Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Saturday, April 12, 2014

Saifuddin Nasution bakal menggantikan Azmin sebagai Timbalan Presiden PKR?


Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail ,berharap agar pemilihan beliau akan membantu memperkuatkan jentera parti Keadilan Rakyat PKR.

Digelar sebagai kuasa ketiga dalam pemilihan parti akhir bulan ini , beliau tidak mempunyai keraguan untuk berterus-terang kepada Syed Umar Ariff , berkenaan pertandingan 3 penjuru antara Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Timbalan Presiden PKR Azmin Ali. Beliau percaya PKR tidak lagi mampu untuk dibayangi oleh pertempuran personaliti

Soalan: Anda cukup berani untuk mengumumkan pakatan anda dengan Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar dan pengarah strategik PKR Rafizi Ramli. Rafizi pun disebut agak ragu kalau-kalau dikatakan mengenai meludah antara Selangor Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Timbalan Presiden PKR Azmin Ali. Adakah anda fikir langkah sedemikian akan mewujudkan permusuhan antara puak ?

Jawapan: Ya , akan ada permusuhan . Apabila kita mula-mula dirancang ( untuk membentuk pakatan itu , Rafizi dan Izzah ,) termasuk ahli-ahli parti yang lain, menyedari saya pada mulanya saya enggan dicalonkan ( untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden PKR ). Tetapi saya juga tahu bahawa pemimpin parti bosan dengan berbagai masalah yang tidak berkesudahan (yang disebabkan oleh Khalid dan Azmin ).

Rakyat telah menyaksikan (pembangkang ) di Kedah , di mana Pas gagal menyelesaikan konflik dalaman ( antara bekas Menteri Besar Kedah Tan Sri Azizan Abdul Razak dan Timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah Datuk Phahrolrazi Zawawi ). Masalah ini timbul kerana tidak ada yang telah diselesaikan isu ini (untuk gambar politik yang lebih besar ) dan, pada akhirnya, perkara itu telah diketahui oleh rakyat, yang dihukum dengan pengundi Pas yang dulunya member undi kepada PAS telah memberi undi kepada Barisan Nasional pada pilihan raya umum tahun lepas .

Satu-satunya perbezaan antara PAS Kedah dan PKR ialah perselisihan dalaman yang melanda bekas Menteri Besar Kedah itu berlaku beberapa bulan sebelum pilihan raya umum, manakala dalam PKR, pertelingkahan (antara Khalid dan Azmin ) telah berterusan , walaupun selepas pilihan raya. Kami perlu berhadapan dengan isu ini sekali dan untuk semua. Sekarang adalah masanya untuk kita untuk melakukannya.

Soalan: Anda mengatakan masalah antara Khalid dan Azmin boleh memudaratkan parti. Tetapi sekali lagi , pihak pembangkang mengesahkan cengkaman yang kukuh kepada Selangor , yang menang dengan majoriti besar pada pilihan raya umum lepas. Jelas sekali, masalah ini tidak mewujudkan sebarang bentuk tekanan oleh r akyat untuk terus menyokong Pakatan.

Jawapan: Benar. Kerana pemimpin-pemimpin parti mempunyai " oversold " Khalid untuk dilihat sebagai rajin dan bersih ... semua sempurna di mata rakyat, terutama dalam jangka pertama ( pemerintahan pakatan pembangkang di Selangor ). Sekarang, seperti yang kita memasuki penggal kedua kami dalam mentadbir Selangor , kontroversi telah timbul , seperti isu air , kenaikan elaun wakil negeri , yuran pelesenan perniagaan dan Bank Islam (berkaitan dengan kes mahkamah antara Khalid dan Bank Islam Malaysia Bhd lebih dua saman dikaitkan dengan pinjaman RM66.67 juta untuk membeli saham Guthrie 13 tahun dahulu). Terdapat banyak perkara-perkara yang membawa kepada beberapa isu yang dibincangkan dalam ( Pakatan Rakyat / pembangkang) Majlis Presiden.

