragui sebagai talian hayat terakhir Umno-BN untuk merampas Selangor dan kekal berkuasa di Putrajaya.

Pengundi-pengundi tersebut termasuk mereka yang yang lahir dan bermastautin di luar Selangor tetapi berdaftar sebagai pengundi Selangor dan pengundi yang bukan warganegara Malaysia.

“Kita juga percaya terdapat pihak tertentu yang mengawasi dan mengubah beberapa penerbangan khas itu daripada terus dikesan pihak kita.

“Sebagai contoh, pada 28 April, kita telah memantau di KLIA setelah menerima maklumat penerbangan tempahan khas MH 8601 akan mendarat pada pukul 6 pagi namun penantian sehingga jam 11.

30 pagi tidak mendapati sebarang pendaratan.

“Pemberi maklumat dalaman kemudian memberitahu bahawa jadual penerbangan itu telah ditunda kepada tarikh lain iaitu pada 1 Mei nanti,” jelas Jaafar.

Dalam pada itu, beliau berkata pasukan risikan PR akan terus memantau lapangan terbang di Kuala Lumpur International Airport (KLIA) dan Low Cost Carrier Terminal (LCCT) di Sepang, Lapangan Terbang Tentera Udara Diraja Malaysia di Sungai Besi serta Lapangan Terbang Subang di Subang.

Mereka kini juga sedang dalam pemerhatian untuk mengenal pasti tempat kediaman penumpang-penumpang penerbangan ini.

Selain itu, PR turut melahirkan kebimbangan dengan operasi membawa pulang anggota tentera Semenanjung daripada operasi keselamatan di Lahad Datu yang kini sudah memasuki hari ke-empat di KLIA.

“Ini jarang berlaku lebih-lebih lagi dalam jumlah yang besar dan kita bimbang jika operasi ini turut digunakan untuk mengangkut pengundi bukan warganegara untuk dijadikan pengundi kerana ini merupakan cara yang paling lancar dan mudah,” tambah Jaafar.

Sehubungan itu, PR meminta kerjasama Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk memastikan tiada masa tambahan mengundi dibenarkan pada 5 Mei nanti.

SPR juga digesa untuk menggunakan daftar pemilih yang sudah diwartakan dan diberikan kepada parti-parti politik, bukan daftar yang lain.

“Kita sudah berbincang dengan SPR dan mereka telah berjanji untuk mengekalkan apa yang telah dipersetujui ini dan kita harapkan agar SPR tidak mungkiri perkara-perkara ini,” tegas Jaafar. -HD


CALON BN NI MEMBODOHKAN MENTAL ORANG MELAYU

Layak digelar si Tanggang
 


Layak digelar si Tanggang
Wartawan Sinar Harian
1 Mei 2013
Abdul Halim (tiga, kanan) ketika bermesra dengan penduduk kampung asalnya dalam satu pertemuan di Bilik Gerakan BN Kelana Jaya, semalam.

KELANA JAYA – Anak peneroka Felda yang menyokong Pakatan Rakyat (PR) layak digelar si Tanggang atau golongan yang derhaka kepada perjuangan Barisan Nasional (BN), demikian ulas calon BN kerusi Dun Seri Setia, Datuk Abdul Halim Samad
Menurutnya, beliau berasa sedih dengan generasi anak peneroka Felda yang didakwanya tidak tahu mengenang budi terhadap jasa ditabur pemimpin BN terdahulu.

Justeru, beliau berdoa dan meminta golongan itu kembali menyokong BN supaya wujud kesinambungan generasi kedua dan seterusnya untuk menyokong parti berkenaan.

“Ada anak peneroka Felda jadi doktor, jadi profesor, malah ada yang jadi jutawan tetapi akhirnya apabila senang, mereka lupa bahawa sebahagian daripada hidup dan kejayaan dicapai adalah hasil perjuangan BN.

“Saya sedih kalau ada anak-anak peneroka Felda yang memilih Pakatan Rakyat, mereka ini lupa asal usul, boleh digelar si Tanggang kerana derhaka kepada perjuangan,” katanya.

