Presiden PAS bentang Hudud di Universiti Nanyang Singapura
- Butiran
- Diterbitkan: 14 Mei 2015
- Ditulis oleh IZWAN ABDUL HALIM
Dalam
dunia serba pantas dan langit terbuka untuk menyebar serta mendapatkan
maklumat, institusi pendidikan tinggi (IPT) di Malaysia masih pasif dan
terperuk untuk berwacana menyatakan realiti yang membelit kehidupan
warganya. Ketika penerimaan hudud khususnya menerusi Enakmen Kanun
Jenayah Syariah II Kelantan berjaya diluluskan di Dewan Undangan Negeri
Kelantan dan PAS berjaya mengemukakan usul pindaan Akta 355 Mahkamah
Syariah ke Parlimen Malaysia, perdebatan mengenainya kekal sepi di infra
akademik.
Sedangkan, IPT terkemuka
negara jiran di selatan tanah air, Singapura iaitu Universiti Nanyang
secara terbuka menjemput Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi
Awang untuk berbicara mengenai hudud di sana. Malah, pihak penganjur
sendiri mengemukakan tajuk yang positif untuk menjentik minda meneroka
hudud secara ilmiah iaitu “Hudud Untuk Semua: Implemen Undang-Undang
Jenayah Islam Di Malaysia”.
Pada pembentangannya, Tuan
Guru mengungkap nostalgia usahanya selaku Menteri Besar Terengganu (1999
– 2004) menulis surat kepada Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir
Mohamad sebanyak dua kali untuk bertemu dan berbincang mengenai perkara
tersebut, namun tidak pernah berjawab. Sebaliknya, Kerajaan Singapura
pimpinan Lee Kuan Yew pula berminat dan telah mengadakan dua kali
pertemuan dengan beliau membicarakan soal hudud.
Hudud Keperluan Fitrah
Menurut beliau, hudud adalah
sebahagian dari Islam yang sesuai dengan naluri atau fitrah semulajadi
manusia di mana terhimpun kepada roh, jasad, akal, individu, keluarga
dan masyarakat. Segalanya membentuk hubungan nyata antara sesama
manusia, Tuhan, masyarakat dan alam. Semua urusan ini terkandung dalam
ajaran Islam termasuk aspek politik kenegaraan iaitulah disamping soal
pentadbiran, ekonomi dan sosial masyarakat, perkara penting juga adalah
berkait perundangan.
“Maka dalam bidang
undang-undang, hukum-hukum Islam mengikut al-Quran merangkumi di
dalamnya undang-undang dasar negara (perlembagaan) undang-undang
keluarga, undang-undang perdagangan, undang-undang tanah, undang-undang
dalam negeri, undang-undang luar Negara, antarabangsa termasuk
undang-undang peperangan dan perdamaian, juga undang-undang jenayah
iaitu jenayah dalam negeri dan jenayah antarabangsa.
“Pada aspek undang-undang
dalam negeri, undang-undang jenayah secara khusus. Islam membahagikan
kepada tiga jenis undang-undang iaitu Qisas, Hudud dan Ta’zir. Qisas dan
Hudud khusus untuk memelihara perkara-perkara yang menjadi rukun dalam
kehidupan manusia iaitulah memelihara agama, nyawa, akal, keturunan dan
harta. Dalam perkara Qisas dan Hudud ia diselesaikan mengikut syariat
Islam, tidak diselesaikan oleh akal manusia.
“Maka al-Quran meletakkan
hukum-hukum Qisas ialah berkait dengan kecederaan dan hak manusia. Hudud
berkait dengan moral disebut hak Tuhan untuk menjaga kepentingan
manusia. Hukum Ta’zir ialah hukum yang tidak disebut hukumannya di dalam
al-Quran dan Hadis Nabi Muhammad SAW,” terang beliau.
Hukum Qisas
Dalam hukuman Qisas disebut
‘Membunuh Dengan Sengaja’ atau ‘Membunuh Tanpa Sengaja’ atau ‘Mencedera
Tanpa Sengaja’ atau ‘Mencedera Dengan Sengaja’.
