• Mahkamah
1 / 1
PUTRAJAYA - Mahkamah Rayuan di sini hari ini mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi mengarahkan setiausaha agung Pas, Datuk Mustafa Ali dan empat yang lain untuk membayar ganti rugi RM100,000 kepada Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) kerana memfitnah Felda menerusi dua artikel kononnya agensi itu menjual minyak sawit mentah ke Israel.
 
Panel tiga hakim diketuai Hakim Datuk Abdul Aziz Abdul Rahim sebulat suara menolak rayuan Mustafa, dan empat defendan lain iaitu ketua pengarang Harakah Ahmad Lutfi Othman, editor Taufek Yahya, penulis artikel Mohd Arif Atan dan pencetak Harakah Angkatan Edaran Ent Sdn Bhd terhadap keputusan Mahkamah Tinggi.
 
Panel itu yang turut dianggotai Hakim Datuk Rohana Yusof dan Hakim Dr Prasad Sandosham Abraham juga menolak rayuan Felda terhadap presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) Mazlan Aliman.
 
Pada 30 April tahun lepas, Mahkamah Tinggi mengarahkan Felda membayar kos guaman RM30,000 kepada Mazlan selepas Hakim Lee Heng Cheong mendapati Mazlan telah berjaya membuktikan pembelaan berdasarkan perlindungan bersyarat dan komen yang adil.
 
"Kami bersetuju dengan dapatan fakta oleh Mahkamah Tinggi yang tidak memerlukan kami mengganggu/campur tangan). Tiada perintah mengenai kos dikeluarkan (untuk kedua-dua rayuan)," kata Hakim Abdul Aziz.
 
Peguam, Datuk Mohd Hafarizam Harun mewakili Felda manakala peguam Azhana Mohd Khairuddin mewakili keenam-enam defendan.
 
Pada 7 Januari 2013, Felda memfailkan saman terhadap keenam-enam mereka dan  bekas setiausaha agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail berhubung artikel bertajuk "2,000 Himpun Bantah Felda Jual Minyak ke Israel" dan "BN Jangan Tipu Rakyat" bertarikh 27 November, 2012, yang disiarkan dalam Suara Keadilan.
 
Dalam kenyataan tuntutan, Felda menyatakan bahawa Mazlan telah muat naik dalam laman Facebook beliau pada 19 November 2012 gambar invois dan kapsyen yang berbaur fitnah kepada Felda dan juga membuat kenyataan yang sama semasa perhimpunan di hadapan pejabat Felda empat hari kemudian (23 November, 2012).
 
Felda mendakwa kenyataan itu diterbitkan semula oleh defendan kedua hingga keenam dalam beberapa artikel akhbar Harakah antara 26 November dan 29 November 2012.
 
Ia mendakwa bahawa kenyataan itu telah menjejaskan reputasi Felda dan bahawa defendan berbuat demikian dengan niat untuk memenuhi agenda peribadi mereka untuk menghakis kepercayaan rakyat kepada Felda.
 
Bagaimanapun, Saifuddin pada 21 April 2013 mencapai penghakiman persetujuan ke atas saman fitnah dan bersetuju untuk menarik balik mana-mana tuduhan dalam artikel itu yang diterbitkan dalam akhbar parti Suara Keadilan.
 
Beliau juga bersetuju untuk menerima dan mengakui bahawa Felda IFFCO Oil Products Sdn Bhd melakukan penghantaran minyak sawit ke Palestin dan bukan Israel pada Mac 2010; Felda tidak pernah menjual minyak sawit mentah kepada Israel atau mana-mana syarikat milik Israel dan bahawa Felda dan Felda IFFCO Oil Products Sdn Bhd adalah dua entiti sah yang berasingan. - Bernama