Beliau ditemui ketika diraikan bersama kira-kira 50 penduduk kampung asalnya Felda Gedangsa di Bilik Gerakan BN Kelana Jaya, di sini, semalam.

Abdul Halim dalam ucapannya turut mengingatkan generasi kedua Felda supaya sentiasa mengingati asal usul mereka.

Menurutnya, sekiranya Felda tidak diwujudkan berkemungkinan ramai yang hidup dalam keadaan tidak tentu hala.

"Ia jelas berbeza dengan kewujudan Felda yang memberikan kemudahan, penempatan baru dan pendapatan kepada peneroka.

“Saya merayu generasi kedua  jangan lupa asal usul perjuangan ibu bapa mereka dan teruskan beri sokongan kepada BN,” katanya.

Pak Karamu:
Mentality calon BN ni macam orang melayu tahun 50 an, soal asal usul disebut menunjukkan jika tak de BN orang FELDA kebuluran, papa kedana, dia cuba mengatakan bahawa BN lah yang memberi rezeki pada peneroka, inilah satandard orang melayu UMNO

Pedih juga teliga orang mendengar bahasa calon BN nih macam la peneroka tu hamba abdi mereka, tapi apa nak dikatakan kalau peneroka dan anaknya menmang berfikiran low standard

Surat buat pengundi awal daripada Presiden PAS

 
Assalamu’alaikum warahmatullah dan Salam Sejahtera;

Tuan dan Puan Pengundi awal sekelian,

Saya merasa amat bertuah kerana dapat menghubungi tuan/puan anggota pasukan keselamatan dari pasukan Polis dan Tentera bersama dengan suami/isteri masing-masing yang telah ditentukan oleh undang-undang pilihanraya Malaysia sebagai “Pengundi Awal” pada hari Selasa 30 April 2013.

Semua rakyat begitu menyanjungi tugas tuan/puan mempertahankan keselamatan dan kedaulatan negara. Ianya adalah satu pengorbanan yang wajar diingati dan dihargai sampai bila-bila.

Dalam masa yang sama, tanggungjawab tuan/ puan dalam memilih pemimpin negeri/negara yang terdiri dari Ahli Dewan Undangan Negeri dan Ahli Dewan Negara dalam PRU-13 ini adalah tersangat penting kepada sistem demokrasi berparlimen yang sama-sama kita pertahankan untuk generasi ini dan anak cucu kita semua.

Bilangan tuan/puan yang melebihi suku juta orang itu boleh menjadi faktor penentu arah tuju kepimpinan negara dalam sama-sama kita melakukan perubahan yang lebih baik kepada Malaysia yang kita cintakan ini.

Cukup lah kita membiarkan rakyat berdepan dengan kelompok politik elit Barisan Nasional yang penuh dengan dosa penyakit rasuah, ketirisan, pemerasan dan berbagai ketidak adilan yang akhirnya akan membuatkan generasi akan datang menderita. Beban amanah ini nampaknya tersangat berat untuk dipikul oleh pimpinan Barisan Nasional yang semakin malap kepercayaannya di kalangan rakyat yang cintakan keamanan dan kesejahteraan ini.

Mengundilah dengan tanpa rasa takut. Mengundilah dengan jiwa yang merdeka. Mengundilah dengan penuh keyakinan bahawa pangkahan kecil yang kita lakukan pada hari ini akan mengubah nasib masa depan kita semua. Kebaikan yang kita laksanakan pada hari ini akan mendapat ganjaran pahala yang berpanjangan.

Sekian terima kasih.

Wassalam.

“PAKATAN HARAPAN RAKYAT”

“MEMBANGUN NEGARA BERKEBAJIKAN”


Abdul Hadi Awang
Presiden PAS

ERTI PETUGAS SPR TAK GONCANG BOTOL APA ? SPR LEMAH !