Jelas Tuan Guru, membunuh
dengan sengaja akan menerima hukuman dibunuh balas yang berbeza dengan
membunuh tanpa sengaja di mana dihukum membayar ganti rugi disebut
‘diyat’. Bagi kesalahan mencedera dengan sengaja, sekiranya anggota yang
dapat seimbang seperti mata, telinga, tangan dan kaki, maka dihukum
balas mencedera anggota sama. Sekiranya tidak sengaja maka ditukar
dengan ganti rugi.
Tetapi katanya, Qisas
mengizinkan pengampunan iaitulah dari pihak mangsa dan bukannya Lembaga
Pengampun yang dilantik oleh kerajaan. Misalnya jenayah kematian, yang
berhak mengampun pesalah adalah keluarga si mati. Bagi kes kecederaan,
pemberi ampun adalah mangsa yang dicedera itu. Jika dikehendaki membayar
ganti rugi, maka diberi kepada mangsa, bukan kepada kerajaan.
Ruang Lingkup Hudud
Terang beliau, hukuman Hudud
adalah perkara yang tidak ada pertelingkahan di kalangan ulama iaitulah
kesalahan murtad menukar agama bagi orang Islam, kesalahan meminum arak,
berzina, qazaf, mencuri dan hirabah. Kesalahan murtad adalah bagi orang
Islam sahaja kerana Islam tidak boleh memaksa penganut agama lain.
Hukuman dilihat dari segi bahayanya orang yang murtad itu di mana ia
dianggap mengancam keselamatan Negara dan menjadi agen kepada musuh.
Kerana Islam adalah ‘ad-din’ iaitu agama politik, agama Negara, bukan
agama (religion) samata-mata.
Pun begitu jelas Tuan Guru,
walaupun hukumannya adalah mati, tetapi pihak berkenaan boleh memberi
peluang kepada pesalah untuk bertaubat di mana terdapat pandangan ulama
selama beberapa hari atau sepanjang hayat.
Bagi kesalahan meminum arak,
hukuman ialah sebatan sebanyak di antara 40 sehingga 80 sebatan, juga
kepada orang Islam sahaja, sementara Mazhab Hanafi mengecualikan wanita.
Manakala kesalahan berzina, kepada yang sudah berkahwin hukumannya
adalah direjam, sementara yang belum berkahwin disebat sebanyak 100
sebatan.
“Qazaf ialah menuduh tanpa
saksi, khususnya menuduh berzina tanpa empat saksi. Hukumannya ialah 80
sebatan. Mencuri hukumannya dipotong tangan. Hirabah merompak menyamun
dan sekiranya membunuh, maka dihukum mati. Sekiranya merampas harta,
dihukum memotong tangan dan kaki. Sekiranya tidak melibatkan pembunuhan,
tetapi merampas harta dibuang daerah. Dalam perkara ini, para ulama
berpendapat ia bagi orang Islam. Adapun bagi orang bukan Islam, diberi
pilihan sama ada mereka memilih undang-undang ini atau mereka memilih
undang-undang yang lain,” ujarnya.
Menurut Presiden PAS itu,
kerana kerasnya hukuman tersebut hingga umum tidak melihat aspek
kesukaran menjatuhkan hukuman. Sedangkan konsep Hudud adalah untuk
mendidik bukannya untuk menghukum. Sebab itulah Islam mengetatkan
syarat-syarat kehakiman dan kesaksian. Di mana seorang hakim mestilah
berilmu, beriman, budiman dan bermaruah tinggi.
Saksi juga wajib adil agar
dapat membuktikan kesalahan Hudud dan Qisas iaitulah saksi yang beriman
dan budiman. Sekiranya empat saksi dalam kes zina di mana salah satu
memberi keterangan yang berlainan, tidak budiman, maka kempat-empat
saksi dihukum 80 sebatan.
Hikmah Hudud
“Dalam sejarah Islam seperti
tidak berlaku hukuman disabitkan dengan saksi, kerana orang takut jadi
saksi. Apa yang berlaku ialah pengakuan orang yang salah itu sendiri
yang mahu membersihkan dirinya daripada dosa. Mengikut ajaran Islam,
dalam aspek akidah, aspek spiritual, orang yang dihukum tidak dihukum
lagi selepas meninggal dunia.
“Sebab itu dalam sejarah
Islam, hanya beberapa orang sahaja zaman Nabi yang datang menyerah diri
mengaku melakukan kesalahan ini di mana pengakuannya secara rela hati
tidak dipaksa. Namun, Islam lebih menggalakkan seseorang itu bertaubat.
