• Datuk Husam Musa Datuk Husam Musa
1 / 1
SHAH ALAM – Kenyataan Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa yang mengatakan tidak perlu kerajaan campuran hanya pendapat peribadi beliau yang dianggap hanya mementingkan kepentingan politik peribadi.

"Di Kelantan, Husam hanya seorang Adun. Beliau tidak berhak membuat keputusan samada setuju atau tidak terhadap kerajaan campuran," demikian tegas Pengerusi Trans-Nusantara Ventures, Datuk Rahim Kamil Sulaiman.

Rahim yang juga tokoh anak Kelantan yang dikenali menegaskan, Husam hanya bercakap atas kapasiti dirinya sahaja dan bukan pandangan orang Pas atau pandangan orang yang menyokong Pas, jauh sekali mewakili rakyat Kelantan.
“Apa yang dinyatakan Husam dalam kenyataannya kepada Malaysiakini bukan rakyat yang mahu.

"Di Kelantan, Husam tidak memegang  apa-apa jawatan dalam Pas Kelantan selain hanya sebagai Adun sahaja.

"Tindakan Husam yang mendahului menteri besar Kelantan bagi mengatakan Pas tidak perlu kerajaan campuran adalah biadap dan  tidak menghormati kuasa dan kepimpinan menteri besar," katanya.

Beliau menasihat Adun itu supaya melihat kembali kepada sirah Rasulullah.

"Kita  menyerahkan kepada individu yang telah diberi kepercayaan untuk menjadi ketua kita di dalam menentukan sesuatu keputusan.

“Sebagai pemimpin dan rakyat, kita seharusnya menyokong pimpinan yang ada untuk bersama membuat keputusan yang menuju kepada kebaikan.

"Husam perlu tahu apa yang rakyat Kelantan mahu dan bukan hanya mengutamakan kepentingan politik peribadi," katanya.

Dalam pada itu, Penganalisis  Politik Kelantan, Dr Kamarulzaman Yusof  berkata, Husam tidak sepatutnya terburu-buru dalam mengeluarkan kenyataan.

Katanya, selaku pemimpin berpengalaman, Husam sepatutnya mendapatkan pandangan kerajaan negeri dahulu sebelum mengeluarkan pendapat.

“Husam terburu-buru dengan menolak terus cadangan tersebut tanpa mempertimbangkan pro dan kontranya secara mendalam.

Kamarulzaman berkata, kerosakan yang menimpa Kelantan terlalu besar dan memerlukan biaya serta tenaga besar untuk dipulihkan semula.

“Saya selaku ahli akademik menyanjung (Pengarah Urusan Kumpulan Media Karangkraf) Datuk Hussamuddin Yaacob di atas keberanian beliau menyuarakan suatu perkara yang sebenarnya turut terbuku di dalam hati ramai rakyat Kelantan,” katanya.