•  Bapa trauma lihat pesawat jatuh atas rumah anakKeadaan sebuah rumah yang musnah akibat terkena pesawat KT-1B Jupiter Aerobatik Team Indonesia yang terhempas di Kampung Gelam Mukim Kedawang, ketika latihan sempena Pameran Antarabangsa Aero Angkasa dan Maritim Langkawi (LIMA) 2015, hari ini. - Foto Bernama
 1 / 1 
LANGKAWI - Seorang warga emas dikatakan secara tiba-tiba meracau atau bercakap tidak karuan akibat trauma apabila melihat sebuah pesawat Angkatan Udara Tentera Nasional Indonesia (AU-TNI) terhempas ke atas rumah anaknya di Kampung Gelam, Mukim Kedawang, di sini.
  
Kejadian dikatakan berlaku hanya 10 meter di depannya. Akibat itu Abu Mutalib Said, 70, terpaksa dimasukkan ke Hospital Langkawi kerana mengalami trauma psikologi.
  
"Mangsa melihat sebahagian pesawat jatuh ke atas rumah dua anaknya dan meletup sebelum terbakar di depan matanya, mengakibatkannya mengalami trauma yang serius," kata Pakar Perunding dan Penasihat Perubatan Kecemasan Lima'15, Prof Datuk Seri Dr Abu Hassan Asaari Abdullah.
  
Beliau berkata susulan itu mangsa dikejarkan ke hospital dan diberikan rawatan 'critical insiden stress management' (CISM).


"Kami melakukan rawatan CISM termasuk terapi pernafasan bagi mengurangkan tekanan dan mangsa kini sedang tidur dengan tenang tanpa tiada kecederaan fizikal padanya," katanya.


Dua pesawat aerobatik pasukan Jupiter milik AU-TNI terhempas dalam kejadian kira-kira 2.04 petang selepas dipercayai bergesel di udara ketika melalukan latihan sebelum menyertai Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa Langkawi (Lima) 2015 di sini.


Sebuah daripadanya dipercayai terhempas ke atas rumah anak mangsa.


Dr Abu Hassan berkata anggota keluarga mangsa yang lain turut ditenangkan serta diberi kaunseling.


"Kita akan tahan mangsa buat sementara di wad untuk mengadakan rawatan lanjut. Apa-apa pun kita bersyukur kerana tiada orang di dalam rumah-rumah tersebut ketika kejadian," katanya. - Bernama