Meminta ampun dengan Tuhan dan memohon maaf dengan mangsa.
“Ini digalakkan lebih baik
daripada menyerah diri. Islam mengajar orang yang menyembunyikan
kesalahannya dan dia bertaubat antara dia dengan Tuhan. Jika berkait
dengan manusia, dia meminta maaf dengan manusia itu. Ini lebih baik
daripada menyerah diri dihukum. Lebih besar pahalanya dalam Islam.
“Dengan sebab itu, maka Nabi
Muhammad SAW menggalakkan orang yang melakukan kesalahan ini bertaubat
di luar mahkamah. Mengikut syariat Islam pihak yang berkenaan sama ada
hakim ataupun polis, apabila datang orang mengaku, dinasihatkan supaya
dia bertaubat.
“Diberi peluang sebanyak empat
kali dalam kes zina supaya dia balik bertaubat. Begitu juga dalam aspek
keampunan di mana disebut dalam hadis Nabi SAW, “Barang siapa yang
menjadi mangsa jenayah dan mengampunkan jenayah itu tanpa hukum
dimasukkan syurga dengan tiada hisab”,” perinci beliau.
Hudud Mendidik
Kata Tuan Guru, aspek
spiritual membuktikan penjenayah menyerah diri secara sukarela dan
berlaku keampunan sebagaimana kisah zaman Khalifah Umar al-Khattab RA
apabila seorang pengembala telah terlepas untanya masuk ke dalam satu
kebun, lalu tuan punya kebun membunuh untanya dan si pengembala pula
membunuh tuan kebun. Setelah dihadapkan ke pengadilan dan didapati
bersalah, pengembala itu memohon izin pulang ke kampungnya kerana
mempunyai urusan pusaka. Lalu diizinkan pulang dan dia minta seorang
penjamin di mana Abu Dzhar RA menjadi penjaminnya.
“Maka penjenayah ini pulang ke
kampung tanpa polis ikut dia. Tidak ada SB yang ikut dia. Dia balik ke
kampung dia dalam tempoh mungkin sebulan saya tak ingat masa itu. Dia
tunggu sehingga hari yang akhir baru dia datang. Datang dalam keadaan
yang termengah-mengah. Lalu Umar Tanya, “Mengapa awak datang? Awak tak
melarikan diri?” Dia kata “Saya tak pernah lari daripada hukum tuhan.
Tak boleh lari. Saya sudah selesai pusaka. Saya datang balik kerana saya
rela saya dihukum.”
“Apabila anak si mati yang
berhak dalam pengampunan ini melihat perkara menyayatkan hati itu,
beliau ampunkan penjenayah tersebut dan ditukar kepada bayaran pampasan.
Di sini ada aspek spiritual dalam perundangan Islam yang tidak ada
dalam undang-undang yang lain,” terangnya.
Menerangkan mengenai
pelaksanaan hukuman, Tuan Guru memetik ayat "faiza qataltum faahsinul
qitlah” bermaksud “apabila dibunuh, bunuh dengan baik”. Bermakna
hendaklah dipilih cara yang tidak menyeksa, tidak menyakitkan orang yang
dihukum dengan kaedah terbaik.
Budi Bicara Hukuman
Maka katanya, hukuman gantung
mencekik yang ada pada undang-undang hari ini tidak sesuai dengan Islam.
Begitu juga hukuman sebatan dalam Islam tidak sama sebatan dalam
penjara hari ini. Walaupun disebut 100 sebatan, 80 sebatan, 40 sebatan,
namun disyaratkan alat sebatan itu mesti tidak berat dan tidak ringan
serta tidak boleh diangkat lebih tinggi daripada kepala. Namun
disaksikan oleh orang ramai yang menimbulkan rasa malu dan menginsafkan.
Tetapi, sekiranya orang yang dihukum itu dalam keadaan sakit, ia tidak
boleh dihukum sehingga dia kembali sihat. Bahkan sekiranya berlaku
keterlanjuran dalam sebatan itu, hendaklah dibayar pampasan.
