Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

ATE ? NGAPA KAMU BAGI KONTAK NGAN DEME ? ELEH, DOUBLE STANDARD

Peserta himpunan laung bantah majikan

  • Peserta himpunan laung bantah majikan  
  • Kelihatan Khalid Ibrahim (dua, kiri) melaungkan penentangan penindasan majikan terhadap golongan pekerja semasa program Hari Pekerja Rally Himpunan May Day di Dataran Timur, Petaling Jaya, hari ini. - Foto Sinar Harian oleh FATHIN ATIRAH HASLI
1 / 1
PETALING JAYA - Peserta Hari Pekerja Rally Himpunan May Day yang terdiri daripada pelbagai kesatuan pekerja melaungkan bantahan terhadap majikan yang menindas pekerja mereka di Dataran Timur, Petaling Jaya, hari ini.

Menurut Pengerusi Belia Kongres Kesatuan Sekerja (MTUC), Muhd Faisal Abu Bakar, himpunan kali ini dianjurkan untuk menggesa kerajaan menghapuskan pindaan akta undang-undang yang membebankan rakyat.

"Setiap tahun kami akan menganjurkan sambutan seperti ini demi membela nasib dan kehidupan pekerja selain membangkitkan isu-isu semasa yang membebankan serta menindas rakyat.

"Antara isu yang dibangkitkan kali ini ialah isu pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang dilihat menekan kehidupan rakyat, komplikasi perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) dan permasalahan majikan yang sering kali melakukan penganiayaan terhadap pekerja," katanya kepada Sinar Harian Online, hari ini.

Menyentuh tentang isu perlaksanaan sistem percukaian GST yang bakal dilaksanakan, pihaknya sudah pun mengatur pertemuan secara langsung dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini dan maklum balas yang diberikan kepada pihak MTUC amat mengecewakan.

"Perdana Menteri telah memaklumkan kepada kami bahawa sistem GST akan dilaksanakan menjelang April 2015, namun kami semua tidak akan berputus asa dan kami akan mengatur perjuangan seterusnya bagi menggesa kerajaan untuk mengurangkan bebanan kepada rakyat," katanya lagi.

Beliau dalam pada itu turut menyeru kepada semua pekerja untuk bangkit bersama-sama dan menyokong asas perjuangan yang dititikberatkan oleh MTUC terhadap kerajaan.


[LINTAS LANSUNG] Gambar Himpunan Bantah GST 501


Kota raya Kuala Lumpur dibanjiri para peserta Himpunan 501 Bantah GST anjuran NGO 89, juga disertai komponen parti dalam Pakatan Rakyat. Dengan memakai baju berwarna merah, mereka mula berkumpul sejak subuh lagi, demikian lapor Harakahdaily.

Beberapa tempat ditetapkan penganjur sebagai tempat perkumpulan awal sebelum bergerak menuju ke Jalan Raja, Dataran Merdeka. Antaranya termasuklah, Masjid Negara, Dataran Maybank, KLCC dan Sogo.

Perhimpunan hari ini turut mendapat kerjasama pihak polis dan penganjur dibenarkan berhimpun di Jalan Raja berhadapan Dataran Merdeka.

Polis bagaimanapun menegaskan peserta himpunan tidak boleh memasuki padang Dataran Merdeka kerana ia sedang dalam proses menaik taraf.

GST diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada pembentangan bajet 2014 Oktober lalu, akan dilaksanakan pada April 2015.

LINTAS LANSUNG oleh malaysiakini, harakahdaily dll

1.18 PM: Kelihatan pasukan Unit Amal PAS, yang terkenal dengan jolokan tentera merah, mengambil lokasi masing-masing di sekitar Dataran Merdeka yang menjadi tempat utama Himpunan Turun 501 hari ini.

Mereka diberi tanggungjawab berkerjasama dengan pihak polis dalam menjaga keselamatan peserta himpunan hari ini.

1.15 PM: Sebahagian peserta dilihat memenuhi setesen komuter dan LRT menuju ke kawasan perkumpulan sebelum menuju ke Jalan Raja, Dataran Merdeka.

1.13 PM: Laungan Azan berkumandang di Masjid Negara, peserta dengan berpakaian merah dilihat mula bersiap untuk solat zohor.

1.10 PM: Jabatan Undang-undang dan Hak Asasi manusia (Juham) membuka bilik gerakan sempena himpunan kali ini.

Sebarang kes tangkapan dan provokasi boleh dilaporkan ke nombor 011-23517748 dan 011-23517743. Sertakan Nama , No Kad Pengenalan, Tarik dan Masa tangkapan dan balai yang ditahan.

1.05 PM: Dewan Ulamak PAS Pusat memaklumkan lebih kurang 63 orang ulamak dan ustaz dari dewan itu menyertai himpunan hari ini.

Ketua Penerangannya, Datuk Dr Khairuddin Aman Razali berkata, kesemua pasukan kepimpinan ulamak berhimpun di Masjid Negara.

Mereka kini sedang diberi taklimat untuk pergerakan ke Jalan Raja.

Mereka akan bergerak ke Jalan Raja, Datan Merdeka sejurus selesai solat Zohor.

1pm Sogo - Kira-kira 2,000 peserta himpunan kini mula berarak dari pusat membeli belah Sogo ke Dataran Merdeka melalui Jalan Tuanku Abdul Rahman.

Pergerakan peserta himpunan itu yang memenuhi ruang jalan raya tersebut menghalang laluan lalu lintas di jalan berkenaan.

1.00pm Masjid Negara Peserta Protes Anti-GST berbondong-bondong menuju ke Masjid Negara menunaikan solat Zohor berjemaah.

1.00 PM: Peserta himpunan mula memenuhi kawasan pra perhimpunan yang ditetapkan penganjur iaitu termasuklah, Masjid Negara, Dataran Maybank, KLCC dan Sogo.

Peserta yang beragama Islam dilihat sedang membuat persiapan untuk menunaikan solat zohor.

Penganjur menasihatkan Orang ramai yang mahu meyertai himpunan ini menggunakan pengangkutan awam.

dikemaskinikan setiap 15 minit. Sila refresh.















Peserta bantah GST mula banjiri ibu kota

  • Peserta bantah GST mula banjiri ibu kota Para peserta menyeberangi jalan dari stesyen KTM menuju ke Masjid Negara- Foto Sinar Harian Online oleh NIZAM ZAIN
1 / 2
KUALA LUMPUR - Peserta himpunan bantah Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) mula berkumpul di lima lokasi di tengah bandaraya Kuala Lumpur seawal jam 9.30 pagi.

Antara lokasi terlibat termasuklah di sekitar pusat beli belah Sogo, Masjid Negara, KLCC, Kampung Baru dan Dataran Maybank.

Berikut adalah perkembangan semasa mengenai himpunan:

12.30 tengah hari - Lalu lintas yang menghubungkan Masjid Negara agak sesak namun dengan bantuan polis trafik keadaan terkawal.

12.45 tengah hari - Para peserta kelihatan memenuhi pekarangan Masjid Negara, masing-masing berpakaian baju merah sebagai simbol bantahan GST.

12.45 tengah hari - Para peniaga dimaklumkan seawal jam 10 pagi sudah mula memenuhi pekarangan Masjid Negara dengan berniaga pelbagai barangan termasuk makanan, minuman, t-shirt dan lilit kepala tertera bantah GST.

ORANG KAYA TAK DE MASALAH LAKUKAN JENAYAH ?

Brunei haram 19 perkataan untuk bukan Islam

  • Brunei
1 / 1
BANDAR SERI BEGAWAN - BRUNEI. Kerajaan Brunei mengharamkan penggunaan 19 perkataan, termasuk ALLAH dan masjid, oleh orang bukan Islam di negara itu.

Brunei Times melaporkan, pengharaman itu berkuat kuasa bulan ini di bawah Kod Penal Syariah.

