• Mustapha Yaakub Mustapha Yaakub
1 / 1
SHAH ALAM - Veteran Umno menyokong penuh hasrat Pas untuk mengemukakan usul rang undang-undang persendirian  (Hukum Hudud) di Parlimen "without fear and favour".

Setiausaha Agungnya, Datuk Mustapha Yaakub berkata, Pas perlu membuktikan keikhlasannya untuk melaksanakan hukum tersebut khasnya di Kelantan yang telah sekian lama dijanjikan tetapi masih belum terlaksana.

"Janji yang menjadi manifesto pilihan raya Pas itu ditunggu-tunggu oleh rakyat Kelantan khasnya dan rakyat Malaysia amnya.

"Veteran dengan ikhlas ingin melihat Kelantan melaksanakan hukum hudud. Kalau Brunei boleh maka kenapa Kelantan tidak boleh," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Sebelum ini, Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob berkata, rang undang-undang persendirian tersebut akan dibentangkan di Parlimen bagi mendapatkan kebenaran melaksanakan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (2) 1993.

Mengulas lanjut, Mustapha menambah, Veteran yakin Pas tidak akan terperangkap dengan amaran DAP dan PKR supaya jangan mengemukakan usul itu di Parlimen.

"Sudah sekian lama Pas menjaga hati DAP dan PKR sehingga terpaksa mengorbankan dasar dan prinsip perjuangannya.

"Sekarang masanya Pas bangkit dengan megahnya untuk meneruskan cita-cita murni yang diperjuangkan," katanya lagi.

Sehubungan itu, Mustapha berkata, seluruh ahli Parlimen BN khususnya Umno disaran menyokong usul persendirian yang akan dibentang oleh Pas untuk membuktikan selama ini Umno tidak pernah menghalang pelaksanaan hukum hudud di negara ini.