“Berlaku peristiwa seorang
yang disabitkan kesalahan zina patut disebat 100 sebatan. Dibawa kepada
Nabi, dan Nabi kata 100 sebatan. Lalu diberitahukan wahai Rasulullah dia
seorang yang kurus (uzur). Tinggal kulit dengan tulang sahaja. Kalau
disebat kena tulang dia. Lalu Rasulullah kata ambil seberkas ranting
jumlahnya 100 dipukul sekali sahaja dengan 100 ranting untuk simbolik
ditengah khalayak ramai.
“Dalam Islam disebut fiqh
aulawiyat (fiqh keutamaan) iaitulah keutamaan yang saya sebut tadi
memelihara nyawa, akal, keturunan, harta. Sekiranya hukuman itu
menyebabkan terjejas nyawa dia, kehidupan dia, dia tak tertanggung
hukuman itu, maka memelihara nyawa lebih utama daripada memelihara
maruah, akal. Maka hukuman disebut dengan 100 ranting disebat satu kali
sahaja. Ini disebut fiqh aulawiyat. Ini adalah kaedah dalam Islam,”
terangnya.
Pensyaratan Hudud
Jelas beliau lagi, dalam
konsep melaksanakan hukum, walaupun ditetapkan sebegitu rupa menakutkan,
namun Islam meletakkan konsep-konsep yang menjamin keadilan dan untuk
mendidik masyarakat mencapai tujuan syariat itu. Di antaranya ialah
mengenakan syarat-syarat yang ketat, misalnya dalam hukuman mencuri
dipotong tangan, tetapi mesti diambil kira beberapa pertimbangan.
Harga nilai barang dicuri,
tempat atau cara disimpan barang itu, keadaan pencuri. Jika yang dicuri
itu tidak sampai nilai harga yang mahal ataupun disimpan bukan tempat
sepatut ataupun pencuri mencuri kerana pendapatannya kecil, kerana
lapar, gajinya murah, tidak cukup menampung kehidupan, maka tidak boleh
dipotong tangan.
Diambil kira juga hubungan
keluarga di mana sekiranya ada hubungan keluarga tidak boleh dihukum.
Contohnya, anak curi barang ayah, ayah curi barang anak, adik curi
barang abang, isteri curi barang suami.
“Begitu juga sekiranya
barang-barang umum, misalnya rakyat mencuri barang umum. Curi kabel
elektrik, tidak boleh dihukum Hudud kerana rakyat ada hak dalam kabel
elektrik itu. Hukumannya Ta’zir. Bukan Hudud. Begitu juga curi balak di
Malaysia. Hukumannya ialah Ta’zir bukannya Hudud,” jelas beliau.
Komitmen PAS Laksana Hudud
Menyingkap lembaran sejarah,
Tuan Guru berkata, Undang-undang Jenayah Syariah dilaksanakan bersama
dengan kedatangan Islam di Alam Melayu dahulu. Kerajaan Islam di rantau
Asia Tenggara ini terbukti melaksanakan undang-undang ini sejak awal
kedatangan Islam. Di Melaka ada Undang-undang Jenayah Hudud dan Qisas,
di Terengganu ada Batu Bersurat yang mencatitkan undang-undang ini di
mana ia berakhir tahun 1928.
“Apabila PAS melibatkan diri
dalam arena politik Malaysia sejak mula mencapai kemerdekaan, PAS
menyedari bahawa masyarakat Malaysia mengalami pemikiran Barat yang
sangat tebal, jauh daripada syariat Islam. Maka PAS mengambil pendekatan
memperkenalkan syariat Islam terlebih dahulu tanpa mengemukakan apa-apa
cadangan untuk melaksanakan lagi di masa kita mencapai kemerdekaan
tahun 1957.
“Di masa itu lawan PAS
khususnya Umno kalangan orang Melayu Islam sendiri. Saya maafkan MCA,
MIC, PPP, PAP kerana mereka banyak bukan Islam. Malangnya Umno sendiri
yang orang Islam masa itu mencemuh PAS dan menakutkan masyarakat Melayu.
Sekiranya PAS memimpin Negara maka banyak yang dipotong tangan kononnya
Hudud untuk menakutkan masyarakat.