Lain-lain perkataan diharamkan adalah azan, baitullah, al-Quran, fatwa, firman ALLAH, hadis, haji, hukum syarak, Ilahi, kaabah, kalimah syahadat, kiblat, imam, mufti, mukmin, solat dan wali.

Pegawai Undang-Undang Syariah Kanan Unit Undang-Undang Islam Hardifadhillah Mohd Salleh berkata, Kod Penal Syariah juga diguna pakai kepada bukan Islam, termasuk kesalahan berzina dengan pasangan Islam, minum arak di tempat awam dan khalwat dengan pasangan Islam.

“Jika sabit kesalahan, hukuman adalah denda sehingga B$4,000 (RM10,400) dan/atau satu tahun penjara. Bagi pesalah zina yang dilakukan oleh seorang Muslim yang sudah berkahwin dan yang sudah berkahwin tetapi bukan Islam, kedua-dua mereka boleh dikenakan hukuman rejam sampai mati jika kesalahan itu dibuktikan oleh pengakuan  atau kesaksian empat saksi,” katanya.

Menurutnya, mana-mana pihak yang menghasut lelaki atau wanita Islam bercerai atau tidak menjalankan kewajipan terhadap pasangan masing-masing, boleh dikenakan denda sehingga B$4,000 (RM10,400) dan/atau penjara setahun.

“Mana-mana ibu atau bapa beragama Islam yang ikhlas menyerahkan anak mereka dipelihara oleh orang bukan Islam, boleh dikenakan denda sehingga B$20,000 (RM52,000) dan atau penjara lima tahun,” katanya.

NANTI KOLO KO DAH KEJE BELIKAN KETE KAT AYAH KO



Thursday, May 1, 2014

SEORANG BAPA TIDAK AKAN PERNAH KENAL ERTI MALU DEMI ANAKNYA (GAMBAR)


SEPETANG DI MATRIKULASI KUALA PILAH.

Pengorbanan & Kasih sayang seorang Ayah....

Dari jendela kereta, Sedang aku menikmati makanan, kelihatan di sebelah keretaku seorang lelaki tua terbongkok-bongkok menyusun kertas dan buku ke dalam kotak .

Lagaknya seperti pembeli barangan terpakai: Terlintas dalam fikiran .”.Bagi sajalah kertas dan buku-buku terpakai kepunyaan anakku.. jadi tak perlu beratkan kereta dengan bahan-bahan yang akan dibuang..” Belum sempat aku bertindak, tiba2 terpancul remaja perempuan seusia anakku sambil membawa lebih banyak barang dan dihulurkan kepada lelaki tersebut.'

Ooo.. rupa lelaki itu dan aku sama-sama datang mengambil barang anak yang akan tamat matrikkulasi pada hari selasa ini. Nasib baik tak sempat tunaikan niat tadi.. kalau tidak betapa malunya aku.

Lelaki itu sekejap duduk, sekejap berdiri sambil memikirkan susun atur barangan di atas MOTOSIKALnya., tambahan pula setiap barang perlu dibungkus dengan plastik kerana hujan mulai renyai2.

Persoalannya: Apakah anak itu akan menyayangi ibubapanya sebagaimana ibubapa menyayanginya.

GHETE KARUN KAT PULO NANGKE TUANKUUU !

ATE ? MACAM MANA GHETE KARUN KAT PULO NANGKE TUANKU ! - Pak Karamu

 Thursday, May 1, 2014

Sultan Melaka Murka ??

BETA isytihar akan hadir esok di dataran merdeka bagi menyokong rakyat BETA memperjuangankan keadilan rakyat yang di tindas, oleh itu siapa yang tidak hadir esok, akan BETA haramkan dia dari menjejakkan kaki ke MELAKA.. DOWNLOAD TUANKU!
Mengkome denggor tu .... caya lah sutan melake.
BETA isytihar akan hadir esok di dataran merdeka bagi menyokong rakyat BETA memperjuangankan keadilan rakyat yang di tindas, oleh itu siapa yang tidak hadir esok, akan BETA haramkan dia dari menjejakkan kaki ke MELAKA.. DOWNLOAD TUANKU!

REDE HUDUD SEKETIKA, TUMPUAN PADA GST PULAK

Beramai-ramai Turun Sertai Himpunan Anti-GST


Turun 501: TG Nik Aziz seru rakyat turun dengan baik

KOTA BHARU: Mursyidul Am PAS Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, menyeru rakyat turut untuk bersama menjayakan Himpunan Turun 501 yang diadakan 1 Mei.

Bercakap kepada Harakahdaily di pejabatnya pagi ini, bekas Menteri Besar Kelantan itu berkata beliau menyokong penganjuran itu sebagi ruang untuk rakyat bersuara.

Katanya ia perkara biasa dalam sebuah negara demokrasi malah perlembagaan membenarkan rakyat menyuarakan hasrat hati mereka.

"Bagaimanapun sebagaimana yang saya nyatakan sebelum ini, biarlah ianya berjalan mengikut cara yang baik serta tidak bertentangan dengan undang-undang.

"Pada masa yang sama pihak kerajaan juga memberi ruang kepada mereka dengan tidak bertindak kasar kerana mereka datang bukan untuk membuat huru hara,"ujarnya.

Katanya, cara untuk meluahkan perasaan adalah satu caranya melalui demokrasi yang turut dilakukan oleh negara demokrasi lain. -HD

<p>Your Browser Does Not Support Iframes. Please <a href="https://www.facebook.com/video/embed?video_id=801624743182746" target="_blank" title="View This Video On Facebook">Klik SINI</a> untuk tonton Video.</p>



Jawatankuasa 1 Mei keluar panduan bagi peserta himpunan

KUALA LUMPUR 30 APR: Jawatankuasa Mei 1 adalah satu jaringan yang telah menganjurkan Hari Pekerja setiap tahun. Jawatankuasa ini terdiri daripada 15 organisasi dan Deklarasi Hari Pekerja 2014 disokong oleh 91 Organisasi.

Peserta himpunan 1 Mei digalakkan menyalin nota dan mencetak nombor-nombor telefon penting yang terdapat dalam panduan ini.

Dibawah adalah panduan untuk Himpunan Mei 1 bagi melancarkan perhimpunan pada 1 Mei 2014 dan pastikan ia berjalan dengan aman.

*Perkara yang perlu anda bawa/sediakan *

1. Kad pengenalan, lesen memandu (alat memperkenalkan diri)
2. Warna tema untuk perhimpunan ini adalah warna Merah dan digalakkan
3. Setiap peserta digalakkan memakai kasut
4. Barangan kempen -Button, kopiah, arm band, bendera kecil, banner dan placard yang ada Logo atau
Slogan Bantah GST atau apa-apa tuntutan rakyat boleh digunakan selaras dengan Hari Pekerja
5. Air mineral, sedikit makanan ringan atau gula-gula
6. Jika anda mempunyai asma atau alahan sila bawa inhaler atau ubat sendiri
7. Sila bawa beg plastik sampah kecil bagi mengelakkan anda membuang sampah merata-rata
8. Sila bawa pen dan kertas (mini note pad) bagi mencatat nama dan no. pengenalan Polis atau dokumenkan insiden penting yang mencurigakan
9. Jangan lupa bawa kamera, video cam atau handphone berkamera bagi merakamkan suasana himpunan – gambar-gambar atau klip video boleh dihantar kepada kami selepas himpunan ke email yang tertera diatas.