Dakwat kekal: Kesilapan mungkin punca petugas SPR tidak goncang botol

1 Mei 2013
Dakwat kekal
 
(Dari kiri) Koperal Jurina Jamaludin, Lans Koperal Poomawvathi, Koperal Helne Ondui antara yang mengundi awal semalam. - Sekadar gambar hiasan
 
KUALA LUMPUR - Dakwaan dakwat kekal yang dicalit pada jari seorang pengundi awal mudah hilang dengan membasuh jarinya mungkin disebabkan kegagalan sebahagian petugas Suruhanjaya Pilihan Raya mematuhi cara penggunaan dakwat itu.

Setiausaha SPR Datuk Kamaruddin Mohamed Baria berkata ekoran dakwaan itu, SPR membuat beberapa ujian semalam dan hasilnya jari mereka yang telah dicalit dengan dakwat kekal yang botolnya digoncang lebih kekal dakwat itu di jari mereka dibandingkan dengan botol yang tidak digoncang.

"Walau apa pun kesan dakwat kekal itu, SPR ingin menegaskan bahawa setiap pengundi awal yang telah selesai mengundi pada 30 April 2013 tidak boleh mengundi sekali lagi pada hari pengundian biasa kerana nama mereka tidak wujud dalam daftar pemilih pilihan raya bagi pengundi biasa yang akan mengundi pada 5 Mei 2013," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan tengah malam tadi.

Oleh itu, SPR akan meneruskan penggunaan dakwat kekal pada 5 Mei 2013 selaras dengan kehendak undang-undang yang sedang berkuat kuasa.

Beliau berkata SPR telah menerima maklumat berlaku penyebaran gambar melalui laman sosial mengenai pendedahan oleh seorang pengundi awal bahawa dakwat kekal yang dicalit pada jarinya mudah hilang dengan membasuh jarinya.

Kamaruddin berkata SPR juga menerima maklumat bahawa satu laporan polis telah dibuat oleh seorang pemimpin parti politik berkaitan perkara itu.

Ujian yang dilakukan oleh SPR semalam adalah terhadap pegawai-pegawai SPR yang telah mengundi secara pos dengan sebahagian daripada mereka dicalit dengan dakwat kekal yang botolnya tidak digoncang dan sebahagian yang lain pula dicalit dengan dakwat kekal yang botolnya digoncang.

Ujian ini dibuat berdasarkan kepada cara penggunaan dakwat kekal sebagai mana yang dikehendaki dan dinyatakan pada kotak dan botol dakwat kekal, katanya.

Beliau berkata SPR ingin memaklumkan bahawa SPR membuat beberapa kali ujian terhadap dakwat kekal itu sebelum ia dibekalkan untuk digunakan dalam Pilihan Raya Umum ke-13.

"Terbukti daripada ujian-ujian itu, dakwat itu kekal bagi tempoh lima hingga tujuh hari," katanya.
SPR akan mengadakan demonstasi kepada wakil media esok untuk menunjukkan perkara itu. - Bernama


01 Mei, 2013

Berita Ni Pasti Tak Di Siarkan Oleh Media Pencacai Umno

SHAH ALAM 30 APRIL: Dapatan kajian Universiti Selangor (Unisel) menunjukkan Pakatan Rakyat (Pakatan) mencatatkan 50.6 peratus manakala BN mencatat 49.4 peratus dalam aspek jangkaan menang dalam PRU 13.Di peringkat negeri Selangor pula, Pakatan mencatatkan 61.4 peratus dan BN 38.6 peratus dalam jangkaan menang dalam PRU13.Kajian tersebut dilakukan ke atas 1,015 responden terdiri daripada pengundi berdaftar di Selangor bermula 1 Februari hingga 31 Mac lalu.Pembentangan oleh Pensyarah Fakulti Pendidikan dan Sains Sosial Unisel, Dr Muhammad Shamshinor Abdul Azziz itu turut menunjukkan dapatan kajian berkaitan parti yang dijangka menang dalam PRU 13 di peringkat persekutuan dan negeri.

Di peringkat persekutuan, responden di kalangan pengundi Cina mencatatkan peratusan tertinggi yang menjangkakan PR akan menang iaitu sebanyak 53.5 peratus manakala sebanyak 46.5 peratus menjangkakan BN akan menang.Bagi kaum Melayu pula, sebanyak 52.3 peratus menjangkakan Pakatan akan menang dan 47.7 peratus menjangkakan BN akan menang.