“Tahun 1959 kita menang di
Terengganu, menang di Kelantan. Di Terengganu selama 2 tahun setengah
dari tahun 1959 sehingga tahun 1961. Di Kelantan tahun 1959 sehingga
tahun 1978. Kita tidak membawa undang-undang ini melalui Dun Kelantan
dan Terengganu di masa itu. Kita mengambil pendekatan untuk
memperkenalkan kepada masyarakat. Tahun 1970 selepas 13 Mei yang kita
semua tahu peperangan kaum yang berlaku itu bukan sebab kami PAS, itu
sebab Umno, sebab MCA di masa itu.
“Kami diajak masuk kerajaan
dan masyarakat perlu tahu negeri Kelantan, Terengganu, Kedah negeri yang
kuat PAS, tidak ada 13 Mei. Tahun 1970 kita dijemput untuk masuk
kerajaan campuran. Di mana kita meletakkan lapan syarat. Dua yang
penting ialah kita diizinkan untuk menerapkan Islam di dalam kerajaan.
Yang kedua diizinkan untuk bercakap apa dia Islam dalam kerajaan,”
cerita beliau.
Menurutnya, sekitar tahun 1970
hingga 1978 ketika PAS berada dalam kerajaan, PAS telah berjaya
menyebarkan kefahaman Islam khususnya di kalangan pemuda dan mahasiswa
universiti hingga tercetuslah kefahaman tentang Islam kepada orang Islam
dan bukan Islam.
Tetapi tahun 1978 PAS
dikeluarkan daripada BN, kemudian tahun 1990 PAS menang di Kelantan di
susuli tahun 1999 menang semula di Terengganu. Ketika itu pegawai muda
memegang jawatan penting, mahasiswa menjadi jentera kerajaan dan
pemimpin masyarakat. Maka Islam makin meluas.
Tuntutan Melaksanakan Hudud
Tetapi ketika itu peningkatan
jenayah memuncak di seluruh dunia bukan sahaja di Malaysia, bahkan di
Amerika jenayah dihitung dengan kiraan minit. Berlaku pembunuhan,
kekacauan, pecah rumah dan seumpamanya dari kelemahan dalam
undang-undang yang ada pada hari ini. Maka terdapat desakan untuk
memperkenalkan undang-undang Islam dan juga desakan Perdana Menteri masa
itu.
“Tahun 1990-an dia mencabar
kita mana undang-undang hudud? Perdana Menteri mencabar kita telah
menang di Kelantan mana dia undang-undang jenayah? Kami nak tengok. Sila
kemukan. Dia cabar lalu kita menubuhkan jawatankuasa untuk mengkaji
undang-undang syariat di mana pihak pimpinan PAS telah menubuhkan
jawatankuasa.
“Saya sendiri jadi Pengerusi,
dianggotai oleh Ketua Dewan Ulama PAS, Almarhum Dato’ Harun Taib, Dato’
Halim Abdul Rahman Timbalan Menteri Besar Kelantan, Tun Salleh Abbas
bekas Ketua Hakim Negara. Kemudian diikuti oleh Dato’ Wan Mutalib
seorang peguam, Dato’ Halim bekas Penasihat Undang-Undang Negeri
Kelantan.
“Kelantan juga membuat
jawatankuasa bersama, Pengerusinya Timbalan Menteri Besar Dato’ Halim
anggotanya ialah Qadi Besar Kelantan, termasuk Dato’ Halim Exco Negeri
Kelantan bekas LA Penasihat Undang-undang, Professor Ahmad Ibrahim dan
Professor Dr Saidon bekas Mufti Brunei menjadi ahli di mana kami telah
menggubal undang-undang jenayah syariah pada tahun 1993,” ceritanya.
Undang-undang itu terangnya,
dikemukan melalui proses demokrasi dengan terlebih dahulu melalui
seminar yang dijemput parti-parti politik di Malaysia baik dari Kerajaan
mahupun Pembangkang. Turut dijemput NGO-NGO Islam dan bukan Islam dari
Kristian, Hindu, Buddha, Sikh. Dijemput datang seminar dan dibentangkan
kepada mereka undang-undang jenayah ini dan PAS menerima maklum balas,
komen dan pandangan-pandangan. PAS juga menerima NGO Antarabangsa yang
mempertikaikan dan diterang kepada mereka hingga tergamam kerana mereka
tidak tahu kelebihan hudud sebelum itu.