Maklumat Penting

Sekretariat Himpunan Mei 1: 019-2275982 @ 0193758912 @ 03-22747791
Kecemasan untuk Perubatan : 019-3710015
Hotline Urgent Arrest : 03-77843525

Maklumat terkini : https://www.facebook.com/bantahgst

*Perkara yang tidak dibenarkan*

1. Jangan bawa terlalu banyak wang atau kad kredit untuk elakkan penyeluk saku, tercicir atau hilang semasa perhimpunan atau ditahan
2. Jangan memakai selipar, kasut tumit tinggi atau sandal yang menghalang pergerakkan
3. Jangan bawa sebarang bendera parti politik
4. Banner, placard, bendera yang bersifat provokasi dan ancam keharmonian kaum dan agama adalah ditegah
5. Sebarang slogan yang tiada kaitan dengan tuntutan rakyat tidak dibenarkan
6. Jangan bawa sebarang benda tajam kecuali pen
7. Jangan bawa bahan-bahan yang boleh meletup atau mudah terbakar seperti mancis, dan mercun
8. Tidak digalakkan merokok semasa perhimpunan kerana akan menganggu orang lain. (Team Perubatan mencadangkan tidak merokok semasa perhimpunan)
9. Jangan bawa sebarang senjata seperti kayu, besi, rantai besi dan lain-lain yang merbahaya

*Semasa perhimpunan *

1. Tempat berkumpul di KLCC adalah dekat Air Pancut KLCC yang berhadapan dengan jalan utama
2. Berkumpul di tempat pertemuan yang ditetapkan KLCC dan tunggu arahan dari * Pengerusi Majlis @ Central Command* yang dilantik
3. Bergerak dalam kumpulan dan selalu memastikan kumpulan anda selamat dan tidak hilang
4. Ikutilah arahan dari *Pengerusi Majlis @ Central Command* sepanjang program
5. Elakkan mencerca, memaki hamun atau menunjukkan isyarat lucah semasa perhimpunan berlaku
6. Pastikan anda memberikan keutamaan laluan kepada kenderaan yang lalu lalang dan tidak melintas sesuka hati dijalanraya
7. Rakamkan suasana himpunan – gambar-gambar atau klip video boleh dihantar kepada kami selepas himpunan di email Jawatankuasa Mei 1: jerit2002@gmail.com
8. Kalau boleh rakamkan sebarang insiden atau provokasi atau insiden penting seperti keganasan atau provokasi Polis jika ada.
9. Jika ada penangkapan hubungi pihak penganjur yang terdekat @ SUARAM -03-77843525 . Kalau orang berhampiran anda ditangkap, ambil nama dan kad pengenalannya dan segera maklumkan kepada penganjur

*Apa yang anda perlu buat jika ditahan* : APABILA DISOAL OLEH POLIS

1. Pengenalan Anda
2. Anda cuma perlu berikan nama, kad pengenalan dan alamat sahaja
3. Seandainya ditanya soalan-soalan lain: Anda menjawab “Saya akan jawab dibawah mahkamah dan saya mempunyai hak untuk berdiam diri”
4. Wakil peguam dan SUARAM akan berada disitu untuk membantu anda
5. Jika pihak polis tidak mahu benarkan peguam atau pihak SUARAM, anda harus TUNTUT untuk berjumpa dengan peguam

*Perhatian!*

1. Pihak kami tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kesalahan atau pelanggaran undang-undang yang tidak ada kena mengena dengan perhimpunan ini
2. Pihak kami tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang provokasi atau tindakan ganas yang dilakukan oleh mana-mana pihak secara berkumpulan atau individu
3. Pihak kami tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kecederaan yang disebabkan oleh kecuaian atau tindakan diluarkan arahan penganjur
4. Pihak kami tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang penangkapan yang dibuat kerana pergaduhan atau aktiviti agresif yang tiada kaitan dengan arahan himpunan ini

Secara keseluruhannya, kita berharap Perhimpunan ini dapat berjalan lancar tanpa adanya sebarang masalah atau tangkapan.

Jawatankuasa 1 Mei





IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI


ELOK KHALID REHAT DAN SERTAI PEH hu hu hu

Abdul Khalid bayang tak pertahan penggal ke-3
  • Abdul Khalid bayang tak pertahan penggal ke-3
1 / 1
SHAH ALAM - Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini membayangkan beliau tidak akan mempertahankan jawatannya untuk penggal ketiga.
  
Abdul Khalid dalam catatan terbaru Twitternya berkata: "Saya tidak bercadang menjadi Menteri Besar untuk penggal yang ketiga. Tapi saya akan terus berkhidmat hingga akhir penggal ini (penggal kedua).
  
"Dalam hidup ini, saya hanya mahu dikenang sebagai seorang yang berkhidmat kepada rakyat".
  
Sebelum ini, beberapa pihak terutama melibatkan rakannya dalam partinya sendiri seperti timbalan presiden PKR, Mohamed Azmin Ali sering mengkritik pentadbiran kerajaan negeri membabitkan beberapa isu tertentu.
  
Ini termasuk isu penamatan perkhidmatan Mohamed Azmin sebagai Anggota Lembaga Pengarah Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) dan penamatan kontrak 20 petugas PKNS Holdings.
  
Terbaharu, Anggota Parlimen Jelutong dari DAP, Jeff Ooi dilaporkan mendesak Abdul Khalid dipecat ekoran kegagalan beliau menangani isu air di negeri itu termasuk pelan catuan air yang dilaksanakan.
  
Bagaimanapun, kerajaan negeri Selangor hari ini mengumumkan penamatan catuan air di semua kawasan terlibat mulai esok.

Abdul Khalid yang mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Selangor bagi penggal kedua pada Mei tahun lepas merupakan orang pertama dalam kalangan pemimpin pembangkang yang dilantik ke jawatan itu.
  
Kesemua 13 MB Selangor sebelum ini daripada Umno, parti komponen utama BN.
  
Abdul Khalid dari PKR mengangkat sumpah pertama kali sebagai menteri besar pada 13 Mac 2008, empat hari selepas PRU 2008.
  
Barisan anggota Exco Kerajaan Negeri Selangor mengangkat sumpah pada 23 Mac.

Pada PRU13, pakatan pembangkang memenangi 44 daripada 56 kerusi Dun Selangor, meningkat daripada 36 kerusi yang diperoleh pada 2008.
  
PKR menang 14 kerusi berbanding DAP dan Pas yang masing-masing memperoleh 15 kerusi. BN memenangi 12 kerusi. - Bernama

PILIHANRAYA KECIL PARLIMEN TELUK INTAN

Takziah!!! Ahli Parlimen Teluk Intan, YB Seah Leong Peng Meninggal Dunia di PPUM 7.45 Pagi Tadi..



Mendapat perkhabaran melalui twitter rasmi Parti DAP menghebahkan bahawa Ahli Parlimen Teluk Intan YB Seah Leong Peng telah meninggal dunia pagi ini akibat sakit barah.
Meninggal dunia jam 7.45 pagi tadi di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM).
Unutk rekod, YB Seah Leong Peng menang di kerusi Parlimen Teluk Intan pada PRU13 lalu dengan majoriti 7,313 menewaskan calon BN yang juga Presiden Gerakan, Datuk Mah Siew Keong dan calon bebas, K Moralingam.

30/04/14

Hudud: MCA tidak bersedia kembali dalam kabinet BN?

 

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Liow Tiong Lai Liow dan pimpinan MCA kini di bawah ujian sukar adakah mereka sanggup untuk memberitahu Najib yang parti itu tidak bersedia untuk kembali ke Kabinet Barisan Nasional.

Ini sehinggalah prinsip muafakat dipulihkan dalam BN, dan Najib menarik balik pengumuman yang dibuatnya secara sembarangan pada Khamis lalu bahawa kerajaan persekutuan tidak pernah menolak hudud.

“Atau adakah pangkat menteri dan timbalan menteri serta faedah daripada jawatan itu lebih penting kepada Liow dan pimpinan MCA berbanding prinsip dan keteguhan politik, termasuk paling penting, iaitu BN bergerak menurut muafakat semua parti komponennya, bukan sekadar di bawah telunjuk Umno?” tanya Ketua Parlimen DAP yang juga Ahli Parlimen Gelang Patah, Lim Kit Siang dalam satu kenyataan, sebagaimana di bawah.