Manakala responden India cenderung meramalkan BN akan menang di persekutuan iaitu sebanyak 62.9 peratus dan 37.1 menjangkakan Pakatan akan menang.Sementara itu, kajian berkaitan persepsi ketokohan kepimpinan di Negeri Selangor mendapati kedudukan Tan Sri Khalid Ibrahim lebih tinggi berbanding Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Najib Razak.

Sebanyak 63.1 peratus responden meyakini kepimpinan Khalid, 58.4 peratus meyakini kepimpinan Anwar dan 51.2 peratus meyakini kepimpinan Najib.Pembentangan kajian impak program kerajaan terhadap pola pengundian di Selangor menjelang PRU yang diadakan di Menara Yayasan Selangor itu turut turut mendapati inisiatif 20 meter padu air percuma sebulan paling disukai iaitu sebanyak 91 responden menyokongnya.

Kajian berkaitan persepsi positif terhadap program kerajaan negeri mendapati sebanyak 79 peratus menyokong program Tabung Warisan Anak Selangor (Tawas), 77 peratus menyokong program baucar RM100 Jom Shopping Warga Emas, 83 peratus menyokong hadiah anak masuk universiti RM1,000 dan 83 peratus menyokong khairat kematian RM2,500. ~keadilandaily

Sketsa PRU13 - Bahlol ! Hang nak lari mana ?

Ketika terkantoi buat kerja jahat, muka pucat terkohong-kohong, cantas jangan tak cantas..kerja barua BN berupahkan RM20 hengget...lu memang jahat !
 
Dah tahu terkantoi, stat motor larik, blah tinggalkan bukti kejahatan barua UMNO yang bahlol. Itu ler sikap macai-macai UMNO, dari yg muda sampai ler yg tua nak mampus, 1 sen tak berguna untuk bangsa dan agama. Mari kita zoom mukanya..!

Tengok muka pon dah tahu muka jahat. Hang nak lari mana bahlol ! Tua kutuk nak mampos, puihhhh...! Suka-suka lu jer yer...cantas poster PR haa ? Sekarang apa macam...?

(*)foto kredit dari SINI

" Jika kita mengejar AKHIRAT, DUNIA akan datang bersujud kepada kita, dan biarlah nampak miskin tapi berharta dan tidak berhutang, daripada nampak hebat tapi tidak berharta dan banyak hutang "

FITNAH POLITIK BODOH

Fitnah Tanah RM 10 Juta Ibrahim Ali Terhadap TGNA Dijawab..




                                                 Sila klik gambar untuk dibesarkan

Isu Tanah RM10 juta : Bunga Raya Layu Sebelum Kembang
Saya membaca lontaran fitnah daripada calon Bebas di Parlimen Pasir Mas yang bertanding menggunakan logo Bunga Raya, Datuk Ibrahim Ali yang mendakwa kononnya Menteri Besar Kelantan, YAB Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat memiliki tanah bernilai RM10 juta di Bandar Baru Tunjong. Ia disiarkan di dalam akhbar Utusan Malaysia hari ini 30 April 2013.

Saya kira Ibrahim Ali tidak lebih nilainya daripada sekuntum bunga raya yang sedang layu sebelum berkembang. Ia sudah buruk di tangkai dan menunggu jatuh untuk dipijak-pijak sebelum dilupakan daripada kamus politik rakyat Malaysia.


Dalam misi untuk menjatuhkan lawan di Pasir Mas yang merupakan anakanda kepada Menteri Besar Kelantan, Ibrahim Ali menggunakan strategi kotor yang semenangnya sudah sinonim dengan perjuangan politiknya semenjak zaman muda lagi. Generasi lama pastinya tidak lupa insiden demonstrasi di Kota Bharu pada akhir tahun 70-an yang melibatkan peristiwa bakar tayar yang mengakibatkan berlakunya peristiwa Mageran di Kelantan. Siapa lagi dalangnya jika bukan calon Bunga Raya ini?