Soalan: Jadi , tidak ada geseran , secara umum , di antara pemimpin-pemimpin parti , termasuk anda , dan Khalid ?

Jawapan: saya berada di sana ( dalam mesyuarat presiden ). Saya melihat apa yang berlaku dan kita berhadapan Khalid. Tetapi saya tidak membuat kecoh mengenainya. Itulah gaya saya. Anda boleh Google saya. Saya tidak pernah secara terbuka mengkritik Khalid, seperti apa yang sedang dilakukan oleh Azmin . Saya tidak akan berbuat demikian. Saya masih ada prinsip dan sikap kesopanan (dan kesopanan ). Saya akan membawanya ke tugas semasa mesyuarat sahaja dan jika saya tidak dapat mencari masa untuk berbuat demikian ( semasa mesyuarat ), saya akan bertemu dengannya selepas itu. Dan saya akan sentiasa membawa pemimpin yang lain untuk bertemu dengannya , termasuk ( Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail , untuk mendapatkan penjelasan daripada sebarang isu.

Apabila kedudukan saya sebagai ketua kakitangan di pejabat Menteri Besar telah diumumkan (tahun lepas) tetapi saya tidak ( dibenarkan) masuk ( beroperasi ) jawatan yang ditawarkan kepada saya , ( di pejabat Menteri Besar ), saya tidak pun membuat bising, kerana saya tidak fikir saya akan kehilangan apa-apa . Jadi, jika saya mahu untuk mewujudkan suasana yang tidak enak seperti Azmin , saya boleh melakukan demikian. Namun, saya memilih untuk tidak. Mungkin , pada masa itu , Khalid terpaksa melantik saya. Walau bagaimanapun, saya terima ( dengan keputusan itu ).

Apabila saya berada di London ( akhir tahun lepas ) , saya menulis e-mel kepadanya dan berkata bahawa saya telah memutuskan untuk meninggalkan ( berhenti )dari berkhidmat di pejabat Menteri Besar , dan hanya mahu memberi tumpuan kepada perkara-perkara parti.

Dan, di sebalik semua itu, saya masih berbaik-baik dengan dia, kerana saya percaya bahawa kita mesti beralih daripada pertempuran personaliti ( sama dengan Khalid dan barisan Azmin ). Oleh itu, pertandingan bagi jawatan-jawatan sebenarnya lebih cita-cita , rekod prestasi, kesetiaan kepada parti dan berkenaan dengan kepimpinan kolektif.

Soalan: Pada pendapat anda, adakah majlis menandatangani perjanjian air (antara Selangor dan Kerajaan Persekutuan) tindakan balas Khalid menentang musuh dalam parti ?

Jawapan: Tidak, Tetapi tahu semua sikap Khalid begitu jelas, terutamanya dalam isu air . Bagi beliau, jika dia telah berunding ahli politik berhubung perkara itu , ia akan mengambil masa. Dan sebagainya, dia lebih selesa untuk dikelilingi oleh penasihatnya, termasuk ( Kumpulan Darul Ehsan Bhd presiden ) Suhaimi ( Kamaralzaman ) dan ( Ketua Pegawai Eksekutif Menteri Besar Diperbadankan) Faekah ( Husin ).

Soalan: Khalid tidak lebih suka untuk melibatkan pemimpin parti?

Jawapan: Di puncak isu air, ( Ketua Umum PKR ) Datuk Seri Anwar Ibrahim , Presiden Pas , Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub , ketua DAP Wilayah Persekutuan Tan Kok Wai, Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali, pengerusi DAP Selangor , Tony Pua , Azmin , Rafizi dan saya bertemu Khalid , yang telah diminta untuk membawa penasihat-penasihatnya untuk mesyuarat itu. Tetapi saya mengatakan tidak , kerana ia sepatutnya menjadi pertemuan antara Majlis Presiden dan dia.

Ya, dia tidak dapat bercampur dengan kami kerana , kami semuanyaahli-ahli politik . Walau bagaimanapun, dalam mesyuarat itu, kami tidak melancarkan sebarang serangan peribadi terhadapnya.