Rakyat Malaysia sedang menyaksikan kepura-puraan terbesar MCA sepanjang 65 tahun sejarahnya – parti itu mengancam untuk mengumpul ribuan orang dan mengepung Parlimen bagi menentang hudud, namun gagal membuatkan walau pun hanya seorang, iaitu Presidennya MCA sendiri, untuk berkata ‘Tidak’ kepada Perdana Menteri dan Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak tentang isu itu.

Berdasarkan tafsiran salah dan menyeleweng ke atas kenyataan Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat tentang hudud pada 28 September 2011, MCA melancarkan kempen agresif namun tidak jujur di seluruh negara ke atas DAP hingga akhirnya hanya menunjukkan kepura-puraan terbesar MCA sepanjang kewujudannya.

Sangat menyedihkan untuk menyaksikan kepura-puraan itu – kerana ia hanya berjaya secara terus-menerus menelanjangkan Datuk Seri Liow Tiong Lai dan pimpinan MCA sebagai pemimpin tanpa keyakinan, prinsip, dan maruah – perkara-perkara yang menyebabkan MCA ditolak sepenuhnya oleh pengundi Malaysia pada Pilihanraya Umum ke-13 Mei lalu, dan akhirnya menjadi parti politik “7-11” di negara ini.

Liow dan pimpinan MCA kini di bawah ujian sukar – adakah mereka sanggup untuk memberitahu Najib yang parti itu tidak bersedia untuk kembali ke Kabinet Barisan Nasional sehinggalah prinsip muafakat dipulihkan dalam BN, dan Najib menarik balik pengumuman yang dibuatnya secara sembarangan dan sepihak pada Khamis lalu bahawa kerajaan persekutuan tidak pernah menolak hudud?

Atau adakah pangkat menteri dan timbalan menteri serta faedah daripada jawatan itu lebih penting kepada Liow dan pimpinan MCA berbanding prinsip dan keteguhan politik, termasuk paling penting, iaitu BN bergerak menurut muafakat semua parti komponennya, bukan sekadar di bawah telunjuk Umno?

Ketika Najib membuat pengumuman mengejutkan itu di Alor Star, Khamis lepas, bahawa kerajaan persekutuan tidak pernah menolak hudud, mengapa tiada bantahan daripada Presiden MCA?

Begitu juga, mengapa Majlis Presiden MCA yang mengadakan pertemuan semalam tidak berkata apa-apa tentang pengumuman Najib, yang jelas bertentangan dengan prinsip muafakat BN. Atau apakah Liow secara rahsia atau bersendirian telah memberikan persetujuan kepada kenyataan Najib, sebelum atau selepas kenyataan itu dikeluarkan?

Apakah mesyuarat tergempar Jawatankuasa Pusat MCA akan dipanggil untuk membantah dan menolak kenyataan Najib itu?

Atau apakah tiada keperluan untuk berbuat demikian kerana apa yang diumumkan Najib di Alor Setar telah secara automatik menjadi dasar BN, yang mana tidak akan dibantah atau dikritik secara terbuka oleh pemimpin MCA kerana itu akan mengancam peluang Liow dan pemimpin MCA lain untuk kembali ke Kabinet dan Kerajaan BN sebagai menteri dan timbalan menteri?

Tunggu sahaja Liow dan pimpinan MCA menjelaskan isu yang amat mudah ini, yang kini timbul dalam benak semua rakyat Malaysia yang berfikir.

Laporan awal tentang MH370 dikeluar esok

  • Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein
1 / 1
SEPANG - Laporan awal tentang kehilangan pesawat Malaysia Airlines MH370 akan dikeluarkan esok, kata Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Beliau berkata laporan itu adalah serupa seperti yang dikemukakan kepada Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) oleh Jabatan Penerbangan Awam (DCA).

"Saya rasa tiada apa-apa masalah untuk mengeluarkan laporan itu. Tetapi kami telah memutuskan sebagai satu pasukan, bahawa ia akan dikeluarkan esok.

"Persetujuan itu saya minta dalam perbincangan saya dengan Australia dan pihak berkepentingan lain dalam misi pencarian, saya telah membentangkan dan melaporkannya kepada Kabinet pagi ini dan saya mendapat mandat yang perlu," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Stesen Express Rail Link (ERL) di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 11 (klia2) di sini, hari ini.

Komitmen kerajaan untuk mengeluarkan laporan itu disuarakan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak minggu lepas.

Hishammuddin yang juga Menteri Pertahanan berkata beliau akan berlepas ke Australia minggu depan untuk berbincang tentang fasa baharu misi mencari MH370 yang sekarang tertumpu di kawasan laut dalam dan termasuk aspek kewangan.

Beliau berkata sebarang pengumuman berhubung kos operasi bagi fasa baharu juga akan dibuat minggu depan jika pihak-pihak berkaitan mencapai kata sepakat dan persetujuan mengenainya.

"Tetapi kami tidak tahu tentang kosnya sehingga kami memutuskan di mana hendak memulakan pencarian, apakah aset yang akan digunakan dan siapa yang akan membekalkan aset-aset itu," katanya dan menambah tiga jawatankuasa peringkat kementerian sedang meneliti perkara itu. 

Dalam sidang media di Canberra pada Isnin, Perdana Menteri Australia Tony Abbott berkata operasi mencari sekarang memasuki fasa baharu dengan tumpuan kepada pencarian di dasar laut membabitkan kawasan lebih luas. 

Beliau berkata fasa baharu membabitkan khidmat kontraktor komersial yang memiliki kepakaran tinggi dalam operasi pencarian di laut dalam dengan kosnya dianggarkan AUD60 juta (RM184 juta). 

Abbott berkata Australia akan akan memohon "sumbangan berpatutan" daripada negara-negara lain yang menyertai operasi mencari.

Penerbangan MH370 membawa 239 penumpang dan anak kapal hilang daripada imbasan radar ketika terbang di ruang udara Laut China Selatan pada 8 Mac setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL pada 12.41 tengah malam.

Gerakan mencari melibatkan pelbagai negara dilancarkan untuk mengesan pesawat itu, mula-mula di Laut China Selatan dan kemudiannya difahamkan ia telah melencong daripada laluan asalnya dan berakhir di selatan Lautan Hindi.  - Bernama



Hangat!!! Naib Presiden PKR Tian Chua "DISERGAH" KM Pulau Pinang Lim Guan Eng Isu DAP Bersetuju PAS Laksanakan Hudud.. Jom Terjah!!!

Lim Guan Eng dan para pemimpin DAP berharap Tian Chua berhenti mengulangi pembohongan berkenaan persetujuan DAP terhadap pelaksanaan hokum hudud oleh PAS. – Gambar fail The Malaysian Insider, 30 April, 2014.
Lim Guan Eng dan para pemimpin DAP berharap Tian Chua berhenti mengulangi pembohongan berkenaan persetujuan DAP terhadap pelaksanaan hukum hudud oleh PAS.  DAP membidas  Naib Presiden PKR Tian Chua kerana "berbohong" bahawa Pakatan Rakyat (PR) dan DAP bersetuju untuk PAS melaksanakan hudud hanya di Kelantan dan Terengganu.

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata parti itu berpendapat ia "tidak bertanggungjawab, salah dan tidak beretika" bagi Tian Chua mengheret DAP menerima pendiriannya menyokong PAS dalam melaksanakan undang-undang hudud di Kelantan dan Terengganu, tetapi tidak di negeri lain.

Beliau berkata, pemimpin DAP terkejut apabila Tian Chua mengisytiharkan dalam akhbar-akhbar Cina bahawa pelaksanaan undang-undang hudud di Kelantan dan Terengganu adalah dasar PR kerana ia disepakati oleh PR dan DAP.

