• Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) Ikatan Muslimin Malaysia (Isma)
1 / 1
SHAH ALAM - Semua rakyat di negara ini perlu menghentikan sebarang tindakan provokasi yang menghina Islam, orang-orang Melayu dan institusi Raja.

Setiausaha Biro Politik Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Mohd Hazizi Abd Rahman berkata, ia bertujuan untuk mengekalkan keamanan dan perpaduan antara kesemua kaum dan agama di negara ini.

“Semua pihak perlu menerima sepenuhnya kedudukan istimewa Islam, Melayu dan institusi Raja di dalam Perlembagaan Persekutuan. Ia merupakan salah satu daripada lima prasyarat untuk mencapai perpaduan.

“Malaysia negara yang paling bertuah di dunia bagi kaum minoriti.

"Jadi mereka haruslah menghentikan serta merta sebarang tindakan provokasi yang menghina Islam, orang-orang Melayu dan institusi Raja,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Mengulas isu-isu  perkauman yang berlaku ketika ini, beliau berkata, kebebasan mengamalkan agama dan doktrin bukan Islam di negara ini hendaklah tertakluk pada syarat aman dan harmoni.

Beliau dalam pada itu turut menggesa supaya penyebaran agama bukan Islam terhadap orang Islam dihentikan dengan serta-merta.

“Sejak akhir-akhir ini, kita sering mendengar dan dipaparkan dengan tindakan pihak bukan Islam berkaitan kes penghinaan ke atas Agama Islam, Raja-Raja Melayu, Perlembagaan Persekutuan serta kedaulatan undang-undang negara.

“Orang bukan Melayu dan bukan Islam perlu menghindari sifat tamak dan menghentikan penyebaran agama bukan Islam ke atas orang Islam demi menjamin perpaduan nasional dan keharmonian antara kaum di Malaysia,” katanya lagi.