Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

11:23AM - 8 Apr 2014

Mahkamah tentera terima 5 bantahan Mejar Zaidi

Mahkamah tentera menerima bantahan awal Mejar Zaidi Ahmad terhadap lima pertuduhan berhubung kesalahan memberi kenyataan kepada media mengenai isu dakwat kekal semasa pilihan raya umum ke-13.

Lima bantahan yang diterima mengenai kesalahan itu adalah tuduhan mengikut Seksyen 50(2) Akta Angkatan Tentera 1972.


Dua lagi ditolak adalah bantahan ke atas pertuduhan mengikut Seksyen 51 akta sama, berhubung kesalahan menghantar pesanan SMS berbaur politik dan hasutan.

Yang Dipertua Mahkamah, Kolonel Saadon Hasnan memutuskan lima pertuduhan yang dibantah itu akan dirujuk kepada "pihak berkuasa sidang" untuk tindakan lanjut.

"Pihak berkuasa sidang" merujuk kepada Panglima No 1 Divisyen Udara, Mejar Jeneral Datuk Azizool Arif bin Abdul Ghani.

Ahmad Zaidi, seorang pegawai dari Pengkalan Udara Butterworth mengemukakan bantahan tersebut melalui peguamnya Hanipa Maidin.


Pertuduhan berkenaan dijalankan ke atas Juruterbang Tentera Udara Diraja Malaysia itu pada 7 Februari lalu.


Hanipa Maidin mengemukakan bantahan itu mengikut Kaedah 62 Kaedah-kaedah Acara Angkatan Tentera (Mahkamah Tentera) 1976.


Beliau ketika mengemukakan hujahnya berkata, lima pertuduhan yang dibantah itu mengandungi kecacatan dan tidak betul kerana ia tidak wujud dalam Seksyen 50(2) Akta Angkatan Tentera 1972.


Menurutnya, kesalahan "melanggar perintah Majlis Angkatan Tentera" dalam lima pertuduhan itu berbeza dengan kesalahan “tidak mematuhi apa-apa perintah yang sah daripada pegawai atasan” seperti dinyatakan dalam Seksyen 50(2).


Jelasnya, seksyen tersebut memperuntukkan kesalahan "tidak mematuhi apa-apa perintah yang sah daripada pegawai atasannya" dan bukannya kesalahan “melanggar perintah”.


Hujahnya lagi, Seksen 2 akta yang sama juga tidak menafsir “Majlis Angkatan Tentera” sebagai pegawai atasan Zaidi Ahmad.


"Kalau pertuduhan tidak betul, bagaimana kita hendak kendalikan kes? Dan bagaimana kami hendak tahu bagaimana kami hendak soal saksi?,” katanya.


Katanya, mahkamah perlu mengambil kira beban pembuktian dan juga pertuduhan dalam kes ini terlebih dahulu perbicaraan dilanjutkan.


“Kalau pertuduhan tak betul, bagaimana kami hendak panggil saksi?" kata Hanipa.


Seorang dari ahli mahkamah, Leftenan Kolonel Zainurin Mohd Dom bersetuju dengan hujah Hanipa yang membantah pertuduhan pertama hingga kelima.


"Mahkamah bersetuju dengan peguam bela yang pertuduhan ini ada kecacatan.


"Maka dengan ini bagi pertuduhan pertama hingga kelima, mahkamah bersetuju dengan bantahan peguam bela," kata Zainurin.


Bagi tuduhan keenam dan ketujuh, Hanipa berhujah bahawa elemen politik atau hasutan tidak wujud dalam SMS yang didakwa dihantar Zaidi.


"Dengan tuduhan cacat ini, ia memprejudiskan pihak pembela untuk membela dirinya (Zaidi Ahmad)," hujah Hanipa.


Zainurin bagaimanapun menolak hujah tersebut dan menetapkan bahawa pendakwaan perlu membuktikan perkara tersebut semasa perbicaraan.


Yang Dipertua Mahkamah, Kolonel Saadon Hasnan kemudian menetapkan tarikh 10, 11 dan 12 Jun sebagai tarikh baru untuk mahkamah bersidang semula sementara menunggu pertimbangan dari pihak berkuasa sidang.


Dengan keputusan ini, pendakwaan mungkin akan meminda pertuduhan, menggugurkan atau mengemukakan pertuduhan baru ke atas Zaidi.


Selain Zainurin dan Saadon, empat orang lagi ahli mahkamah yang mendengar kes ini adalah Mejar Khuzairi Mohd Arshad, Mejar Khairul Nizam Taib, Mejar S Nadzeer Sallehuddin dan Mejar Noor Azman Ahmad.


Pendakwaan dijalankan oleh Mejar Ahmad Sanusi Ali, Kapten Fadzil Nor Alias, dan Kapten Ross Anuar Aripin.


Selain Hanipa, Zaidi turut diwakili barisan peguam Azhana Mohd Khairuddin, dan Nasar Khan Mirbaz Khan.

 

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.