Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

ORANG LELAKI PEMIMPIN BAGI PEREMPUAN

Perempuan harus jadi pemimpin
SAYA tidak pernah kata setuju YB Wan Azizah jadi Menteri Besar Selangor. Ada BEBERAPA sebab lain untuk beliau TIDAK menjadi pilihan.

Namun saya tidak setuju tafsiran sesetengah ustaz bahawa wanita tidak boleh jadi menteri besar menurut Islam. Bahkan mereka kata dalam semua urusan.

Walaupun lelaki lebih afdal atas beberapa keadaan, namun mengharamkan wanita memegang jawatan menteri perlu dinilai semua.

Alasan mereka yang melarang ialah hadis Abu Bakrah:

لَنْ يُفْلِحَ قَوْمٌ وَلَّوْا أَمْرَهُمُ امْرَأَةً
"Tidak akan berjaya satu kaum yang melantik wanita mengurus urusan mereka" (Riwayat al-Bukhari dll)

Pertama: Hadis ini mempunyai sabab wurud (text and context) yang tersendiri seperti yang diriwayatkan oleh al-Bukhari iaitu isu anak perempuan Kisra Parsi yang menjadi maharani. Maka hadis berkaitan dengannya.

Kedua: Rawi sahabi iaitu Abu Bakrah menggunakan hadis ini untuk menolak kepimpanan Aishah dalam isu membantah pembunuh Uthman di zaman pemerintahan 'Ali sedangkan sahabat yang lain yang lebih besar seperti Talhah bin Ubaidillah, al-Zubair Ibn al-'Awwam (keduanya antara sepuluh yang dijamin syurga) dan lain-lain tetap bersama 'Aishah dan tidak menjadikan hadis ini alasan. 'Ali juga tidak menggunakan hadis ini sebagai hujah beliau.

Ketiga: Jika hadis ini dianggap terpakai secara umumnya, wanita bukan sahaja tidak boleh jadi menteri besar, bahkan pengetua, ketua pejabat, pengarah, exco, senator, menteri dan seumpamanya juga tidak boleh.

Keempat: Al-Quran dalam Surah al-Naml dalam penceritaannya memuji Ratu Saba yang disebut dalam riwayat Yahudi ataupun israiliyyat dengan nama Balqis. Kebijaksanaannya mengatasi menteri-menteri lelaki Kabinet kerajaannya. Hasil kebijaksanaan itu membawanya beriman bersama Nabi Sulaiman AS. Ia bukti kejayaan wanita.

Kelima: Walaupun ada perbincangan sanad (yang ada), namun para ulama besar dan banyak kitab-kitab tarajum sepanjang sejarah meriwayat athar bahawa 'Umar bin al-Khattab telah melantik Syifa binti 'Abdillah sebagai menteri yang mengurus pasar di zamannya.

Keenam: Ramai juga wanita dalam dunia ini menjadi pemimpin lebih baik dari sebahagian lelaki.

Dr Mohd Asri Zainul Abidin

1 orang berkata:

Anonymous said...

Aku x kisah sape mb selamgpr
Yg pasti aku x dpt ape

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.