Dalam isu pemilikan tanah yang dihebohkan ini, perlu dinyatakan kesemua 14 lot tanah tersebut adalah milik Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) yang mana ia dibeli oleh PMBK secara terus daripada orang perseorangan antara tahun 2006 sehingga tahun 2007. Kesemua tanah tersebut berada di dalam kawasan Tanah Rezab Melayu dan di atas pegangan hakmilik selama-lamanya (perpetuity).

Di dalam definisi ‘Melayu’ sebagai syarat untuk memiliki tanah Rezab Melayu di Kelantan, institute PMBK tidak ditakrifkan sebagai Melayu. Inilah yang termaktub di bawah Seksyen 13A Enakmen Rizab Melayu Kelantan 1930 dan Seksyen 104 Enakmen Tanah Kelantan 1938.

Dalam situasi pemilik asal tanah ingin mendapatkan segera bayaran daripada pembeli yang terdiri daripada pelbagai badan korporat, PMBK mengambil pendekatan untuk mempercepatkan proses pindah milik bagi memudahkan sebarang usaha memajukan tanah dapat dilaksanakan segera. Justeru pada tahun 2007, PMBK membuat keputusan agar Menteri Besar Kelantan selaku Pengerusi PMBK dinamakan sebagai Pemegang Amanah bagi kesemua 14 lot tanah tersebut bagi pihak PMBK.

Bagi mengesahkan keputusan tersebut satu Surat Ikatan Amanah (Deed Trust) bertarikh 5 November 2007 telah dimeterai antara PMBK dan YAB Tuan Guru Menteri Besar Kelantan. Surat ini mensyaratkan bahawa YAB Tuan Guru selaku Pemegang Amanah wajib melepaskan pegangan tanah tersebut pada bila-bila masa yang dikehendaki oleh PMBK. Ia berkuatkuasa sehingga ke saat ini.

Berasaskan kepada fakta0fakta ini, YAB Tuan Guru bukanlah pemegang pemilik sebenar bagi 14 lot tanah seluas 4.4 ekar (1.76 ekar) sebagaimana yang didakwa oleh calon Bunga Raya. Beliau hanyalah pemegang amanah bagi pihak PMBK. Bila-bila masa hak pemilikan ke atas tanah tersebut boleh dituntut oleh PMBK.

Dengan penjelasan ini, saya kira kekeliruan yang cuba ditimbulkan oleh calon Bunga Raya tersebut dapat dijernihkan. Seeloknya saya nasihatkan calon Bunga Raya agar dapat mencari strategi yang lebih bersih dan jernih untuk menang. Janganlah pula kerana maruah jatuh di mata Tun Mahathir kerana hanya berjaya mengerah 200 orang sahaja dua hari lepas, beliau meracau bagaikan hantu raya mencari mangsa sehingga terlupa telur yang ditelan ialah telur buaya bukannya telur ayam.

Sekian.

Ahmad Fadhi bin Shaari,
Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan

Wednesday, May 1

Pandangan Profesor yang tak disiar media penjilat Amno [Saksikan...]

Ini baru lah kata kata dari seorang PROFESOR;

"DEMOKRASI di TEGAKKAN dengan KEADILAN dan KETELUSAN dalam pilihan raya"

Manakala demokrasi pula dilihat bakal RUNTUH dengan PENIPUAN!
Kalau kita lihat sepintas lalu profesor profesor KANGKUNG di kaca TV kita tidak akan dapat dengar satu pandangan cerdik dan bernas, tapi percakapan MENGAMPU dan SPIN sahaja.

INGAT...!!
"RAKYAT" bukan BODOH macam MACAI Be End.

SPR: Mustahil bawa pengundi luar ke Selangor

April 30, 2013
KUALA LUMPUR, 30 April — Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof hari ini berkata dakwaan kononnya pengundi luar boleh dibawa masuk untuk mengundi di Selangor pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) Ahad ini adalah mustahil.

“Mana boleh? mustahil. Saya tidak percaya bahawa seseorang boleh tempah tiket dan terbangkan orang Sabah atau Sarawak, atau dari Semenanjung ke Sabah dan Sarawak (begitu saja),” katanya kepada pemberita selepas meninjau pusat mengundi di Pusat Latihan Polis (Pulapol) di sini.

