Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Selasa, 15 April 2014

Projek kawal lalulintas gagal, RM365 juta wang rakyat hangus

KUALA LUMPUR, 15 APR: Satu lagi projek kerajaan Barisan Nasional menelan ratusan juta ringgit wang rakyat menemui kegagalan. Bukan sahaja gagal, Sistem Maklumat Pengangkutan Bersepadu (ITIS) turut menuntut tambahan dana supaya diselamatkan.

Projek ITIS bernilai RM365 juta yang dilancarkan kerajaan pada 2002 bagi menyelesaikan masalah kesesakan lalulintas di Kuala Lumpur telah dilaporkan gagal sama sekali dan memerlukan tender tambahan sebanyak RM200 juta tahun untuk menyelamatkannya.

DAP menggesa tindakan tegas dikenakan terhadap individu yang terlibat dalam skandal yang kini berjumlah RM565 juta itu kerana bukan sahaja gagal berfungsi, malah membazirkan wang rakyat.

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata, kegagalan kerajaan untuk mengambil tindakan akan hanya menunjukkan integriti dan keadilan terus menjadi mangsa kroni serta kekuasaan.

“Kerajaan harus bertanggungjawab dan telus dengan bertegas mengambil tindakan terhadap siapa saja yang terlibat,” katanya dalam kenyataan semalam.

Menurut Guan Eng, tender projek baru bernilai RM200 juta itu kini telah diberikan kepada GTC Global Sdn Bhd dan kemudiannya diambil-alih Telekom Malaysia Bhd.

Ketua Menteri Pulau Pinang itu menimbulkan kehairanan beliau mengapa ITIS gagal, sedangkan sistem yang serupa dilaksanakan dengan jayanya di Singapura dan Hong Kong.

“Ini menimbulkan persoalan kenapa negara lain boleh berjaya manakala negara kita gagal meski berbelanja ratusan juta ringgit.

Menurut beliau, kerajaan negeri Pulau Pinang juga mempunyai hasrat untuk menerapkan sistem kawalan lalu-lintas, namun kegagalan ITIS mendorong kerajaan negeri untuk menangguhkan sebarang langkah ke arah itu.

Pada tahun 2012, Pakatan Rakyat (PR) telah memohon agar Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mengkaji semula keberkesanan pelaksanaan ITIS.

Permohonan itu dibuat berdasarkan pendedahan Laporan Ketua Audit Negara 2011 yang menyatakan ITIS telah gagal mencapai spesifikasi sepatutnya dan membazirkan wang cukai rakyat.

ITIS merupakan sistem maklumat pengangkutan bersepadu yang dibina khas untuk DBKL mengawasi aliran lalulintas serta menganalisa data keadaan lalulintas di Lembah Kelang supaya dapat disampaikan kepada pengguna jalanraya. 
 

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.