Dalam isu air ini, kami telah berjanji kepada rakyat bahawa mereka akan diberi ( negeri industri bekalan air ) syer dalam manifesto pilihan raya kita dan tiada kenaikan tarif air. Tetapi Khalid kemudian mengumumkan bahawa tarif air di Selangor akan meningkat dalam tempoh tiga tahun akan datang. Dalam tiga tahun mendatang , pilihan raya semakin hampir . Jadi, kita perlu memikirkan kesan politik yang berpunca daripada majlis menandatangani perjanjian itu.

Jadi, itulah sebabnya kepimpinan kolektif adalah penting. Kita perlu membabitkan (dan berunding ) antara satu sama lain .

Soalan: Dalam memilih ahli-ahli untuk pakatan anda, anda telah diskaun Khalid kerana dia tidak benar-benar seorang pemain politik , tetapi seperti yang anda kata, dia adalah seorang tahu semua. Bagaimana pula Azmin ?

Jawapan: Azmin adalah daripada kelas yang berlainan . Beliau adalah kawan baik saya . Azmin adalah seperti ini. Dia selesa bergaul hanya dengan orang-orang yang dia menganggap sebagai bukan ( politik) ancaman kepadanya. Ia adalah semudah itu . Jika anda melihat beliau barisan ( pasukan dalam pemilihan parti ) , anda akan melihat nama-nama seperti Seri Andalas di Kedah, Dr Xavier Jayakumar dan bekas anggota Dewan Undangan Negeri Kajang Lee Chin Cheh . Nah, itu adalah gaya.

Soalan : Apakah Azmin takut cabaran baru ?

Jawapan : Sebenarnya, dia tidak mahu menikmati bertukar-tukar pandangan, idea atau perbahasan. Saya tidak fikir penilaian saya dia adalah salah. Kami telah lama dalam politik bersama-sama untuk masa yang lama dan saya tahu dia yang baik. Terdapat juga pemimpin-pemimpin lain yang tidak akan mengambil pihak dengan Azmin , termasuk PKR naib presiden Tian Chua dan Fuziah Salleh.

Soalan: Jadi, Azmin adalah dianggap sebagai keanak- anakan dan membawa masalah dalam parti?

Jawapan: Saya terkejut juga ( dalam menyaksikan pendekatan beliau ). Beliau adalah ahli kanan parti . Saya tidak bersetuju dengan beliau yang mengeluarkan kenyataan ( yang boleh mencemarkan imej parti ) di Twitter , terutamanya oleh “budak-budak” tweet beliau - yang berada bawah “di gaji beliau” - di " Istana Segambut " (menggambarkan dinasti politik Anwar ), " Sleeping Beauty " ( dianggap sebagai melihat pada Wan Azizah ) dan nepotisme.

Anwar, yang dianggap sebagai seorang bapa kepada beliau, bercakap dengan Azmin : "Berhenti -lah, Min .. memberitahu orang-orang anda .. ia tidak baik untuk melakukan perkara-perkara itu."

Anwar lembut dalam menegur Azmin .

Tetapi Rafizi , sebagai contoh, akan hanya menghadapinya dengan serta merta. Dia juga menghantar e-mel yang panjang untuk Azmin mengenai perkara itu. Rafizi berkata itu adalah perkara yang salah , dia tidak tahan mengenai beliau.

( Dalam perkembangan lain ) saya percaya masalah di Selangor boleh diselesaikan jika Azmin mendapat sokongan daripada DAP dan Pas. Sudah tentu, dia tidak, dan yang hanya akan menimbulkan banyak kecacatannya . Tetapi dia pandai berkempen untuk dirinya sendiri, dalam mempertahankan jawatannya. Kebanyakan kempen beliau adalah mengenai beliau menjadi rapat dengan Anwar . Di sini, biarlah saya menunjukkan gambar beliau memikul ( cedera ) Anwar, yang disiarkan melalui Twitter. Azmin boleh menjadi sangat kreatif. Walaupun saya tidak boleh memikirkan ini ( ketawa ).