Semalam, Pengerusi Pakatan Rakyat Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim mendakwa Umno membawa masuk pengundi luar, khususnya dari Sabah menggunakan pengangkutan udara.  

Abdul Aziz berkata pengundi yang berpindah dari satu tempat ke tempat yang lain perlu melalui beberapa proses dan memaklumkan kepada SPR sekiranya mereka menukar alamat dan mahu mengundi di kawasan berkenaan.

Katanya proses pilihan raya juga memperuntukkan tempoh bantahan selama dua minggu selepas senarai pengundi yang dipindahkan dipapar kepada umum, sebelum perubahan itu diwartakan.
“Kamu tak boleh mudah-mudah bawa orang dengan kereta, atau bas, atau kapal terbang begitu sahaja, kecuali mereka pergi melancong,” katanya. — Bernama

Wednesday, May 1, 2013

Tan Sri Aziz.......Sila Jawab Tuduhan Ini ???


Bagi yang xpaham fungsi guna dakwat kekal tu, boleh baca ni. Jangan malas baca. nanti otak sempit. bila otak sempit jadilah kurang bijak = jahil. Bila ada orang cakap bodo kt hampa jangan mara plak. Peace no war :)

Fungsi Guna Dakwat Kekal PRU 13 Pilihanraya Umum 2013

Fungsi dan guna dakwat kekal dalam PRU 13 pilihanraya umum tahun 2013. Kegunaan utama adalah untuk mengelakkan sebarang penipuan pada piliharaya umum akan datang. Ini termasuklah cubaan untuk mengundi dua kali dan sebagainya. 
 
Setiap pengundi akan dicalit dengan dakwat kekal dihujung jari dan membuktikan bahawa pengundi telah mengundi sekali dan tidak boleh mengundi lagi. Justeru, ini dapat memastikan perjalanan pilihanraya yang telus dan bersih. Selain itu, kesan warna dakwat ini juga tidak boleh hilang dalam tempoh 7 hari.


Fakta Dakwat Kekal PRU 13


Dakwat dengan kandungan nitrat perak, akan kekal pada jari pengundi selama kira-kira lima hingga tujuh hari.


Kira-kira 10,000 botol akan digunakan untuk pengundi awal dan baki 220,000 lagi akan digunakan pada hari mengundi.

Dakwat kekal tidak boleh dihilangkan dengan mudah.


Mereka yang menggunakan cecair menghilangkan penggilap kuku (nail remover) akan mendapati ia tidak mempunyai kesan kerana dakwat direka untuk menahan daripada sebarang pewarna tiruan atau bahan kimia.


Detergen terkuat juga tidak akan dapat untuk menghilangkan dakwat


Fakta Kesihatan Tidak Memudaratkan


Dakwat ini tidak akan mempunyai apa-apa reaksi alahan pada kulit pengundi, dan telah disahkan selamat oleh Kementerian Kesihatan dan Jabatan Kimia.


mohon like -> Ramadhan84


Hukum Penggunaan Indelible Ink Dalam Pilihanraya Malaysia


Keputusan:


Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia yang bersidang pada 8 Ogos 2007 telah membincangkan Hukum Penggunaan Indelible Ink Dalam Pilihanraya Malaysia. 
 
Muzakarah telah memutuskan bahawa berdasarkan penjelasan dan hasil ujikaji yang telah diberikan oleh pakar-pakar dalam bidang kimia serta hujah-hujah dan pandangan ahli-ahli Jawatankuasa, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa Indelible Ink tidak mengandungi bahan-bahan najis yang diharamkan oleh syarak, tidak mendatangkan mudharat kepada kesihatan dan tidak menghalang air untuk sampai ke kulit apabila digunakan.


Oleh itu penggunaan Indelible Ink adalah dibenarkan oleh syarak kerana ia tidak akan menimbulkan masalah kepada ibadah umat Islam.