Kemudian barulah kita bawa ke
Dun Kelantan kerana PAS mempunyai majoriti besar, juga di Dun Terengganu
tahun 1999 ketika PAS punyai majoriti besar. Pun begitu, walaupun
dilulus Dun, PAS masih mengalami masalah berhadapan Perlembagaan
Malaysia. PAS masih belum dapat melaksanakan undang-undang ini kerana
mengalami masalah perlembagaan. Mengikut politik undang-undang
antarabangsa, tidak boleh melaksanakan sepenuhnya melainkan mesti ada
lima syarat.
Ada negeri, PAS sudah ada
Kelantan, Terengganu. PAS ada rakyat sama ada masyarakat majmuk ataupun
tidak, PAS ada pemimpin yang ketiga. PAS ada undang-undang, tetapi tidak
mempunyai kedaulatan sebagai sebuah negara yang mempunyai kuasa
sepenuhnya.
Cabaran Pelaksanaan Di Malaysia
“Kita mengamalkan konsep
federalisme, kita adalah sebahagian daripada Malaysia yang tidak ada
kuasa sepenuhnya kerana masih ada masalah dalam perlembagaan. Kita tidak
mahu keluar daripada Malaysia dan dikeluarkan daripada Malaysia macam
Singapura. Saya tahu Lee Kuan Yew pun menangis apabila dikeluarkan
daripada Malaysia. Saya baca tulisan dia tidak mahu keluar daripada
Malaysia dan kita tidak berhasrat keluar daripada Malaysia. Kita mahu
bersama.
“Dengan sebab itu pendekatan
kita menyelesaikan masalah perlembagaan. Pertama perlembagaan Malaysia
menyatakan Islam Agama Persekutuan. Agama-agama lain bebas diamalkan.
Dalam masa yang sama jadual Ke-9 Perlembagaan Malaysia Akta 355
menyatakan bahawa undang-undang syariah tidak lebih daripada 3, 5, 6
iaitu 3 tahun penjara, RM5,000 denda dan 6 kali sebatan. Ini kuasa
Mahkamah Syariah.
“Bagaimana Islam Agama
Persekutuan sedangkan Mahkamah Syariah tidak ada kuasa? Agama lain
bebas. Berlaku kontradiksi. Sebab itu kita kemukan usul di Parlimen
untuk meminda Perlembagaan ini. Yang pertama jadual Ke-9 terlebih
dahulu. 3, 5, 6 dihapuskan. Diberi kuasa untuk melaksanakan hukum
sebatan mengikut hudud dengan adab dan syarat yang saya sebut dan begitu
juga mengikut hukuman keampunan dan masalah Qisas dengan adab syarat
yang disebutkan tadi.
“Mesti dipinda perlembagaan
ini tanpa menyebut Hudud dan Qisas. Kalau dipinda perlembagaan ini
secara automatik, maka sebahagian Hudud yang susah ini dapat
dilaksanakan. Ini yang kita usulkan terlebih dahulu. Dan kita dalam
tahun 1997 kita telah kemukakan di Parlimen tetapi mengikut peraturan
Parlimen ‘standing order’ di Parlimen Malaysia, usul persendirian oleh
bukan kerajaan hendaklah terlebih dahulu diusulkan oleh seorang Menteri
di kerajaan yang mengizinkan usul ini dibawa dan disokong. Baru kita
boleh bawa usul.
“Dan yang kedua setelah usul
ini dibawa, maka perlu mendapat sokongan yang 14 orang kemudian diundi.
Yang ketiga mestilah didahulukan agenda kerajaan. Tahun 1996 itu saya
bawa usul ini diletakkan usul saya pada agenda yang Ke-30, sedangkan
agenda kerajaan sekadar 15 sudah habis Parlimen menyebabkan ditangguh.
Kali ini kita bawa usul melalui perundingan di antara Kerajaan Kelantan
dengan Kerajaan Pusat untuk membawa usul ini dengan persetujuan Kerajaan
Pusat untuk meminda bidang kuasa Mahkamah Syariah dan bidang kuasa
Undang-undang Islam secara umum terlebih dahulu. Itu yang kita bawa,”
terangnya.
1 orang berkata:
Org2 yg ngaku islam kat malaysia ni ja yg kebanyakan buta kayu ttg hudud.
Post a Comment