"Pembohongan Tian Chua diberi liputan meluas dalam media arus perdana walaupun ia tidak disokong oleh fakta atau sebarang dokumentasi.

"Saya secara peribadi bercakap dengan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi menyampaikan kemarahan kepimpinan DAP di atas pembohongan yang disebarkan Tian Chua," kata beliau dalam satu kenyataan hari ini.

“Anwar mengesahkan dalam kedua-dua perbualan peribadinya dengan saya dan kenyataan awam semalam bahawa DAP secara konsisten menentang pelaksanaan undang-undang hudud ke atas orang Islam di Kelantan,” katanya.

"Para pemimpin DAP berharap Tian Chua berhenti mengulangi pembohongan tersebut memandangkan Anwar secara terbuka mengesahkan DAP tidak pernah bersetuju dengan pelaksanaan undang-undang hudud oleh PAS," katanya.

Lim berkata PR beroperasi  berdasarkan konsensus asas yang disepakati dengan ketiga-tiga parti dalam DAP, PKR dan PAS perlu bersetuju sebelum dasar menjadi dasar oleh gabungan itu.

Oleh itu, dasar PAS melaksanakan undang-undang hudud ke atas orang Islam di Kelantan bukan dasar PR kerana pendirian tegas DAP yang menentang pelaksanaan undang-undang hudud tidak pernah berubah, katanya.

"Tian Chua dan lain-lain pemimpin PKR bukan Islam ada hak untuk menyokong PAS melaksanakan undang-undang hudud ke atas orang Islam di Kelantan.

"Bagaimanapun mereka tidak perlu mengheret DAP turun ke tahap yang sama seperti mereka untuk mewajarkan sokongan mereka terhadap PAS," katanya.

Lim, yang juga ketua menteri Pulau Pinang berkata, pemimpin PAS perlu memberi fokus kepada pengurusan ekonomi dan tadbir urus yang baik, yang akan menjadi faktor penentu kalah menang pilihan raya.

PR telah mencatatkan kejayaan dalam pilihan raya umum 2008 kerana kegagalan Umno dalam pengurusan ekonomi dan tadbir urus yang baik yang membawa kepada rasuah dan penyalahgunaan kuasa , katanya.

"PAS menang dalam pilihan raya umum 2008 tanpa perlu berkempen untuk melaksanakan undang-undang hudud.

"PAS harus ingat Umno juga memenangi suara lebih Melayu semasa ia tidak menyokong pelaksanaan hudud," katanya.

Lim berkata Umno memenangi lebih banyak kerusi dan undi masyarakat Islam dalam pilihan raya umum tahun lepas, walaupun Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengisytiharkan pada 25 September tahun 2011 bahawa Putrajaya tidak akan menguatkuasakan undang-undang hudud.

"Bagaimanapun, Najib kini tidak konsisten dengan kedudukan kerajaan BN sebelum ini, daripada tidak menguatkuasakan undang-undang hudud kepada secara terbuka menyambut baik cadangan PAS untuk melaksanakan undang-undang hudud. Beliau bersedia bertemu  para pemimpin PAS untuk berbincang .

"Jelas sekali, Umno tidak mempunyai prinsip dan kini menyokong pelaksanaan hudud untuk mewujudkan perangkap politik licik terhadap PAS, yang  memberi kesan terhadap hubungan PAS  dengan DAP dengan niat untuk memecahbelahkan PR.

"Jika Umno boleh menang pilihan raya dan undi Melayu tanpa berkempen melaksanakan undang-undang hudud, PAS boleh melakukan perkara yang sama.

"Fokus kepada isu kehidupan, peluang ekonomi, pekerjaan dan pendidikan akan menentukan siapa yang menang dalam pilihan raya akan datang," katanya.

MEREKA FAHAM, TAPI .... YANG TAPI TU YANG PROBLEM !

Pas, Kelantan puas hati penjelasan hudud

  • Hudud
1 / 1
KUALA LUMPUR - Kerajaan Negeri Kelantan berpuas hati dengan kerjasama yang diberikan rakan sekutunya, DAP dan PKR dalam memberi penjelasan tentang hasratnya melaksanakan hukum hudud di negeri itu.

Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata walaupun secara dasarnya DAP dan PKR tidak bersetuju tentang hasrat mereka, namun reaksi yang ditunjukkan oleh wakil parti masing-masing positif.

"Daripada apa yang kita jelaskan, pada pandangan saya, dalam hati kita tidak tahu, respon mereka positif dan faham apa yang kita hendak buat walaupun secara dasarnya mereka tidak bersetuju, kita hormati tapi mereka memahami pendirian dan keputusan kita (Pas-Kelantan).

"Hudud adalah antara agenda di Kelantan dan telah diluluskan pada 1993, lebih awal dari pembentukan PR, jadi kita hanya meneruskan apa yang ada saja," katanya kepada pemberita di pekarangan Pejabat Agung Pas, di sini hari ini.

Beliau berkata demikian mengulas lanjut mesyuarat khas majlis setiausaha agung PR hari ini mengenai penjelasan Pas Pusat dan Kerajaan Negeri Kelantan mengenai hasrat mereka untuk melaksanakan hukum hudud di Kelantan.

Pertemuan tertutup hampir tiga jam itu adalah inisiatif Pas untuk menjelaskan dan memberi kefahaman tentang hasratnya kepada semua pihak termasuk rakan sekutunya, DAP dan PKR.

DAP diwakili Pengarah Pendidikan Politiknya, Liew Chin Tong; Timbalan Setiausaha Agung, Ngeh Khoo Ham; Naib Pengerusi, Teresa Kok Suh Sim dan Pengarah Strategi, Ong Kian Ming.

PKR pula diwakili oleh Naib Presidennya, Tian Chua dan Ahli Parlimen Subang, Sivarasa Rasiah manakala Kerajaan Negeri Kelantan pula dihadiri oleh Menteri Besarnya, Datuk Ahmad Yakob; timbalannya, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah dan Exco Datuk Dr Mohamed Fadzli Hassan.

Dalam pada itu, Mohd Amar menyambut baik cadangan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yaasin semalam untuk menubuhkan jawatankuasa teknikal mengenai hukum hudud.

"Kita menyambut baik cadangan Umno untuk mewujudkan jawatankuasa teknikal itu dan saya mencadangkan kalau boleh biar ada wakil kerajaan negeri kelantan bersama jawtankuasa itu," katanya.

Mengulas lanjut, Mohd Amar menambah pihak sedia memberikan penjelasan lanjut mengenai hukum hudud jika diperlukan oleh mana-mana pihak.

"Jika ada pihak yang masih lagi memerlukan penjelasan lanjut, kita bersedia bukan hanya untuk PR tetapi untuk wakil rakyat BN, siapa saja termasuk MCA di mana saja kita akan jelaskan supaya mereka boleh memahami.

"Soal dia setuju atau tidak, itu hak masing-masing, kita pun tidak boleh paksa kepada orang lain," katanya lagi.

Sementara itu, Naib Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man yang ditemui turut menyatakan kepuasan hatinya pada sesi penjelasan itu sambil mengakui masih banyak penerangan perlu dibuat.

"Hak masing-masing untuk menerima (hudud) bagi kita buat penjelasan dan pertemuan sangat baik ia perlu dibuat secara meluas ke semua peringkat termasuk rakyat," katanya.

"Saya juga tengok MCA keluar BN laa pula, kalau MCA tidak bersetuju dengan Umno, MCA boleh keluar dari BN, sekarang kita tengok respon mereka dulu," katanya.

Ketika ditanya tentang kekurangan undi Ahli Parlimen BN beragama Islam dan Pas untuk menyokong rang undang-undang persendirian Kelantan mengenai hudud, beliau berkata pihaknya hanya mengikut proses demokrasi dan ia tidak menyalahi Perlembagaan.