Walaubagaimanapun, keputusan Jawatankuasa terhadap kandungan dan tahap ketelapan Indelible Ink ini hanya tertakluk kepada bahan yang sama dengan yang telah diuji oleh pakar-pakar berkenaan sahaja.


Keterangan/Hujah:


1.Indelible Ink bermakna dakwat yang tidak boleh dipadam. Satu calitan dakwat ini pada jari pengundi akan memberi tanda coklat kehitaman yang akan kekal selama beberapa hari. Kaedah ini adalah kaedah yang mudah yang berkesan bagi mengelakkan penipuan undi atau pengundi yang membuang undi lebih sekali. Beberapa negara telah menggunakan kaedah ini termasuk China, Ghana dan Denmark. India sebagai pengeluar dakwat ini telah menggunakan kaedah calitan jari pengundi ketika pilihanraya sejak tahun 1962 lagi. 
 
Berdasarkan laporan ujikaji komposisi kimia yang dilakukan oleh Jabatan Kimia Malaysia, dakwat yang diimport daripada India ini mengandungi tiga (3)bahan utama iaitu air, Ethanol (55 peratus) dan Silver nitrate .


2.Penggunaan Indelible Ink tidak akan mendatangkan sebarang mudharat jika digunakan pada kuku dan jari. Ia hanya akan mendatangkan kesan pada kesihatan sekiranya termakan atau terminum.


3.Berdasarkan kajian, penggunaan Indelible Ink pada kuku boleh dihilangkan dalam tempoh tiga (3) hari dan jika digunakan pada kulit, ia akan hilang dalam tempoh tujuh (7) hari. Untuk kegunaan dalam pilihanraya, SPR hanya akan mencalitkan Indelible Ink tersebut dalam kuantiti yang sedikit yang dijangka dapat bertahan sekurang-kurangnya 24 jam.


4.Penggunaan alkohol dalam Indelible Ink bukan merupakan isu kerana pada asasnya jika sesebuah bekas mengandungi alkohol dibuka, proses meruapan akan berlaku dan ia akan mengurangkan kandungan alkohol tersebut.


5.Memandangkan Indelible Ink ini boleh telap air dalam keadaan serta merta dan kandungannya juga bebas dari sebarang lemak haiwan, maka penggunaannya tidak akan menimbulkan sebarang keraguan dari aspek hukum syarak.


6.Ketelapan air pada kulit perlu dibezakan dengan ketelapan air yang sampai pada sel di bawah kulit, kerana dari sudut syarak kedua-duanya adalah berbeza dan untuk tujuan ibadah adalah memadai jika air telap sampai ke kulit.


7.Dalam konteks menjaga maslahah ummah, beberapa kaedah fiqhiyyah yang boleh dijadikan sandaran adalah :

تصرف الامام على الرعية منوط بالمصلح


Maksudnya : Tindakan yang dijalankan oleh ketua negara terhadap urusan rakyat adalah terikat dengan maslahah.


sumber : e-Fatwa



*jadi kesimpulannya, jika dakwat kekal yang spr gunakan untuk pru13 kali ini boleh dihilangkan dalam masa beberapa jam, bermakna penggunakan dakwat kekal yang sebenarnya seperti yang dijanjikan adalah tidak berlaku! rakyat berhak untuk bantah. yang mana kata "ade ajer nak cari salah. 
 
tunggu 5 mei nanti undi jelah xpayah bising" orang seperti ini perlu sedar, bukan dia sorang yang hidup kat malaysia ni tapi bejuta2 lagi umat manusia kat malaysia ni yang xpuas hati jika janji yang spr telah taburi tidak ditepati! 
 
kami bukan tunggul macam anda yang malas mencari fakta dan rela dimacaikan seumur hidup! Kami menuntut hak kami sebagai pengundi dan hak kami sebagai rakyat malaysia! kami xkan bersuara kalau semua perjalanan pru13 berlangsung dengan baik seperti yang dijanjikan! ingat walau ape pun perangcangan jahat yang telah kamu rancang! sebesar mana pun kuasa anda! 
 
ada yang lagi besar di atas sana yang mampu menghalang perangcangan anda! Allahuakbar!! selamatkan malaysia!!!
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.