Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

GULING KERAJAAN


Kalau majoriti cukup, apa salahnya
KUALA LUMPUR - "Kalau kita (Ahli Parlimen) tidak percaya kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan cukup majoriti mahu dia dihentikan apa salahnya?" demikian kenyataan Penasihat DAP, Lim Kit Siang ketika disoal oleh media mengenai isu 'guling kerajaan'.

Mengulas lanjut, Kit Siang berkata, istilah guling kerajaan adalah tidak tepat untuk menggambarkan keadaan tersebut (situasi ahli parlimen untuk memberi undi tidak percaya kepada PM), kerana guling kerajaan itu merujuk kepada kekerasan dan tidak bertindak mengikut Perlembagaan.


"Sampai sekarang tidak ada bukti bahawa ada usaha untuk menggulingkan kerajaan, mana? Mengguling apa ertinya? Ialah menggunakan cara kekerasan, cara tidak ikut Perlembagaan itu.


" MP tidak percaya pada PM bukan guling, dalam sistem demokrasi MP boleh tukar PM sama ada dalam Dewan Rakyat melalui undi tidak percaya atau luar dewan ikut formula Perak," katanya pada sidang media DAP di Ibu Pejabat parti itu di Kuala Lumpur.


Dalam pada itu, Kit Siang berkata, beliau tidak dapat memastikan adakah benar adanya dakwaan yang membabitkan ahli Umno untuk jatuhkan Najib.


"Saya tidak pasti ada ke tiada, cuma kalau ada, kalau mereka tidak mahu Najib lagi, mereka boleh lakukan dengan cara undi tidak percaya (ikut Perlembagaan)," katanya.


Terdahulu Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi ada mendedahkan komplot untuk menjatuhkan Najib membabitkan pemimpin Umno.


Namun dakwaan yang membabitkan pemimpin Umno seramai 20 orang sepertimana yang diwar-warkan oleh sesetengah pihak disangkal oleh Pengerusi BNBBC, Datuk Seri Shahrir Abdul Samad semalam.

2 orang berkata:

Anonymous said...

Kalu gulingkan tuang presdeng kira gulingkan kerajaan juga ker?

Anonymous said...

Bodo

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.