"Dalam sistem demokrasi, kita harus menghormati sistem yang ada, bukan kita langgar peraturan.

"Terpulanglah ada ahli Parlimen yang menyokong, ada yang tidak menyokong, itu hak peribadi, bagi kita usul itu akan kita bawa," katanya lagi.
Artikel Berkaitan

APABILA ORANG FASIK BERSUARA

Tidak Tahukah Nur Jazlan Hudud Sudah Diterima Pakai Oleh Nenek Moyang UMNO?




Minta Umno sokong laksana hudud kerja sia-sia - Nur Jazlan

KUALA LUMPUR: Usaha PAS mendekati Umno untuk menyokong pelaksanaan hudud adalah sia-sia kerana parti itu pasti telah melaksanakan hukum jenayah Islam itu jika ia menjadi satu keutamaan.

Walaupun terdapat sokongan jelas di kalangan beberapa pemimpin Umno untuk menyokong dua rang undang-undang persendirian yang bakal dibawa wakil PAS di Dewan Rakyat bagi mengetepikan halangan pelaksanaan hudud di Kelantan, Ahli Parlimen Pulai, Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata, ia tidak termasuk dalam perancangan Umno bagi masyarakat berbilang kaum di negara ini.

“Jika tidak, datuk nenek kita telah melaksanakannya (hudud) sejak lama dulu. Secara peribadi saya tidak menyokong ini (pelaksanaan hudud)," kata Nur Jazlan kepada The Malay Mail Online ketika dihubungi.

Walaupun menentang, Nur Jazlan berkata adalah hak Kerajaan Kelantan untuk melaksanakan undang-undang Islam di negeri itu, namun beliau mencadangkan PAS untuk mendapatkan pandangan daripada negeri-negeri lain bagi memastikan konsistensi dalam sistem perundangan negara.

"Kita tidak boleh mempunyai dua sistem undang-undang yang berbeza di negara ini. Adalah bagus jika (PAS) mendapatkan referendum daripada negeri-negeri lain juga," ujarnya.

Beberapa Ahli Parlimen BN daripada Umno telah menyatakan sokongan terhadap cadangan Kerajaan Negeri Kelantan untuk melaksanakan hukum jenayah syariah termasuk hudud antaranya Ahli Parlimen Peringat, Tan Sri Annuar Musa, Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah dan Ahli Parlimen Tanjung Karang, Datuk Seri Noh Omar.

Malah Annuar berjanji untuk melobi sokongan anggota Parlimen BN daripada Umno bagi menyokong rang undang-undang persendirian yang bakal dibawa wakil Kelantan ke Dewan Rakyat bagi membolehkan Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 Kelantan dilaksanakan.

ULASAN GB

Ketara sangat Ahli Parlimen Pulai, Nur Jazlan Mohamed Rahmat tidak tahu bahawa sejarah telah membuktikan kesultanan Islam awal seperti Kesultanan Kedah telah bermula 531H/ 1136M dan Kesultanan Kelantan yang bertapak pada tahun 577H/ 1181M membuktikan bahawa bermulanya era pentadbiran dan undang-undang Islam (hudud) di Rantau Melayu ini.

Menurut kajian para sejarahwan teks pada batu bersurat yang merupakan penanda kedatangan Islam di nusantara ini ada menyatakan mengenai tarikh ia ditulis, iaitu "Jumaat di bulan Rejab di tahun saratan di sasanakala Baginda Rasulullah telah lalu tujuh ratus dua".

Menurut kajian yang dilakukan oleh Prof. Dr. Syed Muhammad Naquib Al-Attas, tarikh bagi batu bersurat ini ialah Jumaat, 4 Rejab 702 H, bersamaan dengan 22 Februari 1303M. Ia juga secara jelas mewartakan undang-undang jenayah Islam (hudud)yang diterima-pakai oleh pemerintah Terengganu ketika itu.

Ia juga bermakna Negeri Terengganu telah terbukti menegakkan hukum syariah sejak 7 abad yang lalu dan antara yang terawal di Malaysia. Seterusnya Di Terengganu, Undang-undang Jenayah Islam telah dilaksanakan khususnya semasa Sultan Zainal Abidin III (1881-1918). Pada masa itu terdapat beberapa mahkamah yang membolehkan menjatuhkan hukuman mengikut Undang-undang Islam.

Selain peraturan Islam yang tercatat di batu Bersurat Terengganu pada 702H/1303M, Kerajaan Melaka telah menggubal undang-undangnya sendiri yang berasaskan undang-undang Islam yang dikenali sebagai Risalah Hukum Qanun. Ia dikuat-kuasakan di Melaka. Qanun ini ditulis pada zaman pemerintahan Sultan MUzaffar Syah (1446-1456) dan ianya dilengkapkan oleh Hang Sidi Ahmad dizaman pemerintahan Sultan Melaka terakhir (1488-1511). Dalam masa yang sama Undang-undang Laut juga digubal yang menyentuh tentang peraturan pelabuhan, pelayaran di laut dan percukaian.

Menurut Ustadz Saiful Bahri, Hukum kanun Melaka meliputi bidang yang luas termasuklah jenayah, mu’amalah, keluarga, acara, keterangan, adab alqadi dan undang-undang pentadbiran dan pemerintahan. Hukuman keseksaan pula berdasarkan kepada bentuk hudud, qisas, diat dan ta’zir. Menurut beberapa orang pengkaji barat, seperti William R. Roff dan Alfred R. Rubin bahawa Undang-undang Melaka itu pada dasarnya berasaskan Undang-undang Islam di samping Hukum Akal dan Hukum Adat. Pendapat mereka ini adalah menepati kenyataan yang terdapat di dalam qanun tersebut; “Mengikut hukum Allah, pada hukum Allah, menurut dalil AlQuran dan menurut amar bil ma’ruf wa nahi munkar”.

Berdasarkan kepada teks Hukum Qanun Melaka yang diselenggarakan oleh Dr Ph. S. Rankel mengandungi 27 fasal , Kitab Undang-undang Melaka dari Muzium British mengandungi 44 fasal dan setelah diteliti dan dikaji Undang-undang Melaka, dapatlah disimpulkan bahawa , Undang-undang Qanun Melaka ini adalah pada keseluruhannya berdasarkan Undang-undang Islam menurut Mazhab Syafie.

Apabila kejatuhan Melaka ke tangan Portugis pada 1511M, undang-undang dan peraturan Islam ini masih diteruskan pemakaiannya oleh Kesultanan Melayu di negeri-negeri lain. Ia digubal di negeri masing-masing seperti Qanun Pahang (1596M), di Kedah dengan Tembera Dato Seri Paduka Tuan (1078H/ 1667M), Undang-undang 99 dan 12 di Perak. Hukum Qanun Dato Setar (1099H/ 1784M), Qanun Johor (1789M), Qanun Kelantan 1168H. Di Terengganu ia diguna pakai semenjak kesultanan pertama Terengganu yang mencatatkan nama Sultan Zainal Abidin 1 (1708-1733) pada tahun 1120 hijrah (bersamaan tahun 1708) sehinggalah undang-undang Islam itu diperkukuhkan pada tahun 1911M iaitu dengan penggubalan Undang-undang diri Terengganu.

Sistem pentadbiran undang-undang Islam di Tanah Melayu sudah sofistikated dan tersusun kemas mengikut institusi pemerintahan di Timur Tengah. Ia telah matang sebelum kedatangan British lagi dan Britishlah yang telah merombak segala-galanya, menukar semua kanun dan undang-undang yang ada kepada undang-undang sekular yang memisahkan negara dan agama, dengan slogan sekularismanya -"give to Caesar what belongs to Caesar, and give to God what belongs to God" dimana kemudiannya UMNO yang menjadi kerajaan telah meneruskan pemakaian undang-undang tersebut sehingga kini.