Soalan : Bagaimana anda meyakinkan Nurul Izzah dan Rafizi untuk menyertai anda ?

Jawapan : Sebenarnya, ia tidak mudah bagi saya untuk meyakinkan kedua-dua pemimpin muda . Apabila anda bercakap tentang PKR , anda akan bercakap tentang pemimpin muda dan anda dapat menentukan kedua-dua (Nurul Izzah dan Rafizi ) dari senarai teratas , tidak seperti saya, yang tidak mempunyai bunga api seperti mereka berdua . Saya mengambil masa tiga jam untuk meyakinkan Rafizi. Beliau berkata kepada saya bahawa saya sampaikan tawaran saya, dan ianya sudah terlambat , kerana beliau memikirkan untuk bekerja bersama dirinya dengan Azmin .

Rafizi kata Khalid telah dikompromi (dengan satu siri isu-isu ). Tetapi Azmin , kesetiaannya diuji walaupun dia adalah seperti seorang budak lelaki yang anda perlu untuk memanjakan dan jaga. Itulah bagaimana beliau sifatkan Azmin

Rafizi adalah seorang lelaki prinsip. Dia tidak berganjak dengan mudah. Beliau berkata beliau lebih cenderung untuk bersama dengan Azmin , walaupun beliau masih belum menyuarakan niat beliau kepadanya. Rafizi adalah pelaku dan Azmin memerlukan orang seperti dia. Walau bagaimanapun, saya memberitahu Rafizi mengenai aspirasi saya dalam menerapkan kepimpinan yang berkualiti dan menerangkan kepada beliau bahawa parti itu memerlukan pelan penggantian . Saya melihat dia dan Nurul Izzah sebagai pemimpin masa depan ( parti ). Saya memberitahunya bahawa terdapat tetingkap peluang untuk mereka. Dia memberitahu saya kebimbangan beliau mengenai anggota mereka bertiga (kemungkinan pakatan itu) , yang semua orang Melayu . Kemudian saya memberitahu beliau bahawa pakatan itu akan diperluas untuk merangkumi bukan Melayu.

Soalan: Rafizi mempunyai masalah dengan imej kaum dalam membentuk pakatan ini ?

Jawapan: PKR masih sebuah parti berasaskan Melayu. Itulah realiti. Saya rasa orang bukan Melayu dalam parti juga telah diterima bahawa ianya sedemikian . Tetapi seperti yang kita berjuang bersama-sama , kita akan menjemput Naib Presiden PKR Tian Chua , N. Surendran , ahli exco parti R. Sivarasa dan ketua PKR Sarawak Baru Bian, antara lain, untuk pakatan itu. Kami akan mewujudkan satu landskap baru.

Rafizi kemudiannya yakin , dan memberitahu saya bahawa beliau akan berenang atau berjuang bersama dengan saya. Seterusnya adalah Nurul Izzah.

Dia memang popular. Saya memberitahunya apabila pertama kali datang , pemimpin mesti berani untuk membuat keputusan ( termasuk mengambil -dua pihak ). Dan kemudian dia membuat keputusan untuk menjadi sebahagian daripada pakatan itu.

Soalan: Ada yang mengatakan bahawa anda kurang cekap melekap kepada hubungan Nurul Izzah dengan Anwar untuk meningkatkan peluang anda untuk menang ?

Jawapan: Ini bukanlah kes itu. Anda lihat, Nurul Izzah tidak pernah dilantik ke jawatan dalam parti. Beliau bertanding dan menang. Keputusan untuk meletakkan beliau di kalangan kepimpinan tertinggi PKR telah dibuat oleh ahli-ahli parti yang mengundi untuknya. Dan ia kebetulan bahawa dia adalah anak perempuan sulung Anwar.

Bagi saya , dengan bertanding jawatan dalam parti , persepsi bahawa parti itu sedang dikendalikan oleh dinasti keluarga boleh dihapuskan.

Terjemahan dari wawancara NST bersama Saifuddin oleh Wartawan Rasmi Laman Reformasi

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.