Bukankah fakta di atas menjelaskan tentang kejahilan pemimpin UMNO sendiri terutama Nur Jazlan terhadap sejarah?



IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI


Wednesday, April 30, 2014

Himpunan 1 Mei diteruskan depan Dataran Merdeka..


Himpunan 1 Mei yang diadakan untuk membantah pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) akan diteruskan di Jalan Raja berhadapan Dataran Merdeka.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata, hasil perbincangan dengan pihak polis, persetujuan dicapai supaya himpunan tersebut diadakan di lokasi berkenaan dan tiada perarakan dibuat. 

"Hasil pertemuan dengan OCPD Dang Wangi semalam, keputusan telah dicapai bahawa Himpunan 1 Mei akan dibuat di Jalan Raja, tempat sambutan hari kemerdekaan selalu dibuat.

"Tiada perarakan menuju ke Jalan Raja dibenarkan, jadi orang ramai akan berada di lokasi-lokasi yang telah dimaklumkan dan berjalan menuju ke tempat himpunan," katanya pada sidang media di bangunan Himpunan Cina Selangor dan Kuala Lumpur (KLSCAH), di sini, hari ini.

Katanya, perkara tersebut dipersetujui dalam perbincangan jawatankuasa himpunan itu dengan Ketua Polis Daerah (OCPD) Dang Wangi, Zainuddin Ahmad semalam.

Mereka juga bersetuju supaya kawasan padang di Dataran Merdeka itu tidak dimasuki oleh peserta himpunan kerana ia sedang dibaik pulih.

Selain itu, peserta akan berkumpul di empat lokasi yang telah ditetapkan, iaitu Masjid Negara, Sogo, Dataran Maybank dan KLCC. Peserta himpunan akan berjalan secara aman berjalan secara aman menuju ke Jalan Raja, lokasi himpunan membantah GST diadakan.

Mohamad memberitahu, jalan berhadapan Bangunan Sultan Abdul Samad itu akan ditutup bagi tujuan perhimpunan tersebut yang dijadual berlangsung jam 2 petang esok.

Himpunan membantah GST itu kata MOhamad akan menggunakan warna merah sebagai warna tema sebagai simbolik perjuangan buruh.

Sementara itu di sidang media yang sama, Naib Presiden PKR, Tian Chua memberi jaminan perhimpunan membantah cukai yang akan diperkenal April 2015 itu akan berlangsung mengikut lunas undang-undang.

"Kita harap seramai mungkin akan keluar dan menyatakan pendirian tentang GST dan dasar ekonomi yang membebankan rakyat.

"Kita juga ingin menyampaikan penghargaan kepada polis yang mengikut arus, sedar tugas utama polis ialah menyediakan kemudahan dan sentiasa bersedia membantu orang awam melaksanakan aktiviti mengikut undang-undang dan hak perlembagaan," katanya.

Manakala, Setiausaha Agung Parti Sosialis Malaysia (PSM), S Arutchelvan, berkata perjalanan perhimpunan itu esok akan dipantau wakil Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam).

Beliau juga memaklumkan, satu himpunan anjuran 95 Badan Bukan Kerajaan (NGO) sempena Hari Pekerja akan diadakan di KLCC dan satu deklarasi akan dibacakan mendesak agar GST dibatalkan.

"Ini mesej kepada kerajaan rakyat sudah muak dengan janji menangani isu kos sara hidup tetapi setelah genap setahun kerajaan cuma melaksanakan dasar yang menindas rakyat," katanya lapor AstroAwani
Menunggu saat masuk ke bilik harta
  • Menunggu saat masuk ke bilik harta Sebahagian lubang yang berjaya ditebuk sedalam sehingga tujuh meter.
1 / 1
USAHA pencarian harta karun yang dilakukan di Pulau Nangka bermula dengan projek kajian  sejarah dan eksplorasi pada 1995 yang dilaksanakan Perbadanan Muzium Melaka (Perzim).

Ia dilakukan dengan penuh kesabaran dan ketekunan sehingga berterusan sehingga kini.

Peringkat awal ia dijalankan secara senyap tanpa diketahui oleh masyarakat luar meskipun umumnya  mengetahui berkemungkinan wujudnya harta karun bernilai berbilion ringgit di pulau berkenaan.

Sebelum itu, beberapa usaha dijalankan baik individu atau berkumpulan untuk mengesan apa yang dikatakan sebagai harta karun itu.

Sehinggalah usaha itu dijalankan sebuah syarikat, Smart Partnership International (M) Sdn Bhd yang bermula pada Julai 2012.

Ketika itu, syarikat terbabit dengan kakitangan seramai 25 orang menjalankan penyelidikan dan kajian kesan sejarah secara formal di pulau berkenaan dengan kerjasama Perbadanan Muzium Melaka (Perzim).

Kajian dijalankan selama tiga bulan itu berjaya menemui beberapa kesan dan tanda mengenai wujudnya penempatan serta bukti Pulau Nangka sebagai pusat penyebaran Islam serta himpunan para wali Nusantara.

Antara buktinya adalah penemuan, batu berukir bulan sabit dengan tertera kalimah ‘ALLAH' peta Pulau Nangka dan kalimah Muhammad bin Abdullah.

Tambah menarik apabila, beberapa batu berbentuk orang sedang bersolat, duduk antara dua sujud, batu berbentuk jari yang sedang melakukan gerak kalimah syahadah serta beberapa penemuan lain termasuk objek yang didakwa sebagai kubur lama.

Setelah itu, syarikat sama juga menjalankan kajian geoteknikal yang membabitkan beberapa fasa ke atas pulau itu.

Selama enam bulan, dengan melakukan teknik imbasan bumi mereka berjaya mengetengahkan beberapa bukti termasuk wujudnya bilik seperti gua serta mengesan sembilan pintu masuk.

Namun, semua bilik itu sukar ditembusi atas beberapa faktor termasuk runtuhan tanah serta hakisan semulajadi selepas mengalami proses selama lebih 500 tahun.

Pada Mei 2013, Smart Partnership yang diketua, Mohammad Foad Khushairy Mohd Said selaku pengarah urusan mula menjalankan kerja penggalian serta penebukan.

Namun, selama sebulan setengah pihak terbabit berdepan kesukaran dengan keadaan batuan yang begitu keras biarpun pada permulaannya mengali struktur tanah lembut.

Selepas itu, mereka beberapa kali melakukan ulangan teknik imbasan bumi bagi mendapatkan pengesahan akan kewujudan bilik-bilik serta artifak di kawasan berkenaan.

Pada Februari 2014, bermulalah kerja-kerja mencari dengan secara lebih agresif apabila syarikat terbabit mula menempatkan sekumpulan kakitangan untuk melakukan beberapa teknik serta kaedah termasuk teknologi moden dan spiritual.

Selain itu, kerja-kerja pemecahan batu dijalankan dengan melakukan ujian kedalaman bagi mendapatkan kepastian sama ada ia bertepatan dengan hasil ujian imbasan.

Ternyata, keputusan positif sekali gus menambahkan lagi keyakinan pasukan mencari serta kerajaan negeri yang kemudiannya memutuskan ia dihebahkan kepada umum.

Sebelum tarikh penamat iaitu 30 April (hari ini) syarikat itu berjaya mengenal pasti apa yang didakwa sebagai pintu masuk.

Ia termasuk satu pintu yang dikatakan menerusi jalan air namun mereka berdepan kesukaran apabila kesemua pintu dipenuhi lumpur serta pasir-pasir yang berketebalan sehingga lima meter.

Kerja-kerja terpaksa dijalankan secara berhati-hati bagi mengelak sebarang kejadian yang tidak diingini termasuk mengorbankan nyawa.

Akhirnya kaedah menebuk batuan dilihat sebagai langkah terbaik dan paling selamat dan usaha itu  hampir berjaya.

Menjelang hari terakhir, hari ini, syarikat terbabit yakin dapat menghasilkan hasil serta laporan  yang positif sekali gus membawa kepada penemuan harta karun berkenaan.

Namun, benarkah pencarian itu berhasil? Dapatkah mereka tembus ke kawasan tersimpannya harta karun tersebut menerusi jalan air Segalanya terjawab hari ini...

Tiada 'harta karun' ditemui di Pulau Nangka

  • Harta karun milik Kesultanan Islam
1 / 2
MELAKA - Smart Partnership International (M) Sdn Bhd syarikat, yang menjalankan kerja mencari harta peninggalan zaman Kesultanan Melayu Melaka dianggarkan bernilai berbilion ringgit di Pulau Nangka, gagal menemui harta itu setakat ini. 
  
Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Idris Haron berkata, kontrak pencarian selama empat bulan bermula Januari lepas yang diperoleh syarikat itu, akan tamat pada 12 tengah malam ini.
  
Mulai esok, katanya kerja pencarian itu akan dilaksanakan oleh sebuah syarikat lain, yang akan menumpukan pencarian di kawasan lain di pulau itu.
  
"Sebenarnya kerja pencarian harta karun di pulau itu telah dilakukan sejak lebih 25 tahun lepas oleh pelbagai pihak tetapi sehingga kini ia tidak ditemui," katanya dalam sidang akhbar selepas mempengerusikan Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri Melaka di sini, hari ini.
  
Isnin lepas, Exco Kerja Raya, Kemudahan Awam, Pengangkutan dan Pemulihan Projek Melaka Datuk Abdul Ghafaar Atan berkata kerja-kerja mengorek dinding batu di kawasan yang dipercayai pintu tempat simpanan harta itu, sudah siap 90 peratus dan dijangka siap sepenuhnya hari ini.

Idris berkata kerajaan negeri bercadang menjadikan Pulau Nangka sebagai pusat tarikan pelancong jika harta itu ditemui tetapi tidak dapat dikeluarkan dari pulau itu atas sebab tertentu.
  
Sementara itu, beliau berkata kerajaan negeri sentiasa bersedia menyiasat dakwaan salah laku yang melibatkan pegawai kanan pentadbirannya jika dakwaan yang dikemukakan itu berasas dan mempunyai bukti kukuh.
  
"Setakat ini, aduan yang dikemukakan itu sekadar aduan emosi sahaja... aduan apabila saya meletakkan orang baharu yang tegas dalam organisasi itu.
  
"Kita sentiasa bersikap terbuka, tetapi janganlah buat aduan sesuka hati tanpa kemuka bukti yang kukuh," katanya.
  
Baru-baru ini, seorang pegawai kanan sebuah akhbar harian milik Kerajaan Negeri Melaka dikaitkan dengan penyelewengan melibatkan wang kerajaan negeri. Sebelum itu, seorang pegawai kanan Jabatan Ketua Menteri Melaka dikaitkan dengan kegiatan judi haram di negeri ini.
  
Dalam sidang akhbar itu juga, Idris turut mengumumkan Melaka bakal menjadi tuan rumah bagi sambutan Hari Pekerja Peringkat Kebangsaan di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka pada 21 Jun ini.
  
"Kita jangka antara 15,000 dan 20,000 orang bakal menghadiri sambutan itu. Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) dijadual merasmikan sambutan itu," katanya. - Bernama

Wednesday, April 30, 2014

Rupanya Dalang Sebenar Catuan Air Di Selangor Terbongkar

 
 
Catuan air di Selangor akan ditarik balik mulai esok, kata Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN), Datuk Ismail Kassim dan juga Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dalam satu kenyataan berasingan hari ini.

Kira-kira tujuh juta pengguna air sekitar Lembah Klang bakal menarik nafas lega dengan pengumuman itu apabila bekalan air dijangka pulih seperti biasa esok dikebanyakan kawasan atau selewat-lewatnya Jumaat bagi kawasan yang bertekanan rendah.

Keputusan itu dibuat kerajaan negeri dalam satu mesyuarat pada Isnin lalu dengan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN), Lembaga Urus Air Selangor (LUAS), Kumpulan Semesta Berhad serta syarikat konsesi lain.

"Kerajaan negeri telah memaklumkan kepada Syabas untuk dipatuhi dan memastikan pengguna mendapat bekalan air seperti sedia kala," kata Khalid dalam sidang media di SUK di Shah Alam, hari ini.

Semalam, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendesak agar catuan air di Selangor dihentikan berikutan hujan yang berterusan.

Katanya, walaupun jumlah ini belum mencecah paras 42% takungan seperti yang diumumkan sebelum ini, ia wajar dihentikan.

Menurutnya, dalam tempoh seminggu dari 23 April 2014 hingga hari ini 29 April 2014, jumlah takungan air di Empangan Sungai Selangor telah meningkat dari 38.97% (89.63 juta meter padu air) kepada 40.23% (92.53 juta meter padu air).

“Pada masa yang sama, saya menyeru penduduk di Lembah Klang supaya menggunakan air secara berhemah dan mengurangkan penggunaan seperti membasuh kereta yang terlalu kerap, melaporkan paip pecah secepat mungkin dan lain-lain agar penggunaan air dapat dikawal,” katanya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata ini memberi ruang kepada Kerajaan Selangor dan pihak yang bertanggungjawab membuat unjuran semula menggunakan kadar penggunaan air yang lebih rendah bagi mengelakkan catuan yang berpanjangan di masa hadapan.

Pelan catuan yang bermula sejak 2 Mac lalu melibatkan enam daerah iaitu Gombak, Kuala Lumpur, Petaling, Klang/Shah Alam, Kuala Selangor dan Hulu Selangor.

Sebelum ini, Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim dijangka akan mengumumkan keputusan untuk menarik balik catuan ini.

Menurutnya, keputusan bakal diambil secepat mungkin ekoran kenaikan paras air di empangan.

“Kenaikan air di empangan mula meningkat. Saya akan mengadakan perjumpaan sama ada Jumaat ini atau Isnin depan untuk menetapkan tarikh pemberhentian catuan air. Lagi cepat lagi baik,” katanya ketika ditemui pemberita.

Abdul Khalid berkata laporan peningkatan air itu diterima daripada Lembaga Urus Air Selangor (Luas) dan akan dipantau dari semasa ke semasa.

“Laporan itu dari Luas. Saya akan memantau dari sehari ke sehari,” katanya. ~tmi

ERTINYA YANG MENGARAHKAN CATUAN DIBUAT IALAH SURUHANJAYA PERKHIDMATAN AIR NEGARA (SPAN) YANG DI PENGERUSIKAN OLEH ADUN UMNO TAMBUN TULANG, PERLIS MERANGKAP ADIK KEPADA SHAHIDAN KASSIM, DATO' ISMAIL KASSIM.
BILA RAKYAT MERUNGUT DIA BUAT MATI KUTU .. BILA NAK BATALKAN CATUAN DIA MELOMPAT DULU NAK DAPAT BATUAN POLITIK (POLITICAL MILAGE).

KINI ITU PEMIMPIN UMNO MAU DILIHAT DIALAH YANG JUARA DALAM ISU CATUAN AIR DITAMATKAN SEDANGKAN HAKIKATNYA OMAK KAU SUDAH PUN BUAT ARTIKEL PEMBATALAN ITU SEMALAM BETAPA YAB TAN SRI DATO' MENTERI BESAR SELANGOR BERKERAS CATUAN AIR DI HENTIKAN SEGERA WALAUPUN MENDAPAT TENTANGAN HEBAT DARI PIHAK YANG BERKEPENTINGAN.

KINI RAKYAT SUDAH TAHU SIAPA PUNYA KERJA MENYEBABKAN AIR DI SELANGOR DI CATU BEGITU LAMA!!!!!!. ~omakkau

  Malaysian Must Know The Truth.
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.